Hlavním cílem této diplomové práce je charakterizovat formy vzdělávání ve vybraném podniku, analyzovat ve vztahu k podnikové kultuře a navrhnout změny vedoucí k žádoucímu stavu budoucí znalostní ekonomiky. V souvislosti s tématem a hlavním cílem práce je výzkum zaměřen také na podnikovou kulturu, získávání a výběr zaměstnanců. Teoretická část se skládá z teoretických poznatků, které se vztahují k problematice rozvoje zaměstnanců prostřednictvím celoživotního vzdělávání, k problematice výběru zaměstnanců a podnikové kultury, která zajišťuje posun ke znalostní ekonomice. Praktická část obsahuje informace o vybrané společnosti. Tato část také sestává z analýzy podnikové kultury, výběru a vzdělávání zaměstnanců, a to prostřednictvím využití kvantitativních a kvalitativních metod zkoumání. Získané výsledky jsou základem pro navržení efektivních změn. Na konci diplomové práce jsou navrženy změny, které by měly zlepšit stávající situaci, zejména oblast vzdělávání, aby bylo v budoucnu dosaženo posunu ke znalostní ekonomice.
Anotace v angličtině
The main objective of this diploma thesis is to characterize forms of education in selected enterprise, analyse it in relation to the corporate culture and suggest changes leading to a desirable future state of the knowledge-based economy. In connection with the theme and the main objective of this thesis is the research also focused on the corporate culture, the recruitment and the selection of employees. The theoretical part consists of theoretical knowledge, which relate to the issue of development of employees through lifelong learning, selection of employees, corporate culture and knowledge economy. The practical part contains information about selected company. This part also analyses the corporate culture, the selection and training of employees, through the use of quantitative and qualitative methods. The obtained results are the basis for proposing effective changes. At the end of the diploma thesis are proposed some changes which should improve the current situation, especially the area of employee training to reach a knowledge-based economy in the future.
Klíčová slova
znalostní ekonomika, učící se organizace, vzdělávání zaměstnanců, rozvoj lidských zdrojů, podniková kultura, výběr zaměstnanců
Hlavním cílem této diplomové práce je charakterizovat formy vzdělávání ve vybraném podniku, analyzovat ve vztahu k podnikové kultuře a navrhnout změny vedoucí k žádoucímu stavu budoucí znalostní ekonomiky. V souvislosti s tématem a hlavním cílem práce je výzkum zaměřen také na podnikovou kulturu, získávání a výběr zaměstnanců. Teoretická část se skládá z teoretických poznatků, které se vztahují k problematice rozvoje zaměstnanců prostřednictvím celoživotního vzdělávání, k problematice výběru zaměstnanců a podnikové kultury, která zajišťuje posun ke znalostní ekonomice. Praktická část obsahuje informace o vybrané společnosti. Tato část také sestává z analýzy podnikové kultury, výběru a vzdělávání zaměstnanců, a to prostřednictvím využití kvantitativních a kvalitativních metod zkoumání. Získané výsledky jsou základem pro navržení efektivních změn. Na konci diplomové práce jsou navrženy změny, které by měly zlepšit stávající situaci, zejména oblast vzdělávání, aby bylo v budoucnu dosaženo posunu ke znalostní ekonomice.
Anotace v angličtině
The main objective of this diploma thesis is to characterize forms of education in selected enterprise, analyse it in relation to the corporate culture and suggest changes leading to a desirable future state of the knowledge-based economy. In connection with the theme and the main objective of this thesis is the research also focused on the corporate culture, the recruitment and the selection of employees. The theoretical part consists of theoretical knowledge, which relate to the issue of development of employees through lifelong learning, selection of employees, corporate culture and knowledge economy. The practical part contains information about selected company. This part also analyses the corporate culture, the selection and training of employees, through the use of quantitative and qualitative methods. The obtained results are the basis for proposing effective changes. At the end of the diploma thesis are proposed some changes which should improve the current situation, especially the area of employee training to reach a knowledge-based economy in the future.
Klíčová slova
znalostní ekonomika, učící se organizace, vzdělávání zaměstnanců, rozvoj lidských zdrojů, podniková kultura, výběr zaměstnanců
Cíl práce:
Charakterizovat rozhodující formy vzdělávání ve vybraném podniku, analyzovat je ve vztahu k podnikové kultuře a navrhnout změny vedoucí k žádoucímu stavu budoucí znalostní ekonomiky.
Metodika práce:
Prostudovat literární prameny vztahující se k rozvoji lidských zdrojů formou celoživotního vzdělávání, jejich výběru a také v souvislosti s posunem k podnikové kultuře ve znalostní ekonomice. Vypracovat literární rešerši. Po stanovení východisek empirického šetření ve vybraných organizacích je nutno načerpat informace od zaměstnanců, vedoucích pracovníků a to pomocí kvalitativních i kvantitativních metod zkoumání jako jsou dotazníky, nestandardizované rozhovory, osobní pozorování či získané písemné materiály. Po utřídění, analýze dat a získaných informací se zaměřit na celkovou analýzu forem vzdělávání ve vybraném podniku a navrhnout změny zlepšující současnou praxi celoživotního vzdělávání směrem posunujícím se ke znalostní ekonomice.
Cíl práce:
Charakterizovat rozhodující formy vzdělávání ve vybraném podniku, analyzovat je ve vztahu k podnikové kultuře a navrhnout změny vedoucí k žádoucímu stavu budoucí znalostní ekonomiky.
Metodika práce:
Prostudovat literární prameny vztahující se k rozvoji lidských zdrojů formou celoživotního vzdělávání, jejich výběru a také v souvislosti s posunem k podnikové kultuře ve znalostní ekonomice. Vypracovat literární rešerši. Po stanovení východisek empirického šetření ve vybraných organizacích je nutno načerpat informace od zaměstnanců, vedoucích pracovníků a to pomocí kvalitativních i kvantitativních metod zkoumání jako jsou dotazníky, nestandardizované rozhovory, osobní pozorování či získané písemné materiály. Po utřídění, analýze dat a získaných informací se zaměřit na celkovou analýzu forem vzdělávání ve vybraném podniku a navrhnout změny zlepšující současnou praxi celoživotního vzdělávání směrem posunujícím se ke znalostní ekonomice.
Armstrong, M., & Taylor, S. (2014). Armstrong´s Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page.
Bureš, V. (2007). Znalostní management a proces jeho zavádění. Praha: Grada Publishing.
Gibson, R. (2007). Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press.
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
Krninská, R. (2002). Řízení lidských zdrojů. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Lukášová, R., & Nový, I. (2004). Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing.
Šrédl, K. (2010). Znalostní ekonomika a vzdělávání. Praha: Česká zemědělská univerzita.
Tichá, I. (2005). Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M., & Taylor, S. (2014). Armstrong´s Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page.
Bureš, V. (2007). Znalostní management a proces jeho zavádění. Praha: Grada Publishing.
Gibson, R. (2007). Nový obraz budoucnosti. Praha: Management Press.
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
Krninská, R. (2002). Řízení lidských zdrojů. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
Lukášová, R., & Nový, I. (2004). Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha: Grada Publishing.
Šrédl, K. (2010). Znalostní ekonomika a vzdělávání. Praha: Česká zemědělská univerzita.
Tichá, I. (2005). Učící se organizace. Praha: Alfa Publishing.