Bakalářská práce je zaměřena na styly učení studentů anglického jazyka na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Cílem práce je zjistit, zda si studenti uvědomují svůj styl učení podle percepční preference (auditivní, vizuální, kinestetický), jaké aktivity využívají pro podporu anglického jazyka (sledování filmů nebo četba knih v originále, poslech písní, procvičování jazyka na internetu,), jaké preferují prostředí při učení a zda jsou spokojeni s vyučovacím stylem svých učitelů. Zvolenou metodou výzkumu je nestandardizovaný dotazník.
Práce je tradičně rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou základních pojmů souvisejících s danou problematikou, klasifikací stylů učení a možnými způsoby jejich diagnostiky. Praktická část se zaměřuje na analýzu dotazníkového šetření, jehož výsledky jsou znázorněny v grafech s komentáři.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with learning styles of students of English at Faculty of Education of the University of South Bohemia in České Budějovice. Its aim is to find out whether the students are aware of their perceptual learning style (auditory, visual, kinesthetic), which activities they use to encourage English language development (watching films or reading books in English, listening music, practising language on the Internet,), which type of environment they prefer and whether they are satisfied with teaching styles of their professors. A specifically made non-standardized questionnaire is used as a method of research.
The thesis is traditionally divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with a profile of basic terms related to the topic, classification of learning styles and possible ways of their diagnostics. The practical part is focused on the analysis of questionnaire research, whose findings are graphically demonstrated in diagrams with comments.
Klíčová slova
učební styly, percepční preference (auditivní, vizuální, kinestetická), anglický jazyk, vyučovací styl
Bakalářská práce je zaměřena na styly učení studentů anglického jazyka na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Cílem práce je zjistit, zda si studenti uvědomují svůj styl učení podle percepční preference (auditivní, vizuální, kinestetický), jaké aktivity využívají pro podporu anglického jazyka (sledování filmů nebo četba knih v originále, poslech písní, procvičování jazyka na internetu,), jaké preferují prostředí při učení a zda jsou spokojeni s vyučovacím stylem svých učitelů. Zvolenou metodou výzkumu je nestandardizovaný dotazník.
Práce je tradičně rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou základních pojmů souvisejících s danou problematikou, klasifikací stylů učení a možnými způsoby jejich diagnostiky. Praktická část se zaměřuje na analýzu dotazníkového šetření, jehož výsledky jsou znázorněny v grafech s komentáři.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with learning styles of students of English at Faculty of Education of the University of South Bohemia in České Budějovice. Its aim is to find out whether the students are aware of their perceptual learning style (auditory, visual, kinesthetic), which activities they use to encourage English language development (watching films or reading books in English, listening music, practising language on the Internet,), which type of environment they prefer and whether they are satisfied with teaching styles of their professors. A specifically made non-standardized questionnaire is used as a method of research.
The thesis is traditionally divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with a profile of basic terms related to the topic, classification of learning styles and possible ways of their diagnostics. The practical part is focused on the analysis of questionnaire research, whose findings are graphically demonstrated in diagrams with comments.
Klíčová slova
učební styly, percepční preference (auditivní, vizuální, kinestetická), anglický jazyk, vyučovací styl
Tématem této bakalářské práce jsou styly učení. Cílem práce je zjistit, jaké učební styly mají oboroví studenti anglického jazyka na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích . Studentka vyjde především z poznatků získaných z předchozího studia psychologie v rámci obecného základu. Zvolenou metodou výzkumu bude specificky konstruovaný nestandardizovaný dotazník, pomocí něhož studenti zjistí, zda mají auditivní, vizuální či kinestetickou paměť. Respondenty budou studenti Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity na jazykové úrovni B2-C1. Dotazník bude zaměřen především na to, jakým způsobem se studenti učí, zda využívají některé pomocné prostředky, jako např. sledování filmů či čtení knih v originále, poslech hudby, procvičování jazyka na internetu, apod. Výsledkem poté bude porovnání jejich dosavadního stylu učení se stylem, který jim vyšel v testu, tedy tím, který by pro ně byl nejefektivnější. Případně je možné také pomocí dotazníku či řízeného rozhovoru zjišťovat, zda studentům vyhovují vyučovací styly jejich učitelů angličtiny či mají pocit, že se vyučovací styly učitelů s jejich styly učení nepotkávají.
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce jsou styly učení. Cílem práce je zjistit, jaké učební styly mají oboroví studenti anglického jazyka na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích . Studentka vyjde především z poznatků získaných z předchozího studia psychologie v rámci obecného základu. Zvolenou metodou výzkumu bude specificky konstruovaný nestandardizovaný dotazník, pomocí něhož studenti zjistí, zda mají auditivní, vizuální či kinestetickou paměť. Respondenty budou studenti Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity na jazykové úrovni B2-C1. Dotazník bude zaměřen především na to, jakým způsobem se studenti učí, zda využívají některé pomocné prostředky, jako např. sledování filmů či čtení knih v originále, poslech hudby, procvičování jazyka na internetu, apod. Výsledkem poté bude porovnání jejich dosavadního stylu učení se stylem, který jim vyšel v testu, tedy tím, který by pro ně byl nejefektivnější. Případně je možné také pomocí dotazníku či řízeného rozhovoru zjišťovat, zda studentům vyhovují vyučovací styly jejich učitelů angličtiny či mají pocit, že se vyučovací styly učitelů s jejich styly učení nepotkávají.
Seznam doporučené literatury
Dunn, R. a Griggs, S.A. Practical Approaches to Using Learning Styles in Higher Education. Westport: Greenwood Publishing, 2000.
Kohoutek, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků z psychologického aspektu. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
Lojová, G. a Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 1999.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál, 1998.
Oxford, R. Language Learning Strategies. Heinle Publishers Boston 1990.
Seznam doporučené literatury
Dunn, R. a Griggs, S.A. Practical Approaches to Using Learning Styles in Higher Education. Westport: Greenwood Publishing, 2000.
Kohoutek, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků z psychologického aspektu. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
Lojová, G. a Vlčková, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 1999.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál, 1998.
Oxford, R. Language Learning Strategies. Heinle Publishers Boston 1990.