Tato bakalářské práce se zabývá názorem mladých lidí na uplatňování principů participace a subsidiarity v České republice. Úkolem této bakalářské práce je zjistit, zda mladí lidé jednají podle principu subsidiarity, jak mladí lidé vnímají princip participace a zda aktivně participují na sociálním životě.
V teoretické části se práce zabývá nejprve vymezením sociální politiky, které je podstatné pro pochopení dalších souvislostí. Poté vymezuje principy participace i subsidiarity, které jsou neodmyslitelnou součástí demokratické společnosti, a osvětluje jejich význam ve společnosti. Další kapitolou je historie těchto dvou principů. Počátky obou principů sahají až do období starověku. Změnou politického myšlení se měnilo také vnímání těchto principů. Nejvýznamnějším obdobím v České republice poslední doby je období před a po roce 1989.
V další části se práce zabývá politikou státu, která velmi ovlivňuje možnosti uplatňování principů participace a subsidiarity. Hlavním úkolem státu je vytvořit takové podmínky, aby mohly být oba principy uplatňovány občany státu.
Práce se dále zabývá neziskovou sférou a úlohou nestátních neziskových organizací, zejména pak nejčastější formou nestátních neziskových organizací, zapsaným spolkem. Neziskové organizace často fungují na principu dobrovolnictví, kdy lidé pracují či pomáhají bez nároku na mzdu. Dále je objasněna činnost Rady vlády pro nestátní neziskové organizace. Zmíněna je také důležitost vzdělání pro mladé lidi, především co se týká vzdělání ve vztahu k profesnímu životu.
Praktická část této bakalářské práce znázorňuje, jaký vztah mají lidé k principu subsidiarity a participace. K získání potřebných dat byla použita metoda dotazování pomocí písemného dotazníku. Výzkumu se zúčastnilo celkem 179 respondentů.
Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak mladí lidé vnímají princip participace a princip subsidiarity. Dílčím cílem bylo zjistit, jaký význam má hodnotová orientace mladého člověka a pojetí subsidiární pomoci. Z výzkumu vyplývá, že mladí lidé v rámci subsidiární pomoci spoléhají více na opatření státu než na své schopnosti. Vztah k participaci je téměř vyrovnaný, polovina respondentů má k participaci pozitivní vztah, polovina negativní. Nejlepší vztah mají mladí lidé k participaci ve vzdělávání
k profesnímu životu.
Dále byly stanoveny 2 hypotézy: první hypotéza byla formulována tak že, mladí lidé dle principu subsidiarity upřednostňují pomoc státu před řešením svých sociálních problémů vlastními silami. Druhá hypotéza tvrdila, že s vyšším stupněm dosaženého vzdělání se u mladých lidí zvyšuje vědomí a aktivita v oblasti sociální participace. Obě tyto hypotézy byly statisticky potvrzeny.
Ze získaných dat se domnívám, že mladí lidé jsou ve vztahu k principům participace a subsidiarity spíše pasivní. Upřednostňují pomoc státu před řešením vlastními silami. V rámci participace pak mladí lidé participují nejvíce ve vzdělání, což je nejspíše dáno jejich věkem a zálibami.
Tato práce může přispět k lepšímu pochopení postojů mladých lidí k principu participace a principu subsidiarity. Případně může sloužit jako ukazatel postojů k jednotlivým sociálním opatřením a k jednotlivým typům participace. Pro nestátní neziskové organizace poslouží tato bakalářská práce jako zdroj informací o postoji mladých lidí k aktivitám nestátních neziskových organizací. Pro vzdělávací instituce může zajistit lepší pochopení hodnot mladých lidí vztahujících se ke vzdělávání.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis addresses the opinion of young people on enforcing of participation and subsidiarity principles in the Czech Republic. The task of this bachelor thesis is to determine, whether young people act according to the subsidiarity principle, how do young people perceive the participation principle and whether they actively participate on social life. The theoretical part focuses firstly on defining social politics. Secondly it defines the principles of participation and subsidiarity, which are an inherent part of a democratic society, and clarifies their social significance. Another chapter is the history of these two principles. Both of them date back all the way to the ancient times. With the change of political thinking, the perception of these principles was also changing. The most important era in the Czech Republic recently is the period before and after the year 1989. In the next part this thesis focuses on the state's policy, which strongly influences the possibilities of enforcing participation and subsidiarity principles. The main task of the state is to create such conditions, so that both principles could be enforced by the state's citizens. This thesis focuses furthermore on the non-profit sphere and the task of nongovernmental non-profit organizations, especially on the most common form of nongovernmental non-profit organizations, registered association. Non-profit organizations are often run on a voluntary basis with people working or helping without remuneration. Next, the activities of the Government Council for Nongovernmental Non-Profit Organisations are explained. There is also mentioned the importance of education for young people, especially concerning education related to their professional life.
The practical part of this bachelor thesis describes how people relate to the principle of subsidiarity and participation. As a method to obtain the required data, a written questionnaire was used. Overall, 179 respondents participated on the survey. The main goal of this thesis was to find out how young people perceive the principle of participation and the principle of subsidiarity. The partial goal was to find out the significance of a young person's value orientation and conception of subsidiary help. The survey implies that in terms of subsidiary help young people rely more on the state's measures, than on their own abilities. The relation to participation is almost balanced, half of the respondents has a positive relation to participation, the other half a negative one. Young people have the best relation to participation in education for professional life. Hereafter, 2 hypotheses were determined: the first hypothesis was formulated that according to the subsidiarity principle young people prefer state's assistance over resolving their social problems by themselves. The second hypothesis stated that with higher level of education reached, awareness and activity in terms of social participation among young people are increasing. Both these hypotheses were statistically confirmed.
From the data collected I conclude that young people are rather passive in relation to participation and subsidiarity principles. They prefer state's assistance over resolving their social problems by themselves. In terms of participation, young people participate mostly in education, which is probably due to their age and hobbies. This thesis can contribute to better understanding of young people's attitudes towards the principle of participation and the principle of subsidiarity. It can possibly serve as an indicator of attitudes towards individual social measures and individual types of participation. For nongovernmental non-profit organizations this bachelor thesis will serve as a source of information about young people's attitude towards activities of nongovernmental non-profit organizations. For educational institutions it can provide better understanding of young people's values related to education.
Tato bakalářské práce se zabývá názorem mladých lidí na uplatňování principů participace a subsidiarity v České republice. Úkolem této bakalářské práce je zjistit, zda mladí lidé jednají podle principu subsidiarity, jak mladí lidé vnímají princip participace a zda aktivně participují na sociálním životě.
V teoretické části se práce zabývá nejprve vymezením sociální politiky, které je podstatné pro pochopení dalších souvislostí. Poté vymezuje principy participace i subsidiarity, které jsou neodmyslitelnou součástí demokratické společnosti, a osvětluje jejich význam ve společnosti. Další kapitolou je historie těchto dvou principů. Počátky obou principů sahají až do období starověku. Změnou politického myšlení se měnilo také vnímání těchto principů. Nejvýznamnějším obdobím v České republice poslední doby je období před a po roce 1989.
V další části se práce zabývá politikou státu, která velmi ovlivňuje možnosti uplatňování principů participace a subsidiarity. Hlavním úkolem státu je vytvořit takové podmínky, aby mohly být oba principy uplatňovány občany státu.
Práce se dále zabývá neziskovou sférou a úlohou nestátních neziskových organizací, zejména pak nejčastější formou nestátních neziskových organizací, zapsaným spolkem. Neziskové organizace často fungují na principu dobrovolnictví, kdy lidé pracují či pomáhají bez nároku na mzdu. Dále je objasněna činnost Rady vlády pro nestátní neziskové organizace. Zmíněna je také důležitost vzdělání pro mladé lidi, především co se týká vzdělání ve vztahu k profesnímu životu.
Praktická část této bakalářské práce znázorňuje, jaký vztah mají lidé k principu subsidiarity a participace. K získání potřebných dat byla použita metoda dotazování pomocí písemného dotazníku. Výzkumu se zúčastnilo celkem 179 respondentů.
Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak mladí lidé vnímají princip participace a princip subsidiarity. Dílčím cílem bylo zjistit, jaký význam má hodnotová orientace mladého člověka a pojetí subsidiární pomoci. Z výzkumu vyplývá, že mladí lidé v rámci subsidiární pomoci spoléhají více na opatření státu než na své schopnosti. Vztah k participaci je téměř vyrovnaný, polovina respondentů má k participaci pozitivní vztah, polovina negativní. Nejlepší vztah mají mladí lidé k participaci ve vzdělávání
k profesnímu životu.
Dále byly stanoveny 2 hypotézy: první hypotéza byla formulována tak že, mladí lidé dle principu subsidiarity upřednostňují pomoc státu před řešením svých sociálních problémů vlastními silami. Druhá hypotéza tvrdila, že s vyšším stupněm dosaženého vzdělání se u mladých lidí zvyšuje vědomí a aktivita v oblasti sociální participace. Obě tyto hypotézy byly statisticky potvrzeny.
Ze získaných dat se domnívám, že mladí lidé jsou ve vztahu k principům participace a subsidiarity spíše pasivní. Upřednostňují pomoc státu před řešením vlastními silami. V rámci participace pak mladí lidé participují nejvíce ve vzdělání, což je nejspíše dáno jejich věkem a zálibami.
Tato práce může přispět k lepšímu pochopení postojů mladých lidí k principu participace a principu subsidiarity. Případně může sloužit jako ukazatel postojů k jednotlivým sociálním opatřením a k jednotlivým typům participace. Pro nestátní neziskové organizace poslouží tato bakalářská práce jako zdroj informací o postoji mladých lidí k aktivitám nestátních neziskových organizací. Pro vzdělávací instituce může zajistit lepší pochopení hodnot mladých lidí vztahujících se ke vzdělávání.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis addresses the opinion of young people on enforcing of participation and subsidiarity principles in the Czech Republic. The task of this bachelor thesis is to determine, whether young people act according to the subsidiarity principle, how do young people perceive the participation principle and whether they actively participate on social life. The theoretical part focuses firstly on defining social politics. Secondly it defines the principles of participation and subsidiarity, which are an inherent part of a democratic society, and clarifies their social significance. Another chapter is the history of these two principles. Both of them date back all the way to the ancient times. With the change of political thinking, the perception of these principles was also changing. The most important era in the Czech Republic recently is the period before and after the year 1989. In the next part this thesis focuses on the state's policy, which strongly influences the possibilities of enforcing participation and subsidiarity principles. The main task of the state is to create such conditions, so that both principles could be enforced by the state's citizens. This thesis focuses furthermore on the non-profit sphere and the task of nongovernmental non-profit organizations, especially on the most common form of nongovernmental non-profit organizations, registered association. Non-profit organizations are often run on a voluntary basis with people working or helping without remuneration. Next, the activities of the Government Council for Nongovernmental Non-Profit Organisations are explained. There is also mentioned the importance of education for young people, especially concerning education related to their professional life.
The practical part of this bachelor thesis describes how people relate to the principle of subsidiarity and participation. As a method to obtain the required data, a written questionnaire was used. Overall, 179 respondents participated on the survey. The main goal of this thesis was to find out how young people perceive the principle of participation and the principle of subsidiarity. The partial goal was to find out the significance of a young person's value orientation and conception of subsidiary help. The survey implies that in terms of subsidiary help young people rely more on the state's measures, than on their own abilities. The relation to participation is almost balanced, half of the respondents has a positive relation to participation, the other half a negative one. Young people have the best relation to participation in education for professional life. Hereafter, 2 hypotheses were determined: the first hypothesis was formulated that according to the subsidiarity principle young people prefer state's assistance over resolving their social problems by themselves. The second hypothesis stated that with higher level of education reached, awareness and activity in terms of social participation among young people are increasing. Both these hypotheses were statistically confirmed.
From the data collected I conclude that young people are rather passive in relation to participation and subsidiarity principles. They prefer state's assistance over resolving their social problems by themselves. In terms of participation, young people participate mostly in education, which is probably due to their age and hobbies. This thesis can contribute to better understanding of young people's attitudes towards the principle of participation and the principle of subsidiarity. It can possibly serve as an indicator of attitudes towards individual social measures and individual types of participation. For nongovernmental non-profit organizations this bachelor thesis will serve as a source of information about young people's attitude towards activities of nongovernmental non-profit organizations. For educational institutions it can provide better understanding of young people's values related to education.
Teoretické vymezení: Mladí lidé jsou považování za základ naší společnosti a jsou její budoucností. Měli by tedy participovat na rozhodování ve společenském životě. Je důležité, aby se mladý občan aktivně podílel na tvorbě sociálně - politických opatření a k tomu potřebuje dostatek informací. Tyto informace by neměly být v pozadí jejich zájmu. Mladá generace má také velké možnosti napomáhat sama sobě a tím i společnosti. Tato svépomoc se nazývá principem subsidiarity. Teprve pokud si sám nedokáže pomoci, měl by mu být pomocná rodina, poté nejbližší společenství a až na posledním místě stát. Mladí spoléhají více než na sebe, prvotně právě na rodinu a také na stát. K tomu aby se tyto principy daly prakticky využívat musí stát vytvořit vhodně podmínky. Stát má zájem na tom, aby se mladý člověk dokázal o sebe postarat sám a nepotřeboval jeho pomoc. Stát by měl zasahovat pouze v kritických okolnostech života jedince.
Cíle práce a výzkumné otázky: Zjistit, jak mladí lidé vnímají princip participace a princip subsidiarity. Zjistit, jaký význam má hodnotová orientace mladého člověka a pojetí subsidiární pomoci.
Metodika: Vyhodnoceni bude zpracováváno pomocí metod kvantitativní strategie s využitím písemného dotazování formou dotazníku, sestaveného z uzavřených, škálovacích a identifikačních otázek.
Výběrový soubor: Výběrový soubor bude tvořen mladými lidmi ve věku 18-30 let. Předpokládaný počet respondentů bude 150 až 200. Vzorek bude vybrán na základě kvótního výběru, a pomocí nabalování (snowball).
Předpokládaný přínos pro praxi: Tato práce by měla objasnit, jak mladí lidé vnímají principy sociální politiky. Zda se aktivně podílejí na společensko-politickém životě. A jakým způsobem je v praktickém životě rozvinut princip subsidiarity.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení: Mladí lidé jsou považování za základ naší společnosti a jsou její budoucností. Měli by tedy participovat na rozhodování ve společenském životě. Je důležité, aby se mladý občan aktivně podílel na tvorbě sociálně - politických opatření a k tomu potřebuje dostatek informací. Tyto informace by neměly být v pozadí jejich zájmu. Mladá generace má také velké možnosti napomáhat sama sobě a tím i společnosti. Tato svépomoc se nazývá principem subsidiarity. Teprve pokud si sám nedokáže pomoci, měl by mu být pomocná rodina, poté nejbližší společenství a až na posledním místě stát. Mladí spoléhají více než na sebe, prvotně právě na rodinu a také na stát. K tomu aby se tyto principy daly prakticky využívat musí stát vytvořit vhodně podmínky. Stát má zájem na tom, aby se mladý člověk dokázal o sebe postarat sám a nepotřeboval jeho pomoc. Stát by měl zasahovat pouze v kritických okolnostech života jedince.
Cíle práce a výzkumné otázky: Zjistit, jak mladí lidé vnímají princip participace a princip subsidiarity. Zjistit, jaký význam má hodnotová orientace mladého člověka a pojetí subsidiární pomoci.
Metodika: Vyhodnoceni bude zpracováváno pomocí metod kvantitativní strategie s využitím písemného dotazování formou dotazníku, sestaveného z uzavřených, škálovacích a identifikačních otázek.
Výběrový soubor: Výběrový soubor bude tvořen mladými lidmi ve věku 18-30 let. Předpokládaný počet respondentů bude 150 až 200. Vzorek bude vybrán na základě kvótního výběru, a pomocí nabalování (snowball).
Předpokládaný přínos pro praxi: Tato práce by měla objasnit, jak mladí lidé vnímají principy sociální politiky. Zda se aktivně podílejí na společensko-politickém životě. A jakým způsobem je v praktickém životě rozvinut princip subsidiarity.
Seznam doporučené literatury
Dahl, R. O demokracii - průvodce pro občany. Praha: Portál, 2001. 80-7201-141-3 : 306.00
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8
Jandourek, J. Sociologický slovník. Praha : Portál, 2007. 978-80-7367-269-0 (váz.) : 335.00
Keller, J. Soumrak sociálního státu. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-41-5
Krebs, V. a kol. Sociální politika. Praha: ASPI, 2007. ISBN 80-7357-050-5
Seznam doporučené literatury
Dahl, R. O demokracii - průvodce pro občany. Praha: Portál, 2001. 80-7201-141-3 : 306.00
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8
Jandourek, J. Sociologický slovník. Praha : Portál, 2007. 978-80-7367-269-0 (váz.) : 335.00
Keller, J. Soumrak sociálního státu. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-41-5
Krebs, V. a kol. Sociální politika. Praha: ASPI, 2007. ISBN 80-7357-050-5