V této bakalářské práci bude představen proces stáří a stárnutí s ohledem na předchozí vývojové etapy v životě člověka. Téma životního příběhu seniorů je zvolené z důvodu, že ke starým lidem mám velmi kladný vztah a jejich životní příběhy mě vždy velmi zajímaly. Cílem bakalářské práce je zmapovat život seniorů a jeho významná období a zjistit jaký dopad má na život ve stáří prožitá minulost. Teoretická část práce se zabývá jednotlivými vývojovými etapami, stářím, stárnutím, životním příběhem a také životem ve stáří. Praktická část práce je zaměřena na cílovou skupinu seniorů a především na jejich životní příběhy. Hlavním cílem je zmapovat život seniorů a jeho významná období. V této práci je stanovena hlavní výzkumná otázka Jaký dopad má na život ve stáří prožitá minulost? Na základě této hlavní výzkumné otázky bylo stanoveno pět dílčích výzkumných otázek. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, použita metoda narativní rozhovor a technika vytváření trsů. Operacionalizované otázky byly rozděleny podle dílčích výzkumných otázek a podle vývojových etap. Výzkumný soubor tvoří šest seniorů, kteří byli vybráni podle kvótového výběru, kdy touto kvótou je rovnoměrné zastoupení mužů a žen, ve věku 71-81 let, kteří jsou ochotní rozhovory poskytnout. Výsledky byly získány na základě narativních rozhovorů v Domově pro seniory Pohoda, v Netolicích. Na základě zmapování života seniorů a jeho významných období bylo zjištěno, že stáří je výsledkem celého života. Každý senior měl odlišný život, ale ve stáří, jakoby se jejich životy sobě podobaly. Vzhledem k tomu, v jakých dobách žili a co všechno prožili, dokážou si nyní všeho vážit. Dnešní dobu vnímají spíš negativně, přesto jsou se svými životy ve stáří spokojeni. Prožitá minulost má na stáří velmi významný vliv.
Tato bakalářská práce by mohla být přínosem pro konkrétní sociální služby a výsledky mohou pomoci k lepšímu pochopení životních příběhů uživatelů. Znalost jejich životů může pomoci ke zvýšení kvality života seniorů v domově pro seniory. Přínos také spatřuji v tom, že díky poznání zajímavých životních příběhů, lze proniknout do hloubky jejich životů a seniorům porozumět. Tuto práci by také mohli využít další studenti, kteří se zabývají tématem životních příběhů.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis I would like to introduce the process of aging and aging with regard to previous developmental stages in human life.
I choose this topic - life story of seniors, because I have a very positive relationship with old people and I was always very interested in thein life stories. The aim of my bachelor thesis is to explore the lives of seniors and their most important periods and seech at impact has relive the past on life in old age. The theoretical part deals with the different developmental stages, old age, aging, life story and life in old age. The practical part is focused on the target group of seniors, and especially thein life stories. The main objektive is to explore the lives of seniors, and it is signifiant periods. This bachelor thesis identified the main research question chat is the impal of relive past on life in old age? On the basic of the main research questions I set out five specific research questions. For the empirical part of my thesis I choose qualitative research strategy, narrative interview method and technice of cluster. Operationalized questions were dividend according to specific research questions and by development stages. The research group consists of six seniors who were selected by quota selection hen this quota is equal representation of men and women aged 71-81 years who are willing to give interviews. There sults were obtained based on narrative interviews in the Home for elderly "Pohoda", in Netolice. Based on the mapping of the life of seniors and thein significant period, it was found that the old age is the reset of the whole life time. Although each of senior had different life, in old age their lives resemble each other. Given the times in which they lived and chat they lived through, they can now appreciate everything. Today's time is perceived ether negatively, but they are happy with thein lives in old age. Relive the past has a very signifiant effect on old age. This bachelor thesis could be beneficial for specific social services and results may help to better understand the life stories of users. Knowledge of thein lives can help to improve the quality of life of seniors in homes for the elderly. Also I think, that knowledge of interesting life stories can penetratein to the depths of thein lives and help to understand the seniors. This bachelor thesis could be alsouseful for other students who deal with the topic of life stories.
Klíčová slova
Stáří, Stárnutí, Vývojová období, Životní příběh, Vyprávění, Senior, Život, Domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Age, Aging, Developmental period, Life story, Narration, Senior, Life, Retirement home
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci bude představen proces stáří a stárnutí s ohledem na předchozí vývojové etapy v životě člověka. Téma životního příběhu seniorů je zvolené z důvodu, že ke starým lidem mám velmi kladný vztah a jejich životní příběhy mě vždy velmi zajímaly. Cílem bakalářské práce je zmapovat život seniorů a jeho významná období a zjistit jaký dopad má na život ve stáří prožitá minulost. Teoretická část práce se zabývá jednotlivými vývojovými etapami, stářím, stárnutím, životním příběhem a také životem ve stáří. Praktická část práce je zaměřena na cílovou skupinu seniorů a především na jejich životní příběhy. Hlavním cílem je zmapovat život seniorů a jeho významná období. V této práci je stanovena hlavní výzkumná otázka Jaký dopad má na život ve stáří prožitá minulost? Na základě této hlavní výzkumné otázky bylo stanoveno pět dílčích výzkumných otázek. Pro empirickou část bakalářské práce byla zvolena strategie kvalitativního výzkumu, použita metoda narativní rozhovor a technika vytváření trsů. Operacionalizované otázky byly rozděleny podle dílčích výzkumných otázek a podle vývojových etap. Výzkumný soubor tvoří šest seniorů, kteří byli vybráni podle kvótového výběru, kdy touto kvótou je rovnoměrné zastoupení mužů a žen, ve věku 71-81 let, kteří jsou ochotní rozhovory poskytnout. Výsledky byly získány na základě narativních rozhovorů v Domově pro seniory Pohoda, v Netolicích. Na základě zmapování života seniorů a jeho významných období bylo zjištěno, že stáří je výsledkem celého života. Každý senior měl odlišný život, ale ve stáří, jakoby se jejich životy sobě podobaly. Vzhledem k tomu, v jakých dobách žili a co všechno prožili, dokážou si nyní všeho vážit. Dnešní dobu vnímají spíš negativně, přesto jsou se svými životy ve stáří spokojeni. Prožitá minulost má na stáří velmi významný vliv.
Tato bakalářská práce by mohla být přínosem pro konkrétní sociální služby a výsledky mohou pomoci k lepšímu pochopení životních příběhů uživatelů. Znalost jejich životů může pomoci ke zvýšení kvality života seniorů v domově pro seniory. Přínos také spatřuji v tom, že díky poznání zajímavých životních příběhů, lze proniknout do hloubky jejich životů a seniorům porozumět. Tuto práci by také mohli využít další studenti, kteří se zabývají tématem životních příběhů.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis I would like to introduce the process of aging and aging with regard to previous developmental stages in human life.
I choose this topic - life story of seniors, because I have a very positive relationship with old people and I was always very interested in thein life stories. The aim of my bachelor thesis is to explore the lives of seniors and their most important periods and seech at impact has relive the past on life in old age. The theoretical part deals with the different developmental stages, old age, aging, life story and life in old age. The practical part is focused on the target group of seniors, and especially thein life stories. The main objektive is to explore the lives of seniors, and it is signifiant periods. This bachelor thesis identified the main research question chat is the impal of relive past on life in old age? On the basic of the main research questions I set out five specific research questions. For the empirical part of my thesis I choose qualitative research strategy, narrative interview method and technice of cluster. Operationalized questions were dividend according to specific research questions and by development stages. The research group consists of six seniors who were selected by quota selection hen this quota is equal representation of men and women aged 71-81 years who are willing to give interviews. There sults were obtained based on narrative interviews in the Home for elderly "Pohoda", in Netolice. Based on the mapping of the life of seniors and thein significant period, it was found that the old age is the reset of the whole life time. Although each of senior had different life, in old age their lives resemble each other. Given the times in which they lived and chat they lived through, they can now appreciate everything. Today's time is perceived ether negatively, but they are happy with thein lives in old age. Relive the past has a very signifiant effect on old age. This bachelor thesis could be beneficial for specific social services and results may help to better understand the life stories of users. Knowledge of thein lives can help to improve the quality of life of seniors in homes for the elderly. Also I think, that knowledge of interesting life stories can penetratein to the depths of thein lives and help to understand the seniors. This bachelor thesis could be alsouseful for other students who deal with the topic of life stories.
Klíčová slova
Stáří, Stárnutí, Vývojová období, Životní příběh, Vyprávění, Senior, Život, Domov pro seniory
Klíčová slova v angličtině
Age, Aging, Developmental period, Life story, Narration, Senior, Life, Retirement home
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Stáří a stárnutí se týká každého z nás. Dle demografického vývoje je známé, že počet seniorů u nás ve společnosti roste. Stáří se tedy stává významným sociálním jevem. Po zanechání ekonomické činnosti, nastává u většiny seniorů fáze, kdy často nemohou najít svůj smysl života. Prodlužující se délku žití nelze tedy navázat pouze na biologické a demografické faktory, ale též na životní styl a individuální chování. Člověk a společnost by se měli více zaobírat přípravou na stáří, jelikož toto stadium života je vyvrcholením všech zkušeností, zážitků, úsilí a veškeré činnosti jak pro sebe, tak i pro společnost. Tato cílová skupina se navíc v rámci životního cyklu nachází ve fázi, která je pociťována velmi intenzivně i díky tomu, že musí čelit úvahám o blížícím se definitivním konci. Abychom tedy lépe rozuměli seniorům, je velmi výhodné znát jejich životní příběhy. Díky tomu, lze lépe pochopit jejich názory nebo jejich chování. Staří lidé mají také mnoho životních zkušeností, které mohou dál předávat společnosti. Ve své práci se tedy budu zajímat o to, jak senioři svůj život prožili, jak ho hodnotí, vnímají a jak určité zlomové životní situace ovlivnily jejich stáří.
2. Cíl práce
Zmapovat významná období v životě seniora.
3. Hlavní výzkumná otázka
Jaký dopad má na život ve stáří prožitá minulost?
4. Metodika
Bude použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, narativní rozhovor.
5. Specifikace cílového souboru výzkumu
Pomocí záměrného kvótního výběru budou vybráni senioři žijící v domově pro seniory. Kvóty pro výběr: senior ve věku 70 až 81 let, ochota a možnost spolupracovat na výzkumu, rovnoměrné zastoupení mužů a žen.
6. Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky výzkumu budou k dispozici poskytovateli konkrétní sociální služby a mohou pomoci k lepšímu pochopením životního příběhu uživatelů. Znalost detailů z osobního života uživatelů před nástupem do pobytového zařízení napomůže ke zvýšení kvality života seniorů v domově pro seniory.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Stáří a stárnutí se týká každého z nás. Dle demografického vývoje je známé, že počet seniorů u nás ve společnosti roste. Stáří se tedy stává významným sociálním jevem. Po zanechání ekonomické činnosti, nastává u většiny seniorů fáze, kdy často nemohou najít svůj smysl života. Prodlužující se délku žití nelze tedy navázat pouze na biologické a demografické faktory, ale též na životní styl a individuální chování. Člověk a společnost by se měli více zaobírat přípravou na stáří, jelikož toto stadium života je vyvrcholením všech zkušeností, zážitků, úsilí a veškeré činnosti jak pro sebe, tak i pro společnost. Tato cílová skupina se navíc v rámci životního cyklu nachází ve fázi, která je pociťována velmi intenzivně i díky tomu, že musí čelit úvahám o blížícím se definitivním konci. Abychom tedy lépe rozuměli seniorům, je velmi výhodné znát jejich životní příběhy. Díky tomu, lze lépe pochopit jejich názory nebo jejich chování. Staří lidé mají také mnoho životních zkušeností, které mohou dál předávat společnosti. Ve své práci se tedy budu zajímat o to, jak senioři svůj život prožili, jak ho hodnotí, vnímají a jak určité zlomové životní situace ovlivnily jejich stáří.
2. Cíl práce
Zmapovat významná období v životě seniora.
3. Hlavní výzkumná otázka
Jaký dopad má na život ve stáří prožitá minulost?
4. Metodika
Bude použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, narativní rozhovor.
5. Specifikace cílového souboru výzkumu
Pomocí záměrného kvótního výběru budou vybráni senioři žijící v domově pro seniory. Kvóty pro výběr: senior ve věku 70 až 81 let, ochota a možnost spolupracovat na výzkumu, rovnoměrné zastoupení mužů a žen.
6. Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky výzkumu budou k dispozici poskytovateli konkrétní sociální služby a mohou pomoci k lepšímu pochopením životního příběhu uživatelů. Znalost detailů z osobního života uživatelů před nástupem do pobytového zařízení napomůže ke zvýšení kvality života seniorů v domově pro seniory.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2 73
HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 194 s. ISBN 978-80-7262-900-8
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: HAVLÍČEK BRAIN TEAM, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9
KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 47-50 s. ISBN 80-247-0548-6
ONDRUŠKOVÁ, J. Stáří a smysl života. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 168 s. ISBN 978-80-246-1997-2
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2 73
HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. 194 s. ISBN 978-80-7262-900-8
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: HAVLÍČEK BRAIN TEAM, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9
KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 47-50 s. ISBN 80-247-0548-6
ONDRUŠKOVÁ, J. Stáří a smysl života. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 168 s. ISBN 978-80-246-1997-2