Ochrana obyvatelstva je v dnešním světě velmi aktuálním tématem. Téměř každý člověk v naší společnosti se během života setká s nějakou mimořádnou událostí, je proto důležité, aby každý člověk měl povědomí alespoň o základech této problematiky, znal situace, které mohou nastat a způsoby, jakými se v dané situaci zachovat.
Ochrana obyvatelstva na území České republiky prošla v historii určitým vývojem, až dosáhla své dnešní podoby, kdy se při mimořádných situacích opírá o integrovaný záchranný systém.
Je třeba si uvědomit, že při mimořádné situaci je však na samém počátku běžný občan, který je na místě vzniku mimořádné události a je na něm, aby vytočil číslo tísňové linky, a až do příjezdu jednotlivých složek integrovaného záchranného systému se na místě vzniku mimořádné události snažil minimalizovat její negativní účinky. Proto je důležité, aby člověk v průběhu života, ideálně systematicky v průběhu studia na základní či střední škole, měl možnost získat vědomosti, které při vzniku mimořádné události využije.
Ochrana obyvatelstva je v současné chvíli zařazena do osnov jak základních, tak středních škol. Avšak ve školství existují vzdělávací programy jak pro běžné žáky, tak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Současné trendy ve speciálním školství ve spojení s aktuální legislativou však směřují k tomu, že mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude integrováno do běžných tříd. Neboli žáka, kterému bylo diagnostikováno postižení, má problémy naučit se učivo prvního stupně základní školy a je zvyklý na přístup ze speciálního školství, chceme vrhnout do třídy plné žáků bez postižení s očekáváním, že žák bude prospívat. Pokud k této situaci dojde, žáci budou do mnoha předmětů potřebovat studijní materiál určený přímo pro ně. V práci je proto rovněž uvedena problematika integrace jako takové, její vliv na kvalitu výuky a případné dopady plošné integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do systému běžného školství.
Cílem této práce bylo sestavit studijní text s tématikou ochrany obyvatelstva pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby byl přiměřený jejich schopnostem. Dalším důvodem pro vytvoření zmiňovaného výukového materiálu je fakt, že ve středním školství ochrana obyvatelstva jakožto součást výuky dříve spadala do občanské výchovy, avšak jako důsledek změn v rámcovém vzdělávacím programu pro střední školy nyní může být jako průřezové téma vyučována téměř ve všech předmětech, často pak spadá do tematických plánů tělesné výchovy. Učitelé tělesné výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné době nedisponují učebnicemi vytvořenými speciálně pro tuto skupinu žáků.
Práce je rozčleněna na teoretickou část a část s výzkumnou otázkou a metodikou výzkumu. V teoretické části je nastíněna historie ochrany obyvatelstva v České republice s vývojem do aktuální podoby, dále současná situace ve školství spolu se současnými trendy ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a v neposlední řadě zařazení výuky ochrany obyvatelstva do rámcového vzdělávacího programu oborů pro danou skupinu žáků.
V části práce věnované výzkumné otázce a metodice výzkumu, byla sestavena výzkumná otázka, zda jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami při správném přístupu a se speciálním výukovým materiálem schopni naučit se a zapamatovat si do života zásadní informace z oblasti ochrany obyvatelstva.
Na výzkumnou otázku lze odpovědět kladně. K nalezení odpovědi na výzkumnou otázku byl sestaven a vyhodnocen dotazník, který byl předložen k vyplnění právě žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ve věku 15 až 18 let. Výsledky dotazníkového šetření ukazují na nedostatky ve vědomostech této skupiny žáků. Zjištění plynoucí z tohoto šetření byly důležitými prvky při tvorbě studijního materiálu, který vznikl v rámci této práce.
Takto vytvořený pracovní sešit by měl být použitelný při výuce dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a k výuce na univerzitě.
Anotace v angličtině
Civil protection is a current topic in today's world. Nearly every person in our society meets an emergency during their lives and therefore it is important for every person to be aware of at least the basics of this issue, to know the situations which can come and the ways how to solve the issue.
Civil protection in the Czech Republic has developed and it has reached its current form in which the emergency is based on the Integrated Rescue System.
The important thing is that at the very beginning of the emergency there is an ordinary citizen who is at the place of formation of emergency and he or she has to dial emergency telephone number and then try to minimize its negative effects until the Integrated Rescue System comes. Therefore it is important for people to gain knowledge which can be used during emergency. The knowledge should be gained either at primary or secondary school.
Nowadays civil protection is a part of curricula in primary and secondary education. However, there are curricula for ordinary pupils and for pupils with special educational needs. Current trends in special education along with current legislation are trying to integrate pupils with special educational needs into ordinary classes. It means that a pupil who was diagnosed as a pupil with learning disability, has difficulties with learning at primary school and is used to the attitude and support of special education, will be in a class with students without disabilities and will be supposed to do well at school. If it will be so, the pupils will need special study texts in many subjects. Therefore the issue of integration, its influence on the quality of education and potential impact on global integration of pupils with special educational needs into regular education are stated in the thesis.
The aim of this thesis was to compile a study text with the topic of civil protection for pupils with special educational needs. The study text should be adequate to their abilities. Another reason for compiling the text was the fact that in Secondary education protection of civilians used to be a part of civics but, as the Framework educational programme for Secondary education has been changed, protection of civilians is now often taught in physical education. In Primary education protection of civilians can be taught as a cross cutting issue nearly in every subject. Physical education teachers and teachers of pupils with special educational needs do not have any books which would be specially created for this group of pupils.
The thesis is divided into a theoretical part and a part with a research question and a methodology of a research. The theoretical part is aimed at the history of civil protection in the Czech Republic with its development to its current form, the current situation in education and the current trends in relation to education of pupils with special educational needs and including civil protection lessons into the Framework educational programme for the given group of pupils.
In the part of the thesis which is devoted to a research question and a methodology of a research the research question is whether pupils with special educational needs are able to learn and memorize the most important information from the field of civil protection, if special study text is provided. The answer to a research question based on the research is positive. A questionnaire for verification or refutation of the hypothesis was compiled and pupils with special educational needs aged 15 to 18 filled it. The results of the survey show the lack of knowledge of the surveyed group. The findings of the survey were important for creating an educational material within this thesis.
The workbook should be applicable to teaching pupils with special educational needs and to teaching at universities.
Klíčová slova
vzdělávání, ochrana obyvatelstva, integrace, pracovní sešit
Ochrana obyvatelstva je v dnešním světě velmi aktuálním tématem. Téměř každý člověk v naší společnosti se během života setká s nějakou mimořádnou událostí, je proto důležité, aby každý člověk měl povědomí alespoň o základech této problematiky, znal situace, které mohou nastat a způsoby, jakými se v dané situaci zachovat.
Ochrana obyvatelstva na území České republiky prošla v historii určitým vývojem, až dosáhla své dnešní podoby, kdy se při mimořádných situacích opírá o integrovaný záchranný systém.
Je třeba si uvědomit, že při mimořádné situaci je však na samém počátku běžný občan, který je na místě vzniku mimořádné události a je na něm, aby vytočil číslo tísňové linky, a až do příjezdu jednotlivých složek integrovaného záchranného systému se na místě vzniku mimořádné události snažil minimalizovat její negativní účinky. Proto je důležité, aby člověk v průběhu života, ideálně systematicky v průběhu studia na základní či střední škole, měl možnost získat vědomosti, které při vzniku mimořádné události využije.
Ochrana obyvatelstva je v současné chvíli zařazena do osnov jak základních, tak středních škol. Avšak ve školství existují vzdělávací programy jak pro běžné žáky, tak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Současné trendy ve speciálním školství ve spojení s aktuální legislativou však směřují k tomu, že mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude integrováno do běžných tříd. Neboli žáka, kterému bylo diagnostikováno postižení, má problémy naučit se učivo prvního stupně základní školy a je zvyklý na přístup ze speciálního školství, chceme vrhnout do třídy plné žáků bez postižení s očekáváním, že žák bude prospívat. Pokud k této situaci dojde, žáci budou do mnoha předmětů potřebovat studijní materiál určený přímo pro ně. V práci je proto rovněž uvedena problematika integrace jako takové, její vliv na kvalitu výuky a případné dopady plošné integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do systému běžného školství.
Cílem této práce bylo sestavit studijní text s tématikou ochrany obyvatelstva pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tak, aby byl přiměřený jejich schopnostem. Dalším důvodem pro vytvoření zmiňovaného výukového materiálu je fakt, že ve středním školství ochrana obyvatelstva jakožto součást výuky dříve spadala do občanské výchovy, avšak jako důsledek změn v rámcovém vzdělávacím programu pro střední školy nyní může být jako průřezové téma vyučována téměř ve všech předmětech, často pak spadá do tematických plánů tělesné výchovy. Učitelé tělesné výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné době nedisponují učebnicemi vytvořenými speciálně pro tuto skupinu žáků.
Práce je rozčleněna na teoretickou část a část s výzkumnou otázkou a metodikou výzkumu. V teoretické části je nastíněna historie ochrany obyvatelstva v České republice s vývojem do aktuální podoby, dále současná situace ve školství spolu se současnými trendy ve vztahu k výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a v neposlední řadě zařazení výuky ochrany obyvatelstva do rámcového vzdělávacího programu oborů pro danou skupinu žáků.
V části práce věnované výzkumné otázce a metodice výzkumu, byla sestavena výzkumná otázka, zda jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami při správném přístupu a se speciálním výukovým materiálem schopni naučit se a zapamatovat si do života zásadní informace z oblasti ochrany obyvatelstva.
Na výzkumnou otázku lze odpovědět kladně. K nalezení odpovědi na výzkumnou otázku byl sestaven a vyhodnocen dotazník, který byl předložen k vyplnění právě žákům se speciálními vzdělávacími potřebami ve věku 15 až 18 let. Výsledky dotazníkového šetření ukazují na nedostatky ve vědomostech této skupiny žáků. Zjištění plynoucí z tohoto šetření byly důležitými prvky při tvorbě studijního materiálu, který vznikl v rámci této práce.
Takto vytvořený pracovní sešit by měl být použitelný při výuce dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a k výuce na univerzitě.
Anotace v angličtině
Civil protection is a current topic in today's world. Nearly every person in our society meets an emergency during their lives and therefore it is important for every person to be aware of at least the basics of this issue, to know the situations which can come and the ways how to solve the issue.
Civil protection in the Czech Republic has developed and it has reached its current form in which the emergency is based on the Integrated Rescue System.
The important thing is that at the very beginning of the emergency there is an ordinary citizen who is at the place of formation of emergency and he or she has to dial emergency telephone number and then try to minimize its negative effects until the Integrated Rescue System comes. Therefore it is important for people to gain knowledge which can be used during emergency. The knowledge should be gained either at primary or secondary school.
Nowadays civil protection is a part of curricula in primary and secondary education. However, there are curricula for ordinary pupils and for pupils with special educational needs. Current trends in special education along with current legislation are trying to integrate pupils with special educational needs into ordinary classes. It means that a pupil who was diagnosed as a pupil with learning disability, has difficulties with learning at primary school and is used to the attitude and support of special education, will be in a class with students without disabilities and will be supposed to do well at school. If it will be so, the pupils will need special study texts in many subjects. Therefore the issue of integration, its influence on the quality of education and potential impact on global integration of pupils with special educational needs into regular education are stated in the thesis.
The aim of this thesis was to compile a study text with the topic of civil protection for pupils with special educational needs. The study text should be adequate to their abilities. Another reason for compiling the text was the fact that in Secondary education protection of civilians used to be a part of civics but, as the Framework educational programme for Secondary education has been changed, protection of civilians is now often taught in physical education. In Primary education protection of civilians can be taught as a cross cutting issue nearly in every subject. Physical education teachers and teachers of pupils with special educational needs do not have any books which would be specially created for this group of pupils.
The thesis is divided into a theoretical part and a part with a research question and a methodology of a research. The theoretical part is aimed at the history of civil protection in the Czech Republic with its development to its current form, the current situation in education and the current trends in relation to education of pupils with special educational needs and including civil protection lessons into the Framework educational programme for the given group of pupils.
In the part of the thesis which is devoted to a research question and a methodology of a research the research question is whether pupils with special educational needs are able to learn and memorize the most important information from the field of civil protection, if special study text is provided. The answer to a research question based on the research is positive. A questionnaire for verification or refutation of the hypothesis was compiled and pupils with special educational needs aged 15 to 18 filled it. The results of the survey show the lack of knowledge of the surveyed group. The findings of the survey were important for creating an educational material within this thesis.
The workbook should be applicable to teaching pupils with special educational needs and to teaching at universities.
Klíčová slova
vzdělávání, ochrana obyvatelstva, integrace, pracovní sešit
Současný stav:
Ve školství existují vzdělávací programy jak pro běžné žáky, tak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Současné trendy ve speciálním školství ve spojení s aktuální legislativou směřují k tomu, že mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude integrováno do běžných tříd, kde by využili studijní materiál určený přímo pro ně. Ochrana obyvatelstva jakožto součást výuky dříve spadala do občanské výchovy, avšak jako důsledek změn v rámcovém vzdělávacím programu nyní spadá do výuky tělesné výchovy. Učitelé tělesné výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nedisponují učebnicemi pro tuto skupinu žáků.
Cíl práce:
a) Vyhodnocení stavu vědomostí o problematice ochrany obyvatelstva u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
b) Vytvořit studijní materiál pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve formě a rozsahu, který bude odpovídat možnostem žáků.
Výzkumná otázka:
Jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami při správném přístupu a se speciálním výukovým materiálem schopni naučit se a zapamatovat si do života zásadní informace z oblasti ochrany obyvatelstva?
Metodika:
V rámci práce bude využita analýza a syntéza, indukce a dedukce pro zpracování základních vymezení práce, dále bude využito matematické vyjádření povědomí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami o problematice ochrany obyvatelstva.
Využití v praxi:
Výsledkem této práce by měl být studijní materiál s tématikou ochrany obyvatelstva použitelný při výuce dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a k výuce na univerzitě.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Ve školství existují vzdělávací programy jak pro běžné žáky, tak pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Současné trendy ve speciálním školství ve spojení s aktuální legislativou směřují k tomu, že mnoho žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude integrováno do běžných tříd, kde by využili studijní materiál určený přímo pro ně. Ochrana obyvatelstva jakožto součást výuky dříve spadala do občanské výchovy, avšak jako důsledek změn v rámcovém vzdělávacím programu nyní spadá do výuky tělesné výchovy. Učitelé tělesné výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nedisponují učebnicemi pro tuto skupinu žáků.
Cíl práce:
a) Vyhodnocení stavu vědomostí o problematice ochrany obyvatelstva u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
b) Vytvořit studijní materiál pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve formě a rozsahu, který bude odpovídat možnostem žáků.
Výzkumná otázka:
Jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami při správném přístupu a se speciálním výukovým materiálem schopni naučit se a zapamatovat si do života zásadní informace z oblasti ochrany obyvatelstva?
Metodika:
V rámci práce bude využita analýza a syntéza, indukce a dedukce pro zpracování základních vymezení práce, dále bude využito matematické vyjádření povědomí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami o problematice ochrany obyvatelstva.
Využití v praxi:
Výsledkem této práce by měl být studijní materiál s tématikou ochrany obyvatelstva použitelný při výuce dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a k výuce na univerzitě.
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Danuše, Danuše KRATOCHVÍLOVÁ a Libor FOLWARCZNY. Ochrana obyvatelstva. 2., aktualiz. vyd. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2013, 177 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-134-7
FOLWARCZNY, Libor, Jiří POKORNÝ a Libor FOLWARCZNY. Evakuace osob. 1. vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006, 125 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 80-866-3492-2.
SLABOTINSKÝ, Jiří, Stanislav BRÁDKA a Libor FOLWARCZNY. Ochrana osob při chemickém a biologickém nebezpečí. 1. vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006, 109 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 80-866-3493-0
Seznam doporučené literatury
KRATOCHVÍLOVÁ, Danuše, Danuše KRATOCHVÍLOVÁ a Libor FOLWARCZNY. Ochrana obyvatelstva. 2., aktualiz. vyd. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2013, 177 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 978-80-7385-134-7
FOLWARCZNY, Libor, Jiří POKORNÝ a Libor FOLWARCZNY. Evakuace osob. 1. vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006, 125 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 80-866-3492-2.
SLABOTINSKÝ, Jiří, Stanislav BRÁDKA a Libor FOLWARCZNY. Ochrana osob při chemickém a biologickém nebezpečí. 1. vyd. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006, 109 s. Spektrum (Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství). ISBN 80-866-3493-0