Informace o kvalifikační práci Průzkum informovanosti studentů v oblasti ochrany obyvatelstva provedený ve vybraných středních odborných školách a gymnáziích vně a uvnitř zóny havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Průzkum informovanosti studentů v oblasti ochrany obyvatelstva provedený ve vybraných SOU, SOŠ a gymnáziích vně a uvnitř zóny havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany
Hlavní téma v angličtině
Research between students of selected high schools inside and outside the emergency planning zone of the Dukovany nuclear power plant in field of population protection
Název dle studenta
Průzkum informovanosti studentů v oblasti ochrany obyvatelstva provedený ve vybraných středních odborných školách a gymnáziích vně a uvnitř zóny havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany
Spektrum typů hrozeb a jejich vzájemných kombinací je velmi široké. Podstata některých zůstala po tisíciletí nezměněna, jiné během vývoje lidstva zanikly nebo změnily svou podobu, další se stále objevují. Efektivní zvládání mimořádných situací však kromě příslušných odborníků, organizací, systémů a právních předpisů vyžaduje také připravené a informované obyvatelstvo. Hlavní část znalostí a dovedností z oblasti ochrany obyvatelstva a chování při mimořádných situacích získají děti na základním a poté středním stupni vzdělávání. Předmětná tematika je do obsahu vzdělávání základních a středních škol zařazena na základě Pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů, č. j. 13 586/03-22, a s ním souvisejícího dodatku k učebním dokumentům "Ochrana člověka za mimořádných událostí", č. j. 13 586/03-22, ze dne 4. března 2003. Výuka probíhá v rozsahu nejméně šesti vyučovacích hodin ročně v každém ročníku, nejčastěji průřezově v rámci vybraných předmětů. Významnou úlohu ve vzdělávání obyvatel má také Hasičský záchranný sbor České republiky. Tato diplomová práce má jako jeden ze svých cílů provedení průzkumu znalostí a názorů vybrané části populace ve věku 15 až 20 let týkajícího se chování v případě mimořádné události a základních vědomostí o integrovaném záchranném systému. Dalším cílem je zhodnocení, zda na výsledky průzkumu má vliv skutečnost, že škola a trvalé bydliště studenta leží uvnitř nebo vně zóny havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany (ZHP EDU). Teoretická část práce je zaměřena především na vývoj vzdělávání dětí a mládeže v oblasti ochrany obyvatelstva po roce 1991 a na současný systém vzdělávání v problematice ochrany člověka za mimořádných událostí na středních odborných školách a gymnáziích. Ve výzkumné části práce byly stanoveny dvě hypotézy. Podle hypotézy H1 mělo mít alespoň 75 % studentů více než polovinu odpovědí správných. Hypotéza H2 byla rozdělena do dvou dílčích hypotéz, které předpokládaly, že mezi informovaností studentů gymnázií trvale bydlících a studujících v ZHP EDU a mimo ZHP EDU, stejně jako mezi informovaností studentů středních odborných škol trvale bydlících a studujících v ZHP EDU a mimo ZHP EDU, není statisticky významný rozdíl. Na základě naměřených dat bylo nutno zamítnout hypotézu H1, neboť požadovaného výsledku, tedy nadpolovičního počtu správných odpovědí v dotazníku, dosáhlo pouze 21,5 % studentů. Průměrná úspěšnost v dotazníku byla 41,3 % správných odpovědí. Při testování parametrických hypotéz bylo komparací výběrových statistických souborů prokázáno, že informovanost studentů obou zkoumaných středních odborných škol je na stejné úrovni a že ani mezi informovaností studentů gymnázií vně a uvnitř ZHP EDU není statisticky významný rozdíl. Hypotéza H2 byla tedy potvrzena. Z výsledků průzkumu vyplývá, že informovanost studentů v oblasti ochrany obyvatelstva není na dostatečně vysoké úrovni. Jako vhodné řešení tohoto problému se jeví výuka dané problematiky v rámci samostatného předmětu zaměřeného na ochranu člověka.
Anotace v angličtině
Spectrum of threat types and their combination is very extensive. The essence remained for chiliads unchanged, but during the development of mankind some patterns extinct or changed their shape, other reappear. Efficient managing of emergency situations requires beside this competent specialists, organizations, systems and legislative regulations and also ready and well-informed population. Principal part of knowledge and skills in the field of inhabitants protection and behavior in the emergency situation acquire the kids on the primary and secondary level of education. This object is included in the education on the primary and secondary schools according to Instruction of Ministry of Education, Youth and Sport about the integration of the subject of protection of man in a emergency situation into the education program, r. n. 13 586/03-22, and the related appendix to the educational documents "Protection of man in emergency situations", r. n. 13 586/03-22 of the 4. march 2003. Education proceeds to the extent of at least 6 lessons in every class, most often cross-sectional within the selected school subjects. Very important role in the education of inhabitants plays Fire Rescue Service of the Czech Republic. This master thesis focuses as one of its main goals on the inquiry of the knowledge and opinions of the selected age group of 15 to 20 years old related to the behavior in the emergency situation and to the knowledge of the integrated rescue system. Another goal was to find out, if the results of the inquiry are influenced by the fact, that the school and permanent home of the student is situated within or outside the emergency planning zone of the Dukovany nuclear power plant (EPZ Dukovany NPP). The theoretical part focuses mainly on the development of the education of children and youth in the field of protection of population after 1991 and on the contemporary system of education in the field of protection of man in emergency accident on professional and grammar schools. In the experimental part of the thesis two hypothesis were set. According to H1 should at least 75 % of the students correctly answer more than half of the questions. H2 was divided into two partial hypothesis, whereas it was supposed, that between the informedness of the students of grammar schools resident and studying within EPZ Dukovany NPP or outside EPZ Dukovany NPP and the students of the professional schools resident or studying in EPZ Dukovany NPP and outside EPZ Dukovany NPP these is no statistically significant difference. Presented data were acquired on the chosen schools within and outside the EPZ Dukovany NPP in the form of questionnaire survey. Questionnaire was set together from four questions of qualitative nature and 16 questions of quantitative nature. On the grounds of the measure data it was necessary to reject the hypothesis H1, since only 21,5 % of the students answered correctly more than a half of the answers. The average achievement in the questionnaire was 41,3 % of correct answers. In the testing of parametric hypothesis was by means of comparison of the selective statistical sets proved, that the informedness of the students of both types of secondary schools is on the same level and further that there is no significant statistical difference between the informedness of grammar school students living in and outside the EPZ Dukovany NPP. The hypothesis H2 was thereafter confirmed. The results imply, that the informedness of students in the field of the protection of population is insufficient. As a suitable solution of this problem appears the education of these topic within a separate subject focused on the protection of man.
protection of man, protection of population, emergency accident, education, informedness of students, emergency planning zone
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Spektrum typů hrozeb a jejich vzájemných kombinací je velmi široké. Podstata některých zůstala po tisíciletí nezměněna, jiné během vývoje lidstva zanikly nebo změnily svou podobu, další se stále objevují. Efektivní zvládání mimořádných situací však kromě příslušných odborníků, organizací, systémů a právních předpisů vyžaduje také připravené a informované obyvatelstvo. Hlavní část znalostí a dovedností z oblasti ochrany obyvatelstva a chování při mimořádných situacích získají děti na základním a poté středním stupni vzdělávání. Předmětná tematika je do obsahu vzdělávání základních a středních škol zařazena na základě Pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů, č. j. 13 586/03-22, a s ním souvisejícího dodatku k učebním dokumentům "Ochrana člověka za mimořádných událostí", č. j. 13 586/03-22, ze dne 4. března 2003. Výuka probíhá v rozsahu nejméně šesti vyučovacích hodin ročně v každém ročníku, nejčastěji průřezově v rámci vybraných předmětů. Významnou úlohu ve vzdělávání obyvatel má také Hasičský záchranný sbor České republiky. Tato diplomová práce má jako jeden ze svých cílů provedení průzkumu znalostí a názorů vybrané části populace ve věku 15 až 20 let týkajícího se chování v případě mimořádné události a základních vědomostí o integrovaném záchranném systému. Dalším cílem je zhodnocení, zda na výsledky průzkumu má vliv skutečnost, že škola a trvalé bydliště studenta leží uvnitř nebo vně zóny havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany (ZHP EDU). Teoretická část práce je zaměřena především na vývoj vzdělávání dětí a mládeže v oblasti ochrany obyvatelstva po roce 1991 a na současný systém vzdělávání v problematice ochrany člověka za mimořádných událostí na středních odborných školách a gymnáziích. Ve výzkumné části práce byly stanoveny dvě hypotézy. Podle hypotézy H1 mělo mít alespoň 75 % studentů více než polovinu odpovědí správných. Hypotéza H2 byla rozdělena do dvou dílčích hypotéz, které předpokládaly, že mezi informovaností studentů gymnázií trvale bydlících a studujících v ZHP EDU a mimo ZHP EDU, stejně jako mezi informovaností studentů středních odborných škol trvale bydlících a studujících v ZHP EDU a mimo ZHP EDU, není statisticky významný rozdíl. Na základě naměřených dat bylo nutno zamítnout hypotézu H1, neboť požadovaného výsledku, tedy nadpolovičního počtu správných odpovědí v dotazníku, dosáhlo pouze 21,5 % studentů. Průměrná úspěšnost v dotazníku byla 41,3 % správných odpovědí. Při testování parametrických hypotéz bylo komparací výběrových statistických souborů prokázáno, že informovanost studentů obou zkoumaných středních odborných škol je na stejné úrovni a že ani mezi informovaností studentů gymnázií vně a uvnitř ZHP EDU není statisticky významný rozdíl. Hypotéza H2 byla tedy potvrzena. Z výsledků průzkumu vyplývá, že informovanost studentů v oblasti ochrany obyvatelstva není na dostatečně vysoké úrovni. Jako vhodné řešení tohoto problému se jeví výuka dané problematiky v rámci samostatného předmětu zaměřeného na ochranu člověka.
Anotace v angličtině
Spectrum of threat types and their combination is very extensive. The essence remained for chiliads unchanged, but during the development of mankind some patterns extinct or changed their shape, other reappear. Efficient managing of emergency situations requires beside this competent specialists, organizations, systems and legislative regulations and also ready and well-informed population. Principal part of knowledge and skills in the field of inhabitants protection and behavior in the emergency situation acquire the kids on the primary and secondary level of education. This object is included in the education on the primary and secondary schools according to Instruction of Ministry of Education, Youth and Sport about the integration of the subject of protection of man in a emergency situation into the education program, r. n. 13 586/03-22, and the related appendix to the educational documents "Protection of man in emergency situations", r. n. 13 586/03-22 of the 4. march 2003. Education proceeds to the extent of at least 6 lessons in every class, most often cross-sectional within the selected school subjects. Very important role in the education of inhabitants plays Fire Rescue Service of the Czech Republic. This master thesis focuses as one of its main goals on the inquiry of the knowledge and opinions of the selected age group of 15 to 20 years old related to the behavior in the emergency situation and to the knowledge of the integrated rescue system. Another goal was to find out, if the results of the inquiry are influenced by the fact, that the school and permanent home of the student is situated within or outside the emergency planning zone of the Dukovany nuclear power plant (EPZ Dukovany NPP). The theoretical part focuses mainly on the development of the education of children and youth in the field of protection of population after 1991 and on the contemporary system of education in the field of protection of man in emergency accident on professional and grammar schools. In the experimental part of the thesis two hypothesis were set. According to H1 should at least 75 % of the students correctly answer more than half of the questions. H2 was divided into two partial hypothesis, whereas it was supposed, that between the informedness of the students of grammar schools resident and studying within EPZ Dukovany NPP or outside EPZ Dukovany NPP and the students of the professional schools resident or studying in EPZ Dukovany NPP and outside EPZ Dukovany NPP these is no statistically significant difference. Presented data were acquired on the chosen schools within and outside the EPZ Dukovany NPP in the form of questionnaire survey. Questionnaire was set together from four questions of qualitative nature and 16 questions of quantitative nature. On the grounds of the measure data it was necessary to reject the hypothesis H1, since only 21,5 % of the students answered correctly more than a half of the answers. The average achievement in the questionnaire was 41,3 % of correct answers. In the testing of parametric hypothesis was by means of comparison of the selective statistical sets proved, that the informedness of the students of both types of secondary schools is on the same level and further that there is no significant statistical difference between the informedness of grammar school students living in and outside the EPZ Dukovany NPP. The hypothesis H2 was thereafter confirmed. The results imply, that the informedness of students in the field of the protection of population is insufficient. As a suitable solution of this problem appears the education of these topic within a separate subject focused on the protection of man.
protection of man, protection of population, emergency accident, education, informedness of students, emergency planning zone
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Libor Líbal - KRA
1. Současný stav dané problematiky
Tématika "Ochrana člověka za mimořádných událostí" je do rámcových vzdělávacích programů škol začleněna na základě Pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z roku 2011. Výuka se uskutečňuje v rámci stávajících předmětů v rozsahu nejméně šesti hodin ročně. Velký podíl na výuce této problematiky má HZS ČR. Vzdělávání na středním stupni je v oblasti ochrany obyvatelstva negativně ovlivňováno nekoordinovaností výuky, nedostatkem metodického materiálu pro učitele a omezenými finančními prostředky.
2. Cíle práce
Provedení průzkumu znalostí a názorů vybrané části populace ve věku 15 až 20 let týkajícího se chování v případě mimořádné události a základních vědomostí o integrovaném záchranném systému.
Zhodnocení, zda na výsledky průzkumu má vliv skutečnost, že trvalé bydliště studenta leží uvnitř nebo mimo zónu havarijního plánování EDU.
3. Hypotézy
H1 Alespoň 75% studentů bude mít více než polovinu odpovědí správných.
H2 Mezi informovaností studentů trvale bydlících v ZHP EDU a mimo ZHP EDU nejsou významné rozdíly.
4. Popis metodiky
Bude vypracován náhled na vzdělávání na středním stupni v oblasti ochrany obyvatel. Získání dat dotazníkovým šetřením ve vybraných SOU, SOŠ a gymnáziích uvnitř ZHP EDU a v jejím okolí. Výsledky šetření budou statisticky zpracovány.
5. Předpokládané využití v praxi
Práce může být využita příslušnými vzdělávacími institucemi, krajskými úřady, obecními úřady nebo Skupinou ČEZ při hodnocení úrovně informovanosti obyvatel ZHP EDU nebo při úvahách o tom, zda by bylo vhodné více podpořit vzdělávání mládeže pro případ vzniku mimořádné události. Práce také může sloužit jako podklad pro další výzkum.
Zásady pro vypracování
Konzultant: Ing. Libor Líbal - KRA
1. Současný stav dané problematiky
Tématika "Ochrana člověka za mimořádných událostí" je do rámcových vzdělávacích programů škol začleněna na základě Pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z roku 2011. Výuka se uskutečňuje v rámci stávajících předmětů v rozsahu nejméně šesti hodin ročně. Velký podíl na výuce této problematiky má HZS ČR. Vzdělávání na středním stupni je v oblasti ochrany obyvatelstva negativně ovlivňováno nekoordinovaností výuky, nedostatkem metodického materiálu pro učitele a omezenými finančními prostředky.
2. Cíle práce
Provedení průzkumu znalostí a názorů vybrané části populace ve věku 15 až 20 let týkajícího se chování v případě mimořádné události a základních vědomostí o integrovaném záchranném systému.
Zhodnocení, zda na výsledky průzkumu má vliv skutečnost, že trvalé bydliště studenta leží uvnitř nebo mimo zónu havarijního plánování EDU.
3. Hypotézy
H1 Alespoň 75% studentů bude mít více než polovinu odpovědí správných.
H2 Mezi informovaností studentů trvale bydlících v ZHP EDU a mimo ZHP EDU nejsou významné rozdíly.
4. Popis metodiky
Bude vypracován náhled na vzdělávání na středním stupni v oblasti ochrany obyvatel. Získání dat dotazníkovým šetřením ve vybraných SOU, SOŠ a gymnáziích uvnitř ZHP EDU a v jejím okolí. Výsledky šetření budou statisticky zpracovány.
5. Předpokládané využití v praxi
Práce může být využita příslušnými vzdělávacími institucemi, krajskými úřady, obecními úřady nebo Skupinou ČEZ při hodnocení úrovně informovanosti obyvatel ZHP EDU nebo při úvahách o tom, zda by bylo vhodné více podpořit vzdělávání mládeže pro případ vzniku mimořádné události. Práce také může sloužit jako podklad pro další výzkum.
Seznam doporučené literatury
1. ZÁŠKODNÝ, Přemysl, a další. Základy statistiky s aplikací na zdravotnictví. Praha: Curriculum, 2011, ISBN 978-80-904948-2-4
2. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
3. Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
4. MARTÍNEK, Bohumír, a další. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Praha: MV-GŘHZS, 2003, ISBN 80-86640-08-6
5. Nařízení vlády č. 11/1999 Sb., o zóně havarijního plánování, ve znění pozdějších předpisů
Seznam doporučené literatury
1. ZÁŠKODNÝ, Přemysl, a další. Základy statistiky s aplikací na zdravotnictví. Praha: Curriculum, 2011, ISBN 978-80-904948-2-4
2. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
3. Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
4. MARTÍNEK, Bohumír, a další. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Praha: MV-GŘHZS, 2003, ISBN 80-86640-08-6
5. Nařízení vlády č. 11/1999 Sb., o zóně havarijního plánování, ve znění pozdějších předpisů