Bakalářská práce "Hlas pedagoga a práce s hlasem v učitelské profesi" je celkově členěna do sedmi kapitol a pojednává o hlase jako pracovním nástroji pedagogů, o hlasových nárocích učitelského povolání a správném užívání hlasu v této profesi. Dále popisuje anatomii a fyziologii hlasového ústrojí, věnuje se vlastnostem hlasu a vývoji lidského hlasu, uvádí základní dělení hlasových poruch, vysvětluje jejich příčiny a možnosti nápravy. Hlas je učitelův nejcennější majetek a spolu s ním přenáší nejen informace, ale také náladu, atmosféru a emoce. Pro učitele je nezbytné dodržovat hlasovou hygienu a ovládat správnou mluvní techniku, proto bakalářská práce shrnuje pravidla hlasové hygieny, možnosti péče o hlas a navrhuje praktické náměty na hlasová cvičení aplikovatelná v hodinách jazykové výuky, literární výchovy, čtení a psaní.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis "Voice of pedagogue and work with voice in the teaching profession" is generally divided into seven chapters and deals with voice as the working tools of pedagogues, deals with the demands of teacher's voice and proper use of voice in the teacher´s profession. It also describes the anatomy and physiology of the vocal tract, it discusses voice properties and development of human voice, it includes the basic division of voice disorders and speech impediments, their causes, and the possible ways of their treatment. Voice is teacher's most valuable asset and with it they transmit not only information, but also mood, atmosphere and emotions. For teachers, it is necessary to stick to the vocal hygiene and proper control speech technology, therefore the bachelor thesis summarizes the rules of vocal hygiene with the voice care options available and suggests practical motives for voice exercises in lessons of language teaching, literary education, reading and writing.
Klíčová slova
hlas, anatomie a fyziologie hlasového ústrojí, vývoj lidského hlasu, hlasové poruchy, hygiena hlasu, hlasová cvičení, hlasová výchova
Klíčová slova v angličtině
voice, anatomy a physiology of the vocal tract, development of human voice, vocal hygiene, practical motives for voice exercises, voice of education
Rozsah průvodní práce
49 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Hlas pedagoga a práce s hlasem v učitelské profesi" je celkově členěna do sedmi kapitol a pojednává o hlase jako pracovním nástroji pedagogů, o hlasových nárocích učitelského povolání a správném užívání hlasu v této profesi. Dále popisuje anatomii a fyziologii hlasového ústrojí, věnuje se vlastnostem hlasu a vývoji lidského hlasu, uvádí základní dělení hlasových poruch, vysvětluje jejich příčiny a možnosti nápravy. Hlas je učitelův nejcennější majetek a spolu s ním přenáší nejen informace, ale také náladu, atmosféru a emoce. Pro učitele je nezbytné dodržovat hlasovou hygienu a ovládat správnou mluvní techniku, proto bakalářská práce shrnuje pravidla hlasové hygieny, možnosti péče o hlas a navrhuje praktické náměty na hlasová cvičení aplikovatelná v hodinách jazykové výuky, literární výchovy, čtení a psaní.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis "Voice of pedagogue and work with voice in the teaching profession" is generally divided into seven chapters and deals with voice as the working tools of pedagogues, deals with the demands of teacher's voice and proper use of voice in the teacher´s profession. It also describes the anatomy and physiology of the vocal tract, it discusses voice properties and development of human voice, it includes the basic division of voice disorders and speech impediments, their causes, and the possible ways of their treatment. Voice is teacher's most valuable asset and with it they transmit not only information, but also mood, atmosphere and emotions. For teachers, it is necessary to stick to the vocal hygiene and proper control speech technology, therefore the bachelor thesis summarizes the rules of vocal hygiene with the voice care options available and suggests practical motives for voice exercises in lessons of language teaching, literary education, reading and writing.
Klíčová slova
hlas, anatomie a fyziologie hlasového ústrojí, vývoj lidského hlasu, hlasové poruchy, hygiena hlasu, hlasová cvičení, hlasová výchova
Klíčová slova v angličtině
voice, anatomy a physiology of the vocal tract, development of human voice, vocal hygiene, practical motives for voice exercises, voice of education
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována v souladu s metodickou příručkou TF.
Zásady pro vypracování
Práce bude zpracována v souladu s metodickou příručkou TF.
Seznam doporučené literatury
HÁLA, Bohuslav, SOVÁK, Miloš. Hlas - řeč - sluch. Praha: SPN, 1955. ISBN neuvedeno.
VÁLKOVÁ, Libuše. Hlasové poruchy. Rokycany: DDM Rokycany, 2008. ISBN 978-80-254-1647-1.
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.
ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.
FROSTOVÁ, Jana, VANIAKOVÁ, Mária. Základy hlasové výchovy pro učitele I. 1. vyd. Brno: PF MU, 1995. ISBN 80-210-1229-3.
KIML, Josef. Co máme vědět o hlasu: zpěvní hlas poruchy prevence. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-053-4.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315- 038-7.
Seznam doporučené literatury
HÁLA, Bohuslav, SOVÁK, Miloš. Hlas - řeč - sluch. Praha: SPN, 1955. ISBN neuvedeno.
VÁLKOVÁ, Libuše. Hlasové poruchy. Rokycany: DDM Rokycany, 2008. ISBN 978-80-254-1647-1.
HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.
ŠTEMBERGOVÁ - KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.
FROSTOVÁ, Jana, VANIAKOVÁ, Mária. Základy hlasové výchovy pro učitele I. 1. vyd. Brno: PF MU, 1995. ISBN 80-210-1229-3.
KIML, Josef. Co máme vědět o hlasu: zpěvní hlas poruchy prevence. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-053-4.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315- 038-7.