Práce se zabývá fungováním nízkoprahových center se zaměřením na romské děti a mládež. Rozebírá, jak nízkoprahová centra pomáhají romským dětem čelit jejich výzvy.
Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část přibližuje celkovou situaci Romů v České republice, zaměřuje se na vzdělávání romských dětí. Dále popisuje vznik a práci komunitních center a nastiňuje, jaká jsou očekávání od jejich zakladatelů a zaměstnanců
Praktická část analyzuje strukturované rozhovory se sociálními pracovníky, které byly provedeny ve městech Ostrava a České Budějovice. Závěr praktické části je popis jednotlivých center a srovnávání komunitních center mezi městy Ostrava a České Budějovice. Práce je psána v anglickém jazyce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the function of community centres for children and youth with a particular emphasis on Roma children. It analyses the challenges Roma children may face and what a role community centres can play in dealing with these challenges.
The thesis is basically divided into two main parts: theoretical part of the thesis provides an overview of the current situation of the Roma minority in the Czech Republic, especially education and upbringing of Roma children. It elaborates how the community centres were established, how they work and what the expectations of the founders and the employees are. Additionally, it describes the ways of curriculum work with children in these clubs and how they work.
The practical part analyzes structured interviews conducted with social workers from the community centres in two cities: Ostrava and České Budějovice. The outcome of the practical part is a comparison of the community centres within as well as between these two cities.
Klíčová slova
Romové, romské dítě a romská mládež, Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, Ostrava, České Budějovice
Klíčová slova v angličtině
Roma, Roma children and youth, community centres for children and youth, Ostrava, České Budějovice.
Rozsah průvodní práce
68 s. (133 253 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zabývá fungováním nízkoprahových center se zaměřením na romské děti a mládež. Rozebírá, jak nízkoprahová centra pomáhají romským dětem čelit jejich výzvy.
Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část přibližuje celkovou situaci Romů v České republice, zaměřuje se na vzdělávání romských dětí. Dále popisuje vznik a práci komunitních center a nastiňuje, jaká jsou očekávání od jejich zakladatelů a zaměstnanců
Praktická část analyzuje strukturované rozhovory se sociálními pracovníky, které byly provedeny ve městech Ostrava a České Budějovice. Závěr praktické části je popis jednotlivých center a srovnávání komunitních center mezi městy Ostrava a České Budějovice. Práce je psána v anglickém jazyce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the function of community centres for children and youth with a particular emphasis on Roma children. It analyses the challenges Roma children may face and what a role community centres can play in dealing with these challenges.
The thesis is basically divided into two main parts: theoretical part of the thesis provides an overview of the current situation of the Roma minority in the Czech Republic, especially education and upbringing of Roma children. It elaborates how the community centres were established, how they work and what the expectations of the founders and the employees are. Additionally, it describes the ways of curriculum work with children in these clubs and how they work.
The practical part analyzes structured interviews conducted with social workers from the community centres in two cities: Ostrava and České Budějovice. The outcome of the practical part is a comparison of the community centres within as well as between these two cities.
Klíčová slova
Romové, romské dítě a romská mládež, Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, Ostrava, České Budějovice
Klíčová slova v angličtině
Roma, Roma children and youth, community centres for children and youth, Ostrava, České Budějovice.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na práci nízkoprahových předškolních klubů, pokusí se zmapovat, jak pracují zejména s romskými dětmi. Cílem bude analyzovat potřeby a problémy, kterým romské děti a mládež čelí a zaměří se na jejich případná řešení, a to převážně prostřednictvím nízkoprahových zařízení a práce jejich zaměstnanců s tím, že ústředním témat práce budou právě předškolní kluby nízkoprahových zařízení.
V teoretické části bakalářské práce bude nastíněn stručný přehled současné situace romské menšiny v České republice zaměřený zejména na otázky spojené se vzděláváním, výchovou. \\
Práce popíše, proč vznikají nízkoprahové předškolní kluby a jaká má být jejich očekávaná role z pohledu jejich zřizovatelů i rodičů, které děti do klubů posílají. Práce též popíše kurikulum a nástroje práce s dětmi v těchto klubech. Práce se pokusí srovnat práci s předškolními dětmi ve vybraných nízkoprahových centrech v Českých Budějovicích a v Ostravě. Zde bude ponechána autorce práce volnost dle možností, jak bude možné v terénu konat patřičný výzkum. Praktická část se tak zaměří na terénní výzkum v konkrétních nízkoprahových zařízeních právě dle možností autorky práce. Autorka povede výzkum pomocí strukturovaných rozhovorů s pracovníky center, snad i s rodiči dětí.
Práce bude psána v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na práci nízkoprahových předškolních klubů, pokusí se zmapovat, jak pracují zejména s romskými dětmi. Cílem bude analyzovat potřeby a problémy, kterým romské děti a mládež čelí a zaměří se na jejich případná řešení, a to převážně prostřednictvím nízkoprahových zařízení a práce jejich zaměstnanců s tím, že ústředním témat práce budou právě předškolní kluby nízkoprahových zařízení.
V teoretické části bakalářské práce bude nastíněn stručný přehled současné situace romské menšiny v České republice zaměřený zejména na otázky spojené se vzděláváním, výchovou. \\
Práce popíše, proč vznikají nízkoprahové předškolní kluby a jaká má být jejich očekávaná role z pohledu jejich zřizovatelů i rodičů, které děti do klubů posílají. Práce též popíše kurikulum a nástroje práce s dětmi v těchto klubech. Práce se pokusí srovnat práci s předškolními dětmi ve vybraných nízkoprahových centrech v Českých Budějovicích a v Ostravě. Zde bude ponechána autorce práce volnost dle možností, jak bude možné v terénu konat patřičný výzkum. Praktická část se tak zaměří na terénní výzkum v konkrétních nízkoprahových zařízeních právě dle možností autorky práce. Autorka povede výzkum pomocí strukturovaných rozhovorů s pracovníky center, snad i s rodiči dětí.
Práce bude psána v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN,J. a kolektiv. Romové a alternativní pedagogika. Ústí nadl Labem: Hnutí R, 2000\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005\\
HIRT,T., JAKOUBEK,M. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006\\
HORVÁTHOVÁ, J. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. Praha: MŠMT, 1999\\
HÜSSCHMENOVÁ, M. Šoj pes dokakeras-Můžeme se domluvit. Olomouc: Pedagogická fakulta UP Olomouc, 1993\\
NAVRÁTIL, P. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003\\
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. 5.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002\\
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme, jde to a jak. 2.vyd. Praha: Portál, 2000\\
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001\\
ŠOTOLOVÁ,E. Vzdělávání Romů. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2008\\
Seznam doporučené literatury
BALVÍN,J. a kolektiv. Romové a alternativní pedagogika. Ústí nadl Labem: Hnutí R, 2000\\
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005\\
HIRT,T., JAKOUBEK,M. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006\\
HORVÁTHOVÁ, J. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. Praha: MŠMT, 1999\\
HÜSSCHMENOVÁ, M. Šoj pes dokakeras-Můžeme se domluvit. Olomouc: Pedagogická fakulta UP Olomouc, 1993\\
NAVRÁTIL, P. Romové v české společnosti: jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál, 2003\\
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. 5.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002\\
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme, jde to a jak. 2.vyd. Praha: Portál, 2000\\
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001\\
ŠOTOLOVÁ,E. Vzdělávání Romů. 3.vyd. Praha: Karolinum, 2008\\