Předkládaná diplomová práce se zaměřila na zařazení metody čtenářská dílna do výuky v hodinách českého jazyka a literatury na základní škole. Práce je rozdělena na část teoretickou, jejíž hlavní cíl je vymezení základních pojmů souvisejících s tématem. Součástí teorie je tedy vymezení definice čtenářská dílna, čtenářská gramotnost a popis Výzvy č. 56, která se mimo jiné zaměřila na podporu rozvoje čtenářství na českých školách. V této části jsou také charakterizovány jednotlivé výukové metody zaměřující se na rozvoj čtenářství a český i mezinárodní výzkumy zjišťující úroveň čtenářské gramotnosti u žáků.
Praktická část se snaží několika kvalitativními výzkumy zhodnotit přípravu a realizaci projektu Výzva č. 56 na jedné základní škole. Byly provedené rozhovory s pedagogy a paní ředitelkou, z nichž vyplynuly klady a zápory čtenářských dílen. Prostřednictvím přímého pozorování metody při hodinách českého jazyka a literatury byly zaznamenány reakce žáků na četbu a práci s textem. Součástí praktické části je také charakteristika materiálů, které v rámci projektu na základní škole vznikly. Cílem těchto výzkumů je zjistit, jak na tuto metodu reagují učitelé i žáci, zda přinesla do vyučování nový rozměr vzdělávání a zda bude i nadále v hodinách praktikována.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the inclusion of the reading workshop methods in the primary schools and its application to the lessons of the Czech language and literature. The main aim of the theoretical part is to define key concepts connected with the topic. It describes the definitions of the reading workshop, the reading literacy and the description of "The formal notice no. 56", which has been focused on the support of the development of reading in the Czech schools. In this part the particular educational methods, which are focused on the development of reading, and the Czech and international researches are characterized.
The practical part of the thesis, using the qualitative surveys, appraises the preparation and the realization of the project "The formal notice no. 56" at the particular primary school. There were realized the interviews with the educators and the head master. The assets and negative features of the reading workshop were followed by those dialogues. According to the direct observation of the methods during the lessons of the Czech language and literature, there were recorded the reactions of pupils to the reading and working with a text. In the practical part there are also the characteristics of the materials which were created under the project in the school. The purpose of these researches is to find out how the teachers as well as the schoolchildren react to the method and if it brought to the classes any new elements and if it could be still the part of education in the future.
Klíčová slova
Čtenářská dílna, čtenářská gramotnost, četba, Výzva č. 56, výuková metoda, kniha, výzkum čtenářské gramotnosti.
Klíčová slova v angličtině
Reading workshop, reading literky, reading, The formal notice no. 56, educational method, book, research of reading workshop.
Rozsah průvodní práce
120 s. (187 102 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zaměřila na zařazení metody čtenářská dílna do výuky v hodinách českého jazyka a literatury na základní škole. Práce je rozdělena na část teoretickou, jejíž hlavní cíl je vymezení základních pojmů souvisejících s tématem. Součástí teorie je tedy vymezení definice čtenářská dílna, čtenářská gramotnost a popis Výzvy č. 56, která se mimo jiné zaměřila na podporu rozvoje čtenářství na českých školách. V této části jsou také charakterizovány jednotlivé výukové metody zaměřující se na rozvoj čtenářství a český i mezinárodní výzkumy zjišťující úroveň čtenářské gramotnosti u žáků.
Praktická část se snaží několika kvalitativními výzkumy zhodnotit přípravu a realizaci projektu Výzva č. 56 na jedné základní škole. Byly provedené rozhovory s pedagogy a paní ředitelkou, z nichž vyplynuly klady a zápory čtenářských dílen. Prostřednictvím přímého pozorování metody při hodinách českého jazyka a literatury byly zaznamenány reakce žáků na četbu a práci s textem. Součástí praktické části je také charakteristika materiálů, které v rámci projektu na základní škole vznikly. Cílem těchto výzkumů je zjistit, jak na tuto metodu reagují učitelé i žáci, zda přinesla do vyučování nový rozměr vzdělávání a zda bude i nadále v hodinách praktikována.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the inclusion of the reading workshop methods in the primary schools and its application to the lessons of the Czech language and literature. The main aim of the theoretical part is to define key concepts connected with the topic. It describes the definitions of the reading workshop, the reading literacy and the description of "The formal notice no. 56", which has been focused on the support of the development of reading in the Czech schools. In this part the particular educational methods, which are focused on the development of reading, and the Czech and international researches are characterized.
The practical part of the thesis, using the qualitative surveys, appraises the preparation and the realization of the project "The formal notice no. 56" at the particular primary school. There were realized the interviews with the educators and the head master. The assets and negative features of the reading workshop were followed by those dialogues. According to the direct observation of the methods during the lessons of the Czech language and literature, there were recorded the reactions of pupils to the reading and working with a text. In the practical part there are also the characteristics of the materials which were created under the project in the school. The purpose of these researches is to find out how the teachers as well as the schoolchildren react to the method and if it brought to the classes any new elements and if it could be still the part of education in the future.
Klíčová slova
Čtenářská dílna, čtenářská gramotnost, četba, Výzva č. 56, výuková metoda, kniha, výzkum čtenářské gramotnosti.
Klíčová slova v angličtině
Reading workshop, reading literky, reading, The formal notice no. 56, educational method, book, research of reading workshop.
Zásady pro vypracování
V první části práce se studentka zaměří na teoretické poznatky o čtenářských dílnách, vymezí jednotlivé pojmy a také porovná výsledky podobných projektů ze zahraničí. Součástí teoretické části budou metody a možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti na základní škole, způsoby práce žáků s knihou.
Praktická část diplomové práce se bude zaměřovat na realizaci čtenářských dílen na ZŠ Prachatice, Národní 1018; včetně školení učitelů, jednotlivé přípravy čtenářských dílen či lekcí. Diplomantka popíše také administrativní stránku projektu čtenářských dílen a podmínky pro zapojení školy do projektu.
Cílem praktické části pak bude zhodnocení přínosu projektu pro čtenářský rozvoj žáků. Data pro zhodnocení budou získávána od učitelů i žáků. Prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s učiteli bude diplomantka zjišťovat názory vyučujících na zmiňovanou metodu, dále zda vyučující během projektu změnili svá přesvědčení a zda budou i v budoucnu praktikovat v hodinách českého jazyka čtenářské dílny. Studentka povede rozhovor i s paní ředitelkou. Na základě žákovských dotazníků diplomantka vyhodnotí, zda žáci díky čtenářským dílnám více čtou a zda našli v četbě větší zalíbení.
Zásady pro vypracování
V první části práce se studentka zaměří na teoretické poznatky o čtenářských dílnách, vymezí jednotlivé pojmy a také porovná výsledky podobných projektů ze zahraničí. Součástí teoretické části budou metody a možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti na základní škole, způsoby práce žáků s knihou.
Praktická část diplomové práce se bude zaměřovat na realizaci čtenářských dílen na ZŠ Prachatice, Národní 1018; včetně školení učitelů, jednotlivé přípravy čtenářských dílen či lekcí. Diplomantka popíše také administrativní stránku projektu čtenářských dílen a podmínky pro zapojení školy do projektu.
Cílem praktické části pak bude zhodnocení přínosu projektu pro čtenářský rozvoj žáků. Data pro zhodnocení budou získávána od učitelů i žáků. Prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s učiteli bude diplomantka zjišťovat názory vyučujících na zmiňovanou metodu, dále zda vyučující během projektu změnili svá přesvědčení a zda budou i v budoucnu praktikovat v hodinách českého jazyka čtenářské dílny. Studentka povede rozhovor i s paní ředitelkou. Na základě žákovských dotazníků diplomantka vyhodnotí, zda žáci díky čtenářským dílnám více čtou a zda našli v četbě větší zalíbení.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J., kolektiv autorů: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1
ALTMANOVÁ, J., kolektiv autorů: Gramotnost ve vzdělávání. Příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0
CULKINS, L., TOLAN, K. A Guide To the Reading Workshop. Grade 3 - 5. Portsmouth: Heinemann, 2010.
DORN, L. J., SOFFOS, C. TeachingforDeepComprehension: A Reading Workshop Approach. Maine: StenhousePublishers, 2005.
KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M.: Česká gramotnost jako cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010
ŠLAPAL, M.: Dílna čtení v praxi. Kritické listy. Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007
ŠLAPAL, M. a kol.: Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informačnmí centrum Nový Jičín, 2012
TOMKOVÁ, A., MARUŠÁK, R., PROVAZNÍK, J.: Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Manuál příkladů z praxe. Praha: Univerzita Karlova, 2012
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J., kolektiv autorů: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1
ALTMANOVÁ, J., kolektiv autorů: Gramotnost ve vzdělávání. Příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0
CULKINS, L., TOLAN, K. A Guide To the Reading Workshop. Grade 3 - 5. Portsmouth: Heinemann, 2010.
DORN, L. J., SOFFOS, C. TeachingforDeepComprehension: A Reading Workshop Approach. Maine: StenhousePublishers, 2005.
KOŠŤÁLOVÁ, H., ŠAFRÁNKOVÁ, K., HAUSENBLAS, O., ŠLAPAL, M.: Česká gramotnost jako cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010
ŠLAPAL, M.: Dílna čtení v praxi. Kritické listy. Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007
ŠLAPAL, M. a kol.: Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informačnmí centrum Nový Jičín, 2012
TOMKOVÁ, A., MARUŠÁK, R., PROVAZNÍK, J.: Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Manuál příkladů z praxe. Praha: Univerzita Karlova, 2012