Tato diplomová práce je tvůrčím projektem, který si klade za cíl vytvoření modelového časopisu pro děti mladšího školního věku, který by dětského čtenáře co nejkomplexněji kultivoval. Obsah tohoto časopisu vychází z předchozí teoretické analýzy potřeb dětí a počítá s jejich sociokulturním specifikem- soužitím s digitálními technologiemi. Na tyto formulované požadavky se následně snažím v práci nalézt odpovědi v podobě současných pedagogických trendů a s jejich využitím v praxi pak podávám návrh konkrétního produktu, který tyto jevy reflektuje.
Anotace v angličtině
This MA dissertation is a creative project aimed at creating a model magazine for children of primary school age which would cultivate the child reader in a manner as complex as possible. The content of this magazine is founded on a previous theoretical analysis of children's needs and takes into account their socio-cultural specifics, that is, living together with digital technologies. Subsequently, in this work, I have aimed at finding responses for such formulated requirements in the form of current educational trends and, using these in practice, I am submitting a proposal of a specific product which reflects these phenomena.
Klíčová slova
Google generace, interaktivita, kritické myšlení, kompetence, projektové vyučování, didaktická narativizace, portfolio, etická výchova, výchova ke zdraví.
Klíčová slova v angličtině
Google generation, interactivity, critical thinking, competence, project education, didactic narrativisation, portfolio, ethical education, education for health.
Rozsah průvodní práce
90 s. (130 223 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je tvůrčím projektem, který si klade za cíl vytvoření modelového časopisu pro děti mladšího školního věku, který by dětského čtenáře co nejkomplexněji kultivoval. Obsah tohoto časopisu vychází z předchozí teoretické analýzy potřeb dětí a počítá s jejich sociokulturním specifikem- soužitím s digitálními technologiemi. Na tyto formulované požadavky se následně snažím v práci nalézt odpovědi v podobě současných pedagogických trendů a s jejich využitím v praxi pak podávám návrh konkrétního produktu, který tyto jevy reflektuje.
Anotace v angličtině
This MA dissertation is a creative project aimed at creating a model magazine for children of primary school age which would cultivate the child reader in a manner as complex as possible. The content of this magazine is founded on a previous theoretical analysis of children's needs and takes into account their socio-cultural specifics, that is, living together with digital technologies. Subsequently, in this work, I have aimed at finding responses for such formulated requirements in the form of current educational trends and, using these in practice, I am submitting a proposal of a specific product which reflects these phenomena.
Klíčová slova
Google generace, interaktivita, kritické myšlení, kompetence, projektové vyučování, didaktická narativizace, portfolio, etická výchova, výchova ke zdraví.
Klíčová slova v angličtině
Google generation, interactivity, critical thinking, competence, project education, didactic narrativisation, portfolio, ethical education, education for health.
Zásady pro vypracování
- definice pojmů (dětský časopis, mladší školní věk, postmoderní doba a její působení na dítě, zdravý rozvoj dítěte...)
-rozvoj etického smyšlení, kritického myšlení, ekologického a estetického vnímání. jak lze toto rozvíjet literaturou?
-ukázkové stránky časopisu- demonstrace, podrobná analýza obsahu a jeho zhodnocení
-teoretická práce
Zásady pro vypracování
- definice pojmů (dětský časopis, mladší školní věk, postmoderní doba a její působení na dítě, zdravý rozvoj dítěte...)
-rozvoj etického smyšlení, kritického myšlení, ekologického a estetického vnímání. jak lze toto rozvíjet literaturou?
-ukázkové stránky časopisu- demonstrace, podrobná analýza obsahu a jeho zhodnocení
-teoretická práce
Seznam doporučené literatury
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. 271 s. ISBN 978-80-904218-3-7.
Spitzer, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
Toman, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 116 s. ISBN 978-80-7394-038-6.
Sekeráková, Anna. Příběh Mateřídoušky. Vyd. 1. Louny: Občanské sdružení Lounští Lounským, 2014. 191 s., xv s. obr. příl. ISBN 978-80-904113-4-0.
Brněnský časopis Ladění
Odborný časopis pro učitele základní školy Komenský
Seznam doporučené literatury
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. 271 s. ISBN 978-80-904218-3-7.
Spitzer, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. 1. vyd. Brno: Host, 2014. 341 s. ISBN 978-80-7294-872-7.
Toman, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 116 s. ISBN 978-80-7394-038-6.
Sekeráková, Anna. Příběh Mateřídoušky. Vyd. 1. Louny: Občanské sdružení Lounští Lounským, 2014. 191 s., xv s. obr. příl. ISBN 978-80-904113-4-0.
Brněnský časopis Ladění
Odborný časopis pro učitele základní školy Komenský