Tématem této bakalářské práce je sexuální chování mladistvých v kontextu zdravotně sociální problematiky a úkolem práce je toto chování zmapovat. Dnes je prokázáno, že tolerantní normy dospělých formují postoje mladých lidí. Proto se v práci zaměřím na vyjasnění názorů a hledisek mladistvých na sexuální život.
Výzkumu se zúčastnilo celkem 40 respondentů, kteří byli vybráni principem náhodného výběru ze středních škol v Českých Budějovicích. Výzkumný soubor byl kvótně rozdělen dle pohlaví na 20 dívek a 20 chlapců ve věku 17 let. Získaná data byla zpracována statistickou analýzou a pro testování hypotéz byly využity neparametrické metody, konkrétně Mann-Whitneyho test a chí-kvadrát test.
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zmapovat charakteristické znaky a důsledky sexuálního chování mladistvých na středních školách v Českých Budějovicích. Na základě tohoto cíle byly stanoveny 3 hypotézy: hypotéza č. 1 "Chlapci začínají sexuálně žít dříve než dívky", hypotéza č. 2 "Dívky dbají na chráněný pohlavní styk více než chlapci" a hypotéza č. 3 "Studenti, kteří si myslí, že předmět sexuální výchova (besedy na sexuální téma) má na základních školách význam, začínají sexuálně žít později".
Tato bakalářská práce by mohla být využita sociálními pracovníky při sociální práci s mladistvými. Též by ji mohli využívat kurátoři pro práci s mládeží. V neposlední řadě by mohla být použita za účelem vzdělávání dětí na základních školách, konkrétně v předmětech sexuální výchova či výchova ke zdraví.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the sexual behaviour of adolescents in the context of health and social issues and the aim of this thesis is to explore this behaviour. Today it is proven that tolerant standards of adults shape the attitudes of young people. Therefore, the work will focus on clarifying opinions and viewpoints of juvenile sex life.
The research involved a total of 40 respondents, who were selected by random selection principle from secondary schools in České Budějovice. The research sample was divided according to gender quota to 20 girls and 20 boys aged 17 years. The data were processed by statistical analysis and nonparametric methods, namely the Mann-Whitney test and the chi-square test, were used for hypothesis testing.
The main aim of this thesis was to explore the characteristics and consequences of sexual behaviour of adolescents in secondary schools in České Budějovice. On the basis of the goals three hypotheses were set: hypothesis no. 1 "The boys start sexual life earlier than girls", hypothesis no. 2 "Girls pay attention to protected sexual intercourse more than boys" and the hypothesis no. 3 "Students who think that the sex education (discussions on sexual topics) in primary schools has meaning start sexual life later".
This thesis could be used by social workers in social work with minors. It could be used also by curators for work with the young. Finally, it could be used to educate children in primary schools, particularly in the subjects of sexual education or health education.
Klíčová slova
sexualita, mladiství, pohlavní styk, sexuální chování, dospívání
Klíčová slova v angličtině
sexuality, adolescents, sexual intercourse, sexual behaviour, pubescence
Rozsah průvodní práce
74 s. 116 173 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce je sexuální chování mladistvých v kontextu zdravotně sociální problematiky a úkolem práce je toto chování zmapovat. Dnes je prokázáno, že tolerantní normy dospělých formují postoje mladých lidí. Proto se v práci zaměřím na vyjasnění názorů a hledisek mladistvých na sexuální život.
Výzkumu se zúčastnilo celkem 40 respondentů, kteří byli vybráni principem náhodného výběru ze středních škol v Českých Budějovicích. Výzkumný soubor byl kvótně rozdělen dle pohlaví na 20 dívek a 20 chlapců ve věku 17 let. Získaná data byla zpracována statistickou analýzou a pro testování hypotéz byly využity neparametrické metody, konkrétně Mann-Whitneyho test a chí-kvadrát test.
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zmapovat charakteristické znaky a důsledky sexuálního chování mladistvých na středních školách v Českých Budějovicích. Na základě tohoto cíle byly stanoveny 3 hypotézy: hypotéza č. 1 "Chlapci začínají sexuálně žít dříve než dívky", hypotéza č. 2 "Dívky dbají na chráněný pohlavní styk více než chlapci" a hypotéza č. 3 "Studenti, kteří si myslí, že předmět sexuální výchova (besedy na sexuální téma) má na základních školách význam, začínají sexuálně žít později".
Tato bakalářská práce by mohla být využita sociálními pracovníky při sociální práci s mladistvými. Též by ji mohli využívat kurátoři pro práci s mládeží. V neposlední řadě by mohla být použita za účelem vzdělávání dětí na základních školách, konkrétně v předmětech sexuální výchova či výchova ke zdraví.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is the sexual behaviour of adolescents in the context of health and social issues and the aim of this thesis is to explore this behaviour. Today it is proven that tolerant standards of adults shape the attitudes of young people. Therefore, the work will focus on clarifying opinions and viewpoints of juvenile sex life.
The research involved a total of 40 respondents, who were selected by random selection principle from secondary schools in České Budějovice. The research sample was divided according to gender quota to 20 girls and 20 boys aged 17 years. The data were processed by statistical analysis and nonparametric methods, namely the Mann-Whitney test and the chi-square test, were used for hypothesis testing.
The main aim of this thesis was to explore the characteristics and consequences of sexual behaviour of adolescents in secondary schools in České Budějovice. On the basis of the goals three hypotheses were set: hypothesis no. 1 "The boys start sexual life earlier than girls", hypothesis no. 2 "Girls pay attention to protected sexual intercourse more than boys" and the hypothesis no. 3 "Students who think that the sex education (discussions on sexual topics) in primary schools has meaning start sexual life later".
This thesis could be used by social workers in social work with minors. It could be used also by curators for work with the young. Finally, it could be used to educate children in primary schools, particularly in the subjects of sexual education or health education.
Klíčová slova
sexualita, mladiství, pohlavní styk, sexuální chování, dospívání
Klíčová slova v angličtině
sexuality, adolescents, sexual intercourse, sexual behaviour, pubescence
Zásady pro vypracování
Současný stav: V současné době se mění životní styl mladistvých a spolu s ním i znaky a charakteristiky sexuálního chování. Dnes se za moderní trend považuje začít se sexuálním životem co nejdříve. Málo kdy si však mladiství uvědomují rizika, která s tím mohou souviset.
Cíl práce: Zmapovat charakteristické znaky a důsledky sexuálního chování u mladistvých na vybraných středních školách v Českých Budějovicích.
Výzkumné otázky/hypotézy: Hypotézy:
1)Dívky užívají antikoncepci více než chlapci.
2)Větší zodpovědnost při sexuálním chováním mají dívky než chlapci.
3)Chlapci začínají pohlavně žít dříve než dívky.
Metodika: Techniku sběru dat pro kvantitativní výzkum jsem zvolila formu dotazníku pro středoškolské studenty. Střední školy budou vybrány do výzkumu principem náhodného výběru. Dotazníky statisticky zpracuji.
Výběrový soubor: Výzkumnými soubory pro dotazníky jsem zvolila středoškolské studenty, mladistvé ve věku 17 let. Výzkumný soubor bude kvótně rozdělen dle pohlaví 1:1. Předpokládaný počet respondentů je 60-70 celkem.
Předpokládaný přínos pro praxi: Výstupy z mé bakalářské práce mohou sloužit jako podklady k psaní článků nebo mohou přispět ke vzdělávání mladistvých. Také by mohla práce přispět pro lepší orientaci široké veřejnosti v oblasti sexuálního chování u dospívajících. Pro lepší informovanost veřejné populace o problematice sexuálního chování u mladistvých.
Zásady pro vypracování
Současný stav: V současné době se mění životní styl mladistvých a spolu s ním i znaky a charakteristiky sexuálního chování. Dnes se za moderní trend považuje začít se sexuálním životem co nejdříve. Málo kdy si však mladiství uvědomují rizika, která s tím mohou souviset.
Cíl práce: Zmapovat charakteristické znaky a důsledky sexuálního chování u mladistvých na vybraných středních školách v Českých Budějovicích.
Výzkumné otázky/hypotézy: Hypotézy:
1)Dívky užívají antikoncepci více než chlapci.
2)Větší zodpovědnost při sexuálním chováním mají dívky než chlapci.
3)Chlapci začínají pohlavně žít dříve než dívky.
Metodika: Techniku sběru dat pro kvantitativní výzkum jsem zvolila formu dotazníku pro středoškolské studenty. Střední školy budou vybrány do výzkumu principem náhodného výběru. Dotazníky statisticky zpracuji.
Výběrový soubor: Výzkumnými soubory pro dotazníky jsem zvolila středoškolské studenty, mladistvé ve věku 17 let. Výzkumný soubor bude kvótně rozdělen dle pohlaví 1:1. Předpokládaný počet respondentů je 60-70 celkem.
Předpokládaný přínos pro praxi: Výstupy z mé bakalářské práce mohou sloužit jako podklady k psaní článků nebo mohou přispět ke vzdělávání mladistvých. Také by mohla práce přispět pro lepší orientaci široké veřejnosti v oblasti sexuálního chování u dospívajících. Pro lepší informovanost veřejné populace o problematice sexuálního chování u mladistvých.
Seznam doporučené literatury
1)KUBÁTOVÁ, H.: Sociologie životního způsobu. Praha: Grada Publishing a.s., 2010 ISBN: 978-80-247-2456-0
2)WEISS, P.: Sexuologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2492-8
3)DOLEJŠ, M.: Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010 ISBN 978-80-244-2642-6
4)KRATOCHVÍL, S.: Sexuální dysfunkce - 3., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2008 ISNB 978-80-247-2476-8
5)DUFFKOVÁ, J., URBAN, L., DUBSKÝ, J.: Sociologie životního stylu. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze, 2007 ISBN 978-80-7251-266-9
6)VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
1)KUBÁTOVÁ, H.: Sociologie životního způsobu. Praha: Grada Publishing a.s., 2010 ISBN: 978-80-247-2456-0
2)WEISS, P.: Sexuologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2492-8
3)DOLEJŠ, M.: Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010 ISBN 978-80-244-2642-6
4)KRATOCHVÍL, S.: Sexuální dysfunkce - 3., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2008 ISNB 978-80-247-2476-8
5)DUFFKOVÁ, J., URBAN, L., DUBSKÝ, J.: Sociologie životního stylu. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze, 2007 ISBN 978-80-7251-266-9
6)VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005 ISBN 80-246-0956-8