V bakalářské práci "Speciální pedagog a jeho místo v systému vzdělávání v ČR" byli jako cílová skupina zvoleni ředitelé vybraných základních škol na Prachaticku.
Teoretická část se zabývá speciálním pedagogem z hlediska legislativy
a kvalifikačních podmínek potřebných pro výkon tohoto povolání. Tato kapitola také popisuje osobní předpoklady a nezbytné dovednosti pro speciálního pedagoga, dále specializaci speciálního pedagoga. Velmi významná část této kapitoly je věnována osobě speciálního pedagoga na základní škole a jeho kariérnímu systému. Druhá kapitola teoretické části se samostatně věnuje vzdělávacímu systému v České republice se zaměřením na základní vzdělávání. Dále tato část pojednává o alternativním vzdělávání na základních školách, o vzdělávání žáků se SVP a o inkluzivním, interaktivním vzdělávání.
Empirická část bakalářské práce vychází z výzkumu, který byl koncipován jako výzkum kvalitativní. Toto šetření bylo vedeno formou polostrukturovaného rozhovoru
s řediteli vybraných základních škol na Prachaticku. Z celkem patnácti oslovených ředitelů následně proběhl rozhovor s devíti z nich. Před samotným rozhovorem byly stanoveny základní otázky, ty byly položeny všem respondentům a poté byly kladeny doplňující otázky. Cílem práce bylo zjistit, jak ředitelé základních škol na Prachaticku vnímají možné uplatnění speciálního pedagoga ve svých zařízeních. Poté byly určeny dvě výzkumné otázky, a to v tomto znění: V jakých souvislostech by ředitelé vybraných škol uvažovali o zaměstnání speciálního pedagoga ve svých zařízeních? Jaké činnosti by měl speciální pedagog z pohledu ředitelů na ZŠ vykonávat? Po analýze odpovědí respondentů vyšlo najevo, že největší souvislost s přijetím speciálního pedagoga na základní školu mají finanční dispozice konkrétní školy. Všichni dotazovaní se shodli na tom, že ve svých finančních rozpočtech momentálně nedisponují prostředky pro zřízení pracovní pozice školního speciálního pedagoga. Podstatný vliv by měl v souvislosti se zavedením speciálního pedagoga i nárůst žáků se SVP. Dále respondenti ve svých odpovědích zmiňovali, že školní speciální pedagog by mohl představovat vhodné řešení pro administrativní záležitosti spojené s novým systémem inkluzivního vzdělávání, což chápou jako velmi dobrý důvod pro zřízení pozice školního speciálního pedagoga na ZŠ. Cílem druhé výzkumné otázky bylo zjistit, jaké konkrétní činnosti by dle ředitelů měli školní speciální pedagogové vykonávat. Na základě analýzy získaných odpovědí se ukázalo, že dotazovaní ředitelé měli menší vhled do této problematiky. Výzkumné šetření mezi respondenty tedy přináší závěr, že školní speciální pedagog by měl komunikovat s rodiči žáků se SVP, vytvářet IVP, ŠVP, dále komunikovat se školským poradenským pracovištěm a měl by zastávat i administrativní činnost, kterou přináší inkluzivní vzdělávání.
Tato bakalářská práce by měla přinést komplexní pohled na osobu školního speciálního pedagoga na vybraných základních školách na Prachaticku. Zároveň by mohla věcněji přiblížit problematiku speciálního školství v systému vzdělávání, a to nejen studentům oboru speciální pedagogika, ale také rodičům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále by práce mohla poskytovat informace o školním speciálním pedagogovi ředitelům základních škol.
Anotace v angličtině
In the bachelor thesis "A special educational teacher and his/her position in the educational system of the Czech republic" were elected headmasters of elementary schools in the region around Prachatice as a target group for the research.
The theoretical part deals with legislative issues and qualifying conditions required for executing this occupation. This chapter also describes personal qualities and necessary skills of a special education teacher, then his/her further specialization. A very important part of this chapter is dedicated to a person of a special education teacher at a primary school and his/her career system.
The second chapter of the theoretical part individually describes the educational system in the Czech Republic with a focus on basic education. Then this part discusses alternative education forms at primary schools, education of pupils with SEN and inclusive, interactive education.
The empirical part of the thesis is based on a research which was designed as the qualitative research. This research survey was conducted as a semi-structured interview with directors at primary schools around Prachatice.
The interview was conducted with 9 of a total of 15 directors asked to participate in the research. Before the interview was conducted, the basic questions were set. Then the question were subsequently asked to all surveyed respondents and then they were asked some additional questions.
The aim of the thesis was to find out how headmasters of elementary schools around Prachatice perceive the possible application of a special education teacher in their schools. Then, two research questions were formed: In what conditions would the headmasters of chosen schools think about hiring a special education teacher in their schools? What activities should the special education teacher perform by an opinion of the headmasters? After analyzing respondent´s answers, the financial reasons appeared to be the most important when deciding about hiring, or not, a special educational teacher. All surveyed agreed that in their financial budgets there are currently no resources for implementing a position of the special education teacher. An increasing numbers of pupils with SEN would also have a significant influence on establishing this position. Then the respondents in their answers mentioned that the school education teacher might be an appropriate solution for dealing with administrative issues connected with the new system of inclusive education what they understand to be a good reason for establishing the position of a special education teacher at their schools.
The aim of the second research question was to find what particular activities the teachers should perform. Based on the analysis of the answers received it appeared that the surveyed headmasters had a less insight into this issue. The survey among respondents brings the conclusion that the special education teacher should communicate with parents of pupils with SEN, create an IEP, SEP, then communicate with the school advisory department and he/she should do the administrative connected to the inclusive education.
This bachelor thesis shall bring the comprehensive view of the person of a special education teacher on chosen schools around Prachatice. The work could also bring a closer overview of a character of the special education teacher on chosen elementary schools around Prachatice. It should also bring closer the problematics of the system of special education in the Czech Republic, not even to students of the special education but also to parents of pupils with SEN. Then the thesis shall provide information about the special education teacher for headmasters of elementary schools
Klíčová slova
speciální pedagog, základní škola, vzdělávání, žáci se SVP
Klíčová slova v angličtině
special education teacher, elementary school, education, pupils with SEN (special educational needs)
Rozsah průvodní práce
72 s. (102 983)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci "Speciální pedagog a jeho místo v systému vzdělávání v ČR" byli jako cílová skupina zvoleni ředitelé vybraných základních škol na Prachaticku.
Teoretická část se zabývá speciálním pedagogem z hlediska legislativy
a kvalifikačních podmínek potřebných pro výkon tohoto povolání. Tato kapitola také popisuje osobní předpoklady a nezbytné dovednosti pro speciálního pedagoga, dále specializaci speciálního pedagoga. Velmi významná část této kapitoly je věnována osobě speciálního pedagoga na základní škole a jeho kariérnímu systému. Druhá kapitola teoretické části se samostatně věnuje vzdělávacímu systému v České republice se zaměřením na základní vzdělávání. Dále tato část pojednává o alternativním vzdělávání na základních školách, o vzdělávání žáků se SVP a o inkluzivním, interaktivním vzdělávání.
Empirická část bakalářské práce vychází z výzkumu, který byl koncipován jako výzkum kvalitativní. Toto šetření bylo vedeno formou polostrukturovaného rozhovoru
s řediteli vybraných základních škol na Prachaticku. Z celkem patnácti oslovených ředitelů následně proběhl rozhovor s devíti z nich. Před samotným rozhovorem byly stanoveny základní otázky, ty byly položeny všem respondentům a poté byly kladeny doplňující otázky. Cílem práce bylo zjistit, jak ředitelé základních škol na Prachaticku vnímají možné uplatnění speciálního pedagoga ve svých zařízeních. Poté byly určeny dvě výzkumné otázky, a to v tomto znění: V jakých souvislostech by ředitelé vybraných škol uvažovali o zaměstnání speciálního pedagoga ve svých zařízeních? Jaké činnosti by měl speciální pedagog z pohledu ředitelů na ZŠ vykonávat? Po analýze odpovědí respondentů vyšlo najevo, že největší souvislost s přijetím speciálního pedagoga na základní školu mají finanční dispozice konkrétní školy. Všichni dotazovaní se shodli na tom, že ve svých finančních rozpočtech momentálně nedisponují prostředky pro zřízení pracovní pozice školního speciálního pedagoga. Podstatný vliv by měl v souvislosti se zavedením speciálního pedagoga i nárůst žáků se SVP. Dále respondenti ve svých odpovědích zmiňovali, že školní speciální pedagog by mohl představovat vhodné řešení pro administrativní záležitosti spojené s novým systémem inkluzivního vzdělávání, což chápou jako velmi dobrý důvod pro zřízení pozice školního speciálního pedagoga na ZŠ. Cílem druhé výzkumné otázky bylo zjistit, jaké konkrétní činnosti by dle ředitelů měli školní speciální pedagogové vykonávat. Na základě analýzy získaných odpovědí se ukázalo, že dotazovaní ředitelé měli menší vhled do této problematiky. Výzkumné šetření mezi respondenty tedy přináší závěr, že školní speciální pedagog by měl komunikovat s rodiči žáků se SVP, vytvářet IVP, ŠVP, dále komunikovat se školským poradenským pracovištěm a měl by zastávat i administrativní činnost, kterou přináší inkluzivní vzdělávání.
Tato bakalářská práce by měla přinést komplexní pohled na osobu školního speciálního pedagoga na vybraných základních školách na Prachaticku. Zároveň by mohla věcněji přiblížit problematiku speciálního školství v systému vzdělávání, a to nejen studentům oboru speciální pedagogika, ale také rodičům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále by práce mohla poskytovat informace o školním speciálním pedagogovi ředitelům základních škol.
Anotace v angličtině
In the bachelor thesis "A special educational teacher and his/her position in the educational system of the Czech republic" were elected headmasters of elementary schools in the region around Prachatice as a target group for the research.
The theoretical part deals with legislative issues and qualifying conditions required for executing this occupation. This chapter also describes personal qualities and necessary skills of a special education teacher, then his/her further specialization. A very important part of this chapter is dedicated to a person of a special education teacher at a primary school and his/her career system.
The second chapter of the theoretical part individually describes the educational system in the Czech Republic with a focus on basic education. Then this part discusses alternative education forms at primary schools, education of pupils with SEN and inclusive, interactive education.
The empirical part of the thesis is based on a research which was designed as the qualitative research. This research survey was conducted as a semi-structured interview with directors at primary schools around Prachatice.
The interview was conducted with 9 of a total of 15 directors asked to participate in the research. Before the interview was conducted, the basic questions were set. Then the question were subsequently asked to all surveyed respondents and then they were asked some additional questions.
The aim of the thesis was to find out how headmasters of elementary schools around Prachatice perceive the possible application of a special education teacher in their schools. Then, two research questions were formed: In what conditions would the headmasters of chosen schools think about hiring a special education teacher in their schools? What activities should the special education teacher perform by an opinion of the headmasters? After analyzing respondent´s answers, the financial reasons appeared to be the most important when deciding about hiring, or not, a special educational teacher. All surveyed agreed that in their financial budgets there are currently no resources for implementing a position of the special education teacher. An increasing numbers of pupils with SEN would also have a significant influence on establishing this position. Then the respondents in their answers mentioned that the school education teacher might be an appropriate solution for dealing with administrative issues connected with the new system of inclusive education what they understand to be a good reason for establishing the position of a special education teacher at their schools.
The aim of the second research question was to find what particular activities the teachers should perform. Based on the analysis of the answers received it appeared that the surveyed headmasters had a less insight into this issue. The survey among respondents brings the conclusion that the special education teacher should communicate with parents of pupils with SEN, create an IEP, SEP, then communicate with the school advisory department and he/she should do the administrative connected to the inclusive education.
This bachelor thesis shall bring the comprehensive view of the person of a special education teacher on chosen schools around Prachatice. The work could also bring a closer overview of a character of the special education teacher on chosen elementary schools around Prachatice. It should also bring closer the problematics of the system of special education in the Czech Republic, not even to students of the special education but also to parents of pupils with SEN. Then the thesis shall provide information about the special education teacher for headmasters of elementary schools
Klíčová slova
speciální pedagog, základní škola, vzdělávání, žáci se SVP
Klíčová slova v angličtině
special education teacher, elementary school, education, pupils with SEN (special educational needs)
Zásady pro vypracování
Popis současného stavu:
Nejvýznamnějším mezníkem ve speciálním vzdělávání v ČR bylo zavedení vyhlášky č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška vymezuje činnosti a povinnosti speciálního pedagoga. Součástí legislativního zakotvení je vyhláška č.73/2005 Sb., o vzdělávání děti, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, jejíž obsah vymezuje možnosti integrovaného vzdělávání. Speciální pedagogové nacházejí své uplatnění nejen ve speciálním, ale také v běžném školství. Jejich působení jako členů pedagogického týmu na školách sehrává významnou roli v celkovém procesu integrace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami do tříd intaktních dětí.
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit, jak vnímají ředitelé základních škol na Prachaticku možné uplatnění speciálního pedagoga v jejich zařízení.
Metodologie:
V práci bude realizován kvalitativní výzkum. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Rozhovor bude sestaven tak, aby vhodně odpověděl na výzkumné otázky. Výzkumný soubor budou tvořit ředitelé vybraných základních škol na Prachaticku.
Výzkumné otázky
1.V jakých souvislostech by ředitelé vybraných škol uvažovali o zaměstnání speciálního pedagoga v jejich zařízení?
2.Jaké činnosti by měl speciální pedagog vykonávat na ZŠ z pohledu ředitelů škol?
Předpokládané využití v praxi:
Práce by mohla poskytnout informace o možnosti uplatnění speciálního pedagoga na základní škole. A dále může věcněji přiblížit problematiku speciálního školství v systému vzdělávání a to nejen studentům oboru speciální pedagogiky, ale také rodičům dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Zásady pro vypracování
Popis současného stavu:
Nejvýznamnějším mezníkem ve speciálním vzdělávání v ČR bylo zavedení vyhlášky č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška vymezuje činnosti a povinnosti speciálního pedagoga. Součástí legislativního zakotvení je vyhláška č.73/2005 Sb., o vzdělávání děti, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, jejíž obsah vymezuje možnosti integrovaného vzdělávání. Speciální pedagogové nacházejí své uplatnění nejen ve speciálním, ale také v běžném školství. Jejich působení jako členů pedagogického týmu na školách sehrává významnou roli v celkovém procesu integrace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami do tříd intaktních dětí.
Cíl práce:
Cílem práce je zjistit, jak vnímají ředitelé základních škol na Prachaticku možné uplatnění speciálního pedagoga v jejich zařízení.
Metodologie:
V práci bude realizován kvalitativní výzkum. Technikou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Rozhovor bude sestaven tak, aby vhodně odpověděl na výzkumné otázky. Výzkumný soubor budou tvořit ředitelé vybraných základních škol na Prachaticku.
Výzkumné otázky
1.V jakých souvislostech by ředitelé vybraných škol uvažovali o zaměstnání speciálního pedagoga v jejich zařízení?
2.Jaké činnosti by měl speciální pedagog vykonávat na ZŠ z pohledu ředitelů škol?
Předpokládané využití v praxi:
Práce by mohla poskytnout informace o možnosti uplatnění speciálního pedagoga na základní škole. A dále může věcněji přiblížit problematiku speciálního školství v systému vzdělávání a to nejen studentům oboru speciální pedagogiky, ale také rodičům dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
KUCHARSKÁ, Anna et al. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013, 223 s. ISBN 978-80-262-0497-8.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7452-034-1.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014, 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.
ČESKO. Vyhláška č. 73/2005 Sb., ze dne 17. února 2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 20, s 503-508. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Vyhláška č. 72/2005 Sb., ze dne 17. února 2005. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 20, s 490- 502. ISSN 1211-1244.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 247 s. ISBN 978-80-7315-158-4.
KUCHARSKÁ, Anna et al. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013, 223 s. ISBN 978-80-262-0497-8.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7452-034-1.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014, 220 s. ISBN 978-80-246-2636-9.
ČESKO. Vyhláška č. 73/2005 Sb., ze dne 17. února 2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 20, s 503-508. ISSN 1211-1244.
ČESKO. Vyhláška č. 72/2005 Sb., ze dne 17. února 2005. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 20, s 490- 502. ISSN 1211-1244.