Práce se zabývá intenzitou prožívání a její úlohou v dramaturgii zážitkových kurzů. V teoretické části jsou popsány oba tyto koncepty. Nejprve autorka vymezuje pojem intenzity prožívání, popisuje rozdíl mezi intenzitou a dynamikou prožívání a oba koncepty zasazuje do kontextu výchovy zážitkem. V druhé kapitole se zabývá zážitkovými kurzy, jejich východisky a vývojem, následně se věnuje principům výchovy zážitkem a dramaturgii zážitkově-pedagogických kurzů.
Těžištěm práce je třetí kapitola věnující se kvantitativně-kvalitativnímu výzkumu zaměřenému na intenzitu prožívání účastníků zážitkových kurzů, jež je následně porovnávána s intenzitou prožívání zamýšlenou instruktory. Výsledky výzkumu poukazují na rozdílnosti mezi instruktory zamýšlenou a účastníky vnímanou intenzitou prožívání.
Anotace v angličtině
This thesis is oriented to The Intensity of Experience and its role in The Dramaturgy of Experiential Courses. The main concepts: The Intensity of Experience and The Dynamics of Experience, are described in the theoretical part. At first, the author defines the concept of The Intensity of Experience, furthermore she describes diferences between The Intensity and Dynamics of Experience in order to implement both concepts into the context of Experiential Education. The second chapter is aimed at Experiential Courses, their background and history, principles of Experiential Education and Dramaturgy of Experiential Education Courses.
The main part of the thesis is the third chapter, which is devoted to quantitative-qualitative research. This research is focused on The Intensity of Experience evaluated by the participants, which the author further compares with The Intensity of Experience intended by instructors.
The research results indicate differences between The Intensity of Experience intended by the instructor and The Intensity of Experience that participants felt after courses.
Dramaturgy, Dramaturgical Models, Dramaturgical Principles, Intensity of Experience, Experience, Scenario of Course, Group Dynamics, Experiential Education, Experiential Course
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá intenzitou prožívání a její úlohou v dramaturgii zážitkových kurzů. V teoretické části jsou popsány oba tyto koncepty. Nejprve autorka vymezuje pojem intenzity prožívání, popisuje rozdíl mezi intenzitou a dynamikou prožívání a oba koncepty zasazuje do kontextu výchovy zážitkem. V druhé kapitole se zabývá zážitkovými kurzy, jejich východisky a vývojem, následně se věnuje principům výchovy zážitkem a dramaturgii zážitkově-pedagogických kurzů.
Těžištěm práce je třetí kapitola věnující se kvantitativně-kvalitativnímu výzkumu zaměřenému na intenzitu prožívání účastníků zážitkových kurzů, jež je následně porovnávána s intenzitou prožívání zamýšlenou instruktory. Výsledky výzkumu poukazují na rozdílnosti mezi instruktory zamýšlenou a účastníky vnímanou intenzitou prožívání.
Anotace v angličtině
This thesis is oriented to The Intensity of Experience and its role in The Dramaturgy of Experiential Courses. The main concepts: The Intensity of Experience and The Dynamics of Experience, are described in the theoretical part. At first, the author defines the concept of The Intensity of Experience, furthermore she describes diferences between The Intensity and Dynamics of Experience in order to implement both concepts into the context of Experiential Education. The second chapter is aimed at Experiential Courses, their background and history, principles of Experiential Education and Dramaturgy of Experiential Education Courses.
The main part of the thesis is the third chapter, which is devoted to quantitative-qualitative research. This research is focused on The Intensity of Experience evaluated by the participants, which the author further compares with The Intensity of Experience intended by instructors.
The research results indicate differences between The Intensity of Experience intended by the instructor and The Intensity of Experience that participants felt after courses.
Dramaturgy, Dramaturgical Models, Dramaturgical Principles, Intensity of Experience, Experience, Scenario of Course, Group Dynamics, Experiential Education, Experiential Course
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce představuje fenomén individuálního a skupinového prožívání účastníků zážitkových kurzů jakožto reakce na předem modelovanou dynamiku programu. Autorka podrobně představuje širší souvislosti organizace zážitkového kurzu včetně zásad dramaturgické práce, aby následně představila záměr i výsledky výzkumného šetření. Cílem jejího výzkumu (pro který využívá q-metodologie a polostrukturovaných rozhovorů) je zjistit, zda se liší intenzita prožívání aktivit u účastníků zážitkového kurzu zamýšlená organizátory od intenzity prožívání, kterou po absolvování kurzu vnímali účastníci. Dále popisuje, v čem spočívají rozdíly a jak si tyto rozdíly vysvětlují organizátoři.
Struktura:
1. Dynamika prožívání
1.1. Charakteristika prožívání
1.2. Dynamika/intenzita prožívání
1.3. Příbuzné jevy popsané v psychologii
1.4. Faktory ovlivňující dynamiku prožívání
1.5. Způsoby měření
2. Zážitkové kurzy
2.1. Východiska a vývoj
2.1.1. Outdoor education
2.1.2. České (herní) pojetí
2.2. Principy výchovy zážitkem
2.2.1. Práce se zkušeností: Kolbův cyklus a styly učení
2.2.2. Skupina a skupinová dynamika
2.2.3. Posloupnost zkušenostního učení (program - reflexe)
2.3. Dramaturgie
2.3.1. Charakteristika, vývoj
2.3.2. Scénář kurzu
2.3.2.1. Roviny prožívání
2.3.2.2. Typy programů
2.3.3. Dramaturgické modely a zásady dramaturgické práce
3. Praktická část - výzkum
3.1. Metodologie
3.1.1. Cíle výzkumu, výzkumné otázky
3.1.2. Výzkumný design
3.1.3. Výzkumný vzorek
3.1.4. Metody sběru dat
3.1.4.1. Q-metodologie
3.1.4.2. Polostrukturovaný rozhovor
3.1.5. Metody analýzy dat
3.1.5.1. Q-metodologie
3.1.5.2. Statistické analýzy dat
3.1.5.3. Rámcová analýza
3.2. Shrnutí výsledků výzkumu
Zásady pro vypracování
Anotace:
Diplomová práce představuje fenomén individuálního a skupinového prožívání účastníků zážitkových kurzů jakožto reakce na předem modelovanou dynamiku programu. Autorka podrobně představuje širší souvislosti organizace zážitkového kurzu včetně zásad dramaturgické práce, aby následně představila záměr i výsledky výzkumného šetření. Cílem jejího výzkumu (pro který využívá q-metodologie a polostrukturovaných rozhovorů) je zjistit, zda se liší intenzita prožívání aktivit u účastníků zážitkového kurzu zamýšlená organizátory od intenzity prožívání, kterou po absolvování kurzu vnímali účastníci. Dále popisuje, v čem spočívají rozdíly a jak si tyto rozdíly vysvětlují organizátoři.
Struktura:
1. Dynamika prožívání
1.1. Charakteristika prožívání
1.2. Dynamika/intenzita prožívání
1.3. Příbuzné jevy popsané v psychologii
1.4. Faktory ovlivňující dynamiku prožívání
1.5. Způsoby měření
2. Zážitkové kurzy
2.1. Východiska a vývoj
2.1.1. Outdoor education
2.1.2. České (herní) pojetí
2.2. Principy výchovy zážitkem
2.2.1. Práce se zkušeností: Kolbův cyklus a styly učení
2.2.2. Skupina a skupinová dynamika
2.2.3. Posloupnost zkušenostního učení (program - reflexe)
2.3. Dramaturgie
2.3.1. Charakteristika, vývoj
2.3.2. Scénář kurzu
2.3.2.1. Roviny prožívání
2.3.2.2. Typy programů
2.3.3. Dramaturgické modely a zásady dramaturgické práce
3. Praktická část - výzkum
3.1. Metodologie
3.1.1. Cíle výzkumu, výzkumné otázky
3.1.2. Výzkumný design
3.1.3. Výzkumný vzorek
3.1.4. Metody sběru dat
3.1.4.1. Q-metodologie
3.1.4.2. Polostrukturovaný rozhovor
3.1.5. Metody analýzy dat
3.1.5.1. Q-metodologie
3.1.5.2. Statistické analýzy dat
3.1.5.3. Rámcová analýza
3.2. Shrnutí výsledků výzkumu
Seznam doporučené literatury
Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: HarperCollins, 2008.
Gintel, A. Obrana vůdčích myšlenek aneb dramaturgie. Metodické listy pro tělovýchovně brannou činnost, 10(2), 1982, 7-9.
Gintel, A., Gregor, J., & Čepeláková, J. Dramaturgie aktivních rekreačních systémů [Studijní texty Instruktorského kursu PŠ SSM], 1986. Unpublished text.
Grimes, R. Problem-based learning and legal education - a case study in integrated experiential study. Revista de Docencia Universitaria. 13(1), 2015, 361-375. ISSN 18874592.
Jirásek, I. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1, 6-16., 2004.
Kolb, D. A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984.
Kolb, D., Boyatzis, R. E., & Mainemelis, Ch. Experiential Learning Theory: Previous Research and New Directions. Cleveland: Case Western Reserve Universty, 1999. Dostupné z http://www.d.umn.edu/ kgilbert/ecuc5165-731/Readings/experiential-learning-theory.pdf [cit. 2015 10 10]
Martin, A., Franc, D., & Zounková, D. Outdoor and experiential learning: an holistic and creative approach to programme design. Aldershot: Gower Publishing, 2004.
Martin, A. J. Dramaturgy: an holistic approach to outdoor education. Australian Journal of Outdoor Education, 5(2), 2001, 34-41.
Paulusová, Z. Smysl a význam dramaturgie při přípravě akcí zážitkové pedagogiky. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1, 2004, 85-89.
Seznam doporučené literatury
Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: HarperCollins, 2008.
Gintel, A. Obrana vůdčích myšlenek aneb dramaturgie. Metodické listy pro tělovýchovně brannou činnost, 10(2), 1982, 7-9.
Gintel, A., Gregor, J., & Čepeláková, J. Dramaturgie aktivních rekreačních systémů [Studijní texty Instruktorského kursu PŠ SSM], 1986. Unpublished text.
Grimes, R. Problem-based learning and legal education - a case study in integrated experiential study. Revista de Docencia Universitaria. 13(1), 2015, 361-375. ISSN 18874592.
Jirásek, I. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, 1, 6-16., 2004.
Kolb, D. A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984.
Kolb, D., Boyatzis, R. E., & Mainemelis, Ch. Experiential Learning Theory: Previous Research and New Directions. Cleveland: Case Western Reserve Universty, 1999. Dostupné z http://www.d.umn.edu/ kgilbert/ecuc5165-731/Readings/experiential-learning-theory.pdf [cit. 2015 10 10]
Martin, A., Franc, D., & Zounková, D. Outdoor and experiential learning: an holistic and creative approach to programme design. Aldershot: Gower Publishing, 2004.
Martin, A. J. Dramaturgy: an holistic approach to outdoor education. Australian Journal of Outdoor Education, 5(2), 2001, 34-41.
Paulusová, Z. Smysl a význam dramaturgie při přípravě akcí zážitkové pedagogiky. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1, 2004, 85-89.