Tématem bakalářské práce je "Asistence jako vyrovnávací a podpůrný prostředek speciální pedagogiky". Cílem práce je kompletovat teoretické poznatky týkající se fenoménu asistence a na tomto podkladě analyzovat profesi pedagogického a osobního asistenta. Cílem praktické části je realizovat komparaci legislativního vymezení a reálných pracovních aktivit pedagogického a osobního asistenta. V souladu s výše vymezenými cíli byly formulovány dva dílčí cíle. 1. dílčí cíl: zjistit motivaci k výkonu profese osobního a pedagogického asistenta. 2. dílčí cíl: zjistit osobní spokojenost s profesním životem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je složena ze tří kapitol. V první kapitole definuji pojmy asistence, vyrovnávací a podpůrná opatření, speciální pedagogika a dále jsem se věnovala integraci a inkluzi. Druhá kapitola se věnuje osobní asistenci. V této kapitole vymezuji pojmy osobní asistence a osobní asistent. Popisuji zde historický vývoj osobní asistence, předpoklady pro práci osobního asistenta, komplikace při této profesi a především pracovní náplň osobního asistenta. Třetí kapitola se zabývá pedagogickým asistentem. Opět popisuji historický vývoj pedagogické asistence, předpoklady pro práci pedagogického asistenta, pracovní náplň asistenta pedagoga a vzájemnou spolupráci s pedagogem, rodiči a školským poradenským zařízením. V praktické části charakterizuji cíle práce, metodiku šetření a techniky sběru dat, výzkumný soubor, realizaci šetření a na závěr analýzu získaných dat. K naplnění cílů praktické části jsem použila kvalitativní metodu. Technikou sběru dat bylo pozorování, rozhovor a analýza dokumentů. Rozhovory byly vedeny s osobními a pedagogickými asistenty.Poznatky obsažené v závěrečné práci mohou sloužit organizacím zřizujícím pracovní pozici osobního či pedagogického asistenta, protože text analyzuje podstatné souvislosti, které mají vliv na kvalitní výkon zmíněné pracovní pozice. Bakalářská práce může být dále využitelná jako studijní materiál pro studenty pedagogických a dalších společenskovědních oborů.
Anotace v angličtině
My Bachelor thesis is focused on the topic of "Assistance as a compensation and support to special pedagogy". The aim of my bachelor thesis is to complete theoretical knowledge related to the assistance phenomenon and to analyse the occupation of personal assistant. The aim of practical part of my bachelor thesis is to implement the comparison of legislative determination and provable working activities carried out by pedagogical and personal assistant.
In accordance with the aimes specified above has been established two partial aims. 1st aim: to examine what the assistants´ work motivation is. 2nd aim: to examine the level of assistants´ self contentment.Thesis is devided into two parts theoretical and practical one.Theoretical part is devided into three units. First unit defines the key words: assistance, compensation and support, special pedagogy, social integration and inclusion. Second unit is focused on personal assistance itself. Related key words are defined as well. In this unit I also describe a historical development of the personal assistance process, working demands placed on potential assistant, possible complications related to mentioned occupation and of course everyday work routine. Third unit is focused on the personality of assistant and assistants themselves. I describe the historici development of the assistants´ personality, work requirements, work duty and cooperation with parents and educational institutions. Practical part contains the specification of work aims, methodology of investigation, related data gathering process and of course the data analysis. I interviewed pedagogical assistants just as the personal ones. All the data and results contained in my bachelor thesis can be used for needs of any related organisation recruiting new assistants, because it contains informations which could be useful when hiring people. My thesis can be also used as a background material for any further students.
Klíčová slova
Asistence, osobní asistent, pedagogický asistent, vyrovnávací opatření
Klíčová slova v angličtině
Assistance, personal assistant, pedagogical assistant, compensation
Rozsah průvodní práce
58 s. (77 169 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je "Asistence jako vyrovnávací a podpůrný prostředek speciální pedagogiky". Cílem práce je kompletovat teoretické poznatky týkající se fenoménu asistence a na tomto podkladě analyzovat profesi pedagogického a osobního asistenta. Cílem praktické části je realizovat komparaci legislativního vymezení a reálných pracovních aktivit pedagogického a osobního asistenta. V souladu s výše vymezenými cíli byly formulovány dva dílčí cíle. 1. dílčí cíl: zjistit motivaci k výkonu profese osobního a pedagogického asistenta. 2. dílčí cíl: zjistit osobní spokojenost s profesním životem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je složena ze tří kapitol. V první kapitole definuji pojmy asistence, vyrovnávací a podpůrná opatření, speciální pedagogika a dále jsem se věnovala integraci a inkluzi. Druhá kapitola se věnuje osobní asistenci. V této kapitole vymezuji pojmy osobní asistence a osobní asistent. Popisuji zde historický vývoj osobní asistence, předpoklady pro práci osobního asistenta, komplikace při této profesi a především pracovní náplň osobního asistenta. Třetí kapitola se zabývá pedagogickým asistentem. Opět popisuji historický vývoj pedagogické asistence, předpoklady pro práci pedagogického asistenta, pracovní náplň asistenta pedagoga a vzájemnou spolupráci s pedagogem, rodiči a školským poradenským zařízením. V praktické části charakterizuji cíle práce, metodiku šetření a techniky sběru dat, výzkumný soubor, realizaci šetření a na závěr analýzu získaných dat. K naplnění cílů praktické části jsem použila kvalitativní metodu. Technikou sběru dat bylo pozorování, rozhovor a analýza dokumentů. Rozhovory byly vedeny s osobními a pedagogickými asistenty.Poznatky obsažené v závěrečné práci mohou sloužit organizacím zřizujícím pracovní pozici osobního či pedagogického asistenta, protože text analyzuje podstatné souvislosti, které mají vliv na kvalitní výkon zmíněné pracovní pozice. Bakalářská práce může být dále využitelná jako studijní materiál pro studenty pedagogických a dalších společenskovědních oborů.
Anotace v angličtině
My Bachelor thesis is focused on the topic of "Assistance as a compensation and support to special pedagogy". The aim of my bachelor thesis is to complete theoretical knowledge related to the assistance phenomenon and to analyse the occupation of personal assistant. The aim of practical part of my bachelor thesis is to implement the comparison of legislative determination and provable working activities carried out by pedagogical and personal assistant.
In accordance with the aimes specified above has been established two partial aims. 1st aim: to examine what the assistants´ work motivation is. 2nd aim: to examine the level of assistants´ self contentment.Thesis is devided into two parts theoretical and practical one.Theoretical part is devided into three units. First unit defines the key words: assistance, compensation and support, special pedagogy, social integration and inclusion. Second unit is focused on personal assistance itself. Related key words are defined as well. In this unit I also describe a historical development of the personal assistance process, working demands placed on potential assistant, possible complications related to mentioned occupation and of course everyday work routine. Third unit is focused on the personality of assistant and assistants themselves. I describe the historici development of the assistants´ personality, work requirements, work duty and cooperation with parents and educational institutions. Practical part contains the specification of work aims, methodology of investigation, related data gathering process and of course the data analysis. I interviewed pedagogical assistants just as the personal ones. All the data and results contained in my bachelor thesis can be used for needs of any related organisation recruiting new assistants, because it contains informations which could be useful when hiring people. My thesis can be also used as a background material for any further students.
Klíčová slova
Asistence, osobní asistent, pedagogický asistent, vyrovnávací opatření
Klíčová slova v angličtině
Assistance, personal assistant, pedagogical assistant, compensation
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Speciální pedagogika je vědní disciplína, která se zabývá nejen výchovou a vzděláním osob se speciálními potřebami, ale má své místo i u profesí v sociálních službách. Ve své bakalářské práci se zaměřím na osobní a pedagogickou asistenci. Osobní asistence je legislativně vymezena v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů jako služba, která se poskytuje osobám se sníženou soběstačností a jejich situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Asistent pedagoga je legislativně vymezen v zákoně č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, kde se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními potřebami. V prostředí rezortu školství se mohou činnosti pedagogického asistenta překrývat s činnostmi, které vykonává osobní asistent.
2. Cíl práce
Cílem bakalářské práce bude provést komparaci legislativního vymezení a reálných pracovních aktivit osobního a pedagogického asistenta.
3. Popis metodiky
K naplnění uvedeného cíle použiji kvalitativní výzkum. Sběr dat bude proveden pomocí rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů.
4. Využití v praxi
Poznatky obsažené v závěrečné práci mohou sloužit pro lepší orientaci v této problematice. Bakalářská práce bude sloužit pro studenty jako podklad pro další studium nebo pro absolventy, kteří by se chtěli touto pomáhající profesí zabývat.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Speciální pedagogika je vědní disciplína, která se zabývá nejen výchovou a vzděláním osob se speciálními potřebami, ale má své místo i u profesí v sociálních službách. Ve své bakalářské práci se zaměřím na osobní a pedagogickou asistenci. Osobní asistence je legislativně vymezena v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů jako služba, která se poskytuje osobám se sníženou soběstačností a jejich situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Asistent pedagoga je legislativně vymezen v zákoně č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, kde se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními potřebami. V prostředí rezortu školství se mohou činnosti pedagogického asistenta překrývat s činnostmi, které vykonává osobní asistent.
2. Cíl práce
Cílem bakalářské práce bude provést komparaci legislativního vymezení a reálných pracovních aktivit osobního a pedagogického asistenta.
3. Popis metodiky
K naplnění uvedeného cíle použiji kvalitativní výzkum. Sběr dat bude proveden pomocí rozhovoru, pozorování a analýzy dokumentů.
4. Využití v praxi
Poznatky obsažené v závěrečné práci mohou sloužit pro lepší orientaci v této problematice. Bakalářská práce bude sloužit pro studenty jako podklad pro další studium nebo pro absolventy, kteří by se chtěli touto pomáhající profesí zabývat.
Seznam doporučené literatury
TEPLÁ, Marta a Hana ŠMEJKALOVÁ. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, 30 s. ISBN 978-80-86856-35-3.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 135 s. ISBN 978-807-3677-640.
VÍTKOVÁ, Marie et al. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-731-5071-9.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
Seznam doporučené literatury
TEPLÁ, Marta a Hana ŠMEJKALOVÁ. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Vyd. 1. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, 30 s. ISBN 978-80-86856-35-3.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. 1. vyd. Praha: Portál, 2010, 135 s. ISBN 978-807-3677-640.
VÍTKOVÁ, Marie et al. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-731-5071-9.
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.