Teoretická část se dělí na 4 kapitoly. První kapitola je věnována pomáhajícím profesím, kde tyto profese nejprve definuji a dále vkládám i vymezení studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství, se kterým v práci dále pracuji. Také se v této kapitole dotýkám připravenosti budoucích absolventů k vykonávání práce sociálního pracovníka, pracovníka v sociálních službách. Druhá kapitola nese název speciální pedagogika, kde tento vědní obor vymezuji předmět, cíle a její členění. Třetí kapitola se zaměřuje na sociální služby, a to konkrétně na definování tohoto pojmu, druhy a formy sociálních služeb, zařízení spadající do oblasti sociálních služeb a kdo je jejich poskytovatelem. Čtvrtá a poslední kapitola teoretické části se věnuje roli absolventa studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství v sociálních službách, kde je popisován sociální pracovník definice, kvalifikační a další předpoklady a kompetence, také je zde podkapitola, kde je zmínka o pedagogickém pracovníkovi a to konkrétně o vychovateli, kde se nalézají osobnostní a jiné předpoklady pro výkon této práce a náplň práce, kterou vykonává vychovatel v zařízení sociálních služeb. Poslední stránky čtvrté kapitoly jsou věnované pracovníkovi v sociálních službách jeho činnostem a zároveň i osobnímu asistentovi, kde se zaměřuji na definici této pozice a samotné osobní asistence a přidávám i osobnostní předpoklady k této pozici. Cílem praktické části práce je zmapování působení absolventa studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství v praxi sociálních služeb - konkrétně, jaká je jeho náplň práce, zda má kompetence k vykonávání této pozice, jestli je s prací spokojen a jaká byla jeho motivace pracovat právě v této oblasti. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum. K naplnění výše uvedených cílů byla zvolena technika sběru dat pomocí strukturovaného rozhovoru s respondenty, kterými mi byli absolventi studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství pracující v oblasti sociálních služeb. Lze říci, podle výsledků této práce, že absolventi se v oblasti sociálních služeb většinou uplatní na nižších pracovních pozicích a to jako pracovníci v sociálních službách, a to i přesto, že mají kvalifikaci i na vykonávání sociálního pracovníka. Věkové rozmezí klientů, se kterými respondenti pracují, se pohybuje od dětského věku a končí věkem seniorským. Motivace, která vedla dotazované k rozhodnutí zvolit právě oblast sociálních služeb je různá, někteří uváděli, že jim k tomu pomohla praxe při škole a to jak samotná práce, tak i zaujetí právě onou cílovou skupinou, již předešlá zkušenost s prací s lidmi s postižením či právě nabytí nových zkušeností. Také angažovanost rodinného příslušníka a jejich předešlé vzdělání bylo určitou motivací. Spokojenost s prací je podle zjištěných dat patrná a to přispívá i ke kvalitně a zodpovědně odváděné práci. Osobním přínosem je podle zjištěných výsledků především jejich potřebnost v činnostech, které v práci provádějí, nové zkušenosti, které získávají a také vidina pokroků jejich klientů. Výhodou zaměstnání, které provádějí je pro ně nejčastěji nestereotypnost, zmiňují cílovou skupinu, se kterou pracují, pokroky klientů a že je pro ně práce naplňující, i proto, že jsou v příjemném kolektivu lidí. Kamenem úrazu, tudíž nevýhodou je pro ně především finanční ohodnocení, které není moc uspokojující a pracovní doba. Vystudovaný studijní obor Speciální pedagogika - vychovatelství, je pro dotazované absolventy přínosem, hlavně co se týče praxe při škole, kterou měli možnost vykonávat a navštěvovat různá zařízení.
Anotace v angličtině
Theoretical part of the thesis is divided into 4 main chapters. First one deals with the helping professions generally, their definitions and definition of the Special education - Tutorship branch of study per se.It also briefly touches the subject of readiness of the future graduates to deal effectivelly with the challenges of a career in the field of social services. Chapter number two is called Special education and it defines the subject of special education itself, it's purpose and inner structure. Third chapter focuses on social services. It brings up it's definition and types and forms of social services.It also contains the examples of the institutions which fall into this category and it's providers. Chapter number four, which happens to be the last one in the theoretical part of the thesis, covers the role and purpose of graduates of the special education - tutorship studies. It brings up the definition of a social worker, necessary prerequisites as well as beneficial personality traits and feautures. In a subchapter of chapter four is a short description of a pedagogue tutor. Definition who he actually is, who are proper candidates for this position, what are desired personality traits we look for in tutors and the actual content and purpose of their work in institutions providing social services. The end of chapter four is dedicated to a position of a social worker. His activities, the position and definition of a personal assistant and again personality traits needed for a successful career in this field. The objective of the practical part of the thesis is to describe working of Special education - tutorship studies graduates in practice. Particularly their experiences "from the field", how do they evaluate the level of skill of fresh graduates during their first encounters with the reality, how satisfied are they with their choice of a career so far and what was their motivation to pursue such career. Practical part of the thesis includes qualitative research. To meet the above objectives, data collection technique had been chosen using a structured interview with the respondents, who were graduates of Special education tutorship studies. You can tell by the results of this thesis that graduates in the field of social services apply mostly to lower positions as a social service workers, even though they are qualified to perform as a social workers. The age of clients with whom the respondents work ranges from childhood to senior. The motivation that led those questioned respondents to the decision to choose the area of social services varies. Some reported that they were influenced by the actual practical experience during their studies at the university, when both the work itself and their enthusiasm for the target group played role. Others expressed they had previous experience working with people with disabilities or they just wanted to acquire new experiences. Also, involvement of a family member and their previous education was a motivation. Job satisfaction is evident from observed data, and it also contributes to work done accurately and responsibly. Personal benefits for the respondents according to findings are usually their usefulness at work, new experiences they are getting and last but not least advances of their clients. As the biggest advantage the respondents usually mention variability of their work, target group and the clients in itself and the fact, that their work is highly satisfying and they basically work in a very pleasant team of individuals. On the other hand, not exactly satisfying financial reward and challenging working hours are mentioned as disadvantages. Special education - tutorship studies - the branch they've studied, is by the majority of respondents considered to be beneficial for them and they especially highlight practical impact of practice they completed during their studies and which included visits to various relevant institutions.
Klíčová slova
pomáhající profese, speciální pedagogika - vychovatelství, speciální pedagogika, sociální služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, pedagogický pracovník
Klíčová slova v angličtině
helping profession, special education - tutorship, special education, social services, social worker, worker in social services, pedagogical worker
Rozsah průvodní práce
67 s. (84 182 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část se dělí na 4 kapitoly. První kapitola je věnována pomáhajícím profesím, kde tyto profese nejprve definuji a dále vkládám i vymezení studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství, se kterým v práci dále pracuji. Také se v této kapitole dotýkám připravenosti budoucích absolventů k vykonávání práce sociálního pracovníka, pracovníka v sociálních službách. Druhá kapitola nese název speciální pedagogika, kde tento vědní obor vymezuji předmět, cíle a její členění. Třetí kapitola se zaměřuje na sociální služby, a to konkrétně na definování tohoto pojmu, druhy a formy sociálních služeb, zařízení spadající do oblasti sociálních služeb a kdo je jejich poskytovatelem. Čtvrtá a poslední kapitola teoretické části se věnuje roli absolventa studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství v sociálních službách, kde je popisován sociální pracovník definice, kvalifikační a další předpoklady a kompetence, také je zde podkapitola, kde je zmínka o pedagogickém pracovníkovi a to konkrétně o vychovateli, kde se nalézají osobnostní a jiné předpoklady pro výkon této práce a náplň práce, kterou vykonává vychovatel v zařízení sociálních služeb. Poslední stránky čtvrté kapitoly jsou věnované pracovníkovi v sociálních službách jeho činnostem a zároveň i osobnímu asistentovi, kde se zaměřuji na definici této pozice a samotné osobní asistence a přidávám i osobnostní předpoklady k této pozici. Cílem praktické části práce je zmapování působení absolventa studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství v praxi sociálních služeb - konkrétně, jaká je jeho náplň práce, zda má kompetence k vykonávání této pozice, jestli je s prací spokojen a jaká byla jeho motivace pracovat právě v této oblasti. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum. K naplnění výše uvedených cílů byla zvolena technika sběru dat pomocí strukturovaného rozhovoru s respondenty, kterými mi byli absolventi studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství pracující v oblasti sociálních služeb. Lze říci, podle výsledků této práce, že absolventi se v oblasti sociálních služeb většinou uplatní na nižších pracovních pozicích a to jako pracovníci v sociálních službách, a to i přesto, že mají kvalifikaci i na vykonávání sociálního pracovníka. Věkové rozmezí klientů, se kterými respondenti pracují, se pohybuje od dětského věku a končí věkem seniorským. Motivace, která vedla dotazované k rozhodnutí zvolit právě oblast sociálních služeb je různá, někteří uváděli, že jim k tomu pomohla praxe při škole a to jak samotná práce, tak i zaujetí právě onou cílovou skupinou, již předešlá zkušenost s prací s lidmi s postižením či právě nabytí nových zkušeností. Také angažovanost rodinného příslušníka a jejich předešlé vzdělání bylo určitou motivací. Spokojenost s prací je podle zjištěných dat patrná a to přispívá i ke kvalitně a zodpovědně odváděné práci. Osobním přínosem je podle zjištěných výsledků především jejich potřebnost v činnostech, které v práci provádějí, nové zkušenosti, které získávají a také vidina pokroků jejich klientů. Výhodou zaměstnání, které provádějí je pro ně nejčastěji nestereotypnost, zmiňují cílovou skupinu, se kterou pracují, pokroky klientů a že je pro ně práce naplňující, i proto, že jsou v příjemném kolektivu lidí. Kamenem úrazu, tudíž nevýhodou je pro ně především finanční ohodnocení, které není moc uspokojující a pracovní doba. Vystudovaný studijní obor Speciální pedagogika - vychovatelství, je pro dotazované absolventy přínosem, hlavně co se týče praxe při škole, kterou měli možnost vykonávat a navštěvovat různá zařízení.
Anotace v angličtině
Theoretical part of the thesis is divided into 4 main chapters. First one deals with the helping professions generally, their definitions and definition of the Special education - Tutorship branch of study per se.It also briefly touches the subject of readiness of the future graduates to deal effectivelly with the challenges of a career in the field of social services. Chapter number two is called Special education and it defines the subject of special education itself, it's purpose and inner structure. Third chapter focuses on social services. It brings up it's definition and types and forms of social services.It also contains the examples of the institutions which fall into this category and it's providers. Chapter number four, which happens to be the last one in the theoretical part of the thesis, covers the role and purpose of graduates of the special education - tutorship studies. It brings up the definition of a social worker, necessary prerequisites as well as beneficial personality traits and feautures. In a subchapter of chapter four is a short description of a pedagogue tutor. Definition who he actually is, who are proper candidates for this position, what are desired personality traits we look for in tutors and the actual content and purpose of their work in institutions providing social services. The end of chapter four is dedicated to a position of a social worker. His activities, the position and definition of a personal assistant and again personality traits needed for a successful career in this field. The objective of the practical part of the thesis is to describe working of Special education - tutorship studies graduates in practice. Particularly their experiences "from the field", how do they evaluate the level of skill of fresh graduates during their first encounters with the reality, how satisfied are they with their choice of a career so far and what was their motivation to pursue such career. Practical part of the thesis includes qualitative research. To meet the above objectives, data collection technique had been chosen using a structured interview with the respondents, who were graduates of Special education tutorship studies. You can tell by the results of this thesis that graduates in the field of social services apply mostly to lower positions as a social service workers, even though they are qualified to perform as a social workers. The age of clients with whom the respondents work ranges from childhood to senior. The motivation that led those questioned respondents to the decision to choose the area of social services varies. Some reported that they were influenced by the actual practical experience during their studies at the university, when both the work itself and their enthusiasm for the target group played role. Others expressed they had previous experience working with people with disabilities or they just wanted to acquire new experiences. Also, involvement of a family member and their previous education was a motivation. Job satisfaction is evident from observed data, and it also contributes to work done accurately and responsibly. Personal benefits for the respondents according to findings are usually their usefulness at work, new experiences they are getting and last but not least advances of their clients. As the biggest advantage the respondents usually mention variability of their work, target group and the clients in itself and the fact, that their work is highly satisfying and they basically work in a very pleasant team of individuals. On the other hand, not exactly satisfying financial reward and challenging working hours are mentioned as disadvantages. Special education - tutorship studies - the branch they've studied, is by the majority of respondents considered to be beneficial for them and they especially highlight practical impact of practice they completed during their studies and which included visits to various relevant institutions.
Klíčová slova
pomáhající profese, speciální pedagogika - vychovatelství, speciální pedagogika, sociální služby, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, pedagogický pracovník
Klíčová slova v angličtině
helping profession, special education - tutorship, special education, social services, social worker, worker in social services, pedagogical worker
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky(Současný stav):
Speciální pedagogika je velice důležitá pedagogická disciplína, která se angažuje nejenom v resortu školství a zdravotnictví, ale zaujímá své místo i jako pomáhající profese v sociálních službách. Z mého pohledu není laická veřejnost dostatečně informovaná o působnosti speciálního pedagoga - vychovatele a často se setkávám s otázkami, co to vlastně ta speciální pedagogika je a co absolvent tohoto bakalářského oboru může vykonávat. V oblasti sociálních služeb, kterou se zabývá má bakalářská práce, je to například profese sociálního pracovníka, pro kterou má kvalifikaci podle zákona č. 108/2006 sb. o sociálních službách, patří sem i osobní asistence či pozice vychovatele v zařízení poskytující sociální služby.
Cíl:
Cílem bakalářské práce bude zmapovat působení absolventa studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství v praxi sociálních služeb. Konkrétně se zaměřím na náplň jeho práce, zda má k vykonávání této pozice kompetence, spokojenost s pozicí a motivaci pracovat v oblasti sociálních služeb.
Popis metodiky:
K naplnění výše uvedeného cíle bude použito kvalitativního výzkumu. Sběr dat bude uskutečněn pomocí rozhovoru. Souborem respondentů budou absolventi bakalářského oboru Speciální pedagogika - vychovatelství pracující v oblasti sociálních služeb, kteří budou osloveni a vybráni náhodně. Výzkum bude prováděn v Jihočeském kraji.
Využití v praxi:
Tato bakalářská práce může být jistým vodítkem pro absolventy bakalářského oboru Speciální pedagogika - vychovatelství - jaké mají uplatnění v sociálních službách a zda jsou vítanou profesí v tomto odvětví nebo nikoli. Také může posloužit poskytovatelům sociálních služeb v jejich personální strategii, dále pro vzdělávací instituce jako zpětná vazba reálného uplatnění absolventů v praxi sociálních služeb.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky(Současný stav):
Speciální pedagogika je velice důležitá pedagogická disciplína, která se angažuje nejenom v resortu školství a zdravotnictví, ale zaujímá své místo i jako pomáhající profese v sociálních službách. Z mého pohledu není laická veřejnost dostatečně informovaná o působnosti speciálního pedagoga - vychovatele a často se setkávám s otázkami, co to vlastně ta speciální pedagogika je a co absolvent tohoto bakalářského oboru může vykonávat. V oblasti sociálních služeb, kterou se zabývá má bakalářská práce, je to například profese sociálního pracovníka, pro kterou má kvalifikaci podle zákona č. 108/2006 sb. o sociálních službách, patří sem i osobní asistence či pozice vychovatele v zařízení poskytující sociální služby.
Cíl:
Cílem bakalářské práce bude zmapovat působení absolventa studijního oboru Speciální pedagogika - vychovatelství v praxi sociálních služeb. Konkrétně se zaměřím na náplň jeho práce, zda má k vykonávání této pozice kompetence, spokojenost s pozicí a motivaci pracovat v oblasti sociálních služeb.
Popis metodiky:
K naplnění výše uvedeného cíle bude použito kvalitativního výzkumu. Sběr dat bude uskutečněn pomocí rozhovoru. Souborem respondentů budou absolventi bakalářského oboru Speciální pedagogika - vychovatelství pracující v oblasti sociálních služeb, kteří budou osloveni a vybráni náhodně. Výzkum bude prováděn v Jihočeském kraji.
Využití v praxi:
Tato bakalářská práce může být jistým vodítkem pro absolventy bakalářského oboru Speciální pedagogika - vychovatelství - jaké mají uplatnění v sociálních službách a zda jsou vítanou profesí v tomto odvětví nebo nikoli. Také může posloužit poskytovatelům sociálních služeb v jejich personální strategii, dále pro vzdělávací instituce jako zpětná vazba reálného uplatnění absolventů v praxi sociálních služeb.
Seznam doporučené literatury
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Úvod do speciálního poradenství. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002, 77 s. ISBN 80-7083-659-8.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010, 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5.
KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Triton, 2005, 79 s. ISBN 80-7254-662-7.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 70 s. ISBN 80-731-5115-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 978-80-262-0041-3.
Zákon o sociálních službách. In: www.mpsv.cz. 2006. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7372/108_2006_Sb.pdf.
Zákon o pedagogických pracovnících. In: www.msmt.cz. 2015. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-lednu.
Seznam doporučené literatury
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Úvod do speciálního poradenství. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002, 77 s. ISBN 80-7083-659-8.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010, 797 s. ISBN 978-80-7367-686-5.
KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Triton, 2005, 79 s. ISBN 80-7254-662-7.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 70 s. ISBN 80-731-5115-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 978-80-262-0041-3.
Zákon o sociálních službách. In: www.mpsv.cz. 2006. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7372/108_2006_Sb.pdf.
Zákon o pedagogických pracovnících. In: www.msmt.cz. 2015. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-lednu.