Bakalářská práce je zaměřena na výuku psychologie na středních školách a klade si za cíl blíže seznámit a specifikovat výuku psychologie, s níž se student setkává na střední škole, zejména na všeobecně vzdělávacích gymnáziích. Práce popisuje rámcově vzdělávací program a jeho přínos a úlohu ve vzdělávání, metody a formy výuky a další aspekty didaktické transformace obsahu v kontextu výuky psychologie. Cíl výuky psychologie je představen v podobě klíčových kompetencí a psychologické gramotnosti a otevírá otázku rozvoje osobnosti v rámci výuky psychologie. Praktická část obsahuje sebereflexi a retrospekci autorky práce vztahující se k výuce psychologie na střední škole a její porovnání s výukou psychologie na vysoké škole. Dále dotazníkové šetření mapující pohled vyučují a studentů na výuku psychologie na Gymnáziu ve Strakonicích.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to more specify the teaching of psychology at high schools and basically all connected to this topic, including the effecting of students what does the student carries through his/her life and how it turns to be useful in practicing of his/her living. In the theoretical part of this thesis, you can find a detailed description of the teaching of psychology at high schools, linking with educating system in our country. In the practical part, you will find my personal self-reflection of what exactly affected me during my high school psychology´s lessons. The practical part also contains the specific type of survey made in the high school at Strakonice. To be more concrete at Gymnázium, Strakonice, Máchova, 174.
Bakalářská práce je zaměřena na výuku psychologie na středních školách a klade si za cíl blíže seznámit a specifikovat výuku psychologie, s níž se student setkává na střední škole, zejména na všeobecně vzdělávacích gymnáziích. Práce popisuje rámcově vzdělávací program a jeho přínos a úlohu ve vzdělávání, metody a formy výuky a další aspekty didaktické transformace obsahu v kontextu výuky psychologie. Cíl výuky psychologie je představen v podobě klíčových kompetencí a psychologické gramotnosti a otevírá otázku rozvoje osobnosti v rámci výuky psychologie. Praktická část obsahuje sebereflexi a retrospekci autorky práce vztahující se k výuce psychologie na střední škole a její porovnání s výukou psychologie na vysoké škole. Dále dotazníkové šetření mapující pohled vyučují a studentů na výuku psychologie na Gymnáziu ve Strakonicích.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis aims to more specify the teaching of psychology at high schools and basically all connected to this topic, including the effecting of students what does the student carries through his/her life and how it turns to be useful in practicing of his/her living. In the theoretical part of this thesis, you can find a detailed description of the teaching of psychology at high schools, linking with educating system in our country. In the practical part, you will find my personal self-reflection of what exactly affected me during my high school psychology´s lessons. The practical part also contains the specific type of survey made in the high school at Strakonice. To be more concrete at Gymnázium, Strakonice, Máchova, 174.
Bakalářská práce je zaměřena na výuku psychologie na středních školách a klade si za cíl zkoumat názory učitelů a studentů na výuku psychologie a možnosti rozvoje osobnosti studenta v rámci této výuky.\\
V teoretické části práce je uvedena psychologická gramotnost jakožto cílová kategorie výuky psychologie. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP GV) a školní vzdělávací program (ŠVP), jejich přínos a úloha. Dále je pozornost věnovaná vyučovacím metodám a práci s různými výukovými materiály. V neposlední řadě je uvedeno téma sebepojetí studenta a možnosti jeho rozvoje.\\
V praktické části práce je pomocí dotazníkového šetření zkoumán názor učitelů a studentů na důležitost výuky psychologie na středních školách ve Strakonicích. Výzkumná část obsahuje i sebereflexi autorky práce na výuku psychologie, se kterou se setkala během svého studia a z tohoto pohledu analyzuje užité metody a způsoby výuky psychologie a jejich vliv na rozvoj své osobnosti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na výuku psychologie na středních školách a klade si za cíl zkoumat názory učitelů a studentů na výuku psychologie a možnosti rozvoje osobnosti studenta v rámci této výuky.\\
V teoretické části práce je uvedena psychologická gramotnost jakožto cílová kategorie výuky psychologie. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP GV) a školní vzdělávací program (ŠVP), jejich přínos a úloha. Dále je pozornost věnovaná vyučovacím metodám a práci s různými výukovými materiály. V neposlední řadě je uvedeno téma sebepojetí studenta a možnosti jeho rozvoje.\\
V praktické části práce je pomocí dotazníkového šetření zkoumán názor učitelů a studentů na důležitost výuky psychologie na středních školách ve Strakonicích. Výzkumná část obsahuje i sebereflexi autorky práce na výuku psychologie, se kterou se setkala během svého studia a z tohoto pohledu analyzuje užité metody a způsoby výuky psychologie a jejich vliv na rozvoj své osobnosti.
Seznam doporučené literatury
Balada, J., Baladová, G., Boněk, J., Brant, J., Brychnáčová, E., Doležalová, O., et al. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.\\
Blatný, M., et al. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.\\
Chrz, V., Nohavová, A., & Slavík, J. (2015). Psychologická gramotnost ze dvou poznávacích perspektiv: aktuální výzva pro výuku psychologie a její didaktiku. Studia paedagogica, 20(3), 21-46.\\
Kotásek, J., Bacík, F., Coufalík, J., Hradcová, D., Hrubá, J., Kofroňová, O., et al. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Ústav pro informace ve vzdělávání- nakladatelství Taurus.\\
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.\\
McGovern, T. V., Corey, L. A., Cranney, J., Dixon, Jr., W. E., Holmes, J. D., Kuebli, J. E., Ritchey, K., Smith, R. A., & Walker, S. (2010). Psychologically literate citizens. In D. Halpern (Ed.), Undergraduate Education in Psychology: Blueprint for the Discipline's Future (s. 9-27). Washington, DC: APA.\\
Sokolová, L., Lemešová, M., Masaryk, R., Kanisová, D., Bašnáková, J. & Kostovičová, L. (2013). Psychológia v sekundárnom vzdelávaní. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě.\\
Vašutová, M., & Schneiderová, A. (2013). Didaktické a psychologické aspekty výuky psychologie na středních školách. Psychologie a její kontexty, 4(1), 81-86.\\
Seznam doporučené literatury
Balada, J., Baladová, G., Boněk, J., Brant, J., Brychnáčová, E., Doležalová, O., et al. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.\\
Blatný, M., et al. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.\\
Chrz, V., Nohavová, A., & Slavík, J. (2015). Psychologická gramotnost ze dvou poznávacích perspektiv: aktuální výzva pro výuku psychologie a její didaktiku. Studia paedagogica, 20(3), 21-46.\\
Kotásek, J., Bacík, F., Coufalík, J., Hradcová, D., Hrubá, J., Kofroňová, O., et al. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Ústav pro informace ve vzdělávání- nakladatelství Taurus.\\
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.\\
McGovern, T. V., Corey, L. A., Cranney, J., Dixon, Jr., W. E., Holmes, J. D., Kuebli, J. E., Ritchey, K., Smith, R. A., & Walker, S. (2010). Psychologically literate citizens. In D. Halpern (Ed.), Undergraduate Education in Psychology: Blueprint for the Discipline's Future (s. 9-27). Washington, DC: APA.\\
Sokolová, L., Lemešová, M., Masaryk, R., Kanisová, D., Bašnáková, J. & Kostovičová, L. (2013). Psychológia v sekundárnom vzdelávaní. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě.\\
Vašutová, M., & Schneiderová, A. (2013). Didaktické a psychologické aspekty výuky psychologie na středních školách. Psychologie a její kontexty, 4(1), 81-86.\\