Bakalářská práce se zabývá vlivem arteterapie na zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu.
V teoretické části jsou podána teoretická východiska pro výzkum samotný, kam spadají témata projektivních technik, mezi které je řazen Warteggův kresebný test a následně jeho barevná modifikace, která je v této práci stěžejní. Dále je zde vymezen obor arteterapie a Rožnovské pojetí arteterapie, které je zásadní pro obor Arteterapie na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kde výzkum probíhal. Následuje část věnovaná vývoji výtvarného projevu, a také barevné symbolice. Tato část byla zpracována jako analýza odborné literatury. Jejím cílem je charakteristika Warteggova kresebného testu a jeho barevné modifikace.
V empirické části jsou uvedené analýzy obsahové stánky jednotlivých pracování. Následně jsou uváděny srovnání první a druhé administrace u obou výzkumných skupin.
Cílem bakalářské práce byla detekce znaků, které dokládají vliv arteterapie na změnu zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu v průběhu dvou semestrů
u studentů arteterapie.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis is concerned with the impact of the Art Therapy on the processing of colour modification of Wartegg's Drawing Completion Test.
In the theoretical part, there are explained theoretical basis for the research itself. This includes a theme of projection techniques, including Wartegg's Drawing Completion Test and its subsequent colour modification, which is crucial in this thesis. Additionally, the field of Art Therapy is defined as well as Roznov concept of Art Therapy which is fundamental for the course of Art Therapy at Pedagogical Faculty of University of South Bohemia in České Budějovice, where the research was conducted. This is followed by a part dedicated to a development of the artistic expression and colour symbolism. This part was written as an analysis of expert literature. Its aim is to characterise Wartegg's Drawing Completion Test and its colour modification.
In the empirical part, there is presented an analysis of particular literature from the content point of view. Afterwards, there is a comparison of the first and second administration in both research groups.
The aim of this Bachelor's thesis was the detection of markers which support the impact of the Art Therapy on the alternation of processing of colour modification of Wartegg's Drawing Completion Test over a course of two semesters in students of Art Therapy.
Klíčová slova
Barevná modifikace Warteggova kresebného testu
Arteterapie
Barevná symbolika
Klíčová slova v angličtině
Colour modification of Wartegg's Drawing Completion Test
Art Therapy
Colour symbolism
Rozsah průvodní práce
49 s. (86 926 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivem arteterapie na zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu.
V teoretické části jsou podána teoretická východiska pro výzkum samotný, kam spadají témata projektivních technik, mezi které je řazen Warteggův kresebný test a následně jeho barevná modifikace, která je v této práci stěžejní. Dále je zde vymezen obor arteterapie a Rožnovské pojetí arteterapie, které je zásadní pro obor Arteterapie na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kde výzkum probíhal. Následuje část věnovaná vývoji výtvarného projevu, a také barevné symbolice. Tato část byla zpracována jako analýza odborné literatury. Jejím cílem je charakteristika Warteggova kresebného testu a jeho barevné modifikace.
V empirické části jsou uvedené analýzy obsahové stánky jednotlivých pracování. Následně jsou uváděny srovnání první a druhé administrace u obou výzkumných skupin.
Cílem bakalářské práce byla detekce znaků, které dokládají vliv arteterapie na změnu zpracování barevné modifikace Warteggova kresebného testu v průběhu dvou semestrů
u studentů arteterapie.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis is concerned with the impact of the Art Therapy on the processing of colour modification of Wartegg's Drawing Completion Test.
In the theoretical part, there are explained theoretical basis for the research itself. This includes a theme of projection techniques, including Wartegg's Drawing Completion Test and its subsequent colour modification, which is crucial in this thesis. Additionally, the field of Art Therapy is defined as well as Roznov concept of Art Therapy which is fundamental for the course of Art Therapy at Pedagogical Faculty of University of South Bohemia in České Budějovice, where the research was conducted. This is followed by a part dedicated to a development of the artistic expression and colour symbolism. This part was written as an analysis of expert literature. Its aim is to characterise Wartegg's Drawing Completion Test and its colour modification.
In the empirical part, there is presented an analysis of particular literature from the content point of view. Afterwards, there is a comparison of the first and second administration in both research groups.
The aim of this Bachelor's thesis was the detection of markers which support the impact of the Art Therapy on the alternation of processing of colour modification of Wartegg's Drawing Completion Test over a course of two semesters in students of Art Therapy.
Klíčová slova
Barevná modifikace Warteggova kresebného testu
Arteterapie
Barevná symbolika
Klíčová slova v angličtině
Colour modification of Wartegg's Drawing Completion Test
Art Therapy
Colour symbolism
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na popis a možnost interpretace vývoje zpracování Warteggova kresebného testu u studentů Arteterapie v průběhu studia, které odráží vliv terapie na osobnost jedince. V teoretické části se autorka zaměří na popis a charakteristiku arteterapie, vymezení Rožnovské metody v arteterapii a popis Warteggova kresebného testu - charakteristika, historie a využití v terapii. Cílem BP bude sledovat posun ve zpracování polí celého testu, aby tak byla možná detekce znaků dokládajících vliv arteterapie v celém kontextu. Výzkum bude probíhat u studentů 1. a 2.ročníku oboru Arteterapie.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na popis a možnost interpretace vývoje zpracování Warteggova kresebného testu u studentů Arteterapie v průběhu studia, které odráží vliv terapie na osobnost jedince. V teoretické části se autorka zaměří na popis a charakteristiku arteterapie, vymezení Rožnovské metody v arteterapii a popis Warteggova kresebného testu - charakteristika, historie a využití v terapii. Cílem BP bude sledovat posun ve zpracování polí celého testu, aby tak byla možná detekce znaků dokládajících vliv arteterapie v celém kontextu. Výzkum bude probíhat u studentů 1. a 2.ročníku oboru Arteterapie.
Seznam doporučené literatury
JEBAVÁ, J.:. Arteterapie. Karolinum, Praha 1997\\
KYZOUR, M., Perout, E.:. Nepublikované studijní materiály Ateliéru arteterapie 1. \\
KYZOUR, M.:. Nepublikované studijní materiály Ateliéru arteterapie 2.\\
LHOTOVÁ, M.: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2010\\
RUBIN, J. A. (ed.):. Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Bruner/Mazel 1987\\
STANČÁK, A. Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové zámky: PSYCHOPROF. spol. s.r.o., 1996\\
SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál,s.r.o, 2010\\
SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ,D.,VÁGNEROVÁ,M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál,s.r.o, 2009\\
ŠÍPEK, J. Projektivní metody. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000\\
WARTEGG, E. Diagnostika vrstev - Kresebný test (WZT) - Úvod do experimentální grafoskopie. 1953. nepublikovaný překlad
Seznam doporučené literatury
JEBAVÁ, J.:. Arteterapie. Karolinum, Praha 1997\\
KYZOUR, M., Perout, E.:. Nepublikované studijní materiály Ateliéru arteterapie 1. \\
KYZOUR, M.:. Nepublikované studijní materiály Ateliéru arteterapie 2.\\
LHOTOVÁ, M.: Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2010\\
RUBIN, J. A. (ed.):. Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Bruner/Mazel 1987\\
STANČÁK, A. Klinická psychodiagnostika dospelých. Nové zámky: PSYCHOPROF. spol. s.r.o., 1996\\
SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál,s.r.o, 2010\\
SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ,D.,VÁGNEROVÁ,M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál,s.r.o, 2009\\
ŠÍPEK, J. Projektivní metody. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000\\
WARTEGG, E. Diagnostika vrstev - Kresebný test (WZT) - Úvod do experimentální grafoskopie. 1953. nepublikovaný překlad