Smyslem tohoto textu je srovnání výtvarné tvorby dospívajících dětí, které jsou výtvarně vedeny v základní umělecké škole a dětí navštěvujících běžnou základní školu, které výtvarně vedeny nejsou. Předpokladem je, že metodicky vedené děti tvoří jiným způsobem.
Teoretická část je zaměřena na specifika období dospívání a ontogenetický vývoj výtvarného zobrazování. V tomto ohledu se věnujeme také vývoji kresby lidské postavy a jejím symbolickým významům. Zároveň jsme nastínili možnosti artefiletického vedení.
V praktické části jsme zkoumali, zda se liší výtvarné zobrazování dětí výtvarně vedených a dětí, které takto vedeny nejsou. K tomu jsme použili kresbu postavy.
Anotace v angličtině
The point of my theses is to compare some artwork between the teenagers attending artschool and pupils attending primary school only. The children who are leading methodically are supposed to create in a different way.
The theoretical part is pointed to the three main facts: The first one the teenager's period with its specific moments, than the evolution of drawing and the last one the drawing of human body and its symbolical meanings. We have tried to define some possibilities of artefiletic leading as well.
In the practical part there were compared drawings of children with artistic and children with non-artistic backgrounds. There was used the method of drawing human body.
Pubescent children,
Ontogenesis of children's drawing,
Development of drawing human body,
Symbolical meanings of drawing human body,
Artefiletic
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Smyslem tohoto textu je srovnání výtvarné tvorby dospívajících dětí, které jsou výtvarně vedeny v základní umělecké škole a dětí navštěvujících běžnou základní školu, které výtvarně vedeny nejsou. Předpokladem je, že metodicky vedené děti tvoří jiným způsobem.
Teoretická část je zaměřena na specifika období dospívání a ontogenetický vývoj výtvarného zobrazování. V tomto ohledu se věnujeme také vývoji kresby lidské postavy a jejím symbolickým významům. Zároveň jsme nastínili možnosti artefiletického vedení.
V praktické části jsme zkoumali, zda se liší výtvarné zobrazování dětí výtvarně vedených a dětí, které takto vedeny nejsou. K tomu jsme použili kresbu postavy.
Anotace v angličtině
The point of my theses is to compare some artwork between the teenagers attending artschool and pupils attending primary school only. The children who are leading methodically are supposed to create in a different way.
The theoretical part is pointed to the three main facts: The first one the teenager's period with its specific moments, than the evolution of drawing and the last one the drawing of human body and its symbolical meanings. We have tried to define some possibilities of artefiletic leading as well.
In the practical part there were compared drawings of children with artistic and children with non-artistic backgrounds. There was used the method of drawing human body.
Pubescent children,
Ontogenesis of children's drawing,
Development of drawing human body,
Symbolical meanings of drawing human body,
Artefiletic
Zásady pro vypracování
Teoretická část bude zaměřena na specifika období dospívání a vývoj kresby v tomto období. Pokusíme se postihnout změny, ke kterým dochází ve vývoji výtvarného zobrazování v průběhu vývoje dítěte, obzvláště kresby lidské postavy. Zmíněny budou i možné dopady výtvarného vedení na vývoj dítěte.\\
V praktické části budeme sledovat rozdíly v kresbě lidské postavy mezi dětmi výtvarně vedenými a nevedenými.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bude zaměřena na specifika období dospívání a vývoj kresby v tomto období. Pokusíme se postihnout změny, ke kterým dochází ve vývoji výtvarného zobrazování v průběhu vývoje dítěte, obzvláště kresby lidské postavy. Zmíněny budou i možné dopady výtvarného vedení na vývoj dítěte.\\
V praktické části budeme sledovat rozdíly v kresbě lidské postavy mezi dětmi výtvarně vedenými a nevedenými.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. 208 s.\\
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 1998.
343 s.\\
MACEK, Petr. Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha : Portál, 1999. 207 s.\\
PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými. Praha : Okamžik, 2005. 101 s.\\
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha : Grada, 2009. 128 s.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva a kolektiv. Zvládání emočních problémů školáků. Praha : Portál, 2005. 176 s.\\
SVOBODA, Mojmír a kolektiv. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. 792 s.\\
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha : Portál, 2015. 576 s.\\
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : SPN, 1978. 128 s.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 522 s.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. 208 s.\\
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha : Grada, 1998.
343 s.\\
MACEK, Petr. Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha : Portál, 1999. 207 s.\\
PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými. Praha : Okamžik, 2005. 101 s.\\
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha : Grada, 2009. 128 s.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva a kolektiv. Zvládání emočních problémů školáků. Praha : Portál, 2005. 176 s.\\
SVOBODA, Mojmír a kolektiv. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. 792 s.\\
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha : Portál, 2015. 576 s.\\
UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : SPN, 1978. 128 s.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 522 s.