Diplomová práce je zaměřena na aktivní životní styl, tělesnou kondici a zdatnost studentů okresu Tábora, věkového spektra 16,17 let. Výzkumu se zúčastní studenti Střední školy informatiky a spojů Tábor. Podstatným důvodem pro sepsání, je zhoršující se zdravotní stav a měnící se životní styl zejména u dospívající generace. Je ekonomicky stále náročnější a přitom často nedosahuje ani nezlepšuje kvalitu života. Práce je rozdělena do dvou částí, první je teoretická a druhá praktická. V teoretické části se snažím zodpovědět a vysvětlit pojem adolescence a všechny vlivy, které působí na adolescenta. Dalším tématem je životní styl a způsoby života adolescenta. Význam a důležité benefity k provozování pohybových aktivit adolescentů. Vliv neinfekčních chorob hromadného výskytu působící na část adolescentů, kteří vyhledávají pasivní životní styl. Možnosti realizace pohybových aktivit ve městě Tábor. V praktické části budou prováděny fyzické testy k zodpovězení výzkumných předpokladů. Studenti budou plnit testy tělesné zdatnosti, dále bude zjišťována pohybová aktivita pomocí krokoměrů po dobu 7 dní. Toto testování se bude opakovat po půl roce (na začátku dalšího školního roku). Na základě zhodnocení průběhu praktické části vznikne konkrétní výstup splnění výzkumných předpokladů. Výzkum je součástí grantu GAČR s názvem "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice mládeže" (No. 14 268965) a spadá do mezinárodního výzkumného šetření IPEN Adolescent: "Výzkum zastavěného prostředí a pohybové aktivity adolescentů".
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the active lifestyle, physical fitness and fitness of the students of the district of Tábor, the age spectrum of 16.17 years. The research will be attended by students of the secondary school of informatics and communications Tábor. A major reason for writing the work is the deteriorating health condition and the changing lifestyle, especially among the teenage generation. It is becoming more and more economically demanding and often does not reach or improve the quality of life. The thesis is divided into two parts, one is theoretical and the other is practical. In the theoretical part, I try to answer and explain the concept of adolescence and all the influences that affect the adolescent. Another topic is lifestyle and ways of adolescent life. Significance and important benefits for performing adolescent movement activities. Influenza of non-infectious diseases of mass incidence affecting part of adolescents seeking passive lifestyle. Possibilities of realization of physical activities in the town of Tábor. In the practical part, physical tests will be carried out to answer the research prerequisites. Students will perform physical fitness tests, and motion activity will be determined using pedometers for 7 days. This test will be repeated after six months (at the beginning of the next school year). Based on the evaluation of the course of the practical part, a concrete output of the research assumptions will be achieved.The research is part of the GAČR Grant entitled "Multifactorial research into the built environment, active lifestyle and physical fitness of the youth" (No. 14-26 8965) and is part of the IPEN Adolescent International Survey: "Research of Built Environment and Adolescent Physical Activity".
Klíčová slova
aktivní životní styl, zdatnost, adolescence, tělesná kondice, Indares
Klíčová slova v angličtině
active lifestyle, fitness, adolescence, fitness, Indares
Rozsah průvodní práce
101
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na aktivní životní styl, tělesnou kondici a zdatnost studentů okresu Tábora, věkového spektra 16,17 let. Výzkumu se zúčastní studenti Střední školy informatiky a spojů Tábor. Podstatným důvodem pro sepsání, je zhoršující se zdravotní stav a měnící se životní styl zejména u dospívající generace. Je ekonomicky stále náročnější a přitom často nedosahuje ani nezlepšuje kvalitu života. Práce je rozdělena do dvou částí, první je teoretická a druhá praktická. V teoretické části se snažím zodpovědět a vysvětlit pojem adolescence a všechny vlivy, které působí na adolescenta. Dalším tématem je životní styl a způsoby života adolescenta. Význam a důležité benefity k provozování pohybových aktivit adolescentů. Vliv neinfekčních chorob hromadného výskytu působící na část adolescentů, kteří vyhledávají pasivní životní styl. Možnosti realizace pohybových aktivit ve městě Tábor. V praktické části budou prováděny fyzické testy k zodpovězení výzkumných předpokladů. Studenti budou plnit testy tělesné zdatnosti, dále bude zjišťována pohybová aktivita pomocí krokoměrů po dobu 7 dní. Toto testování se bude opakovat po půl roce (na začátku dalšího školního roku). Na základě zhodnocení průběhu praktické části vznikne konkrétní výstup splnění výzkumných předpokladů. Výzkum je součástí grantu GAČR s názvem "Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice mládeže" (No. 14 268965) a spadá do mezinárodního výzkumného šetření IPEN Adolescent: "Výzkum zastavěného prostředí a pohybové aktivity adolescentů".
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the active lifestyle, physical fitness and fitness of the students of the district of Tábor, the age spectrum of 16.17 years. The research will be attended by students of the secondary school of informatics and communications Tábor. A major reason for writing the work is the deteriorating health condition and the changing lifestyle, especially among the teenage generation. It is becoming more and more economically demanding and often does not reach or improve the quality of life. The thesis is divided into two parts, one is theoretical and the other is practical. In the theoretical part, I try to answer and explain the concept of adolescence and all the influences that affect the adolescent. Another topic is lifestyle and ways of adolescent life. Significance and important benefits for performing adolescent movement activities. Influenza of non-infectious diseases of mass incidence affecting part of adolescents seeking passive lifestyle. Possibilities of realization of physical activities in the town of Tábor. In the practical part, physical tests will be carried out to answer the research prerequisites. Students will perform physical fitness tests, and motion activity will be determined using pedometers for 7 days. This test will be repeated after six months (at the beginning of the next school year). Based on the evaluation of the course of the practical part, a concrete output of the research assumptions will be achieved.The research is part of the GAČR Grant entitled "Multifactorial research into the built environment, active lifestyle and physical fitness of the youth" (No. 14-26 8965) and is part of the IPEN Adolescent International Survey: "Research of Built Environment and Adolescent Physical Activity".
Klíčová slova
aktivní životní styl, zdatnost, adolescence, tělesná kondice, Indares
Klíčová slova v angličtině
active lifestyle, fitness, adolescence, fitness, Indares
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: \\
Hlavním důvodem pro zpracování, v rámci diplomové práce, je zhoršující se zdravotní stav a měnící se způsob života zejména u dospívající generace, který je ekonomicky stále náročnější a přitom často nezlepšuje kvalitu života. Problém je řešen v rámci mezinárodního výzkumného grantu National Institutes of Health (USA) s názvem "IPEN Adolescent: International Study of Built Environment and Physical Activity". Výzkum v ČR probíhá v rámci grantu GAČR 14-286965 "Multifaktorální výzkum zastavěného prostředí, aktivního, životního stylu a tělesné kondice mládeže."\\
Jedná se o zjišťování údajů o pohybové aktivitě adolescentů, (případně jejich rodičů) v různých typech zástavby - prostřednictvím pohybových testů (zdravotně orientovaná testová sestava pro děti a mládež), dotazníků a týdenního monitorování pohybové aktivity krokoměrem a její registrace do systému INDARES s opakováním po půl roce. Výzkumný soubor - 50 osob ve věku 17-18 let studentů Střední školy spojů a informatiky (eventuálně jejich rodičů).\\
Předpokládané výzkumné metody:\\
Pohybová aktivita bude monitorována, krokoměry a dotazníkem IPEN Adolescent. Motivace k pohybové aktivitě, emoční pohoda, sportovní preference a tělesná kondice budou zjišťovány prostřednictvím aplikací v programu INDARES. Téma je zpracováváno ve spolupráci s CKV FTK UP Olomouc. \\
Pracovní úkoly: \\
1) Sestavit výzkumný soubor a připravit jej pro první sběr dat - listopad 2016.\\
2) Studium základní literatury-prosinec 2016 - leden 2017.\\
3) Leden- únor 2017 sběr dat u rodičů žáků.\\
4) Březen - evidence výsledků prvního měření.\\
5) Duben - červen 2017 Analýza pramenů, tvorba teoretické části práce. \\
6) Červenec - srpen 2017 příprava opakovaného měření - po dobu jednoho týdne sběr dat pomocí přístroje pedometru. \\
7) Září 2017 opakované měření.\\
8) Zpracování a vyhodnocení získaných údajů - sepsaní výzkumné části práce - říjen - prosinec 2017.\\
9) Sepsaní zprávy - leden - březen 2018.\\
10) Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: \\
Hlavním důvodem pro zpracování, v rámci diplomové práce, je zhoršující se zdravotní stav a měnící se způsob života zejména u dospívající generace, který je ekonomicky stále náročnější a přitom často nezlepšuje kvalitu života. Problém je řešen v rámci mezinárodního výzkumného grantu National Institutes of Health (USA) s názvem "IPEN Adolescent: International Study of Built Environment and Physical Activity". Výzkum v ČR probíhá v rámci grantu GAČR 14-286965 "Multifaktorální výzkum zastavěného prostředí, aktivního, životního stylu a tělesné kondice mládeže."\\
Jedná se o zjišťování údajů o pohybové aktivitě adolescentů, (případně jejich rodičů) v různých typech zástavby - prostřednictvím pohybových testů (zdravotně orientovaná testová sestava pro děti a mládež), dotazníků a týdenního monitorování pohybové aktivity krokoměrem a její registrace do systému INDARES s opakováním po půl roce. Výzkumný soubor - 50 osob ve věku 17-18 let studentů Střední školy spojů a informatiky (eventuálně jejich rodičů).\\
Předpokládané výzkumné metody:\\
Pohybová aktivita bude monitorována, krokoměry a dotazníkem IPEN Adolescent. Motivace k pohybové aktivitě, emoční pohoda, sportovní preference a tělesná kondice budou zjišťovány prostřednictvím aplikací v programu INDARES. Téma je zpracováváno ve spolupráci s CKV FTK UP Olomouc. \\
Pracovní úkoly: \\
1) Sestavit výzkumný soubor a připravit jej pro první sběr dat - listopad 2016.\\
2) Studium základní literatury-prosinec 2016 - leden 2017.\\
3) Leden- únor 2017 sběr dat u rodičů žáků.\\
4) Březen - evidence výsledků prvního měření.\\
5) Duben - červen 2017 Analýza pramenů, tvorba teoretické části práce. \\
6) Červenec - srpen 2017 příprava opakovaného měření - po dobu jednoho týdne sběr dat pomocí přístroje pedometru. \\
7) Září 2017 opakované měření.\\
8) Zpracování a vyhodnocení získaných údajů - sepsaní výzkumné části práce - říjen - prosinec 2017.\\
9) Sepsaní zprávy - leden - březen 2018.\\
10) Pravidelné konzultace minimálně jedenkrát za měsíc od zadání až po odevzdání práce.\\
Seznam doporučené literatury
Aires, L., Santos, R., Silva, P., Santos, P., Oliveira, J., Ribeiro, J. C., Rego, C., & Mota, J. (2007). Daily differences in patterns of physical activity among overweight/obese children engaged in a physical activity program. American Journal of Human Biology, 9(6), 871-877.\\
Bauman, A, E., Sallis, J. F., Dzewaltowski, D. A., & Owen, N. (2002). Toward a better understanding of the influences on physical activity: The role of determinants, correlates, causal variables, mediators, moderators, and confounders. American Journal of Preventive Medicine, 23(2 Supl.), S5-S14.\\
E., Cain, K. L., Conway, T. L., Van Dyck, D., Hinckson, E., Schipperijn, J., De Bourdeaudhuij, I., Owen, N., Davey, R., Hino, F. A. A., Mitáš, J., Orzanco-Garralda, R., Salvo, D., Sarmiento, O. L., Christiansen, L. B., MacFarlane, D. J., Schofield, G., & Sallis, J. F. (2014). Neighborhood Environments and Objectively Measured Physical Activity in 11 Countries. Medicine and Science in Sports and Exercise, 46(12), 2253-2264. DOI: 10.1249/MSS.0000000000000367\\
Flohr, J. A., Todd, M. K., & Tudor-Locke, C. (2006). Pedometer-assessed physical activity in young adolescents.\\\Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(3), 309-315.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\\
Frömel,K., Chmelík F. et al (2007). Pohybová aktivita české mládeže: Koreláty intenzivní pohybové aktivity. Česká kinantropologie, 11(4), 49 - 55.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Řepka, E., Šebrle, Z., Frömel, K., Chmelík, F., & Vašíčková, Z. (2011). Plnění doporučení k týdenní pohybové aktivitě dospělou populací Jihočeského regionu. Tělesná kultura, 34(1), 65 - 75.\\
Sigmundová, D. & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: UP.\\
Seznam doporučené literatury
Aires, L., Santos, R., Silva, P., Santos, P., Oliveira, J., Ribeiro, J. C., Rego, C., & Mota, J. (2007). Daily differences in patterns of physical activity among overweight/obese children engaged in a physical activity program. American Journal of Human Biology, 9(6), 871-877.\\
Bauman, A, E., Sallis, J. F., Dzewaltowski, D. A., & Owen, N. (2002). Toward a better understanding of the influences on physical activity: The role of determinants, correlates, causal variables, mediators, moderators, and confounders. American Journal of Preventive Medicine, 23(2 Supl.), S5-S14.\\
E., Cain, K. L., Conway, T. L., Van Dyck, D., Hinckson, E., Schipperijn, J., De Bourdeaudhuij, I., Owen, N., Davey, R., Hino, F. A. A., Mitáš, J., Orzanco-Garralda, R., Salvo, D., Sarmiento, O. L., Christiansen, L. B., MacFarlane, D. J., Schofield, G., & Sallis, J. F. (2014). Neighborhood Environments and Objectively Measured Physical Activity in 11 Countries. Medicine and Science in Sports and Exercise, 46(12), 2253-2264. DOI: 10.1249/MSS.0000000000000367\\
Flohr, J. A., Todd, M. K., & Tudor-Locke, C. (2006). Pedometer-assessed physical activity in young adolescents.\\\Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(3), 309-315.\\
Frömel,K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinatropologii. Olomouc:UP.\\\
Frömel,K., Chmelík F. et al (2007). Pohybová aktivita české mládeže: Koreláty intenzivní pohybové aktivity. Česká kinantropologie, 11(4), 49 - 55.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Řepka, E., Šebrle, Z., Frömel, K., Chmelík, F., & Vašíčková, Z. (2011). Plnění doporučení k týdenní pohybové aktivitě dospělou populací Jihočeského regionu. Tělesná kultura, 34(1), 65 - 75.\\
Sigmundová, D. & Sigmund, E. (2015). Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: UP.\\