Diplomová práce se věnuje problematice vlivu faktorů psychosociálního klimatu školní třídy na druhém stupni základní školy. Cílem je zjistit, jak faktory jako prospěch žáků, odchod, resp. příchod nových žáků do třídy a specifika tříd, jednotlivých žáků a přístup učitele, ovlivňují klima ve vybraných třídách. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s danou problematikou. Tato část je především zaměřena na klima školy, klima školní třídy, spolutvůrce klimatu školní třídy, prospěch žáků a přechod žáků mezi prvním a druhým stupněm. Praktická část přináší konkrétní výsledky našeho výzkumu, který proběhl v průběhu dvou školních let 2016/2017 a 2017/2018 ve třech vybraných školních třídách. Diplomová práce vznikla jako součást projektu GAJU (GAJU 154/2016/S) "Připravenost studentů a čerstvých absolventů PF JU na řešení výchovných problémů žáků."
Anotace v angličtině
This thesis is focused on problematics of the influence of classroom psychosocial climate factors at secondary school. The objective is to find out how factors as the grading; the fluctuation of incoming and leaving students; and the specific features of classroom, students and attitude of teacher the classroom climate. The theoretical part describes the basic concepts and terms. This part focuses on the school climate; the classroom climate; the classroom climate co-creator; the grading; and the transition from primary school to secondary school. The experimental part brings the specific results of the research that was conducted at the school year 2016/2017 and 2017/2018 at three selected classrooms. The thesis was created as a part of GAJU Project (GAJU 154/2016/S) "Preparedness of students and fresh graduates od PF JU to solve educational problems of pupils."
Klíčová slova
klima školní třídy, faktory ovlivňující klima třídy, žák, učitel, prospěch, přechod žáků z prvního na druhý stupně ZŠ
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, factors influencing classroom climate, student, teacher, transition from primary school to secondary school
Rozsah průvodní práce
106 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje problematice vlivu faktorů psychosociálního klimatu školní třídy na druhém stupni základní školy. Cílem je zjistit, jak faktory jako prospěch žáků, odchod, resp. příchod nových žáků do třídy a specifika tříd, jednotlivých žáků a přístup učitele, ovlivňují klima ve vybraných třídách. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s danou problematikou. Tato část je především zaměřena na klima školy, klima školní třídy, spolutvůrce klimatu školní třídy, prospěch žáků a přechod žáků mezi prvním a druhým stupněm. Praktická část přináší konkrétní výsledky našeho výzkumu, který proběhl v průběhu dvou školních let 2016/2017 a 2017/2018 ve třech vybraných školních třídách. Diplomová práce vznikla jako součást projektu GAJU (GAJU 154/2016/S) "Připravenost studentů a čerstvých absolventů PF JU na řešení výchovných problémů žáků."
Anotace v angličtině
This thesis is focused on problematics of the influence of classroom psychosocial climate factors at secondary school. The objective is to find out how factors as the grading; the fluctuation of incoming and leaving students; and the specific features of classroom, students and attitude of teacher the classroom climate. The theoretical part describes the basic concepts and terms. This part focuses on the school climate; the classroom climate; the classroom climate co-creator; the grading; and the transition from primary school to secondary school. The experimental part brings the specific results of the research that was conducted at the school year 2016/2017 and 2017/2018 at three selected classrooms. The thesis was created as a part of GAJU Project (GAJU 154/2016/S) "Preparedness of students and fresh graduates od PF JU to solve educational problems of pupils."
Klíčová slova
klima školní třídy, faktory ovlivňující klima třídy, žák, učitel, prospěch, přechod žáků z prvního na druhý stupně ZŠ
Klíčová slova v angličtině
classroom climate, factors influencing classroom climate, student, teacher, transition from primary school to secondary school
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude obsahovat dvě části. \\První teoretická část, která bude zpracována na základě odborné literatury, se bude zabývat problematikou klimatu školní třídy a faktorů, které jej ovlivňují. Bude zaměřena především na spolutvůrce třídního klimatu, kterými jsou učitelé a žáci. \\V rámci praktické části bude provedeno kvalitativní výzkumné šetření na druhém stupni ZŠ ve Zlínském kraji, jehož cílem bude zjistit, jaké faktory a jakým způsobem ovlivňují psychosociální klima ve vybraných třídách. Šetření bude provedeno ve třech šestých třídách a budou v rámci něj využity následující výzkumné metody: dotazování, rozhovor, dlouhodobé pozorování a analýza dostupných dokumentů. Na základě zmíněných metod budou zpracovány případové studie vybraných tříd.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude obsahovat dvě části. \\První teoretická část, která bude zpracována na základě odborné literatury, se bude zabývat problematikou klimatu školní třídy a faktorů, které jej ovlivňují. Bude zaměřena především na spolutvůrce třídního klimatu, kterými jsou učitelé a žáci. \\V rámci praktické části bude provedeno kvalitativní výzkumné šetření na druhém stupni ZŠ ve Zlínském kraji, jehož cílem bude zjistit, jaké faktory a jakým způsobem ovlivňují psychosociální klima ve vybraných třídách. Šetření bude provedeno ve třech šestých třídách a budou v rámci něj využity následující výzkumné metody: dotazování, rozhovor, dlouhodobé pozorování a analýza dostupných dokumentů. Na základě zmíněných metod budou zpracovány případové studie vybraných tříd.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
GRECMANOVÁ, Helena a kol. Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. 2012 , Praha: Národní ústav pro vzdělání.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1284-9
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEDOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0644-6
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
GRECMANOVÁ, Helena a kol. Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. 2012 , Praha: Národní ústav pro vzdělání.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché. ISBN 80-247-1284-9
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-262-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEDOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0644-6