Cílem diplomové práce je zjistit, zda diskurs trvale udržitelného rozvoje (TUR) má nějaký dopad na odbornou veřejnost ve smyslu znalostí témat a principů TUR, případně dopad na hodnotovou orientaci. Pro účely této práce byla vymezena odborná veřejnost jako skupina vysokoškolských studentů z ekonomických oborů.
Práce se skládá ze dvou hlavních částí: teoretické části a analytické části. Teoretická část tvoří teoretická východiska k těmto tématům: vývoj vztahu člověka k Zemi; varovné zprávy, které předcházely přelomovému roku 1987; podstata TUR; vybraná témata a principy environmentálního pilíře TUR; environmentální výuka; environmentální sociologie a nové environmentální paradigma.
Použité metody v analytické části práce se opírají o kvantitativní přístup, dále o nástroj NEP a HEP environmentální sociologie. Přehled diskursu TUR z hlediska environmentálního pilíře umožňuje pro vlastní průzkum operacionalizaci znalostí témat a principů TUR včetně ochoty tyto principy použít.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to determine, whether the discourse of sustainable development (SD) has any impact on the academic public concerning the knowledge of the topics and principles of SD, or whether it has impact on the value orientation. A group of university students of economics was chosen for the purposes of this thesis as an instance of the academic public.
The thesis consists of two main parts: the theoretical part and the analytical part. The theoretical part defines the theoretical base of following topics: the development of the human attitude towards the Earth; the warning messages that preceded the revolutionary year 1987; the basis of the sustainable development; selected topics and principles of the environmental pillar of sustainability; the environmental education; environmental sociology and the new environmental paradigm.
The methods applied in the analytical part of this thesis are based on the quantitative approach, NEP and HEP, the environmental sociology. The overview of the discourse of SD from the point of view of the environmental pillar allows for the specific research the operationalization of the knowledge of the topics and principles of SD including the readiness to use those principles.
Klíčová slova
dopad diskursu, trvale udržitelný rozvoj, environmentální pilíř, odborná veřejnost, vysokoškolští studenti, studenti ekonomie, kvantitativní výzkum, nové environmentální paradigma, paradigma lidské výlučnosti, environmentální sociologie
Klíčová slova v angličtině
impact of discourse, sustainable development, environmental pillar of sustainability, academic public, university students, economics students, quantitative research, new environmental paradigm, human exceptionalism paradigm, environmental sociology
Rozsah průvodní práce
71 s. (128 823 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, zda diskurs trvale udržitelného rozvoje (TUR) má nějaký dopad na odbornou veřejnost ve smyslu znalostí témat a principů TUR, případně dopad na hodnotovou orientaci. Pro účely této práce byla vymezena odborná veřejnost jako skupina vysokoškolských studentů z ekonomických oborů.
Práce se skládá ze dvou hlavních částí: teoretické části a analytické části. Teoretická část tvoří teoretická východiska k těmto tématům: vývoj vztahu člověka k Zemi; varovné zprávy, které předcházely přelomovému roku 1987; podstata TUR; vybraná témata a principy environmentálního pilíře TUR; environmentální výuka; environmentální sociologie a nové environmentální paradigma.
Použité metody v analytické části práce se opírají o kvantitativní přístup, dále o nástroj NEP a HEP environmentální sociologie. Přehled diskursu TUR z hlediska environmentálního pilíře umožňuje pro vlastní průzkum operacionalizaci znalostí témat a principů TUR včetně ochoty tyto principy použít.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to determine, whether the discourse of sustainable development (SD) has any impact on the academic public concerning the knowledge of the topics and principles of SD, or whether it has impact on the value orientation. A group of university students of economics was chosen for the purposes of this thesis as an instance of the academic public.
The thesis consists of two main parts: the theoretical part and the analytical part. The theoretical part defines the theoretical base of following topics: the development of the human attitude towards the Earth; the warning messages that preceded the revolutionary year 1987; the basis of the sustainable development; selected topics and principles of the environmental pillar of sustainability; the environmental education; environmental sociology and the new environmental paradigm.
The methods applied in the analytical part of this thesis are based on the quantitative approach, NEP and HEP, the environmental sociology. The overview of the discourse of SD from the point of view of the environmental pillar allows for the specific research the operationalization of the knowledge of the topics and principles of SD including the readiness to use those principles.
Klíčová slova
dopad diskursu, trvale udržitelný rozvoj, environmentální pilíř, odborná veřejnost, vysokoškolští studenti, studenti ekonomie, kvantitativní výzkum, nové environmentální paradigma, paradigma lidské výlučnosti, environmentální sociologie
Klíčová slova v angličtině
impact of discourse, sustainable development, environmental pillar of sustainability, academic public, university students, economics students, quantitative research, new environmental paradigm, human exceptionalism paradigm, environmental sociology
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem této DP je zjistit, zda diskurs trvale udržitelného rozvoje (TUR), vedený od roku 1987, má nějaký dopad na odbornou veřejnost ve smyslu znalostí principů TUR, případně dopad na motivaci pro budoucí jednání. Pro účely této práce bude odborná veřejnost skupina VŠ studentů.
Metodika práce:
Použité metody v analytické části práce se budou opírat o kvantitativní přístup, dále o nástroje HEP a NEP rurální sociologie. Přehled diskursu TUR z hlediska environmentálního pilíře umožní pro vlastní průzkum operacionalizaci znalostí principů TUR a ochoty je použít. Skupina studentů bude z ekonomických a společenskovědních VŠ oborů.
Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Literární rešerše, 3. Cíl a metodika, 4. Analýza dat, 5. Interpretace výsledků a diskuse, 6. Závěr, 7. Summary, 8. Použitá literatura, 9. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem této DP je zjistit, zda diskurs trvale udržitelného rozvoje (TUR), vedený od roku 1987, má nějaký dopad na odbornou veřejnost ve smyslu znalostí principů TUR, případně dopad na motivaci pro budoucí jednání. Pro účely této práce bude odborná veřejnost skupina VŠ studentů.
Metodika práce:
Použité metody v analytické části práce se budou opírat o kvantitativní přístup, dále o nástroje HEP a NEP rurální sociologie. Přehled diskursu TUR z hlediska environmentálního pilíře umožní pro vlastní průzkum operacionalizaci znalostí principů TUR a ochoty je použít. Skupina studentů bude z ekonomických a společenskovědních VŠ oborů.
Rámcová osnova:
1. Úvod, 2. Literární rešerše, 3. Cíl a metodika, 4. Analýza dat, 5. Interpretace výsledků a diskuse, 6. Závěr, 7. Summary, 8. Použitá literatura, 9. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
1. Court, T. de la, & Bouzková, Š. (1992). Klíč k naší společné budoucnosti: co skrývá zpráva Brundtlandové? Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR.
2. Dessein, J., Soini, K., Fairclough, G. & Horlings, L. (eds). (2015). Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007 Investigating Cultural Sustainability. Finland: University of Jyväskylä.
3. Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (3. vyd.). Praha: Karolinum.
4. Lapka, M., & Cudlínová, E. (2012). Towards an environmental society?: concepts, policies, outcomes. Prague: Karolinum.
5. Moldan, B. (2003). (Ne)udržitelný rozvoj - ekologie, hrozba i naděje. Praha: Karolinum.
6. Ochrana, F. (2013). Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum.
7. Redclift, M. R., & Woodgate, G. (2010). The International Handbook of Environmental So-ciology. UK, USA: Edward Elgar.
8. Sedláček, T. (2012). Ekonomie dobra a zla. Praha: 65. pole.
Seznam doporučené literatury
1. Court, T. de la, & Bouzková, Š. (1992). Klíč k naší společné budoucnosti: co skrývá zpráva Brundtlandové? Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR.
2. Dessein, J., Soini, K., Fairclough, G. & Horlings, L. (eds). (2015). Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007 Investigating Cultural Sustainability. Finland: University of Jyväskylä.
3. Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (3. vyd.). Praha: Karolinum.
4. Lapka, M., & Cudlínová, E. (2012). Towards an environmental society?: concepts, policies, outcomes. Prague: Karolinum.
5. Moldan, B. (2003). (Ne)udržitelný rozvoj - ekologie, hrozba i naděje. Praha: Karolinum.
6. Ochrana, F. (2013). Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum.
7. Redclift, M. R., & Woodgate, G. (2010). The International Handbook of Environmental So-ciology. UK, USA: Edward Elgar.
8. Sedláček, T. (2012). Ekonomie dobra a zla. Praha: 65. pole.