Bakalářská práce se zabývá tématem chápání a prožívání emocí u sluchově postižených uživatelů znakového jazyka. Popisuje podobnosti a rozdíly v porozumění emocím a v emočním prožívání cílové skupiny a intaktní populace a v rámci teoretické i praktické části se snaží zmapovat příčiny vzniku případných rozdílů. Teoretická část shrnuje nejdůležitější vlivy na vývoj osobnosti sluchově postiženého uživatele znakového jazyka a na jeho emoční prožívání, mezi nimi například charakter rodinného prostředí, druh osvojeného komunikačního systému, specifické vzdělávací strategie a různé pohledy a postoje intaktní populace vůči sluchově postiženým.
Empirická část zahrnuje dva rozhovory s odborníky na problematiku sluchového postižení a výsledky Testu barevně sémantického diferenciálu, doplněného o výrazy jednotlivých emocí a pojmy související s tématem práce. Popsány jsou rozdíly v hodnocení podnětových slov, jednotlivé asociace atd.
Výstupy z rozhovorů se pohybují na rovině deskripce jednotlivých podobností i rozdílů u cílové a kontrolní skupiny, případně jejich explanace. Výsledky testu poukazují na určité odlišnosti v diferenciaci intenzity emocí, v hodnotové hierarchii podnětových slov a v počtu neshod mezi vědomým a nevědomým hodnocením podnětů. Vzhledem k omezenému výzkumnému vzorku a použitým metodám nelze výsledky této práce zobecňovat. Závěry této práce však mohou být námětem pro další studie.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the topic of understanding and experiencing emotions of the hearing-impaired users of sign language. Describes similarities and differences in understanding emotions and emotional experience of the target group and the intact population, and within theoretical and practical parts strives to point out causes of potential differences. The theoretical part summarizes the most important influences on personality development of the hearing-impaired users of sign language and their emotional experiencing, among them e.g. nature of family environment, type of adopted communication system, specific education strategies, and different views and population attitudes towards the hearing-impaired.
The empirical part includes two interviews conducted with experts on the issue of hearing impairment, and results of the color-semantic differential test, supplemented with individual expressions of emotions and stimulus words related to the topic of the thesis. Differences in the evaluation of the stimulus words and individual associations are also described.
Outcomes of interviews describe similarities and differences between the target and control group, alternatively their explanation. Test results point to some differences in dissimilarity of emotional intensity, in value hierarchy of stimulus words, and in the number of discrepancies between conscious and unconscious evaluation of stimulus words. Due to the limited size of the research sample and the methods used, it is not advisable to generalize the results of this paper. The conclusions of the thesis may serve a topic for further studies.
Bakalářská práce se zabývá tématem chápání a prožívání emocí u sluchově postižených uživatelů znakového jazyka. Popisuje podobnosti a rozdíly v porozumění emocím a v emočním prožívání cílové skupiny a intaktní populace a v rámci teoretické i praktické části se snaží zmapovat příčiny vzniku případných rozdílů. Teoretická část shrnuje nejdůležitější vlivy na vývoj osobnosti sluchově postiženého uživatele znakového jazyka a na jeho emoční prožívání, mezi nimi například charakter rodinného prostředí, druh osvojeného komunikačního systému, specifické vzdělávací strategie a různé pohledy a postoje intaktní populace vůči sluchově postiženým.
Empirická část zahrnuje dva rozhovory s odborníky na problematiku sluchového postižení a výsledky Testu barevně sémantického diferenciálu, doplněného o výrazy jednotlivých emocí a pojmy související s tématem práce. Popsány jsou rozdíly v hodnocení podnětových slov, jednotlivé asociace atd.
Výstupy z rozhovorů se pohybují na rovině deskripce jednotlivých podobností i rozdílů u cílové a kontrolní skupiny, případně jejich explanace. Výsledky testu poukazují na určité odlišnosti v diferenciaci intenzity emocí, v hodnotové hierarchii podnětových slov a v počtu neshod mezi vědomým a nevědomým hodnocením podnětů. Vzhledem k omezenému výzkumnému vzorku a použitým metodám nelze výsledky této práce zobecňovat. Závěry této práce však mohou být námětem pro další studie.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the topic of understanding and experiencing emotions of the hearing-impaired users of sign language. Describes similarities and differences in understanding emotions and emotional experience of the target group and the intact population, and within theoretical and practical parts strives to point out causes of potential differences. The theoretical part summarizes the most important influences on personality development of the hearing-impaired users of sign language and their emotional experiencing, among them e.g. nature of family environment, type of adopted communication system, specific education strategies, and different views and population attitudes towards the hearing-impaired.
The empirical part includes two interviews conducted with experts on the issue of hearing impairment, and results of the color-semantic differential test, supplemented with individual expressions of emotions and stimulus words related to the topic of the thesis. Differences in the evaluation of the stimulus words and individual associations are also described.
Outcomes of interviews describe similarities and differences between the target and control group, alternatively their explanation. Test results point to some differences in dissimilarity of emotional intensity, in value hierarchy of stimulus words, and in the number of discrepancies between conscious and unconscious evaluation of stimulus words. Due to the limited size of the research sample and the methods used, it is not advisable to generalize the results of this paper. The conclusions of the thesis may serve a topic for further studies.
Bakalářská práce se bude zabývat mapováním chápání a prožívání emocí u výzkumného souboru tvořeného sluchově postiženými osobami. Následně budou výsledky této skupiny srovnávány s výsledky skupiny kontrolní, skládající se z osob intaktních. Pozornost bude zaměřena na možné podobnosti či rozdíly v pojetí emocí, jejich chápání i prožívání oběma skupinami respondentů. Zvláště pak bude posuzována schopnost diferenciace významu vybraných emocí a případné rozdíly mezi oběma skupinami.\\
Teoretická část bude, pro lepší orientaci v problematice, zahrnovat porovnání standardního emočního vývoje intaktního jedince s emočním vývojem jedince sluchově postiženého. Zároveň bude jejím obsahem přiblížení problematiky emocí jako takových a následně také problematiky emočních projevů osob se sluchovým postižením.\\
Empirickou část bude tvořit výzkum spočívající v užití testové metody mapující charakteristiky osobnosti a vystihující sociální vztahy respondenta, včetně jeho individuálního systému hodnot. Jedná se o projektivní metodu, ve které respondent přiřazuje daným podnětovým slovům barvy z nabízené barevné sady. Metoda je založena na porovnání jednotlivých úrovní hodnocení podnětových slov (vědomé a nevědomé) a na rozdíly mezi nimi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat mapováním chápání a prožívání emocí u výzkumného souboru tvořeného sluchově postiženými osobami. Následně budou výsledky této skupiny srovnávány s výsledky skupiny kontrolní, skládající se z osob intaktních. Pozornost bude zaměřena na možné podobnosti či rozdíly v pojetí emocí, jejich chápání i prožívání oběma skupinami respondentů. Zvláště pak bude posuzována schopnost diferenciace významu vybraných emocí a případné rozdíly mezi oběma skupinami.\\
Teoretická část bude, pro lepší orientaci v problematice, zahrnovat porovnání standardního emočního vývoje intaktního jedince s emočním vývojem jedince sluchově postiženého. Zároveň bude jejím obsahem přiblížení problematiky emocí jako takových a následně také problematiky emočních projevů osob se sluchovým postižením.\\
Empirickou část bude tvořit výzkum spočívající v užití testové metody mapující charakteristiky osobnosti a vystihující sociální vztahy respondenta, včetně jeho individuálního systému hodnot. Jedná se o projektivní metodu, ve které respondent přiřazuje daným podnětovým slovům barvy z nabízené barevné sady. Metoda je založena na porovnání jednotlivých úrovní hodnocení podnětových slov (vědomé a nevědomé) a na rozdíly mezi nimi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.\\
KOSINOVÁ, Barbora. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c2008. ISBN 978-80-87153-94-9.\\
POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.\\
POTMĚŠIL, Miloň. Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4729-2.\\
POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5184-3.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.\\
KOSINOVÁ, Barbora. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, c2008. ISBN 978-80-87153-94-9.\\
POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0766-3.\\
POTMĚŠIL, Miloň. Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4729-2.\\
POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5184-3.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.