Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň školní zralosti dívek a chlapců a jejich připravenosti na vstup do základní školy z pohledu učitelky v mateřské škole. Cílem práce bylo provést diagnostiku vybraných dětí a sledovat výsledky v souvislosti s jejich pohlavím. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vývojem předškolního dítěte a kritérii, podle kterých bývá školní zralost posuzována. V praktické části byly ke sběru dat využity metody strukturovaného pozorování a analýzy diagnostických testů. Zkoumaný vzorek dětí byl rozdělen na dvě skupiny podle pohlaví. Testy školní zralosti, které byly prováděny, jsou v práci popsány a jednotlivě vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the level of school maturity of girls and boys and their readiness to enter the primary school from the point of view of a kindergarten teacher. It aimed to conduct diagnostics on selected children and monitor the results concerning their gender. This thesis is devided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with preschool children's development and the criteria according to which school maturity is assessed. Methods of structured observation and analysis of diagnostic tests were used in the practical part to collect data. The examined sample of children was divided into two groups according to gender. The school maturity tests which were analysed in this work are described and evaluated individually.
Klíčová slova
školní zralost, mateřská škola, testy školní zralosti, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
school maturity, kindergarten, school maturity tests, preschool education, preschool child
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň školní zralosti dívek a chlapců a jejich připravenosti na vstup do základní školy z pohledu učitelky v mateřské škole. Cílem práce bylo provést diagnostiku vybraných dětí a sledovat výsledky v souvislosti s jejich pohlavím. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vývojem předškolního dítěte a kritérii, podle kterých bývá školní zralost posuzována. V praktické části byly ke sběru dat využity metody strukturovaného pozorování a analýzy diagnostických testů. Zkoumaný vzorek dětí byl rozdělen na dvě skupiny podle pohlaví. Testy školní zralosti, které byly prováděny, jsou v práci popsány a jednotlivě vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the level of school maturity of girls and boys and their readiness to enter the primary school from the point of view of a kindergarten teacher. It aimed to conduct diagnostics on selected children and monitor the results concerning their gender. This thesis is devided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with preschool children's development and the criteria according to which school maturity is assessed. Methods of structured observation and analysis of diagnostic tests were used in the practical part to collect data. The examined sample of children was divided into two groups according to gender. The school maturity tests which were analysed in this work are described and evaluated individually.
Klíčová slova
školní zralost, mateřská škola, testy školní zralosti, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
school maturity, kindergarten, school maturity tests, preschool education, preschool child
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat tématu školní zralosti předškolních dětí a jejich připravenosti na vstup do základní školy z pohledu učitelky mateřské školy. Cílem práce bude provést diagnostiku vybraných dětí a sledovat výsledky v souvislosti s jejich pohlavím.\\
V teoretické části se autorka zaměří na vývoj předškolního dítěte, na jeho základní schopnosti a dovednosti, na objasnění otázek školní zralosti a připravenosti. Následně popíše testovou baterii, kterou bude využívat pro diagnostiku a objasní, co je pedagogická diagnostika. \\
V praktické části provede autorka diagnostiku vybraných dětí obou skupin podle pohlaví, popíše průběh diagnostiky a porovná výsledky daných skupin.\\
Práci autorka podle výsledků šetření doplní aktivitami pro rozvoj vybraných oblastí.
Zásady pro vypracování
Práce se bude věnovat tématu školní zralosti předškolních dětí a jejich připravenosti na vstup do základní školy z pohledu učitelky mateřské školy. Cílem práce bude provést diagnostiku vybraných dětí a sledovat výsledky v souvislosti s jejich pohlavím.\\
V teoretické části se autorka zaměří na vývoj předškolního dítěte, na jeho základní schopnosti a dovednosti, na objasnění otázek školní zralosti a připravenosti. Následně popíše testovou baterii, kterou bude využívat pro diagnostiku a objasní, co je pedagogická diagnostika. \\
V praktické části provede autorka diagnostiku vybraných dětí obou skupin podle pohlaví, popíše průběh diagnostiky a porovná výsledky daných skupin.\\
Práci autorka podle výsledků šetření doplní aktivitami pro rozvoj vybraných oblastí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press a.s., 2007. \\
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno : Computer Press a.s., 2010. \\
BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Velké Bílovice : TeMi CZ, 2008. \\
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1993. \\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice :Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 1999. \\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. \\
HARTL, Pavel. Stručný psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. \\
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. \\
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press a.s., 2007. \\
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno : Computer Press a.s., 2010. \\
BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Velké Bílovice : TeMi CZ, 2008. \\
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1993. \\
DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice :Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 1999. \\
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. \\
HARTL, Pavel. Stručný psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. \\
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. \\
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2007.