Tématem bakalářské práce je interpretace výtvarného díla v mateřské škole. Z tohoto důvodu popisuji teoretickou část v souvislosti s poznáním uměleckého díla a způsoby nahlížení na něj. Stručně uvádím způsoby nahlížení na sledovaný obraz ve formátu, který přibližuji k dítěti předškolního období. Součástí práce je náhled k vybraným ukázkám praktické části. Každé téma vychází z výtvarného díla, které dětem rozvíjí velké pole příležitostí k aktivitám a činnostem. Praktická část vždy vychází z daného formátu, který by měl vyrovnávat dětskou zkušenost s oblastí, která je mu velmi blízká a srozumitelná. Událost se opírá nejen o techniku zpracování, v činnostech je zařazená dramatizace, hudba i praktické dovednosti z domácího prostředí. Cílem bakalářské práce je popsat způsob vnímání výtvarného umění u dětí v mateřské škole a jeho vliv na vzdělávání a výchovu dětí.
Anotace v angličtině
The subject of my dissertation is an academic interpretation of artwo at kindergarten. In order to do this, I will describe in a theoretical way, which will relate to the nature of the artwork and the ways of analyzing it. I will briefly outline the ways of viewing and interpreting artwork in the format which I will provide to the childre in a preschool period. The components of my project will evaluate selected samples drawn from the practical aspect of this study. Each topic is based from artwork which helps children to develop opportunities for various activities. The practical aspect is always based on a format which aims to balance the experience of the children in an environment that is consistent, familiar and clearly laid out for them. The examples in this study will look at, not only the processing techniques learnt at kindergarten, but also the activities related to drama, music and practical skills developed by the children in their home environment. The objective of my dissertation is therefore to analyze the ways of perceiving artwork by children at kindergarten and its influence on their upbringing, education and development.
Klíčová slova
interpretace výtvarné umění osobnost předškolního dítěte - předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Interpretation Art - Personality of the preschool child - Preschool education
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je interpretace výtvarného díla v mateřské škole. Z tohoto důvodu popisuji teoretickou část v souvislosti s poznáním uměleckého díla a způsoby nahlížení na něj. Stručně uvádím způsoby nahlížení na sledovaný obraz ve formátu, který přibližuji k dítěti předškolního období. Součástí práce je náhled k vybraným ukázkám praktické části. Každé téma vychází z výtvarného díla, které dětem rozvíjí velké pole příležitostí k aktivitám a činnostem. Praktická část vždy vychází z daného formátu, který by měl vyrovnávat dětskou zkušenost s oblastí, která je mu velmi blízká a srozumitelná. Událost se opírá nejen o techniku zpracování, v činnostech je zařazená dramatizace, hudba i praktické dovednosti z domácího prostředí. Cílem bakalářské práce je popsat způsob vnímání výtvarného umění u dětí v mateřské škole a jeho vliv na vzdělávání a výchovu dětí.
Anotace v angličtině
The subject of my dissertation is an academic interpretation of artwo at kindergarten. In order to do this, I will describe in a theoretical way, which will relate to the nature of the artwork and the ways of analyzing it. I will briefly outline the ways of viewing and interpreting artwork in the format which I will provide to the childre in a preschool period. The components of my project will evaluate selected samples drawn from the practical aspect of this study. Each topic is based from artwork which helps children to develop opportunities for various activities. The practical aspect is always based on a format which aims to balance the experience of the children in an environment that is consistent, familiar and clearly laid out for them. The examples in this study will look at, not only the processing techniques learnt at kindergarten, but also the activities related to drama, music and practical skills developed by the children in their home environment. The objective of my dissertation is therefore to analyze the ways of perceiving artwork by children at kindergarten and its influence on their upbringing, education and development.
Klíčová slova
interpretace výtvarné umění osobnost předškolního dítěte - předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Interpretation Art - Personality of the preschool child - Preschool education
Zásady pro vypracování
1) Cíl: Zjistit, jakým způsobem mohou výtvarné umění vnímat předškolní děti a jak se podílí na jejich vzdělávání.\\
2) Teoretická část: Obsahem teoretické části je způsob nahlížení na umění a následné zpracování a porozumění řeči umění na konkrétních ukázkách prostřednictvím výrazu, děje a techniky zpracování výtvarného díla v kontextu s možnostmi a věkovými zvláštnostmi předškolního dítěte.\\
3) Praktická část: bude obsahovat konkrétní experiment, který bude realizován s kontrolní skupinou dětí v konkrétní MŠ, bude vycházet z konkrétních ukázek výtvarného umění, s nimiž bude s dětmi pracováno různými interpretačními metodami: metody výtvarné, vizuální a dramatické. Plán bude rovněž zahrnovat ukázky originálních prací dětí, které vycházejí z konkrétního námětu pro zpracování daného úkolu.
Zásady pro vypracování
1) Cíl: Zjistit, jakým způsobem mohou výtvarné umění vnímat předškolní děti a jak se podílí na jejich vzdělávání.\\
2) Teoretická část: Obsahem teoretické části je způsob nahlížení na umění a následné zpracování a porozumění řeči umění na konkrétních ukázkách prostřednictvím výrazu, děje a techniky zpracování výtvarného díla v kontextu s možnostmi a věkovými zvláštnostmi předškolního dítěte.\\
3) Praktická část: bude obsahovat konkrétní experiment, který bude realizován s kontrolní skupinou dětí v konkrétní MŠ, bude vycházet z konkrétních ukázek výtvarného umění, s nimiž bude s dětmi pracováno různými interpretačními metodami: metody výtvarné, vizuální a dramatické. Plán bude rovněž zahrnovat ukázky originálních prací dětí, které vycházejí z konkrétního námětu pro zpracování daného úkolu.
Seznam doporučené literatury
BECKETT, Wendy a Patricia WRIGHT. Toulky světem malířství. 4. vyd. Přeložil Jiří VEJVODA. Praha: Fortuna Print, c2002. ISBN 80-7321-002-9.\\
BERNARD, Bruce. Velcí impresionisté. Praha: Grafoprint-Neubert, 1997. ISBN 80-85785-49-8.\\
GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal, 2000. Studium. ISBN 80-85947-53-6.\\
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.\\
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.\\
MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.\\
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0216-6.\\
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0217-4.\\
ROCHOVSKÁ, Ivana a Dagmar KRUPOVÁ. Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
Umění devatenáctého století: [průvodce expozicí Národní galerie v Praze, Veletržní palác, IV. patro]. Praha: Národní galerie, 2002. ISBN 80-7035-232-9.
Seznam doporučené literatury
BECKETT, Wendy a Patricia WRIGHT. Toulky světem malířství. 4. vyd. Přeložil Jiří VEJVODA. Praha: Fortuna Print, c2002. ISBN 80-7321-002-9.\\
BERNARD, Bruce. Velcí impresionisté. Praha: Grafoprint-Neubert, 1997. ISBN 80-85785-49-8.\\
GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. Brno: Barrister & Principal, 2000. Studium. ISBN 80-85947-53-6.\\
HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.\\
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-888-0.\\
MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.\\
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0216-6.\\
PIJOÁN, José. Dějiny umění. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0217-4.\\
ROCHOVSKÁ, Ivana a Dagmar KRUPOVÁ. Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Přeložil Michaela ŠKULTÉTY. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1120-4.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-64-0.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.\\
Umění devatenáctého století: [průvodce expozicí Národní galerie v Praze, Veletržní palác, IV. patro]. Praha: Národní galerie, 2002. ISBN 80-7035-232-9.