Bakalářská práce "Agrese dětí (8-10 let) v zájmovém kroužku jako pedagogický problém" je věnována didaktickému aspektu výchovy ke zvládání násilí. V teoretické části popisuje pojem agrese, její vznik, aktéry jednání a agresi v zájmovém vzdělávání. Hlavním úkolem této práce je najít různá řešení konfliktů s agresivním nábojem v zájmovém kroužku. V praktické části je didaktický návrh programu, jak děti seznámit s agresí pomocí her a jak s ní dále pracovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Aggression of children in the club as a pedagogical problem" is devoted to the didactic aspect of education for coping with violence. In the theoretical part, it describes the term aggression, its origin, participants of aggression and aggression in free time education.The aim of this work is to find various solutions to conflicts with aggressivenessin the club.In the practical part is a didacticsuggestion of the program how to familiarize children with aggression through games and how to deal with it.
Klíčová slova
agrese, zájmový kroužek, hra, konflikt, didaktický projekt
Bakalářská práce "Agrese dětí (8-10 let) v zájmovém kroužku jako pedagogický problém" je věnována didaktickému aspektu výchovy ke zvládání násilí. V teoretické části popisuje pojem agrese, její vznik, aktéry jednání a agresi v zájmovém vzdělávání. Hlavním úkolem této práce je najít různá řešení konfliktů s agresivním nábojem v zájmovém kroužku. V praktické části je didaktický návrh programu, jak děti seznámit s agresí pomocí her a jak s ní dále pracovat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Aggression of children in the club as a pedagogical problem" is devoted to the didactic aspect of education for coping with violence. In the theoretical part, it describes the term aggression, its origin, participants of aggression and aggression in free time education.The aim of this work is to find various solutions to conflicts with aggressivenessin the club.In the practical part is a didacticsuggestion of the program how to familiarize children with aggression through games and how to deal with it.
Klíčová slova
agrese, zájmový kroužek, hra, konflikt, didaktický projekt
1) Analýza dostupné české odborné literatury týkající se dětské agresivity a skupinové dynamiky
2) tvorba východisek pro výzkumné šetření
3) volba kvalitativní výzkumné metody
4) polostrukturované rozhovory s dětmi ve věku 8-10 let za účelem zjištění, jak děti v tomto věku vnímají pojmy šikana, agrese, konflikt, rvačka...
5) vyhodnocení výzkumu, závěry a diskuse
Zásady pro vypracování
1) Analýza dostupné české odborné literatury týkající se dětské agresivity a skupinové dynamiky
2) tvorba východisek pro výzkumné šetření
3) volba kvalitativní výzkumné metody
4) polostrukturované rozhovory s dětmi ve věku 8-10 let za účelem zjištění, jak děti v tomto věku vnímají pojmy šikana, agrese, konflikt, rvačka...
5) vyhodnocení výzkumu, závěry a diskuse
Seznam doporučené literatury
J. Langmeier-Vývojová psychologie
A. Edwige-Agresivita dětí
P. Říčan-Jak na šikanu
I. Čermák-Lidská agrese a její souvislosti
E. M. Fieldová-Jak se bránit šikaně
B. Hájek-Pedagogické ovlivňování volného času
J. Pávková-Pedagogika volného času
F. Koukolík-Vzpoura deprivantů
M. Vágnerová-Vývojová psychologie, dětství a dospívání
A. Erkert-Hry pro usměrňování agresivity
M. Kolář-Bolest šikanování
J. Výrost-Sociální psychologie
P. Říčan-Agresivita a šikana mezi dětmi
Seznam doporučené literatury
J. Langmeier-Vývojová psychologie
A. Edwige-Agresivita dětí
P. Říčan-Jak na šikanu
I. Čermák-Lidská agrese a její souvislosti
E. M. Fieldová-Jak se bránit šikaně
B. Hájek-Pedagogické ovlivňování volného času
J. Pávková-Pedagogika volného času
F. Koukolík-Vzpoura deprivantů
M. Vágnerová-Vývojová psychologie, dětství a dospívání
A. Erkert-Hry pro usměrňování agresivity
M. Kolář-Bolest šikanování
J. Výrost-Sociální psychologie
P. Říčan-Agresivita a šikana mezi dětmi