Cílem práce je zjistit názory rodičů na integraci a inkluzi dětí s postižením do mateřských škol. Teoretická část obsahuje historický vývoj v péči o osoby se zdravotním postižením, dále vysvětlení základních pojmů, jako jsou: intaktní děti, osoby se specifickými vzdělávacími potřebami, zdravotní postižení a jeho rozdělení, dále pojmy integrace a inkluze, předškolní integrace. V teoretické části je také kapitola o postoji rodičů k integraci a inkluzi, a také kapitola o předsudcích naší společnosti. Praktická část se opírá o poznatky získané z dotazníku, který byl rozeslán pomocí internetové sítě rodičům intaktních dětí navštěvujících některou z mateřských škol po celé České republice.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to find out the opinions of parents on the integration and inclusion of children with disabilities in kindergartens. The theoretical part contains the historical development of care for people with disabilities, further explanation of basic terms such as: intact children, people with special educational needs, disability and its division, then the terms integration and inclusion, pre-school integration. The theory is looking into the attitude of parents to integration and inclusion and there is also concern about the prejudices of our society. The practical part is based on online survey sent to the parents of parents of intact children who are attending one of the kindergartens in Czech Republic.
Klíčová slova
Integrace, Inkluze, Dítě se specifickými vzdělávacími potřebami, Zdravotní postižení, Rodiče
Klíčová slova v angličtině
Integration, Inclusion, A child with specific educational needs, Disability, Parents
Rozsah průvodní práce
72 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zjistit názory rodičů na integraci a inkluzi dětí s postižením do mateřských škol. Teoretická část obsahuje historický vývoj v péči o osoby se zdravotním postižením, dále vysvětlení základních pojmů, jako jsou: intaktní děti, osoby se specifickými vzdělávacími potřebami, zdravotní postižení a jeho rozdělení, dále pojmy integrace a inkluze, předškolní integrace. V teoretické části je také kapitola o postoji rodičů k integraci a inkluzi, a také kapitola o předsudcích naší společnosti. Praktická část se opírá o poznatky získané z dotazníku, který byl rozeslán pomocí internetové sítě rodičům intaktních dětí navštěvujících některou z mateřských škol po celé České republice.
Anotace v angličtině
The aim of this work is to find out the opinions of parents on the integration and inclusion of children with disabilities in kindergartens. The theoretical part contains the historical development of care for people with disabilities, further explanation of basic terms such as: intact children, people with special educational needs, disability and its division, then the terms integration and inclusion, pre-school integration. The theory is looking into the attitude of parents to integration and inclusion and there is also concern about the prejudices of our society. The practical part is based on online survey sent to the parents of parents of intact children who are attending one of the kindergartens in Czech Republic.
Klíčová slova
Integrace, Inkluze, Dítě se specifickými vzdělávacími potřebami, Zdravotní postižení, Rodiče
Klíčová slova v angličtině
Integration, Inclusion, A child with specific educational needs, Disability, Parents
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit názory rodičů na integraci a inkluzi dítě s postižením do mateřských škol. Pomocí dotazníkového šetření bude zjišťován názor rodičů intaktních dětí na integraci a inkluzi dětí s postižením do mateřských škol. Dotazník bude zjišťovat názor mužů a žen zvlášť. Šetření bude zaměřeno na to, jak rodiče intaktních dětí vnímají děti postižené a jejich zařazení mezi děti intaktní, jaký přínos v podobě přítomnosti postižených dětí vnímají pro své zdravé dítě, příp. zda a v čem vnímají přítomnost postiženého dítěte pro své dítě jako omezující. Sledováno bude také, jaká je dosavadní zkušenost rodičů s integrací a inkluzí.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit názory rodičů na integraci a inkluzi dítě s postižením do mateřských škol. Pomocí dotazníkového šetření bude zjišťován názor rodičů intaktních dětí na integraci a inkluzi dětí s postižením do mateřských škol. Dotazník bude zjišťovat názor mužů a žen zvlášť. Šetření bude zaměřeno na to, jak rodiče intaktních dětí vnímají děti postižené a jejich zařazení mezi děti intaktní, jaký přínos v podobě přítomnosti postižených dětí vnímají pro své zdravé dítě, příp. zda a v čem vnímají přítomnost postiženého dítěte pro své dítě jako omezující. Sledováno bude také, jaká je dosavadní zkušenost rodičů s integrací a inkluzí.
Seznam doporučené literatury
1. Anderlíková, L.: Cesta k inkluzi: úvahy z praxe pro praxi. Praha: Triton, 2014.\\
2. Burkovičová, R.: Děti se sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016.\\
3. Chvátalová, H.: Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001.\\
4. Lechta, V. (ed): Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016.\\
5. Mertin, V., Gilllernová, I. (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010.
Seznam doporučené literatury
1. Anderlíková, L.: Cesta k inkluzi: úvahy z praxe pro praxi. Praha: Triton, 2014.\\
2. Burkovičová, R.: Děti se sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016.\\
3. Chvátalová, H.: Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotních postižení. Praha: Portál, 2001.\\
4. Lechta, V. (ed): Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016.\\
5. Mertin, V., Gilllernová, I. (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010.