Diplomová práce je zaměřena na volnočasové aktivity poskytované s ohledem na prevenci socio-patologických jevů u dětí a mládeže ve vybraných nízkoprahových centrech. Cílem práce je identifikace podoby přístupů v sociální práci s dětmi s ohledem na kulturu a zvyky dané společnosti. Důvodem pro výběr tématu je osobní zkušenost s prací s dětmi a mladými lidmi v nízkoprahovém zařízení a zájem o uvedenou problematiku.
Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části je představena sociální práce jako pomáhající profese. Z hlediska kompatibility byla teorie členěna na sociální práci s dětmi a mládeží v kontextu České a Zambijské republiky, kde probíhal výzkum. V teoretické části byly také popsány socio-patologické jevy ve společnosti. Rizikové chování, jež nejvíce ohrožuje cílovou skupinu dětí a mládeže, bylo specifikováno i s možnou prevencí patologického jednání.
Výzkumná část obsahuje popis a výsledky šetření, které proběhlo kvalitativní a kvantitativní formou ve vybraných centrech v České a Zambijské republice. Kvalitativní výzkum byl proveden metodou doslovné transkripce ze získaných rozhovorů. Rozhovory byly uskutečněny s pracovníky zařízení pro děti a mládež z obou zemí. Kvantitativní šetření bylo realizováno prostřednictvím anonymních dotazníků, které byly rozdány dětem a mladým lidem taktéž v obou organizacích. Pomocí získaných dat, a to zaprvé přepisem rozhovorů a za druhé vyjádřením absolutní a relativní četnosti z dotazníků, byly identifikovány podoby přístupů v sociální práci s dětmi.
Vědeckým přínosem byla již zmíněná identifikace podoby přístupů v sociální práci s dětmi, a sice s ohledem na kulturu a zvyky dvou odlišných společností. Práce byla komparací současného stavu služeb, a to zejména s důrazem na aktivity zaměřené na prevenci socio-patologických jevů.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on leisure-time activities provided with respect to
socio-pathic phenomena in selected Youth-drop centers. The aim of the thesis is to identify the forms of approach in social work with children with respect to culture and customs of given society. The reason for this topic selection is a personal experience of dealing with children and adolescents in Youth-drop institution as well as interest in presented problems.
The thesis is divided into theoretical and survey parts. The theoretical part introduces social work as a preventing profession. Considering the compatibility, the theory was divided into social work with children and adolescents in the context of the Czech Republic and the Republic of Zambia, where the survey was implemented. Risk behavior, by which a target group of children and adolescents is threatened, was classified together with a possible prevention of pathological behavior.
The survey part includes questionnaire construction, using both qualitative and quantitative methods in selected centers in the Czech Republic and the Republic of Zambia. The Qualitative research was implemented by a literal transcription method from provided interviews. The interviews were carried out together with the staff of institutions for children and adolescents of both the countries. Quantitative construction was implemented through anonymous questionnaires which were distributed among the children and adolescents in both the institutions.
The scientific asset was the aforementioned identification of social work with children forms with respect to culture and customs of two different kinds of society.
The thesis was a comparison with present status of services, stressing namely the activities aimed at socio-pathological traits prevention.
Klíčová slova
nízkoprahová zařízení, děti a mládež, pomáhající profese, socio-patologické jevy, prevence, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
youth-drop institution, children and adolescents, preventing profession,
socio-pathological traits, prevention, risk behavior
Rozsah průvodní práce
147 s. (248 018 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na volnočasové aktivity poskytované s ohledem na prevenci socio-patologických jevů u dětí a mládeže ve vybraných nízkoprahových centrech. Cílem práce je identifikace podoby přístupů v sociální práci s dětmi s ohledem na kulturu a zvyky dané společnosti. Důvodem pro výběr tématu je osobní zkušenost s prací s dětmi a mladými lidmi v nízkoprahovém zařízení a zájem o uvedenou problematiku.
Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části je představena sociální práce jako pomáhající profese. Z hlediska kompatibility byla teorie členěna na sociální práci s dětmi a mládeží v kontextu České a Zambijské republiky, kde probíhal výzkum. V teoretické části byly také popsány socio-patologické jevy ve společnosti. Rizikové chování, jež nejvíce ohrožuje cílovou skupinu dětí a mládeže, bylo specifikováno i s možnou prevencí patologického jednání.
Výzkumná část obsahuje popis a výsledky šetření, které proběhlo kvalitativní a kvantitativní formou ve vybraných centrech v České a Zambijské republice. Kvalitativní výzkum byl proveden metodou doslovné transkripce ze získaných rozhovorů. Rozhovory byly uskutečněny s pracovníky zařízení pro děti a mládež z obou zemí. Kvantitativní šetření bylo realizováno prostřednictvím anonymních dotazníků, které byly rozdány dětem a mladým lidem taktéž v obou organizacích. Pomocí získaných dat, a to zaprvé přepisem rozhovorů a za druhé vyjádřením absolutní a relativní četnosti z dotazníků, byly identifikovány podoby přístupů v sociální práci s dětmi.
Vědeckým přínosem byla již zmíněná identifikace podoby přístupů v sociální práci s dětmi, a sice s ohledem na kulturu a zvyky dvou odlišných společností. Práce byla komparací současného stavu služeb, a to zejména s důrazem na aktivity zaměřené na prevenci socio-patologických jevů.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on leisure-time activities provided with respect to
socio-pathic phenomena in selected Youth-drop centers. The aim of the thesis is to identify the forms of approach in social work with children with respect to culture and customs of given society. The reason for this topic selection is a personal experience of dealing with children and adolescents in Youth-drop institution as well as interest in presented problems.
The thesis is divided into theoretical and survey parts. The theoretical part introduces social work as a preventing profession. Considering the compatibility, the theory was divided into social work with children and adolescents in the context of the Czech Republic and the Republic of Zambia, where the survey was implemented. Risk behavior, by which a target group of children and adolescents is threatened, was classified together with a possible prevention of pathological behavior.
The survey part includes questionnaire construction, using both qualitative and quantitative methods in selected centers in the Czech Republic and the Republic of Zambia. The Qualitative research was implemented by a literal transcription method from provided interviews. The interviews were carried out together with the staff of institutions for children and adolescents of both the countries. Quantitative construction was implemented through anonymous questionnaires which were distributed among the children and adolescents in both the institutions.
The scientific asset was the aforementioned identification of social work with children forms with respect to culture and customs of two different kinds of society.
The thesis was a comparison with present status of services, stressing namely the activities aimed at socio-pathological traits prevention.
Klíčová slova
nízkoprahová zařízení, děti a mládež, pomáhající profese, socio-patologické jevy, prevence, rizikové chování
Klíčová slova v angličtině
youth-drop institution, children and adolescents, preventing profession,
socio-pathological traits, prevention, risk behavior
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- Formulace teoretických východisek jako nízkoprahová centra pro děti a mládež, socio-patologické jevy a prevence napříč kluby s ohledem na kulturu a zvyky dané společnosti. Nízkoprahová centra pro děti a mládež jsou veskrze sociálními službami, ale mohou být také školskými zařízeními zřizovanými pod MŠMT. Kluby jsou otevřené pro děti a mládež jako alternativa trávení volného času na ulici neorganizovaným způsobem.
Vzhledem k charakteru služby se jedná o preventivní činnost, neboť cílová skupina naplňuje svou výchozí nepříznivou situací podmínky k poskytování tomu určených aktivit. Ke spektru volnočasových aktivit lze k nabídce služeb zařadit i poradenství
a sociální servis.
K socio-patologickým jevům, které se mohou vyskytovat u dětí a mládeže patří záškoláctví, nezvládání učiva, útěky z domova, nezaměstnanost, brzká zkušenost s alkoholovými i nealkoholovými drogami, nemoci a špatná hygiena. Z toho pramení i možná kriminalita a obstarávání si peněz touto cestou. Dalšími jevy jsou nevydařené vztahy, ať už rodinné nebo s vrstevníky, brzká sexuální zkušenost, nechtěná těhotenství apod.
Prevencí jsou v tomto smyslu tedy různé volnočasové aktivity jako tvořivé a výtvarné dílny, hudební kluby, besedy na různá
a aktuální témata, sportovní vyžití, ale i pomoc se školou, studiem a s uplatněním na trhu práce.
Prevence je poskytována na primární a sekundární bázi. Terciární úroveň poskytování preventivních činností náleží již např. střediskům výchovné péče, diagnostickým ústavům apod.
Cíl + výzkumné otázky:
Cílem práce je identifikace podoby přístupů v sociální práci s dětmi s ohledem na kulturu a zvyky dané společnosti.
- Jsou očekávání cílové skupiny dětí a mládeže spolu s pracovníky těchto zařízení v souladu s reálným posláním poskytované služby?
- V čem lze shledat podobnost aplikovaných přístupů a v čem nikoliv v rámci komparace ve vybraných centrech v naprosto odlišných podmínkách pro život?
- Je významným prvkem těchto center pomoc se vzděláváním?
- Jakou zpětnou vazbu o své práci mohou pracovníci od dětí získat, nakolik se jejich plány do budoucna ztotožňují s návrhy cílové skupiny na zlepšení chodu zařízení?
Empirická část:
- Kvalitativní i kvantitativní výzkumná strategie
- Metoda dotazování, technika - polostrukturovaný rozhovor u pracovníků zařízení, anonymní dotazník pro starší děti a mládež a technika kresby pro děti mladšího školního věku
Výběrový soubor:
- Pracovníci nízkoprahových center
- Děti a mládež využívající tato zařízení do 20 let (včetně)
Předpokládaný přínos pro praxi:
- S ohledem na mé zaměření je práce jakousi sondou do hloubky problematiky aktivit, jež poskytujeme s vědomím prevence nežádoucích jevů, přičemž se můžeme inspirovat a obohatit od kulturně zcela odlišného prostředí poskytující v podstatě tytéž služby za stejným účelem a naopak.
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
- Formulace teoretických východisek jako nízkoprahová centra pro děti a mládež, socio-patologické jevy a prevence napříč kluby s ohledem na kulturu a zvyky dané společnosti. Nízkoprahová centra pro děti a mládež jsou veskrze sociálními službami, ale mohou být také školskými zařízeními zřizovanými pod MŠMT. Kluby jsou otevřené pro děti a mládež jako alternativa trávení volného času na ulici neorganizovaným způsobem.
Vzhledem k charakteru služby se jedná o preventivní činnost, neboť cílová skupina naplňuje svou výchozí nepříznivou situací podmínky k poskytování tomu určených aktivit. Ke spektru volnočasových aktivit lze k nabídce služeb zařadit i poradenství
a sociální servis.
K socio-patologickým jevům, které se mohou vyskytovat u dětí a mládeže patří záškoláctví, nezvládání učiva, útěky z domova, nezaměstnanost, brzká zkušenost s alkoholovými i nealkoholovými drogami, nemoci a špatná hygiena. Z toho pramení i možná kriminalita a obstarávání si peněz touto cestou. Dalšími jevy jsou nevydařené vztahy, ať už rodinné nebo s vrstevníky, brzká sexuální zkušenost, nechtěná těhotenství apod.
Prevencí jsou v tomto smyslu tedy různé volnočasové aktivity jako tvořivé a výtvarné dílny, hudební kluby, besedy na různá
a aktuální témata, sportovní vyžití, ale i pomoc se školou, studiem a s uplatněním na trhu práce.
Prevence je poskytována na primární a sekundární bázi. Terciární úroveň poskytování preventivních činností náleží již např. střediskům výchovné péče, diagnostickým ústavům apod.
Cíl + výzkumné otázky:
Cílem práce je identifikace podoby přístupů v sociální práci s dětmi s ohledem na kulturu a zvyky dané společnosti.
- Jsou očekávání cílové skupiny dětí a mládeže spolu s pracovníky těchto zařízení v souladu s reálným posláním poskytované služby?
- V čem lze shledat podobnost aplikovaných přístupů a v čem nikoliv v rámci komparace ve vybraných centrech v naprosto odlišných podmínkách pro život?
- Je významným prvkem těchto center pomoc se vzděláváním?
- Jakou zpětnou vazbu o své práci mohou pracovníci od dětí získat, nakolik se jejich plány do budoucna ztotožňují s návrhy cílové skupiny na zlepšení chodu zařízení?
Empirická část:
- Kvalitativní i kvantitativní výzkumná strategie
- Metoda dotazování, technika - polostrukturovaný rozhovor u pracovníků zařízení, anonymní dotazník pro starší děti a mládež a technika kresby pro děti mladšího školního věku
Výběrový soubor:
- Pracovníci nízkoprahových center
- Děti a mládež využívající tato zařízení do 20 let (včetně)
Předpokládaný přínos pro praxi:
- S ohledem na mé zaměření je práce jakousi sondou do hloubky problematiky aktivit, jež poskytujeme s vědomím prevence nežádoucích jevů, přičemž se můžeme inspirovat a obohatit od kulturně zcela odlišného prostředí poskytující v podstatě tytéž služby za stejným účelem a naopak.
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. 7. vydání. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 978-80-262-0528-9.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 3. vydání. Praha: Portál, 2010, 124 s. ISBN 978-80-7367-709-1.
RÖHR, Heinz-Peter. Závislost: jak jí porozumět a jak ji překonat. 1. vydání. Praha: Portál, 2015, 176 s. ISBN 978-80-262-0927-0.
SAHN E., David. Socioeconomic Dimensions of HIV/AIDS in Africa. New York: ILR Press, 2010, 360 s. ISBN-13: 978-0801476938.
TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ M., ŠPIRKOVÁ, A. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. 1. vydání. Praha: Portál, 2013, 259 s. ISBN 978-80-262-0376-6.
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. 7. vydání. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 978-80-262-0528-9.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. 3. vydání. Praha: Portál, 2010, 124 s. ISBN 978-80-7367-709-1.
RÖHR, Heinz-Peter. Závislost: jak jí porozumět a jak ji překonat. 1. vydání. Praha: Portál, 2015, 176 s. ISBN 978-80-262-0927-0.
SAHN E., David. Socioeconomic Dimensions of HIV/AIDS in Africa. New York: ILR Press, 2010, 360 s. ISBN-13: 978-0801476938.
TOLLAROVÁ, B., HRADEČNÁ M., ŠPIRKOVÁ, A. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu. 1. vydání. Praha: Portál, 2013, 259 s. ISBN 978-80-262-0376-6.