Tato bakalářská práce se zaměřuje na canisterapii nebo aktivity a terapie za asistence psa, a to konkrétně v oblasti speciální pedagogiky.
Cílem práce je zmapovat možnosti a limity aktivit a terapií za asistence psa ve školských zařízeních z pohledu speciálních pedagogů.
Pomocí výzkumných otázek bylo zjištěno, jakým způsobem probíhají aktivity a terapie za asistence psa ve školských zařízeních z pohledu speciálního pedagoga a jaké jsou jejich zkušenosti s těmito aktivitami a terapiemi.
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se seznámíme se současným stavem v této oblasti. Je rozdělena na tři okruhy. V prvním okruhu jsou definovány základní pojmy canisterapie, historický vývoj, její metody a formy a specifikace canisterapeutického týmu. Druhý okruh je zaměřen na speciální pedagogiku, její dělení a druhy zařízení. Ve třetím okruhu dochází ke vzájemnému propojení canisterapie a speciální pedagogiky, zaměřuje se na děti s postižením jako na klienty canisterapie.
Praktická část práce je tvořena výzkumem, u kterého byla použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování. Výzkumný soubor byl tvořen speciálními pedagogy či vychovateli ze speciálních škol či školských zařízení v Jihočeském kraji. S respondenty byl uskutečněn polostrukturovaný rozhovor, jehož struktura byla sestavena na základě předem stanovených cílů a výzkumných otázek bakalářské práce.
Z výzkumu vyplývá, že se ve speciálních školách a školských zařízeních využívají canisterapeutické metody AAA a AAT, forma bývá návštěvního charakteru, a to skupinová i individuální. Zkušenosti speciálních pedagožek a vychovatelek s canisterapií jsou pozitivní. Přínosy canisterapie jsou zpestření výuky, aktivizace dětí, uvolnění, relaxace, zlepšení motoriky a komunikačních dovedností či zvýšení sebevědomí dětí. Negativa canisterapie vidí v nedostatku canisterapeutických týmů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on canistherapy and dog-assisted activities and therapies, specifically in the field of special pedagogy.
The aim of this work is to map the possibilities and limits of dog-assisted activities and therapies in educational facilities from the point of view of special pedagogues.
Through the research questions it was discovered how dog-assisted activities and therapies in educational facilities took place from the point of view of special pedagogues and what their experience with these activities and therapies were.
The thesis is divided into two parts theoretical and practical. In the theoretical part, readers are informed about the present state in this field. It consists of three sections. In the first section, fundamental terms of canistherapy are defined. It deals with its historical development, its methods and forms, and with the specification of a canistherapeutic team. The second section is focused on special pedagogy, its division and types of facilities. The third section connects canistherapy with special pedagogy. It focuses on disabled children as on canistherapy clients.
The practical part is formed by the research. The qualitative research method the interviewing method was used in the research. The research group was composed of special pedagogues or educators from special schools or educational facilities in South Bohemia. The respondents were interviewed in a semi-structured interview. It was structured on the basis of the research questions of the bachelor thesis and targets set in advance.
The research shows that canistherapeutic methods AAA and AAT are used in special schools and educational facilities, usually in a visiting form, both group and individual. The canistherapeutic experience of special pedagogues and educators is positive. The benefits of canistherapy are diversification of education, children stimulation, relaxation, improved motor activity and communication skills, and improved self-confidence. The disadvantage of canistherapy is a small number of canistherapeutic teams.
Klíčová slova
aktivity a terapie za asistence psa, canisterapie, dítě s postižením, speciální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
dog-assisted activities and therapies, canistherapy, disabled children, special pedagogy
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na canisterapii nebo aktivity a terapie za asistence psa, a to konkrétně v oblasti speciální pedagogiky.
Cílem práce je zmapovat možnosti a limity aktivit a terapií za asistence psa ve školských zařízeních z pohledu speciálních pedagogů.
Pomocí výzkumných otázek bylo zjištěno, jakým způsobem probíhají aktivity a terapie za asistence psa ve školských zařízeních z pohledu speciálního pedagoga a jaké jsou jejich zkušenosti s těmito aktivitami a terapiemi.
Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se seznámíme se současným stavem v této oblasti. Je rozdělena na tři okruhy. V prvním okruhu jsou definovány základní pojmy canisterapie, historický vývoj, její metody a formy a specifikace canisterapeutického týmu. Druhý okruh je zaměřen na speciální pedagogiku, její dělení a druhy zařízení. Ve třetím okruhu dochází ke vzájemnému propojení canisterapie a speciální pedagogiky, zaměřuje se na děti s postižením jako na klienty canisterapie.
Praktická část práce je tvořena výzkumem, u kterého byla použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování. Výzkumný soubor byl tvořen speciálními pedagogy či vychovateli ze speciálních škol či školských zařízení v Jihočeském kraji. S respondenty byl uskutečněn polostrukturovaný rozhovor, jehož struktura byla sestavena na základě předem stanovených cílů a výzkumných otázek bakalářské práce.
Z výzkumu vyplývá, že se ve speciálních školách a školských zařízeních využívají canisterapeutické metody AAA a AAT, forma bývá návštěvního charakteru, a to skupinová i individuální. Zkušenosti speciálních pedagožek a vychovatelek s canisterapií jsou pozitivní. Přínosy canisterapie jsou zpestření výuky, aktivizace dětí, uvolnění, relaxace, zlepšení motoriky a komunikačních dovedností či zvýšení sebevědomí dětí. Negativa canisterapie vidí v nedostatku canisterapeutických týmů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on canistherapy and dog-assisted activities and therapies, specifically in the field of special pedagogy.
The aim of this work is to map the possibilities and limits of dog-assisted activities and therapies in educational facilities from the point of view of special pedagogues.
Through the research questions it was discovered how dog-assisted activities and therapies in educational facilities took place from the point of view of special pedagogues and what their experience with these activities and therapies were.
The thesis is divided into two parts theoretical and practical. In the theoretical part, readers are informed about the present state in this field. It consists of three sections. In the first section, fundamental terms of canistherapy are defined. It deals with its historical development, its methods and forms, and with the specification of a canistherapeutic team. The second section is focused on special pedagogy, its division and types of facilities. The third section connects canistherapy with special pedagogy. It focuses on disabled children as on canistherapy clients.
The practical part is formed by the research. The qualitative research method the interviewing method was used in the research. The research group was composed of special pedagogues or educators from special schools or educational facilities in South Bohemia. The respondents were interviewed in a semi-structured interview. It was structured on the basis of the research questions of the bachelor thesis and targets set in advance.
The research shows that canistherapeutic methods AAA and AAT are used in special schools and educational facilities, usually in a visiting form, both group and individual. The canistherapeutic experience of special pedagogues and educators is positive. The benefits of canistherapy are diversification of education, children stimulation, relaxation, improved motor activity and communication skills, and improved self-confidence. The disadvantage of canistherapy is a small number of canistherapeutic teams.
Klíčová slova
aktivity a terapie za asistence psa, canisterapie, dítě s postižením, speciální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
dog-assisted activities and therapies, canistherapy, disabled children, special pedagogy
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Aktivity a terapie za asistence psa (canisterapie) využívají pozitivní interakce mezi člověkem a psem. U dětí se zdravotním postižením canisterapie pomáhá rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, pohybovou koordinaci, schopnost relaxace, orientaci v prostoru a čase, verbální a neverbální komunikaci, kognitivní funkce či schopnost sebeobsluhy. Dále se uplatňuje v procesu socializace, kdy napomáhá dětem při začleňování do kolektivu, vrstevnických skupin a při navazování kontaktu všeobecně. Aktivity a terapie za asistence psa u dětí se zdravotním postižením jsou součástí vzdělávání ve školských zařízeních jako jsou mateřské školy speciální, základní školy speciální a střední školy speciální. Vzdělávání dále doplňují nebo podporují školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školská výchovná a ubytovací zařízení, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči, kde jsou také realizovány canisterapeutické aktivity.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce je zmapovat možnosti a limity aktivit a terapií za asistence psa ve školských zařízeních z pohledu speciálních pedagogů.
HVO1: Jak probíhají aktivity a terapie za asistence psa ve školských zařízeních v Jihočeském kraji?
HVO2: Jaké jsou zkušenosti speciálních pedagogů s poskytováním aktivit a terapií za asistence psa ve školských zařízeních?
3. Metodika
Zvolena bude kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum bude realizován ve školských zařízeních v Jihočeském kraji, kde jsou poskytovány aktivity a terapie za asistence psa. Výběrový soubor bude tvořen cca 10 speciálními pedagogy, kteří se při výkonu své profese setkávají s aktivitami a terapiemi za asistence psa.
Přínos bakalářské práce:
Bakalářská práce může být využita jako studijní materiál především pro pracovníky ve speciálním školství, dále pro rodiny dětí se zdravotním postižením a v neposlední řadě pro organizace zabývající se canisterapií. Jako informační materiál může práce sloužit také pro laickou veřejnost.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav
Aktivity a terapie za asistence psa (canisterapie) využívají pozitivní interakce mezi člověkem a psem. U dětí se zdravotním postižením canisterapie pomáhá rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, pohybovou koordinaci, schopnost relaxace, orientaci v prostoru a čase, verbální a neverbální komunikaci, kognitivní funkce či schopnost sebeobsluhy. Dále se uplatňuje v procesu socializace, kdy napomáhá dětem při začleňování do kolektivu, vrstevnických skupin a při navazování kontaktu všeobecně. Aktivity a terapie za asistence psa u dětí se zdravotním postižením jsou součástí vzdělávání ve školských zařízeních jako jsou mateřské školy speciální, základní školy speciální a střední školy speciální. Vzdělávání dále doplňují nebo podporují školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školská výchovná a ubytovací zařízení, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči, kde jsou také realizovány canisterapeutické aktivity.
2. Cíl práce a výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce je zmapovat možnosti a limity aktivit a terapií za asistence psa ve školských zařízeních z pohledu speciálních pedagogů.
HVO1: Jak probíhají aktivity a terapie za asistence psa ve školských zařízeních v Jihočeském kraji?
HVO2: Jaké jsou zkušenosti speciálních pedagogů s poskytováním aktivit a terapií za asistence psa ve školských zařízeních?
3. Metodika
Zvolena bude kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum bude realizován ve školských zařízeních v Jihočeském kraji, kde jsou poskytovány aktivity a terapie za asistence psa. Výběrový soubor bude tvořen cca 10 speciálními pedagogy, kteří se při výkonu své profese setkávají s aktivitami a terapiemi za asistence psa.
Přínos bakalářské práce:
Bakalářská práce může být využita jako studijní materiál především pro pracovníky ve speciálním školství, dále pro rodiny dětí se zdravotním postižením a v neposlední řadě pro organizace zabývající se canisterapií. Jako informační materiál může práce sloužit také pro laickou veřejnost.
Seznam doporučené literatury
EISERTOVÁ, J., ŠVESTKOVÁ R., 2011. Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 978-80-7394-294-6.
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-879-1.
PIPEKOVÁ, J., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
STANČÍKOVÁ, M., ŠABATOVÁ J., 2012. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin. 1. vyd. Ve Vyškově: Sdružení Piafa. ISBN 978-80-87731-00-0.
VELEMÍNSKÝ, M., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona. ISBN 978-80-7322-109-6.
Seznam doporučené literatury
EISERTOVÁ, J., ŠVESTKOVÁ R., 2011. Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 978-80-7394-294-6.
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie: pes lékařem lidské duše. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-879-1.
PIPEKOVÁ, J., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-198-0.
STANČÍKOVÁ, M., ŠABATOVÁ J., 2012. Canisterapie v teorii a praxi: sborník her a pomůcek pro praktickou realizaci canisterapie u různých cílových skupin. 1. vyd. Ve Vyškově: Sdružení Piafa. ISBN 978-80-87731-00-0.
VELEMÍNSKÝ, M., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona. ISBN 978-80-7322-109-6.