Cílem bakalářské práce bylo představit téma sociálních dovedností a jejich významu pro socializační proces na podkladě teoretických zdrojů. Na bázi teoretických východisek byla provedena komparativní studie se zaměřením na srovnání úrovně sociálních kompetencí, především v oblasti komunikačních schopností, osob s vrozeným a získaným postižením zraku a zhodnocení uvedeného v souvislostech socializačního procesu. Pro naplnění výše formulovaného cíle byla využita kvalitativní strategie, zpracovaná v designu narativní biografie. Data do výzkumu byla sebrána technikou opakovaného hloubkového rozhovoru a analýzou dat z webových stránek organizací poskytujících sociální rehabilitaci osobám se zrakovým postižením. Výzkumný vzorek byl zvolen záměrným výběrem v souladu se stanoveným cílem. Bakalářská práce se zabývá specifiky vrozeného a získaného zrakového postižení a kompenzačními postupy zrakového postižení. Jsou zde popsány specifika komunikace osob se zrakovým postižením. Nevidomí s vrozeným zrakovým postižením mohou mít horší úroveň sociálního porozumění. Nemají potřebné zkušenosti v oblasti nonverbální komunikace a nedostatek porozumění ovlivňuje užívání některých slovních spojení a obratů. Na rozdíl od osob se získaným zrakovým postižením, které mají určité návyky a zkušenosti z doby před postižením, je u jedinců s vrozeným zrakovým postižením patrná ztuhlost mimických svalů, méně výrazné pantomimické projevy, neschopnost navázat oční kontakt a mimovolní pohyby očí i těla, což může vést ke špatnému pochopení komunikace ze strany vidomého. Přestože je v ČR vybudována síť zařízení poskytujících sociální rehabilitaci, kurzy nonverbální komunikace pro osoby se zrakovým postižením nabízí jen jediná organizace, Rozhledna. Tato práce může sloužit jako předvýzkum pro další výzkumné šetření v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to introduce the topic of social skills and their importance for the proces of socialization based on theoretical resources. This comparative study was conducted with a focus on comparing the level of social competences, especially in the branch of communication skills, and of people with congenital and acquired visual impairment and the evaluation mentioned in the context of the socialization process. A qualitative strategy, developed in the design of narrative biography, was used to fulfill the above stated goal. The data for the research were collected by the technique of repeated in-depth interview and analysis from the websites of organizations providing social rehabilitation for people with visual impairments. The research sample was selected by deliberate selection in accordance with the stated objective. The bachelor thesis deals with the specifics of congenital and acquired visual impairment and compensatory procedures of visual impairment. There are described the specifics of communication of people with visual impairment. Blind people with congenital visual impairment may have a lower level of social understanding. They do not have the necessary experience and lack of understanding affects and using of certain phrases and words. Unlike of those people with acquired visual impairment who have some pre-disability habits and experiences, this individuals are conected with congenital visual impairment, exhibit mimic, muscle stiffness, less pronounced pantomime, inability to make eye contact, and involuntary eye and body movements, which may lead to a poor understanding of communication by the blind. Although a network of facilities providing social rehabilitation has been built in the Czech Republic, only one organization, the Lookout Tower, offers non-verbal communication courses for people with visual impairments. This work can serve as a pre-research for further research in the field.
Klíčová slova
Klíčová slova: zrakové postižení, vrozené postižení zraku, získané postižení zraku, sociální dovednosti, komunikace, nonverbální komunikace
Klíčová slova v angličtině
Key words: visual impairment, congenital visual impairment, acquired visual impairment, social skills, communication, nonverbal communication
Rozsah průvodní práce
49 s.. (103 266 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo představit téma sociálních dovedností a jejich významu pro socializační proces na podkladě teoretických zdrojů. Na bázi teoretických východisek byla provedena komparativní studie se zaměřením na srovnání úrovně sociálních kompetencí, především v oblasti komunikačních schopností, osob s vrozeným a získaným postižením zraku a zhodnocení uvedeného v souvislostech socializačního procesu. Pro naplnění výše formulovaného cíle byla využita kvalitativní strategie, zpracovaná v designu narativní biografie. Data do výzkumu byla sebrána technikou opakovaného hloubkového rozhovoru a analýzou dat z webových stránek organizací poskytujících sociální rehabilitaci osobám se zrakovým postižením. Výzkumný vzorek byl zvolen záměrným výběrem v souladu se stanoveným cílem. Bakalářská práce se zabývá specifiky vrozeného a získaného zrakového postižení a kompenzačními postupy zrakového postižení. Jsou zde popsány specifika komunikace osob se zrakovým postižením. Nevidomí s vrozeným zrakovým postižením mohou mít horší úroveň sociálního porozumění. Nemají potřebné zkušenosti v oblasti nonverbální komunikace a nedostatek porozumění ovlivňuje užívání některých slovních spojení a obratů. Na rozdíl od osob se získaným zrakovým postižením, které mají určité návyky a zkušenosti z doby před postižením, je u jedinců s vrozeným zrakovým postižením patrná ztuhlost mimických svalů, méně výrazné pantomimické projevy, neschopnost navázat oční kontakt a mimovolní pohyby očí i těla, což může vést ke špatnému pochopení komunikace ze strany vidomého. Přestože je v ČR vybudována síť zařízení poskytujících sociální rehabilitaci, kurzy nonverbální komunikace pro osoby se zrakovým postižením nabízí jen jediná organizace, Rozhledna. Tato práce může sloužit jako předvýzkum pro další výzkumné šetření v dané oblasti.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to introduce the topic of social skills and their importance for the proces of socialization based on theoretical resources. This comparative study was conducted with a focus on comparing the level of social competences, especially in the branch of communication skills, and of people with congenital and acquired visual impairment and the evaluation mentioned in the context of the socialization process. A qualitative strategy, developed in the design of narrative biography, was used to fulfill the above stated goal. The data for the research were collected by the technique of repeated in-depth interview and analysis from the websites of organizations providing social rehabilitation for people with visual impairments. The research sample was selected by deliberate selection in accordance with the stated objective. The bachelor thesis deals with the specifics of congenital and acquired visual impairment and compensatory procedures of visual impairment. There are described the specifics of communication of people with visual impairment. Blind people with congenital visual impairment may have a lower level of social understanding. They do not have the necessary experience and lack of understanding affects and using of certain phrases and words. Unlike of those people with acquired visual impairment who have some pre-disability habits and experiences, this individuals are conected with congenital visual impairment, exhibit mimic, muscle stiffness, less pronounced pantomime, inability to make eye contact, and involuntary eye and body movements, which may lead to a poor understanding of communication by the blind. Although a network of facilities providing social rehabilitation has been built in the Czech Republic, only one organization, the Lookout Tower, offers non-verbal communication courses for people with visual impairments. This work can serve as a pre-research for further research in the field.
Klíčová slova
Klíčová slova: zrakové postižení, vrozené postižení zraku, získané postižení zraku, sociální dovednosti, komunikace, nonverbální komunikace
Klíčová slova v angličtině
Key words: visual impairment, congenital visual impairment, acquired visual impairment, social skills, communication, nonverbal communication
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Sociální dovednosti mají v životě člověka nezastupitelný význam pro rodinný život, pro školní úspěchy i pro budoucí povolání. Cílem oftalmopedie je podporovat osoby s postižením zraku v jejich rozvoji a pomáhat s rozvojem sociálních dovedností, které jedincům se zrakovým postižením umožní samostatný život a uplatnění ve společnosti.
V současné době je v České republice vybudována síť zařízení, která provádí sociální rehabilitaci, v rámci které osobám se zrakovým postižením pomáhají se získáváním sociálních dovedností a se správnou volbou kompenzačních pomůcek. Dále také síť organizací poskytujících sociální služby, které pomáhají s řešením různých možných situací v běžném životě.
2. Cíl práce
Cílem bakalářské práce je představit téma sociálních dovedností a jejich významu pro socializační proces na podkladě odpovídajících teoretických zdrojů. Na bázi teoretických východisek provést komparativní studii se zaměřením na srovnání úrovně sociálních kompetencí osob s vrozeným a získaným postižením zraku a zhodnocení uvedeného v souvislostech socializačního procesu. Práce bude zaměřena především na cílovou skupinu adolescentů se zrakovým postižením.
3. Popis metodiky
Pro naplnění výše formulovaných cílů bude využita kvalitativní strategie. Kvalitativní data budou sbírána technikou rozhovoru, zúčastněného pozorování, analýzou dokumentů. Téma bude zpracováno v designu případové studie nebo narativní biografie. Volba designu bude korelovat s výzkumným vzorkem, který bude zvolen záměrným výběrem v souladu se stanovenými cíli.
4. Využití práce
Z důvodu malého pokrytí tématu odbornými zdroji, bude využitelnost práce v rovině studijní. Může být inspirativní pro organizace, které budují sociální programy pro osoby se zrakovým postižením. Dále může sloužit jako předvýzkum pro další výzkumné šetření v uvedené oblasti.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky
Sociální dovednosti mají v životě člověka nezastupitelný význam pro rodinný život, pro školní úspěchy i pro budoucí povolání. Cílem oftalmopedie je podporovat osoby s postižením zraku v jejich rozvoji a pomáhat s rozvojem sociálních dovedností, které jedincům se zrakovým postižením umožní samostatný život a uplatnění ve společnosti.
V současné době je v České republice vybudována síť zařízení, která provádí sociální rehabilitaci, v rámci které osobám se zrakovým postižením pomáhají se získáváním sociálních dovedností a se správnou volbou kompenzačních pomůcek. Dále také síť organizací poskytujících sociální služby, které pomáhají s řešením různých možných situací v běžném životě.
2. Cíl práce
Cílem bakalářské práce je představit téma sociálních dovedností a jejich významu pro socializační proces na podkladě odpovídajících teoretických zdrojů. Na bázi teoretických východisek provést komparativní studii se zaměřením na srovnání úrovně sociálních kompetencí osob s vrozeným a získaným postižením zraku a zhodnocení uvedeného v souvislostech socializačního procesu. Práce bude zaměřena především na cílovou skupinu adolescentů se zrakovým postižením.
3. Popis metodiky
Pro naplnění výše formulovaných cílů bude využita kvalitativní strategie. Kvalitativní data budou sbírána technikou rozhovoru, zúčastněného pozorování, analýzou dokumentů. Téma bude zpracováno v designu případové studie nebo narativní biografie. Volba designu bude korelovat s výzkumným vzorkem, který bude zvolen záměrným výběrem v souladu se stanovenými cíli.
4. Využití práce
Z důvodu malého pokrytí tématu odbornými zdroji, bude využitelnost práce v rovině studijní. Může být inspirativní pro organizace, které budují sociální programy pro osoby se zrakovým postižením. Dále může sloužit jako předvýzkum pro další výzkumné šetření v uvedené oblasti.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDVÍKOVÁ, L., 2013. Specifikace komunikace s osobami se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 91 s. ISBN 978-80-244-3696-8.
FINKOVÁ, D., LUDVÍKOVÁ, L., STOKLASOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-1837-8.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2000. Oftalmopedie. 2. vydání. Brno: Paido. 70 s. ISBN 80-85931-84-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vydání. Praha: Karolinum. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VRUBEL, M., 2015. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita. 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDVÍKOVÁ, L., 2013. Specifikace komunikace s osobami se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 91 s. ISBN 978-80-244-3696-8.
FINKOVÁ, D., LUDVÍKOVÁ, L., STOKLASOVÁ, V., 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 978-80-244-1837-8.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2000. Oftalmopedie. 2. vydání. Brno: Paido. 70 s. ISBN 80-85931-84-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vydání. Praha: Karolinum. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
VRUBEL, M., 2015. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita. 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5.