Bakalářská práce se zabývá využitím prvků vývojové kineziologie v józe pro děti.
V první kapitole teoretické části jsou podrobně popsány jednotlivé vývojové polohy dítěte. Další část pojednává o józe. Zde jsou zmíněny základní pojmy důležité pro bližší pochopení tohoto cvičebního systému. Principům zdravého pohybu je věnována část navazující. Ta popisuje gravitaci, osu a oporu, neboť tvoří funkční základ pro práci s tělem. Následně se teoretická část zabývá jógou pro děti, jejími specifiky a benefity.
Praktická část byla zpracována formou kazuistik. Výzkumný soubor byl složen ze tří dívek ve věkovém rozmezí 7-11 let. Respondentky docházely na skupinové lekce dětské jógy do centra Think Yoga v Českých Budějovicích. Výzkum probíhal po dobu dvou měsíců. Na začátku bylo provedeno vstupní kineziologické vyšetření. Po uplynutí dvou měsíců bylo vyšetření zopakováno. Výsledky obou šetření byly následně porovnány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The main focus of the bachelor thesis is utilization of principles of developmental kinesiology within yoga for children.
The first chapter of the theoretical part contains a detailed description of particular developmental positions of a child. The following chapter deals with yoga. In this chapter, fundamental terms are mentioned to provide better understanding of this exercise system. Next chapter sets the principles of healthy movements. It describes gravitation, alignment and support as a functional basis for bodywork. The theoretical part of the thesis also deals with yoga for children including its specifics and benefits.
The practical part of the thesis was made with the help of case interpretation. The research group comprised three girls with the age of 7-11 years. The respondents took part in the group yoga lessons at the Think Yoga centre in České Budějovice. The period of the research was two months. At the beginning the preliminary physiotherapeutic examination was made. After the period of two months, the examination was repeated. Then the results of both examinations were compared and evaluated.
Klíčová slova
Vývojová kineziologie, pohyb, cvičení, zdraví, jóga pro děti
Klíčová slova v angličtině
Developmental kinesiology, movement, exercise, health, yoga for children
Rozsah průvodní práce
79 s. (80 044 vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím prvků vývojové kineziologie v józe pro děti.
V první kapitole teoretické části jsou podrobně popsány jednotlivé vývojové polohy dítěte. Další část pojednává o józe. Zde jsou zmíněny základní pojmy důležité pro bližší pochopení tohoto cvičebního systému. Principům zdravého pohybu je věnována část navazující. Ta popisuje gravitaci, osu a oporu, neboť tvoří funkční základ pro práci s tělem. Následně se teoretická část zabývá jógou pro děti, jejími specifiky a benefity.
Praktická část byla zpracována formou kazuistik. Výzkumný soubor byl složen ze tří dívek ve věkovém rozmezí 7-11 let. Respondentky docházely na skupinové lekce dětské jógy do centra Think Yoga v Českých Budějovicích. Výzkum probíhal po dobu dvou měsíců. Na začátku bylo provedeno vstupní kineziologické vyšetření. Po uplynutí dvou měsíců bylo vyšetření zopakováno. Výsledky obou šetření byly následně porovnány a vyhodnoceny.
Anotace v angličtině
The main focus of the bachelor thesis is utilization of principles of developmental kinesiology within yoga for children.
The first chapter of the theoretical part contains a detailed description of particular developmental positions of a child. The following chapter deals with yoga. In this chapter, fundamental terms are mentioned to provide better understanding of this exercise system. Next chapter sets the principles of healthy movements. It describes gravitation, alignment and support as a functional basis for bodywork. The theoretical part of the thesis also deals with yoga for children including its specifics and benefits.
The practical part of the thesis was made with the help of case interpretation. The research group comprised three girls with the age of 7-11 years. The respondents took part in the group yoga lessons at the Think Yoga centre in České Budějovice. The period of the research was two months. At the beginning the preliminary physiotherapeutic examination was made. After the period of two months, the examination was repeated. Then the results of both examinations were compared and evaluated.
Klíčová slova
Vývojová kineziologie, pohyb, cvičení, zdraví, jóga pro děti
Klíčová slova v angličtině
Developmental kinesiology, movement, exercise, health, yoga for children
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Pochopení principů vývojové kineziologie je jednou ze základních podmínek správně vedené, a tedy zdravé jógy. Praktikování jógy zvyšuje schopnost vnímání našeho těla. To nám umožňuje rozeznat i ty nejmenší odchylky v jeho držení, a proto je velmi přínosné začít s jógovou praxí již v dětském věku. Jóga je pro děti zábavnou cestou k učení a osvojení si důležitých schopností v příjemném a nestresovém prostředí.
Cíle práce:
1) Popis předpokládaných terapeutických účinků prvků vývojové kineziologie v dětské józe.
2) Navržení konkrétní lekce jógy pro děti s prvky vývojové kineziologie.
Výzkumná otázka:
Jaký vliv může mít využití prvků vývojové kineziologie na držení těla dětí.
Popis metodiky:
Bakalářská práce bude zpracována metodou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor bude složen ze 3-5 klientů se zpracováním kazuistik. Metodami sběru dat budou: získání anamnestických údajů, kineziologického vstupního a výstupního rozboru. Terapie s klienty bude probíhat v pravidelných intervalech po dobu 2 měsíců. Na závěr bude provedeno shrnutí a porovnání jednotlivých výsledků.
Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářskou práci lze využít jako studijní materiál pro studenty oboru fyzioterapie a lektory jógy.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Pochopení principů vývojové kineziologie je jednou ze základních podmínek správně vedené, a tedy zdravé jógy. Praktikování jógy zvyšuje schopnost vnímání našeho těla. To nám umožňuje rozeznat i ty nejmenší odchylky v jeho držení, a proto je velmi přínosné začít s jógovou praxí již v dětském věku. Jóga je pro děti zábavnou cestou k učení a osvojení si důležitých schopností v příjemném a nestresovém prostředí.
Cíle práce:
1) Popis předpokládaných terapeutických účinků prvků vývojové kineziologie v dětské józe.
2) Navržení konkrétní lekce jógy pro děti s prvky vývojové kineziologie.
Výzkumná otázka:
Jaký vliv může mít využití prvků vývojové kineziologie na držení těla dětí.
Popis metodiky:
Bakalářská práce bude zpracována metodou kvalitativního výzkumu. Výzkumný soubor bude složen ze 3-5 klientů se zpracováním kazuistik. Metodami sběru dat budou: získání anamnestických údajů, kineziologického vstupního a výstupního rozboru. Terapie s klienty bude probíhat v pravidelných intervalech po dobu 2 měsíců. Na závěr bude provedeno shrnutí a porovnání jednotlivých výsledků.
Předpokládané využití práce v praxi:
Bakalářskou práci lze využít jako studijní materiál pro studenty oboru fyzioterapie a lektory jógy.
Seznam doporučené literatury
ORAVCOVÁ, L., 2016. Principy zdravého pohybu: jóga a jógová terapie. Olomouc: Poznání. 210 s. ISBN 978-80-87419-59-5.
ORTH, H., 2009. Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. České Budějovice: Kopp, 216 s. ISBN 978-80-7232378-4.
VÉLE, F., 1997. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada, 271 s. ISBN 80-7169-256-5.
VOJTA, V., PETERS, A., 2010. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha: Grada, 180 s. ISBN 978-80-247-2710-3.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
Seznam doporučené literatury
ORAVCOVÁ, L., 2016. Principy zdravého pohybu: jóga a jógová terapie. Olomouc: Poznání. 210 s. ISBN 978-80-87419-59-5.
ORTH, H., 2009. Dítě ve Vojtově terapii: příručka pro praxi. České Budějovice: Kopp, 216 s. ISBN 978-80-7232378-4.
VÉLE, F., 1997. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada, 271 s. ISBN 80-7169-256-5.
VOJTA, V., PETERS, A., 2010. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha: Grada, 180 s. ISBN 978-80-247-2710-3.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.