Tématem bakalářské práce je hlasová hygiena v učitelské profesi. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části se autorka zaměřila na tvorbu hlasu a fyziologickou stavbu fonačního ústrojí. Dále se zabývala vlastnostmi a poruchami hlasu. Důležitou součástí práce je taktéž kapitola věnovaná péči o hlasivky. V učitelské profesi je hlas velmi důležitým komunikačním prostředkem. Je tedy důležité dbát na dodržování hlasové hygieny a správně ovládat mluvní techniku, jelikož pedagogové jsou svým studentům vzorem pro nápodobu. V praktické části autorka analyzovala dotazník, na základě kterého zjišťovala povědomí učitelů o hlasové hygieně.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with vocal hygiene in the teaching profession. It consists of two parts the theoretical one and the practical one. The theoretical part is focused on the voice production and physiology of the vocal tract. It also pursues voice properties, problems and disorders. An important chapter of the thesis is dedicated to taking care of the vocal cords. In the teaching profession, the voice is a key communication tool. Therefore, it is substantial to follow not only proper vocal hygiene but also proper vocal techniques as teachers are at the same time models for the learners. In the practical part, the author analysed a questionnaire by means of which she inquired teachers' awareness related to vocal hygiene.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, poruchy hlasu, prevence, hlasová cvičení
Tématem bakalářské práce je hlasová hygiena v učitelské profesi. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části se autorka zaměřila na tvorbu hlasu a fyziologickou stavbu fonačního ústrojí. Dále se zabývala vlastnostmi a poruchami hlasu. Důležitou součástí práce je taktéž kapitola věnovaná péči o hlasivky. V učitelské profesi je hlas velmi důležitým komunikačním prostředkem. Je tedy důležité dbát na dodržování hlasové hygieny a správně ovládat mluvní techniku, jelikož pedagogové jsou svým studentům vzorem pro nápodobu. V praktické části autorka analyzovala dotazník, na základě kterého zjišťovala povědomí učitelů o hlasové hygieně.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis deals with vocal hygiene in the teaching profession. It consists of two parts the theoretical one and the practical one. The theoretical part is focused on the voice production and physiology of the vocal tract. It also pursues voice properties, problems and disorders. An important chapter of the thesis is dedicated to taking care of the vocal cords. In the teaching profession, the voice is a key communication tool. Therefore, it is substantial to follow not only proper vocal hygiene but also proper vocal techniques as teachers are at the same time models for the learners. In the practical part, the author analysed a questionnaire by means of which she inquired teachers' awareness related to vocal hygiene.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, poruchy hlasu, prevence, hlasová cvičení
Tématem bakalářské práce bude hlasová hygiena v učitelské profesi. Bakalářská práce bude rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se autorka zaměří na tvorbu hlasu a fyziologickou stavbu fonačního ústrojí. Dále se bude zabývat vlastnostmi a poruchami hlasu. Důležitou součástí práce bude taktéž kapitola věnovaná péči o hlasivky. V učitelské profesi je hlas velmi důležitým komunikačním prostředkem. Je tedy důležité dbát na dodržování hlasové hygieny a správně ovládat mluvní techniku, jelikož pedagogové jsou studentům vzorem pro nápodobu. V praktické části autorka bude analyzovat dotazník, na základě kterého bude zjišťovat povědomí učitelů o hlasové hygieně.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude hlasová hygiena v učitelské profesi. Bakalářská práce bude rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. V teoretické části se autorka zaměří na tvorbu hlasu a fyziologickou stavbu fonačního ústrojí. Dále se bude zabývat vlastnostmi a poruchami hlasu. Důležitou součástí práce bude taktéž kapitola věnovaná péči o hlasivky. V učitelské profesi je hlas velmi důležitým komunikačním prostředkem. Je tedy důležité dbát na dodržování hlasové hygieny a správně ovládat mluvní techniku, jelikož pedagogové jsou studentům vzorem pro nápodobu. V praktické části autorka bude analyzovat dotazník, na základě kterého bude zjišťovat povědomí učitelů o hlasové hygieně.
Seznam doporučené literatury
HÁLA, Bohuslav, SOVÁK, Miloš. Hlas - řeč - sluch: Základy fonetiky a logopedie. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2003.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido, 2003.
PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. Dotisk. Praha: Karolinum, 1997.
TOMAN, Jiří. Jak dobře mluvit. 3. uprav. vyd. Praha: Svoboda, 1981.
Seznam doporučené literatury
HÁLA, Bohuslav, SOVÁK, Miloš. Hlas - řeč - sluch: Základy fonetiky a logopedie. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2003.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. 1. vyd. Brno: Paido, 2003.
PALKOVÁ, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. Dotisk. Praha: Karolinum, 1997.
TOMAN, Jiří. Jak dobře mluvit. 3. uprav. vyd. Praha: Svoboda, 1981.