Předmětem diplomové práce je problematika muzejní edukace v autentickém prostředí, konkrétně možný způsob využití techniky řetězového provázení při zprostředkování kulturně historického dědictví určitého místa širší veřejnosti. Cílem práce je v teoretické části vymezit pojem řetězového provázení v kontextu výchovy ke vztahu ke kulturnímu dědictví a k muzejní edukaci. Praktická část obsahuje charakteristiku a analýzu příkladů praktických realizací řetězového provázení po čtyřech historických objektech i vlastního tvůrčího projektu řetězového provázení po Ateliéru Zdenky Braunerové, který byl připravován a realizován ve spolupráci muzea a základní školy. Praktická část také obsahuje návrh možného východiska pro další spolupráci Středočeského muzea a Základní školy v Roztokách.
Anotace v angličtině
The subject of the diploma work thesis is the issue of museum education in an authentic environment, namely a possible way of using the technique of chain guidance in the mediation of the cultural and historical heritage of a certain place to the wider public. The aim of the thesis is to define in the theoretical part the concept of chain guidance in the context of education in relation to cultural heritage and museum education. Practical part contains characteristics and analysis of examples of practical realizations of chain guidence in four historical objects and the autor´s own creative project of chain guidence at the Zdenka Braunerova Studio, which was prepared and implemented in cooperation with the museum and the elementary school. The practical part also includes a proposal for a possible starting point for further cooperation between the Central Bohemian Museum and the Primary school in Roztoky.
Klíčová slova
Řetězové provázení, dětský průvodce, muzejní pedagogika, pedagogika volného času, spolupráce, kulturně historické dědictví, kulturně-historický objekt, autentické edukační prostředí, edukační programy, zážitek, participace dětí
Klíčová slova v angličtině
Chain execution, children as guides, museum education, leisure time pedagogy, cooperation, cultural and historical heritage, cultural and historical buildings, authentic educational environment, educational programs, experience, participation of children
Rozsah průvodní práce
118 s. Přílohy 10 s. a 6 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem diplomové práce je problematika muzejní edukace v autentickém prostředí, konkrétně možný způsob využití techniky řetězového provázení při zprostředkování kulturně historického dědictví určitého místa širší veřejnosti. Cílem práce je v teoretické části vymezit pojem řetězového provázení v kontextu výchovy ke vztahu ke kulturnímu dědictví a k muzejní edukaci. Praktická část obsahuje charakteristiku a analýzu příkladů praktických realizací řetězového provázení po čtyřech historických objektech i vlastního tvůrčího projektu řetězového provázení po Ateliéru Zdenky Braunerové, který byl připravován a realizován ve spolupráci muzea a základní školy. Praktická část také obsahuje návrh možného východiska pro další spolupráci Středočeského muzea a Základní školy v Roztokách.
Anotace v angličtině
The subject of the diploma work thesis is the issue of museum education in an authentic environment, namely a possible way of using the technique of chain guidance in the mediation of the cultural and historical heritage of a certain place to the wider public. The aim of the thesis is to define in the theoretical part the concept of chain guidance in the context of education in relation to cultural heritage and museum education. Practical part contains characteristics and analysis of examples of practical realizations of chain guidence in four historical objects and the autor´s own creative project of chain guidence at the Zdenka Braunerova Studio, which was prepared and implemented in cooperation with the museum and the elementary school. The practical part also includes a proposal for a possible starting point for further cooperation between the Central Bohemian Museum and the Primary school in Roztoky.
Klíčová slova
Řetězové provázení, dětský průvodce, muzejní pedagogika, pedagogika volného času, spolupráce, kulturně historické dědictví, kulturně-historický objekt, autentické edukační prostředí, edukační programy, zážitek, participace dětí
Klíčová slova v angličtině
Chain execution, children as guides, museum education, leisure time pedagogy, cooperation, cultural and historical heritage, cultural and historical buildings, authentic educational environment, educational programs, experience, participation of children
Zásady pro vypracování
ŽALMAN, J. Je muzeum vzdělávací institucí? In Acta musealia suplementa 2005/3. Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola aneb Nebojte se muzea. 8.-9. března 2005. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2005. s.7-9. ISBN 0862-8548. ŽALMAN, J. Obecné problémy práce muzeí s dětmi a mládeží. In Acta musealia suplementa 2003. Muzeum a škola. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2003. s. 5-8. ISBN 0862-8548.
Zásady pro vypracování
ŽALMAN, J. Je muzeum vzdělávací institucí? In Acta musealia suplementa 2005/3. Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola aneb Nebojte se muzea. 8.-9. března 2005. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2005. s.7-9. ISBN 0862-8548. ŽALMAN, J. Obecné problémy práce muzeí s dětmi a mládeží. In Acta musealia suplementa 2003. Muzeum a škola. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2003. s. 5-8. ISBN 0862-8548.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠEK, M. Spolupráce muzeí se školami. In Děti, mládež ? a muzea? Sborník příspěvků ze stejnojmenné konference. Moravské zemské muzeu, 12. - 13.1.1995. Brno: Moravské zemské muzeum, 1995. s. 19-21. ISBN 80-7028-074-3. HOOPER - GREENHILL, E. The educational role of the museum. London: Routledge, 1999. ISBN 0-415-19826-7. HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7. JAGOŠOVÁ, L., JŮVA V., MRÁZOVÁ L. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9. JŮVA, V. Principy, formy a metody mimoškolské výchovy a vzdělávání. Brno: Krajské kulturní středisko Brno, 1989. 46 s. ISBN 80-85-027-01-1. ŽALMAN, J. Je muzeum vzdělávací institucí? In Acta musealia suplementa 2005/3. Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola aneb Nebojte se muzea. 8.-9. března 2005. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2005. s.7-9. ISBN 0862-8548. ŽALMAN, J. Obecné problémy práce muzeí s dětmi a mládeží. In Acta musealia suplementa 2003. Muzeum a škola. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2003. s. 5-8. ISBN 0862-8548.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠEK, M. Spolupráce muzeí se školami. In Děti, mládež ? a muzea? Sborník příspěvků ze stejnojmenné konference. Moravské zemské muzeu, 12. - 13.1.1995. Brno: Moravské zemské muzeum, 1995. s. 19-21. ISBN 80-7028-074-3. HOOPER - GREENHILL, E. The educational role of the museum. London: Routledge, 1999. ISBN 0-415-19826-7. HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7. JAGOŠOVÁ, L., JŮVA V., MRÁZOVÁ L. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9. JŮVA, V. Principy, formy a metody mimoškolské výchovy a vzdělávání. Brno: Krajské kulturní středisko Brno, 1989. 46 s. ISBN 80-85-027-01-1. ŽALMAN, J. Je muzeum vzdělávací institucí? In Acta musealia suplementa 2005/3. Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola aneb Nebojte se muzea. 8.-9. března 2005. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2005. s.7-9. ISBN 0862-8548. ŽALMAN, J. Obecné problémy práce muzeí s dětmi a mládeží. In Acta musealia suplementa 2003. Muzeum a škola. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2003. s. 5-8. ISBN 0862-8548.