Tato bakalářská práce se zabývá estetikou fotografie, tak jak k ní ve svém díle přistupuje Roland Barthes. Stěžejním dílem pro celou práci je jeho poslední studie z roku 1980 s názvem Světlá komora - Poznámka k fotografii, ve které se odklání od svého typicky sémiologického přístupu ve prospěch širšího a z filozofického hlediska osobněji ukotveného pojetí fotografie na pomezí fenomenologie, sémiologie, psychoanalýzy a osobní biografie. Skrze tuto práci se budu odkazovat k Barthesovým předešlým textům, ve kterých se o fotografii více či méně zajímal. Jedná se zejména o Fotografickou zprávu (1961), Rétoriku obrazu (1964) a Třetí smysl (1970). Zaměřím se na charakteristiku fotografie jako takové, na její ontologii a na to čím je fotografie specifická a co ji odlišuje například od jiných druhů umění. Budu se věnovat zejména dvěma stěžejním pojmům ze Světlé komory, pojmům studium a punctum, a tomu, jak je punctum provázáno s časem a se smrtí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an aesthetic of photography from the point of view of Roland Barthes. The main work I am going to deal with in this thesis is the last study called Camera Lucida - Reflections of photography by Roland Barthes from 1980. In this book, he deviates from his typical semiological approach to the benefit of wider and more personal gripped concept of photography on the border with phenomenology, semiology, psychoanalysis and personal biography. In this thesis, I am also going to work with Barthes' previous texts in which he was interested in photography. These texts include the Photographic Message (1961), The Rhetoric of the Image (1964) and The Third Meaning (1970). I am going to focus on the characteristic of photography like a photography itself, on its ontology and why the photography is that specific and what makes it that specific from the other kind of Art. Mainly I will focus on two key concepts from the Camera Lucida, the concepts of studium and punctum and how this punctum is connected to time and death.
Klíčová slova
fotografie, Roland Barthes, studium, punctum, čas, smrt
Klíčová slova v angličtině
Roland Barthes, studium, punctum, time, death
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá estetikou fotografie, tak jak k ní ve svém díle přistupuje Roland Barthes. Stěžejním dílem pro celou práci je jeho poslední studie z roku 1980 s názvem Světlá komora - Poznámka k fotografii, ve které se odklání od svého typicky sémiologického přístupu ve prospěch širšího a z filozofického hlediska osobněji ukotveného pojetí fotografie na pomezí fenomenologie, sémiologie, psychoanalýzy a osobní biografie. Skrze tuto práci se budu odkazovat k Barthesovým předešlým textům, ve kterých se o fotografii více či méně zajímal. Jedná se zejména o Fotografickou zprávu (1961), Rétoriku obrazu (1964) a Třetí smysl (1970). Zaměřím se na charakteristiku fotografie jako takové, na její ontologii a na to čím je fotografie specifická a co ji odlišuje například od jiných druhů umění. Budu se věnovat zejména dvěma stěžejním pojmům ze Světlé komory, pojmům studium a punctum, a tomu, jak je punctum provázáno s časem a se smrtí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an aesthetic of photography from the point of view of Roland Barthes. The main work I am going to deal with in this thesis is the last study called Camera Lucida - Reflections of photography by Roland Barthes from 1980. In this book, he deviates from his typical semiological approach to the benefit of wider and more personal gripped concept of photography on the border with phenomenology, semiology, psychoanalysis and personal biography. In this thesis, I am also going to work with Barthes' previous texts in which he was interested in photography. These texts include the Photographic Message (1961), The Rhetoric of the Image (1964) and The Third Meaning (1970). I am going to focus on the characteristic of photography like a photography itself, on its ontology and why the photography is that specific and what makes it that specific from the other kind of Art. Mainly I will focus on two key concepts from the Camera Lucida, the concepts of studium and punctum and how this punctum is connected to time and death.
Klíčová slova
fotografie, Roland Barthes, studium, punctum, čas, smrt
Klíčová slova v angličtině
Roland Barthes, studium, punctum, time, death
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat estetikou fotografie, tak jak k ní ve svém díle přistupuje Roland Barthes. Představím vývoj jeho pojímání fotografie zejména ve třech dílech- Rétorika obrazu, Třetí smyl a Světlá komora. Hlavním textem, na který se ve své práci zaměřím, bude text poslední tedy, Světlá komora-poznámky k fotografii, ve které se Barthes odklání od svého typicky sémiologického přístupu ve prospěch širšího a z filosofického hlediska osobněji ukotveného pojetí fotografie na pomezí fenomenologie, sémiologie, psychoanalýzy a osobní biografie. V této části práce se zaměřím na charakteristiku fotografie jako takové, na její ontologii a na to čím je fotografie specifická- jaký je její vztah k malířství, filmu, divadlu, jakým způsobem se vztahuje k životu, smrti a času. Věnovat se budu také kritické odezvě na Barthesův přístup k fotografii (Geoffrey Batchen).
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat estetikou fotografie, tak jak k ní ve svém díle přistupuje Roland Barthes. Představím vývoj jeho pojímání fotografie zejména ve třech dílech- Rétorika obrazu, Třetí smyl a Světlá komora. Hlavním textem, na který se ve své práci zaměřím, bude text poslední tedy, Světlá komora-poznámky k fotografii, ve které se Barthes odklání od svého typicky sémiologického přístupu ve prospěch širšího a z filosofického hlediska osobněji ukotveného pojetí fotografie na pomezí fenomenologie, sémiologie, psychoanalýzy a osobní biografie. V této části práce se zaměřím na charakteristiku fotografie jako takové, na její ontologii a na to čím je fotografie specifická- jaký je její vztah k malířství, filmu, divadlu, jakým způsobem se vztahuje k životu, smrti a času. Věnovat se budu také kritické odezvě na Barthesův přístup k fotografii (Geoffrey Batchen).
Seznam doporučené literatury
Barthes, Roland: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.\\
Barthes, Roland: Rétorika obrazu. In: Císař, Karel (Ed.): Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové, 2004.\\
Barthes, Roland: Světlá komora-poznámky k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005.\\
Barthes, Roland: Třetí smysl. Poznámky z výzkumu několika fotogramů. Iluminace 6, 1994.\\
Batchen, Geoffrey: Photography Degree Zero- Relection on Roland Barthes Camera Lucida. Cambridge: The MIT Press, 2009.\\
Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem. Praha: Hermann & synové, 2009.\\
Seznam doporučené literatury
Barthes, Roland: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.\\
Barthes, Roland: Rétorika obrazu. In: Císař, Karel (Ed.): Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové, 2004.\\
Barthes, Roland: Světlá komora-poznámky k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005.\\
Barthes, Roland: Třetí smysl. Poznámky z výzkumu několika fotogramů. Iluminace 6, 1994.\\
Batchen, Geoffrey: Photography Degree Zero- Relection on Roland Barthes Camera Lucida. Cambridge: The MIT Press, 2009.\\
Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem. Praha: Hermann & synové, 2009.\\