Práce se zabývá rozvojem hudebního cítění u dětí mladšího školního věku pomocí vybraných hudebních aktivit. Tato bakalářská práce obsahuje základy teorie hudby, seznamuje nás s dítětem mladšího školního věku, jeho vývojem, jeho hudebností a nabízí možnosti využití vhodných hudebních činností pro děti v tomto věku. Jsou zde popsány vybrané hudební činnosti, včetně konkrétních příkladů her a cvičení, které lze při edukaci použít.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the musical development of children of younger school age by using selected musical activities. It contains basics of the musical theory, it introduces us to the abilities of children of younger school age, to their development and their musiciality. Finally, this thesis also offers examples of suitable musical activities for children of this age. Musical exercises, including specific examples, are described as well.
Klíčová slova
Mladší školní věk, hudební činnosti, rozvoj hudebního cítění
Klíčová slova v angličtině
Younger school age, musical activities, developing musical feelings
Rozsah průvodní práce
40 s. (63 657 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá rozvojem hudebního cítění u dětí mladšího školního věku pomocí vybraných hudebních aktivit. Tato bakalářská práce obsahuje základy teorie hudby, seznamuje nás s dítětem mladšího školního věku, jeho vývojem, jeho hudebností a nabízí možnosti využití vhodných hudebních činností pro děti v tomto věku. Jsou zde popsány vybrané hudební činnosti, včetně konkrétních příkladů her a cvičení, které lze při edukaci použít.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the musical development of children of younger school age by using selected musical activities. It contains basics of the musical theory, it introduces us to the abilities of children of younger school age, to their development and their musiciality. Finally, this thesis also offers examples of suitable musical activities for children of this age. Musical exercises, including specific examples, are described as well.
Klíčová slova
Mladší školní věk, hudební činnosti, rozvoj hudebního cítění
Klíčová slova v angličtině
Younger school age, musical activities, developing musical feelings
Zásady pro vypracování
První část práce teoreticky popíši zvolenou problematiku. Ve druhé části práce bude zpracován a teoreticky popsán praktický nácvik didaktických her a aktivity, které mohou sloužit k rozvoji hudebního cítění u dětí. Bude zde reflektován teoretický podklad z první části.
Práce bude vypracována v souladu s metodickou příručkou pro závěrečné práce na TF.
Zásady pro vypracování
První část práce teoreticky popíši zvolenou problematiku. Ve druhé části práce bude zpracován a teoreticky popsán praktický nácvik didaktických her a aktivity, které mohou sloužit k rozvoji hudebního cítění u dětí. Bude zde reflektován teoretický podklad z první části.
Práce bude vypracována v souladu s metodickou příručkou pro závěrečné práce na TF.
Seznam doporučené literatury
LIŠKOVÁ, Marie. Zpíváme si s dětmi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0855-8
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Vyd. 1. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1
HUSLER, Frederick a Yvonne RODD-MARLING. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. 1. vyd. Ilustrace Frederick Husler. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
HANSLICK, E. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973. ISBN neuvedeno.
HURNÍK, L. Tajemství hudby. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-278-6.
KOTEK, J. Dějiny české populární hudby a zpěvu. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0634-6.
KRESÁNEK, J. Hudba a člověk: Hudobné myslenie-Sociálna funkcia hudby-Hudobná psychológia. Bratislava: Hudebné centrum, 2000. ISBN 80-88884-18-7.
RADEMACHER, J. Hudba. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0281-5.
Seznam doporučené literatury
LIŠKOVÁ, Marie. Zpíváme si s dětmi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0855-8
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Vyd. 1. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1
HUSLER, Frederick a Yvonne RODD-MARLING. Zpěv: vrozené fyzické vlastnosti hlasového orgánu: návod k rozvinutí zpěvního hlasu. 1. vyd. Ilustrace Frederick Husler. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901883-0-3.
HANSLICK, E. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973. ISBN neuvedeno.
HURNÍK, L. Tajemství hudby. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-278-6.
KOTEK, J. Dějiny české populární hudby a zpěvu. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0634-6.
KRESÁNEK, J. Hudba a člověk: Hudobné myslenie-Sociálna funkcia hudby-Hudobná psychológia. Bratislava: Hudebné centrum, 2000. ISBN 80-88884-18-7.
RADEMACHER, J. Hudba. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0281-5.