Předložená teoretická diplomová práce se zabývá vybranými uměleckými aktivitami ve veřejném prostoru a nastiňuje jejich edukační využití u žáků základních škol a studentů středních škol. Za tímto účelem jsou nejprve objasněny umělecké směry a pojmy vztahující se k umění ve veřejném prostoru, na které navazuje problematika edukace výtvarné výchovy v současnosti. Práci zakončuje analýza třech soudobých uměleckých aktivit, jež proběhly ve veřejném prostoru v tuzemském prostředí.
Anotace v angličtině
The theoretical diploma thesis presented deals with chosen artistic activities within a public space and outlines their educational purposes for pupils of grammar and high schools. For this purpose, the artistic movements and terms which are related to art in a public space are clarified at first, the problems in education of the current art lessons then follow. The thesis is concluded with the analysis of the three contemporary artistic activities which took place in a public space within the domestic surroundings.
Klíčová slova
umění ve veřejném prostoru, dimenze edukace, sociální aspekt, komunikační aspekt, kontroverze, Jan Šépka, Kateřina Šedá, David Černý
Klíčová slova v angličtině
art in public space, dimension of education, social aspect, communication aspect, controversy, Jan Šépka, Kateřina Šedá, David Černý
Rozsah průvodní práce
90 s. (116 372 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená teoretická diplomová práce se zabývá vybranými uměleckými aktivitami ve veřejném prostoru a nastiňuje jejich edukační využití u žáků základních škol a studentů středních škol. Za tímto účelem jsou nejprve objasněny umělecké směry a pojmy vztahující se k umění ve veřejném prostoru, na které navazuje problematika edukace výtvarné výchovy v současnosti. Práci zakončuje analýza třech soudobých uměleckých aktivit, jež proběhly ve veřejném prostoru v tuzemském prostředí.
Anotace v angličtině
The theoretical diploma thesis presented deals with chosen artistic activities within a public space and outlines their educational purposes for pupils of grammar and high schools. For this purpose, the artistic movements and terms which are related to art in a public space are clarified at first, the problems in education of the current art lessons then follow. The thesis is concluded with the analysis of the three contemporary artistic activities which took place in a public space within the domestic surroundings.
Klíčová slova
umění ve veřejném prostoru, dimenze edukace, sociální aspekt, komunikační aspekt, kontroverze, Jan Šépka, Kateřina Šedá, David Černý
Klíčová slova v angličtině
art in public space, dimension of education, social aspect, communication aspect, controversy, Jan Šépka, Kateřina Šedá, David Černý
Zásady pro vypracování
o Veřejný prostor jako prostor pro komunikaci. Proměny umění ve veřejném prostoru v českém prostředí ve 20.století. Současné tendence intervencí ve veřejném prostoru se zaměřením na pojmy: instalace, politické umění a mural art apod.
o Funkce výtvarné výchovy v současnosti. Výtvarná výchova jako zprostředkovatel umění.
o Analýza tří vybraných projektů současných českých autorů pracujících s veřejným prostorem.
o Resumé problematiky pohledem výtvarné edukace.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy teoreticky. Jednotlivé části studie budou adekvátně akcentovány i v obrazové dokumentaci. Diplomantka zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Zásady pro vypracování
o Veřejný prostor jako prostor pro komunikaci. Proměny umění ve veřejném prostoru v českém prostředí ve 20.století. Současné tendence intervencí ve veřejném prostoru se zaměřením na pojmy: instalace, politické umění a mural art apod.
o Funkce výtvarné výchovy v současnosti. Výtvarná výchova jako zprostředkovatel umění.
o Analýza tří vybraných projektů současných českých autorů pracujících s veřejným prostorem.
o Resumé problematiky pohledem výtvarné edukace.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy teoreticky. Jednotlivé části studie budou adekvátně akcentovány i v obrazové dokumentaci. Diplomantka zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Seznam doporučené literatury
ECO, Umberto. The Limits of Interpretation. Indiana University Press, 1990. 295 s. ISBN 0-253-31852-1.
HORÁČEK, Radek, ed. a ZÁLEŠÁK, Jan, ed. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 190 s. ISBN 978-80-210-4371-8.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
CHRÁSKA, Miroslav a KOČVAROVÁ, Ilona. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Vydání 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. 132 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-7454-553-5.
KANDINSKI, W. Concerning the Spiritual in Art. New York: George Wittenborn Inc. 1947.
LINDAUROVÁ, Lenka a PROCHÁZKOVÁ, Bára, ed. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Vyd. 1. V Praze: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014. 542 s. Magnus art. ISBN 978-80-905317-3-4.
PAVLÍČKOVÁ, Kateřina, ed. Umělecké dílo ve veřejném prostoru = Artwork in Public Spaces: katalog 4. výroční výstavy. Praha: Sorosovo centrum současného umění, 1997.
TRÁVNÍČKOVÁ PODLESNÁ, Taťána. Umění v občanské společnosti. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. 105 s. FUD. Řada umělecko-historická; 8. ISBN 978-80-7414-378-6.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 143 s. ISBN 80-7290-058-7.
SENNETT, Richard, KRATOCHVÍL, Petr (ed.). Architektura a veřejný prostor: texty o moderní a současné architektuře IV. Praha: Zlatý řez, 2012. ISBN 978-80-903826-4-0.
Vladimir 518. Obsese. Vyd. 1. Praha: Yinachi, 2015. 505 s. Edice Magnus art. ISBN 978-80-904735-8-4.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.
Seznam doporučené literatury
ECO, Umberto. The Limits of Interpretation. Indiana University Press, 1990. 295 s. ISBN 0-253-31852-1.
HORÁČEK, Radek, ed. a ZÁLEŠÁK, Jan, ed. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 190 s. ISBN 978-80-210-4371-8.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. 94 s. ISBN 978-80-7394-001-0.
CHRÁSKA, Miroslav a KOČVAROVÁ, Ilona. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Vydání 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. 132 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-7454-553-5.
KANDINSKI, W. Concerning the Spiritual in Art. New York: George Wittenborn Inc. 1947.
LINDAUROVÁ, Lenka a PROCHÁZKOVÁ, Bára, ed. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Vyd. 1. V Praze: Společnost Jindřicha Chalupeckého, 2014. 542 s. Magnus art. ISBN 978-80-905317-3-4.
PAVLÍČKOVÁ, Kateřina, ed. Umělecké dílo ve veřejném prostoru = Artwork in Public Spaces: katalog 4. výroční výstavy. Praha: Sorosovo centrum současného umění, 1997.
TRÁVNÍČKOVÁ PODLESNÁ, Taťána. Umění v občanské společnosti. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. 105 s. FUD. Řada umělecko-historická; 8. ISBN 978-80-7414-378-6.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. 143 s. ISBN 80-7290-058-7.
SENNETT, Richard, KRATOCHVÍL, Petr (ed.). Architektura a veřejný prostor: texty o moderní a současné architektuře IV. Praha: Zlatý řez, 2012. ISBN 978-80-903826-4-0.
Vladimir 518. Obsese. Vyd. 1. Praha: Yinachi, 2015. 505 s. Edice Magnus art. ISBN 978-80-904735-8-4.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.