Bakalářská práce se zabývá postoji žáků základní školy k vybraným tématům z biologie člověka. Literární přehled se zaměřuje na kurikulární dokumenty a pojetí výuky biologie člověka a její stručné výstupy, včetně zjednodušené analýzy vybraných učebnic přírodopisu pro základní školy. Dále jsou představeny některé výzkumy sledující zájem žáků o biologii člověka či obecně zájem o přírodovědné obory. Postoje žáků základní školy k učivu biologie člověka byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 220 žáků z vybraných škol v Kraji Vysočina. Pro zjištění doplňkových informací byl rozdán dotazník i vyučujícím na daných školách. Z výsledků je patrné, že více než polovina respondentů hodnotí biologii člověka pozitivně. Mezi zajímavé orgánové soustavy žáci uváděli pohlavní a svalovou soustavu. Nejméně zajímavé žákům připadají oběhová a nervová soustava. Negativní postoj mají také k latinské terminologii. Jako důležité téma v oblasti biologie člověka žáci vnímají první pomoc. Respondenti také zmínili, že jejich postoj vůči předmětu silně ovlivňuje osoba učitele a jeho přístup k probíranému tématu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with lower-secondary pupils' attitudes to selected topics from Human biology. The literature review focused on curricular documents and the concept of teaching Human biology and its goals at selected schools. There is the simplified analysis of selected human biology textbooks and researches with the similar objective as this thesis. The attitudes of basic school pupils were investigated with questionnaire survey. This survey included 220 pupils from selected schools in Vysočina Region. The questionnaire was also given to the teachers at these schools to find out additional information and compare their answers with pupils' answers. The results show that more than half of respondents consider human biology as interesting topic and they have positive attitude to it. Among interesting organ systems pupils mentioned reproductive and muscular systems. On the other hand, the nervous and vascular systems are considered as the least interesting topics in this field. They had also negative attitude to Latin terminology. Pupils stressed out the importance of the first aid knowledge as a part of Human biology lessons. They also mentioned the teacher as the crucial factor influencing their attitude to particular topics.
Klíčová slova
biologie člověka, postoje žáků, výuka přírodopisu
Klíčová slova v angličtině
human biology, pupils' attitudes, biology teaching
Rozsah průvodní práce
42 s. (12651 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji žáků základní školy k vybraným tématům z biologie člověka. Literární přehled se zaměřuje na kurikulární dokumenty a pojetí výuky biologie člověka a její stručné výstupy, včetně zjednodušené analýzy vybraných učebnic přírodopisu pro základní školy. Dále jsou představeny některé výzkumy sledující zájem žáků o biologii člověka či obecně zájem o přírodovědné obory. Postoje žáků základní školy k učivu biologie člověka byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 220 žáků z vybraných škol v Kraji Vysočina. Pro zjištění doplňkových informací byl rozdán dotazník i vyučujícím na daných školách. Z výsledků je patrné, že více než polovina respondentů hodnotí biologii člověka pozitivně. Mezi zajímavé orgánové soustavy žáci uváděli pohlavní a svalovou soustavu. Nejméně zajímavé žákům připadají oběhová a nervová soustava. Negativní postoj mají také k latinské terminologii. Jako důležité téma v oblasti biologie člověka žáci vnímají první pomoc. Respondenti také zmínili, že jejich postoj vůči předmětu silně ovlivňuje osoba učitele a jeho přístup k probíranému tématu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with lower-secondary pupils' attitudes to selected topics from Human biology. The literature review focused on curricular documents and the concept of teaching Human biology and its goals at selected schools. There is the simplified analysis of selected human biology textbooks and researches with the similar objective as this thesis. The attitudes of basic school pupils were investigated with questionnaire survey. This survey included 220 pupils from selected schools in Vysočina Region. The questionnaire was also given to the teachers at these schools to find out additional information and compare their answers with pupils' answers. The results show that more than half of respondents consider human biology as interesting topic and they have positive attitude to it. Among interesting organ systems pupils mentioned reproductive and muscular systems. On the other hand, the nervous and vascular systems are considered as the least interesting topics in this field. They had also negative attitude to Latin terminology. Pupils stressed out the importance of the first aid knowledge as a part of Human biology lessons. They also mentioned the teacher as the crucial factor influencing their attitude to particular topics.
Klíčová slova
biologie člověka, postoje žáků, výuka přírodopisu
Klíčová slova v angličtině
human biology, pupils' attitudes, biology teaching
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké postoje mají žáci základní školy k vybraným tématům z oblasti biologie člověka. Autor práce nejprve provede zjednodušenou analýzu učebnic, které obsahují látku z biologie člověka. Následně pomocí dotazníkového šetření bude zjišťovat, která témata považují žáci za nejobtížnější, včetně konkrétních oblastí, které žákům činí největší obtíže. V dotazníku (a popřípadě rozhovorech s vybranými žáky) se zaměří i na výukové metody, které žáci preferují. Pomocí krátkého dotazníku zjistí, která témata jsou nejnáročnější pro žáky z pohledu jejich učitelů, a výsledky obou dotazníkových šetření porovná.\\
Postup práce:
Studium odborné literatury vztahující se k tématu bakalářské práce.
Stručná analýza učebnic s důrazem na látku biologie člověka.
Vytvoření dotazníku zjišťujícího postoje žáků k vybraným tématům z biologie člověka. Vytvoření verze dotazníku pro učitele.
Vyhodnocení sebraných dat a jejich interpretace.
Sepsání nejzajímavějších zjištění a následné srovnání s výsledky obdobných výzkumů publikovaných v odborné literatuře.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké postoje mají žáci základní školy k vybraným tématům z oblasti biologie člověka. Autor práce nejprve provede zjednodušenou analýzu učebnic, které obsahují látku z biologie člověka. Následně pomocí dotazníkového šetření bude zjišťovat, která témata považují žáci za nejobtížnější, včetně konkrétních oblastí, které žákům činí největší obtíže. V dotazníku (a popřípadě rozhovorech s vybranými žáky) se zaměří i na výukové metody, které žáci preferují. Pomocí krátkého dotazníku zjistí, která témata jsou nejnáročnější pro žáky z pohledu jejich učitelů, a výsledky obou dotazníkových šetření porovná.\\
Postup práce:
Studium odborné literatury vztahující se k tématu bakalářské práce.
Stručná analýza učebnic s důrazem na látku biologie člověka.
Vytvoření dotazníku zjišťujícího postoje žáků k vybraným tématům z biologie člověka. Vytvoření verze dotazníku pro učitele.
Vyhodnocení sebraných dat a jejich interpretace.
Sepsání nejzajímavějších zjištění a následné srovnání s výsledky obdobných výzkumů publikovaných v odborné literatuře.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BARAM-TSABARI, A., SETHI, R. J., BRY, L. & YARDEN, A. (2010). Identifying Students' Interests in Biology Using a Decade of Self-Generated Questions. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(1), 63 - 75.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
CHRÁSKA M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
MACHOVÁ, J. (2016). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PROKOP, P., PROKOP, M., TUNNICLIFFE, S. D. (2007). Is Biology Boring? Student Attitudes toward Biology. Journal of Biology Education, 42(1), 36 - 39.
UITTO, A., JUUTI, K., LAVONEN, J., MEISALO, V. (2006). Students' Interest in Biology and their Out-of-school Experiences. Journal of Biology Education, 40(3), 124 - 129.
Vybrané učebnice biologie člověka pro základní a střední školy, pedagogické a didaktické časopisy (např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education a další).
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BARAM-TSABARI, A., SETHI, R. J., BRY, L. & YARDEN, A. (2010). Identifying Students' Interests in Biology Using a Decade of Self-Generated Questions. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(1), 63 - 75.
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Paido.
CHRÁSKA M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
MACHOVÁ, J. (2016). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PROKOP, P., PROKOP, M., TUNNICLIFFE, S. D. (2007). Is Biology Boring? Student Attitudes toward Biology. Journal of Biology Education, 42(1), 36 - 39.
UITTO, A., JUUTI, K., LAVONEN, J., MEISALO, V. (2006). Students' Interest in Biology and their Out-of-school Experiences. Journal of Biology Education, 40(3), 124 - 129.
Vybrané učebnice biologie člověka pro základní a střední školy, pedagogické a didaktické časopisy (např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education a další).
\end{quote}