Diplomová práce se věnuje zmapování přestávek na prvním stupni ZŠ z pohledu vytváření vztahů mezi dětmi a mezi dětmi a učitelem. V teoretické části je popsáno základní pojetí prvního stupně ZŠ, socializace v mladším školním věku, problematika zahájení školní docházky a vnímání přestávek mezi vyučovacími hodinami v odborné literatuře českých i zahraničních autorů.
Praktická část byla realizovaná formou pozorování, řízených rozhovorů s dětmi i učiteli a dotazníku s rodiči. Data získaná tímto výzkumem jsou použita ke zmapování činností dětí a pedagogů o přestávkách a vytváření vztahů během přestávek.
Anotace v angličtině
The thesis deals with charting building relationships between children and between children and teachers during school breaks in the first grade of elementary school. The theoretical part describes conception of elementary school, socialization in younger school age, the issue with starting school attendance and perception of school breaks in Czech and foreign literature.
The practical part of the thesis was realized by observation, structured interviews with children and teachers and by survey with parents. The obtained data are used to chart activities of children and teachers during school breaks and building relationships during school breaks.
Klíčová slova
přestávky, primární vzdělávání, žák, učitel, vztah
Klíčová slova v angličtině
school breaks, primary education, schoolchild, teacher
Rozsah průvodní práce
75 s. (126 060 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje zmapování přestávek na prvním stupni ZŠ z pohledu vytváření vztahů mezi dětmi a mezi dětmi a učitelem. V teoretické části je popsáno základní pojetí prvního stupně ZŠ, socializace v mladším školním věku, problematika zahájení školní docházky a vnímání přestávek mezi vyučovacími hodinami v odborné literatuře českých i zahraničních autorů.
Praktická část byla realizovaná formou pozorování, řízených rozhovorů s dětmi i učiteli a dotazníku s rodiči. Data získaná tímto výzkumem jsou použita ke zmapování činností dětí a pedagogů o přestávkách a vytváření vztahů během přestávek.
Anotace v angličtině
The thesis deals with charting building relationships between children and between children and teachers during school breaks in the first grade of elementary school. The theoretical part describes conception of elementary school, socialization in younger school age, the issue with starting school attendance and perception of school breaks in Czech and foreign literature.
The practical part of the thesis was realized by observation, structured interviews with children and teachers and by survey with parents. The obtained data are used to chart activities of children and teachers during school breaks and building relationships during school breaks.
Klíčová slova
přestávky, primární vzdělávání, žák, učitel, vztah
Klíčová slova v angličtině
school breaks, primary education, schoolchild, teacher
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tradičně rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části autorka na základě analýzy odborné literatury bude věnovat pozornost problematice interakci, respektive vztahu učitel žák a dále zmapuje problematiku přestávek v odborné literatuře, v pedagogickém a psychologickém výzkumu.
V kvalitativně orientovaném výzkumu se bude autorka věnovat přestávkám na 1.stupni základní školy. Metodami bude nezúčastněné pozorování a hloubkové rozhovory, kdy respondenty budou žáci, učitelé, popřípadě rodiče. Cílem bude:
1. popsat aktivity a činnosti, kterým se děti o přestávkách věnují, popsat, jak žáci přestávky vnímají (zda jako příjemný čas odpočinku, či jako čas pro spolubytí s kamarády, či jako ohrožující moment docházky do školy, ?),
2. jak tráví čas přestávek učitelé, zda spatřují v přestávkách potenciál, příležitost pro budování vztahu s dětmi, pro budování a kultivaci vztahů mezi dětmi, pro doučování
3. jak vnímají přestávky rodiče, co ví o přestávkách od svých dětí, jaký je jejich názor na organizaci přestávek.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tradičně rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. V teoretické části autorka na základě analýzy odborné literatury bude věnovat pozornost problematice interakci, respektive vztahu učitel žák a dále zmapuje problematiku přestávek v odborné literatuře, v pedagogickém a psychologickém výzkumu.
V kvalitativně orientovaném výzkumu se bude autorka věnovat přestávkám na 1.stupni základní školy. Metodami bude nezúčastněné pozorování a hloubkové rozhovory, kdy respondenty budou žáci, učitelé, popřípadě rodiče. Cílem bude:
1. popsat aktivity a činnosti, kterým se děti o přestávkách věnují, popsat, jak žáci přestávky vnímají (zda jako příjemný čas odpočinku, či jako čas pro spolubytí s kamarády, či jako ohrožující moment docházky do školy, ?),
2. jak tráví čas přestávek učitelé, zda spatřují v přestávkách potenciál, příležitost pro budování vztahu s dětmi, pro budování a kultivaci vztahů mezi dětmi, pro doučování
3. jak vnímají přestávky rodiče, co ví o přestávkách od svých dětí, jaký je jejich názor na organizaci přestávek.
Seznam doporučené literatury
GAJDOŠOVÁ, Eva a Gabriela HERÉNYIOVÁ. Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Přeložil Jitka SLAVÍKOVÁ. Praha: Portál, 2006. Pedagogická praxe. ISBN 80-7367-115-8.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti: adaptace a co ji ovlivňuje, zvládání stresu a řešení problémů, psychická odolnost a jak ji rozvíjet. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5646-2.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
VAVREKOVÁ, Tereza. Hodnoty současné mládeže. České Budějovice, 2017.
Seznam doporučené literatury
GAJDOŠOVÁ, Eva a Gabriela HERÉNYIOVÁ. Rozvíjení emoční inteligence žáků: prevence šikanování, intolerance a násilí mezi dospívajícími. Přeložil Jitka SLAVÍKOVÁ. Praha: Portál, 2006. Pedagogická praxe. ISBN 80-7367-115-8.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-271-0096-5.
PAULÍK, Karel. Psychologie lidské odolnosti: adaptace a co ji ovlivňuje, zvládání stresu a řešení problémů, psychická odolnost a jak ji rozvíjet. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. Psyché. ISBN 978-80-247-5646-2.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
VAVREKOVÁ, Tereza. Hodnoty současné mládeže. České Budějovice, 2017.