Tématem bakalářské práce je dvouleté dítě v mateřské škole - pohled rodičů a učitelek mateřských škol. Bakalářská práce je rozčleněna na dvě základní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část seznamuje s charakteristikou vývojové etapy, do které dvouleté děti spadají. Dále obsahuje jednotlivé vývojové oblasti s důrazem na teorii vazby, teorii separace a individuace, období vzdoru a sebepojetí. Praktická část obsahuje a seznamuje s výsledky výzkumné sondy hloubkových rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol a rodiči dvouletých dětí. Cílem práce je zjištění důvodů vedoucí rodiče k umístění dvouletého dítěte do mateřské školy. Odkrýt problematiku adaptace a přiblížit specifika práce s dvouletými dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of this paper is a 2 years old child - view of parents and nursery teachers. The paper consists of a theoretical and practical part. The theoretical part will introduce characteristics of two-year-old child's development phases with an emphasis on bonding, separation and individualization theory, a period of defiance and self-discovery. The practical part will explain the findings from interviews with kindergarten teachers and parents. The aim of this paper is to explore what motivates parents to place two-year-old children into kindergarten, examine the ways of working with young children and problems of their adaptation.
Klíčová slova
dvouleté děti, potřeby dítěte raného věku, teorie separace- individuace, vzdělávání dětí do tří let, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
a two-year-old child, the needs of young children, the individualization - separation theory, education of young children up to 3 years of age, a kindergarten
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je dvouleté dítě v mateřské škole - pohled rodičů a učitelek mateřských škol. Bakalářská práce je rozčleněna na dvě základní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část seznamuje s charakteristikou vývojové etapy, do které dvouleté děti spadají. Dále obsahuje jednotlivé vývojové oblasti s důrazem na teorii vazby, teorii separace a individuace, období vzdoru a sebepojetí. Praktická část obsahuje a seznamuje s výsledky výzkumné sondy hloubkových rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol a rodiči dvouletých dětí. Cílem práce je zjištění důvodů vedoucí rodiče k umístění dvouletého dítěte do mateřské školy. Odkrýt problematiku adaptace a přiblížit specifika práce s dvouletými dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of this paper is a 2 years old child - view of parents and nursery teachers. The paper consists of a theoretical and practical part. The theoretical part will introduce characteristics of two-year-old child's development phases with an emphasis on bonding, separation and individualization theory, a period of defiance and self-discovery. The practical part will explain the findings from interviews with kindergarten teachers and parents. The aim of this paper is to explore what motivates parents to place two-year-old children into kindergarten, examine the ways of working with young children and problems of their adaptation.
Klíčová slova
dvouleté děti, potřeby dítěte raného věku, teorie separace- individuace, vzdělávání dětí do tří let, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
a two-year-old child, the needs of young children, the individualization - separation theory, education of young children up to 3 years of age, a kindergarten
Zásady pro vypracování
Umisťování dvouletých dětí do institucionálních zařízení je pro mnohé rodiny důležité z hlediska ekonomického. Umožňuje rodičům pracovat a tak lépe ekonomicky zajistit rodinu. (Syslová, Borkovcová, Průcha, 2014). Do mateřských škol jsou ale umisťovány dvouleté děti z rodin, které jsou finančně zajištěny dostatečně, děti, jejichž matky jsou na mateřské dovolené s druhým dítětem, ? Vzhledem k tomu, že dítě v batolecím období je silně závislé na matce, ale i jiných členech rodiny, i krátkodobé odloučení může vyvolat prudkou separační reakci. Téma vstupu dvouletých dětí do mateřské školy je nanejvýš aktuální.
V teoretické části se autorka zaměří na charakteristiky batolecího období, s důrazem na rozvoj v oblasti emoční, v oblasti socializace, ale i dalších. Dále bude pozornost věnována teorii vazby a teorii separace a individuace. Další kapitolou teoretické části bude problematika předškolního vzdělávání - dětí ve věku od 2 do 3 let v mateřské škole.
V části praktické bude autorka prezentovat kvalitativně orientovanou výzkumnou sondu, která bude mapovat názory učitelek mateřských škol na dvouleté děti v mateřské škole; a zkušenosti rodičů, kteří dali dvouleté dítě do mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Umisťování dvouletých dětí do institucionálních zařízení je pro mnohé rodiny důležité z hlediska ekonomického. Umožňuje rodičům pracovat a tak lépe ekonomicky zajistit rodinu. (Syslová, Borkovcová, Průcha, 2014). Do mateřských škol jsou ale umisťovány dvouleté děti z rodin, které jsou finančně zajištěny dostatečně, děti, jejichž matky jsou na mateřské dovolené s druhým dítětem, ? Vzhledem k tomu, že dítě v batolecím období je silně závislé na matce, ale i jiných členech rodiny, i krátkodobé odloučení může vyvolat prudkou separační reakci. Téma vstupu dvouletých dětí do mateřské školy je nanejvýš aktuální.
V teoretické části se autorka zaměří na charakteristiky batolecího období, s důrazem na rozvoj v oblasti emoční, v oblasti socializace, ale i dalších. Dále bude pozornost věnována teorii vazby a teorii separace a individuace. Další kapitolou teoretické části bude problematika předškolního vzdělávání - dětí ve věku od 2 do 3 let v mateřské škole.
V části praktické bude autorka prezentovat kvalitativně orientovanou výzkumnou sondu, která bude mapovat názory učitelek mateřských škol na dvouleté děti v mateřské škole; a zkušenosti rodičů, kteří dali dvouleté dítě do mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. Dobrá školka (Raabe). ISBN 978-80-7496-316-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
LISÁ, Lidka a Marie KŇOURKOVÁ. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-006-5.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-989-5.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mlaších tří let 2016_09 web.pdf, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Copyright ?2013 [cit. 27. 02. 2018]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39033/
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. Dobrá školka (Raabe). ISBN 978-80-7496-316-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
LISÁ, Lidka a Marie KŇOURKOVÁ. Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: Eseje z dětské psychologie. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-006-5.
NIESEL, Renate a Wilfried GRIEBEL. Poprvé v mateřské škole. Praha: Portál, 2005. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-989-5.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie] : přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mlaších tří let 2016_09 web.pdf, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Copyright ?2013 [cit. 27. 02. 2018]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39033/