Tématem bakalářské práce jsou výtvarné techniky a metody s dvouletými, respektive dvouletými až tříletými dětmi v mateřských školách. Bakalářská práce je rozčleněna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je věnována, vývoji takto starých dětí z pohledu fyziologických, kognitivních a emočních funkcí. V části praktické jsou uvedeny jednotlivé výtvarné techniky a jejich metodické zpracování včetně uvedení časové náročnosti, pomůcek a postupů k jednotlivým činnostem a jejich hodnocení. Cílem práce je zjištění, zda děti ve věkovém rozmezí dva až tři roky, které jsou nově začleněné do předškolního vzdělávání, jsou schopné porozumět postupu výtvarné techniky. Zda jsou děti schopné vykonat činnost s dopomocí nebo bez ní anebo jí alespoň napodobit. Dalším cílem je zjistit, která z aplikovaných technik je schopnostem a dovednostem dětí přiměřená a nebude jim činit více méně žádné problémy, a naopak, která je pro ně obtížná například z vývojového hlediska motoriky nebo kognice. Pro výzkum ve své práci je zvolena metoda pozorování, jelikož je pro toto téma nejrelevantnější vzhledem k zadání a také k věku dětí. V závěru jsou shrnuty všechny zjištěné poznatky a doporučení.
Annotation in English
The topic of this bachelor thesis is art techniques with two-year-old or more precisely two to three-year-old children in preschools. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, I characterize the development of this aged children from the perspective of physiological, cognitive and emotional functions. In the practical part I deal with individual art techniques and their methodical processing, including time-requirements, aids, and the approach for individual activities including evaluation. The goal of this work is to determine whether children ranging in age from two to three years and being newly integrated into the preschool are able to understand the process of art techniques and do them- with or without help- or at least imitate them. A further goal is to determine which of the applied techniques are least troublesome for the children and which bring the biggest challenges. For my research I chose the method of observation because it is most relevant to this topic with regard to the assignment and also to the age of the children. The conclusion summarizes all the findings and recommendations.
Keywords
dvouleté dítě, vývojové fáze, předškolní vzdělávání, podmínky vzdělávání, výtvarné techniky, mateřská škola
Keywords in English
two-year-old child, developmental stages, preschool education, conditions of education, art techniques, preschool
Length of the covering note
76str (11 přílohy)
Language
CZ
Annotation
Tématem bakalářské práce jsou výtvarné techniky a metody s dvouletými, respektive dvouletými až tříletými dětmi v mateřských školách. Bakalářská práce je rozčleněna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je věnována, vývoji takto starých dětí z pohledu fyziologických, kognitivních a emočních funkcí. V části praktické jsou uvedeny jednotlivé výtvarné techniky a jejich metodické zpracování včetně uvedení časové náročnosti, pomůcek a postupů k jednotlivým činnostem a jejich hodnocení. Cílem práce je zjištění, zda děti ve věkovém rozmezí dva až tři roky, které jsou nově začleněné do předškolního vzdělávání, jsou schopné porozumět postupu výtvarné techniky. Zda jsou děti schopné vykonat činnost s dopomocí nebo bez ní anebo jí alespoň napodobit. Dalším cílem je zjistit, která z aplikovaných technik je schopnostem a dovednostem dětí přiměřená a nebude jim činit více méně žádné problémy, a naopak, která je pro ně obtížná například z vývojového hlediska motoriky nebo kognice. Pro výzkum ve své práci je zvolena metoda pozorování, jelikož je pro toto téma nejrelevantnější vzhledem k zadání a také k věku dětí. V závěru jsou shrnuty všechny zjištěné poznatky a doporučení.
Annotation in English
The topic of this bachelor thesis is art techniques with two-year-old or more precisely two to three-year-old children in preschools. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, I characterize the development of this aged children from the perspective of physiological, cognitive and emotional functions. In the practical part I deal with individual art techniques and their methodical processing, including time-requirements, aids, and the approach for individual activities including evaluation. The goal of this work is to determine whether children ranging in age from two to three years and being newly integrated into the preschool are able to understand the process of art techniques and do them- with or without help- or at least imitate them. A further goal is to determine which of the applied techniques are least troublesome for the children and which bring the biggest challenges. For my research I chose the method of observation because it is most relevant to this topic with regard to the assignment and also to the age of the children. The conclusion summarizes all the findings and recommendations.
Keywords
dvouleté dítě, vývojové fáze, předškolní vzdělávání, podmínky vzdělávání, výtvarné techniky, mateřská škola
Keywords in English
two-year-old child, developmental stages, preschool education, conditions of education, art techniques, preschool
Research Plan
Cílem výzkumného projektu bude zjistit, jaké výtvarné techniky je možno realizovat s dvouletými dětmi v mateřské škole. Děti mladší tří let se vzdělávají v současných mateřských školách a je potřeba zabezpečit jejich všestranný rozvoj, Vzhledem k tomu, že se v mateřských školách vzdělávaly děti zpravidla od tří let, je potřeba rozšířit činnosti, o věkovou kategorii 2-3 let.\\
V teoretické části se autorka zaměří na problematiku předškolního vzdělávání - dětí ve věku od 2 do 3 let v mateřské škole, na charakteristiky batolecího období, uvede a popíše výtvarné techniky v kontextu s aktuálním RVP PV.\\
Těžištěm praktické části bude vytvoření zásobníku výtvarných činností za pomocí různých výtvarných technik. Následně budou činnosti realizovány s dvouletými dětmi, průběh realizace bude zaznamenáván a tím ověřována využitelnost činností v praxi.
Research Plan
Cílem výzkumného projektu bude zjistit, jaké výtvarné techniky je možno realizovat s dvouletými dětmi v mateřské škole. Děti mladší tří let se vzdělávají v současných mateřských školách a je potřeba zabezpečit jejich všestranný rozvoj, Vzhledem k tomu, že se v mateřských školách vzdělávaly děti zpravidla od tří let, je potřeba rozšířit činnosti, o věkovou kategorii 2-3 let.\\
V teoretické části se autorka zaměří na problematiku předškolního vzdělávání - dětí ve věku od 2 do 3 let v mateřské škole, na charakteristiky batolecího období, uvede a popíše výtvarné techniky v kontextu s aktuálním RVP PV.\\
Těžištěm praktické části bude vytvoření zásobníku výtvarných činností za pomocí různých výtvarných technik. Následně budou činnosti realizovány s dvouletými dětmi, průběh realizace bude zaznamenáván a tím ověřována využitelnost činností v praxi.
Recommended resources
ALLEN, K., MAROTZ, R.: Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
BĚLINOVÁ, L. a kol.: Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: SPN, 1986.
HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011.
KOHL, M. A. F. : Rrozvíjíme šikovnost a tvořivost dětí od 1 do 3 let. Praha: Portál 2008.
KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H.: Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd.2. Praha: Portál, 2011. 978-80-7367-703-9.
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Vyd.1. Praha: Sarah, 1996.
SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J.: Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.: Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
UŽDIL, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
UŽDIL, J. : Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I.: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mlaších tří let 2016_09 web.pdf, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Copyright ?2013 [cit. 27. 02. 2018]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39033/
Recommended resources
ALLEN, K., MAROTZ, R.: Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
BĚLINOVÁ, L. a kol.: Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: SPN, 1986.
HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011.
KOHL, M. A. F. : Rrozvíjíme šikovnost a tvořivost dětí od 1 do 3 let. Praha: Portál 2008.
KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H.: Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-270-7.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd.2. Praha: Portál, 2011. 978-80-7367-703-9.
ROESELOVÁ, V.: Techniky ve výtvarné výchově. Vyd.1. Praha: Sarah, 1996.
SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J.: Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9.
SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.: Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
UŽDIL, J.: Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
UŽDIL, J. : Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I.: Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mlaších tří let 2016_09 web.pdf, MŠMT ČR. MŠMT ČR [online]. Copyright ?2013 [cit. 27. 02. 2018]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39033/