Bakalářská práce řešila pomocí aplikace kurikulárního procesu problematiku technických základů termografie.
Bakalářská práce se zhostila zkoumání vytyčeného problému následujícím způsobem splnění cílů práce a ověřování hypotéz:
Cíl 1: Provedení systémové analýzy technických základů termografie a přizpůsobení výsledků možnostem radiologických asistentů - Cíl 1 byl splněn provedením systémové analýzy strukturních úrovní technických základů termografie.
Cíl 2: Provedení komparativní analýzy úrovní technických základů termografie v zahraničí a v České republice - Cíl 2 byl splněn komparací mezi Amerikou, Asií, Evropou a Českou republikou (s neúspěšným výsledkem pro Českou republiku).
Cíl 3: Výsledky systémové analýzy, přizpůsobené potřebám a možnostem budoucích radiologických asistentů, převést do edukační podoby - Cíl 3 byl splněn na základě vybrané edukační teorie a její aplikací.
Cíl 4: Výběr vhodné edukační teorie pro zprostředkování poznatků o technických základech termografie radiologickým asistentům - Cíl 4 byl splněn výběrem teorie kurikulárního procesu.
Hypotéza H1: Edukační podobu technických základů termografie pro zkoumanou skupinu adresátů lze vytvořit aplikací teorie kurikulárního procesu - Úspěšné implikování jednotlivých variantních forem kurikula na zkoumanou poznatkovou oblast technických základů termografie umožnilo přijmout hypotézu H1.
Hypotéza H2: Znalosti adresátů edukace v oblasti technických základů termografie budou mít prostřednictvím implementovaného kurikula rozdělení blízké Gaussovu rozdělení - Úspěšné aplikování vybraných typů teoretických rozdělení (exponenciálního rozdělení, normálního rozdělení) na výsledku edukačního testu umožnilo přijmout hypotézu H2.
Mezi teoretické přínosy bakalářské práce patří např. návrh strukturních úrovní systému technických základů termografie. Mezi praktické přínosy bakalářské práce patří např. vytvoření edukačního textu a testu pro oblast technických základů termografie.
Na základě dosažených výsledků lze také navrhnout navazující práce - např. prozkoumání možností zvýšení používání termografických zobrazovacích metod v České republice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis solved the technical fundamentals of thermography using the curriculum process.
The bachelor thesis has investigated the problem in the following way:
Goal 1: Perform a system analysis of the technical bases of thermography and adapt the results to the capabilities of radiological assistants - Goal 1 was accomplished by performing a system analysis of the structural levels of the technical bases of thermography.
Goal 2: Perform a comparative analysis of the technical bases of thermography abroad and in the Czech Republic - Goal 2 was met by comparison between America, Asia and Europe and the Czech Republic (with an unsuccessful result for the Czech Republic).
Goal 3: To transform the results of system analysis, adapted to the needs and possibilities of future radiological assistants, into educational form - goal 3 was fulfilled on the basis of selected educational theory and its application.
Goal 4: Choosing a suitable educational theory to convey knowledge about the technical bases of thermography to radiological assistants - Goal 4 was accomplished by selecting the theory of the curricular process.
Hypothesis H1: Educational form of the technical basics of thermography for the examined group of recipients can be created by applying the theory of curricular process - Successful implication of individual variant forms of the curriculum on the research field of technical basics of thermography enabled the hypothesis H1.
Hypothesis H2: Knowledge of the recipients of education in the field of technical basics of thermography will have a Gaussian distribution close to the implemented distribution curriculum - Successful application of selected types of theoretical distributions (exponential distribution, normal distribution) to the result of the educational test.
The theoretical benefits of the thesis include the design of structural levels of the system of technical basics of thermography. The practical benefits of this thesis include, for example, creating an educational text and a test for the technical basics of thermography. Based on the achieved results, it is also possible to propose follow-up work - eg exploring the possibilities of increasing the use of thermographic imaging methods in the Czech Republic.
Bakalářská práce řešila pomocí aplikace kurikulárního procesu problematiku technických základů termografie.
Bakalářská práce se zhostila zkoumání vytyčeného problému následujícím způsobem splnění cílů práce a ověřování hypotéz:
Cíl 1: Provedení systémové analýzy technických základů termografie a přizpůsobení výsledků možnostem radiologických asistentů - Cíl 1 byl splněn provedením systémové analýzy strukturních úrovní technických základů termografie.
Cíl 2: Provedení komparativní analýzy úrovní technických základů termografie v zahraničí a v České republice - Cíl 2 byl splněn komparací mezi Amerikou, Asií, Evropou a Českou republikou (s neúspěšným výsledkem pro Českou republiku).
Cíl 3: Výsledky systémové analýzy, přizpůsobené potřebám a možnostem budoucích radiologických asistentů, převést do edukační podoby - Cíl 3 byl splněn na základě vybrané edukační teorie a její aplikací.
Cíl 4: Výběr vhodné edukační teorie pro zprostředkování poznatků o technických základech termografie radiologickým asistentům - Cíl 4 byl splněn výběrem teorie kurikulárního procesu.
Hypotéza H1: Edukační podobu technických základů termografie pro zkoumanou skupinu adresátů lze vytvořit aplikací teorie kurikulárního procesu - Úspěšné implikování jednotlivých variantních forem kurikula na zkoumanou poznatkovou oblast technických základů termografie umožnilo přijmout hypotézu H1.
Hypotéza H2: Znalosti adresátů edukace v oblasti technických základů termografie budou mít prostřednictvím implementovaného kurikula rozdělení blízké Gaussovu rozdělení - Úspěšné aplikování vybraných typů teoretických rozdělení (exponenciálního rozdělení, normálního rozdělení) na výsledku edukačního testu umožnilo přijmout hypotézu H2.
Mezi teoretické přínosy bakalářské práce patří např. návrh strukturních úrovní systému technických základů termografie. Mezi praktické přínosy bakalářské práce patří např. vytvoření edukačního textu a testu pro oblast technických základů termografie.
Na základě dosažených výsledků lze také navrhnout navazující práce - např. prozkoumání možností zvýšení používání termografických zobrazovacích metod v České republice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis solved the technical fundamentals of thermography using the curriculum process.
The bachelor thesis has investigated the problem in the following way:
Goal 1: Perform a system analysis of the technical bases of thermography and adapt the results to the capabilities of radiological assistants - Goal 1 was accomplished by performing a system analysis of the structural levels of the technical bases of thermography.
Goal 2: Perform a comparative analysis of the technical bases of thermography abroad and in the Czech Republic - Goal 2 was met by comparison between America, Asia and Europe and the Czech Republic (with an unsuccessful result for the Czech Republic).
Goal 3: To transform the results of system analysis, adapted to the needs and possibilities of future radiological assistants, into educational form - goal 3 was fulfilled on the basis of selected educational theory and its application.
Goal 4: Choosing a suitable educational theory to convey knowledge about the technical bases of thermography to radiological assistants - Goal 4 was accomplished by selecting the theory of the curricular process.
Hypothesis H1: Educational form of the technical basics of thermography for the examined group of recipients can be created by applying the theory of curricular process - Successful implication of individual variant forms of the curriculum on the research field of technical basics of thermography enabled the hypothesis H1.
Hypothesis H2: Knowledge of the recipients of education in the field of technical basics of thermography will have a Gaussian distribution close to the implemented distribution curriculum - Successful application of selected types of theoretical distributions (exponential distribution, normal distribution) to the result of the educational test.
The theoretical benefits of the thesis include the design of structural levels of the system of technical basics of thermography. The practical benefits of this thesis include, for example, creating an educational text and a test for the technical basics of thermography. Based on the achieved results, it is also possible to propose follow-up work - eg exploring the possibilities of increasing the use of thermographic imaging methods in the Czech Republic.
1) Současný stav
Termografie je neinvazivní, bezkontaktní diagnostická metoda, kterou můžeme zobrazovat a měřit teplotu povrchu sledovaného objektu. Lidský organismus poměrně přesně reguluje svou vlastní tělesnou teplotu. Některé patologické jevy jsou schopné, v některých částech, nebo dokonce v celém organismu, tuto tělesnou teplotu rozhodit. Tyto teplotní změny můžeme detekovat metodou termografie. Termografie má velký potenciál, přesto v dnešní době zůstává opomíjena.
2) Cíle práce
C1. Výběr edukační teorie ve vazbě na studenty radiologických oborů.
C2. Popsat princip a využití termografie, vytvoření edukační podoby technické podstaty termografie.
C3. Analýza současného stavu edukační podoby technických základů termografie.
3) Metodika
- Cíle práce budou plněny na základě kvantitativního aplikovaného výzkumu, v jehož rámci budou ověřovány následující hypotézy:
H1. Edukační podoby technických základů termografie pro zkoumanou skupinu adresátů lze vytvořit aplikací teorie kurikulárního procesu.
H2. Znalosti adresátů edukace v oblasti technických základů termografie budou mít prostřednictvím implementovaného kurikula rozdělení blízké Gaussovu rozdělení.
4) Výzkumný soubor
- Cílová skupina je tvořena edukanty, pro jejichž budoucí profesní uplatnění jsou potřebné technické základy termografie.
5) Využití v praxi
Výsledky výzkumného šetření budou sloužit jako souhrn informací technické stránky termografie, srozumitelný pro radiologické asistenty. Formou dotazníku budu zjišťovat znalosti a povědomí o termografii u studentů radiologického asistenta, ale i u jíž vystudovaných radiologů. Tato práce bude sloužit jako informační materiál nejen pro zdravotníky, ale i pro ostatní obory, zabývající se termografií (stavebnictví, vojenství atd.).
Zásady pro vypracování
1) Současný stav
Termografie je neinvazivní, bezkontaktní diagnostická metoda, kterou můžeme zobrazovat a měřit teplotu povrchu sledovaného objektu. Lidský organismus poměrně přesně reguluje svou vlastní tělesnou teplotu. Některé patologické jevy jsou schopné, v některých částech, nebo dokonce v celém organismu, tuto tělesnou teplotu rozhodit. Tyto teplotní změny můžeme detekovat metodou termografie. Termografie má velký potenciál, přesto v dnešní době zůstává opomíjena.
2) Cíle práce
C1. Výběr edukační teorie ve vazbě na studenty radiologických oborů.
C2. Popsat princip a využití termografie, vytvoření edukační podoby technické podstaty termografie.
C3. Analýza současného stavu edukační podoby technických základů termografie.
3) Metodika
- Cíle práce budou plněny na základě kvantitativního aplikovaného výzkumu, v jehož rámci budou ověřovány následující hypotézy:
H1. Edukační podoby technických základů termografie pro zkoumanou skupinu adresátů lze vytvořit aplikací teorie kurikulárního procesu.
H2. Znalosti adresátů edukace v oblasti technických základů termografie budou mít prostřednictvím implementovaného kurikula rozdělení blízké Gaussovu rozdělení.
4) Výzkumný soubor
- Cílová skupina je tvořena edukanty, pro jejichž budoucí profesní uplatnění jsou potřebné technické základy termografie.
5) Využití v praxi
Výsledky výzkumného šetření budou sloužit jako souhrn informací technické stránky termografie, srozumitelný pro radiologické asistenty. Formou dotazníku budu zjišťovat znalosti a povědomí o termografii u studentů radiologického asistenta, ale i u jíž vystudovaných radiologů. Tato práce bude sloužit jako informační materiál nejen pro zdravotníky, ale i pro ostatní obory, zabývající se termografií (stavebnictví, vojenství atd.).
Seznam doporučené literatury
ZÁŠKODNÝ, Přemysl. Přehled základů teoretické fyziky: (s aplikací na radiologii). Bratislava: Didaktis, c2005. ISBN 8089160255.
HELEBRANT, František. Technická diagnostika a spolehlivost. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2008. ISBN 978-80-248-1942-6
MARYŠKOVÁ, Helena. Termografie ve sportovní medicíně. 2007.
KOPAL, Ivan a Pavol KOŠTIAL. Základy infračervenej termografie: experimentálne metódy materiálového inžinierstva. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, katedra materiálového inženýrství, 2011. ISBN 978-80-248-2519-9.
PEŠTA, Jan, David TESAŘ a Viktor ZWIENER. Diagnostika staveb: hydroizolace, termografie, blower door test, akustika. Praha: DEKTRADE, 2011. ISBN 978-80-87215-09-8.
Seznam doporučené literatury
ZÁŠKODNÝ, Přemysl. Přehled základů teoretické fyziky: (s aplikací na radiologii). Bratislava: Didaktis, c2005. ISBN 8089160255.
HELEBRANT, František. Technická diagnostika a spolehlivost. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2008. ISBN 978-80-248-1942-6
MARYŠKOVÁ, Helena. Termografie ve sportovní medicíně. 2007.
KOPAL, Ivan a Pavol KOŠTIAL. Základy infračervenej termografie: experimentálne metódy materiálového inžinierstva. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, katedra materiálového inženýrství, 2011. ISBN 978-80-248-2519-9.
PEŠTA, Jan, David TESAŘ a Viktor ZWIENER. Diagnostika staveb: hydroizolace, termografie, blower door test, akustika. Praha: DEKTRADE, 2011. ISBN 978-80-87215-09-8.