Předkládaná diplomové práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Podstatou teoretické části je seznámení čtenáře se základními pojmy ionizujícího a neionizujícího záření, jejich druhy, zdroje, vliv na člověka a také možné využití a zneužití. Cílem práce bylo zhodnocení možného využití a zneužití ionizujícího a neionizujícího záření, pro lepší přehlednost jsou zjištěné informace zahrnuty ve formě tabulky do výsledkové části práce.
Praktická část je věnována zejména druhé výzkumné otázce, která měla za úmysl zjistit informovanost obyvatelstva o ionizujícím a neionizujícím záření. Pro získání odpovědi na zmíněnou otázku bylo zapotřebí metody sběru dat formou dotazníkového šetření. Dotazník byl složen celkem z 19 otázek, z čehož první 3 otázky rozřazovaly respondenty do kategorií podle pohlaví, věku a nejvyššího dosaženého vzdělání. Hlavní částí dotazníku bylo 12 otázek uzavřeného charakteru, které byly vyhodnocovány formou testu. Dotazník pak završovaly 4 otázky otevřené. Dotazníkové šetření přineslo značné množství informací, z nichž nejzásadnější byla průměrná informovanost obyvatelstva o ionizujícím a neionizujícím záření, což činilo 57,7 %. V diskuzi lze poté naleznout i odpověď na první výzkumnou otázku, jež zjišťovala, zda je větší hrozba zneužití u zdrojů ionizujícího záření.
Anotace v angličtině
This dissertation is divided in two parts: a theoretical, and a practical one. The purpose of the theoretical part is to introduce the reader to the elementary terms of ionizing and non-ionizing radiation, their types, sources, influence on humans, as well as possible manners of their use and abuse. The goal of the thesis is to evaluate possible use and abuse of ionizing and non-ionizing radiation. In the interest of clarity, the gathered information was included in the results chapter as a chart.
The practical part deals primarily with the first research question whose aim was to establish the level of public awareness about ionizing and non-ionizing radiation. To get answers, the method of data collection by means of a questionnaire survey was employed. The questionnaire consisted of 19 questions in total. The first 3 questions split the respondents into categories based on their gender, age, and educational attainment. The main part of the questionnaire involved 12 closed-ended questions, evaluated by a test. The survey was concluded by 4 opened-ended questions. The questionnaire survey provided a multitude of findings, most importantly that the average public awareness of ionizing and non-ionizing radiation is 57.7%. Finally, the discussion part answers the second research question which sought to determine whether there's a greater danger of ionizing radiation sources being abused.
Klíčová slova
Ionizující záření, neionizující záření, využití, zneužití, informovanost obyvatelstva
Klíčová slova v angličtině
ionizing radiation, non-ionizing radiation, use, abuse, public awareness
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomové práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Podstatou teoretické části je seznámení čtenáře se základními pojmy ionizujícího a neionizujícího záření, jejich druhy, zdroje, vliv na člověka a také možné využití a zneužití. Cílem práce bylo zhodnocení možného využití a zneužití ionizujícího a neionizujícího záření, pro lepší přehlednost jsou zjištěné informace zahrnuty ve formě tabulky do výsledkové části práce.
Praktická část je věnována zejména druhé výzkumné otázce, která měla za úmysl zjistit informovanost obyvatelstva o ionizujícím a neionizujícím záření. Pro získání odpovědi na zmíněnou otázku bylo zapotřebí metody sběru dat formou dotazníkového šetření. Dotazník byl složen celkem z 19 otázek, z čehož první 3 otázky rozřazovaly respondenty do kategorií podle pohlaví, věku a nejvyššího dosaženého vzdělání. Hlavní částí dotazníku bylo 12 otázek uzavřeného charakteru, které byly vyhodnocovány formou testu. Dotazník pak završovaly 4 otázky otevřené. Dotazníkové šetření přineslo značné množství informací, z nichž nejzásadnější byla průměrná informovanost obyvatelstva o ionizujícím a neionizujícím záření, což činilo 57,7 %. V diskuzi lze poté naleznout i odpověď na první výzkumnou otázku, jež zjišťovala, zda je větší hrozba zneužití u zdrojů ionizujícího záření.
Anotace v angličtině
This dissertation is divided in two parts: a theoretical, and a practical one. The purpose of the theoretical part is to introduce the reader to the elementary terms of ionizing and non-ionizing radiation, their types, sources, influence on humans, as well as possible manners of their use and abuse. The goal of the thesis is to evaluate possible use and abuse of ionizing and non-ionizing radiation. In the interest of clarity, the gathered information was included in the results chapter as a chart.
The practical part deals primarily with the first research question whose aim was to establish the level of public awareness about ionizing and non-ionizing radiation. To get answers, the method of data collection by means of a questionnaire survey was employed. The questionnaire consisted of 19 questions in total. The first 3 questions split the respondents into categories based on their gender, age, and educational attainment. The main part of the questionnaire involved 12 closed-ended questions, evaluated by a test. The survey was concluded by 4 opened-ended questions. The questionnaire survey provided a multitude of findings, most importantly that the average public awareness of ionizing and non-ionizing radiation is 57.7%. Finally, the discussion part answers the second research question which sought to determine whether there's a greater danger of ionizing radiation sources being abused.
Klíčová slova
Ionizující záření, neionizující záření, využití, zneužití, informovanost obyvatelstva
Klíčová slova v angličtině
ionizing radiation, non-ionizing radiation, use, abuse, public awareness
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Ionizující záření je souhrnné označení pro záření, jehož kvanta mají energii postačující k ionizaci atomů nebo molekul ozářené látky. Ionizující záření vzniká při radioaktivním rozpadu, vlivem kosmického záření nebo jej lze vytvořit uměle. Využití ionizujícího záření je ve více lidských oborech, například v lékařství nebo výzkumu. Neionizující pole a záření reprezentují elektrické a magnetické pole, elektromagnetické záření včetně viditelného světla, ultrafialového a infračerveného záření a laserového záření.
Cíl práce:
1. Zhodnotit možnosti využití ionizujícího a neionizujícího záření.
2. Zhodnotit možnosti zneužití ionizujícího a neionizujícího záření.
Výzkumná otázka:
1. Je větší hrozba zneužití u zdrojů ionizujícího záření?
2. Je obyvatelstvo dostatečně informováno o IZ a non-IZ záření?
Metodika:
Analyzovat využití ionizujícího a neionizujícího záření v lékařství dle statistik ÚZIS. Analyzovat možnosti využití ionizujícího a neionizujícího záření v technice. Zhodnotit možnosti zneužití zdrojů IZ a non-IZ a zabezpečení zdrojů záření. Dotazníkové šetření týkající se informovanosti obyvatel o dané problematice.
Využití práce v praxi:
Diplomová práce bude sloužit jako informační podklad pro laickou veřejnost.
Zásady pro vypracování
Současný stav:
Ionizující záření je souhrnné označení pro záření, jehož kvanta mají energii postačující k ionizaci atomů nebo molekul ozářené látky. Ionizující záření vzniká při radioaktivním rozpadu, vlivem kosmického záření nebo jej lze vytvořit uměle. Využití ionizujícího záření je ve více lidských oborech, například v lékařství nebo výzkumu. Neionizující pole a záření reprezentují elektrické a magnetické pole, elektromagnetické záření včetně viditelného světla, ultrafialového a infračerveného záření a laserového záření.
Cíl práce:
1. Zhodnotit možnosti využití ionizujícího a neionizujícího záření.
2. Zhodnotit možnosti zneužití ionizujícího a neionizujícího záření.
Výzkumná otázka:
1. Je větší hrozba zneužití u zdrojů ionizujícího záření?
2. Je obyvatelstvo dostatečně informováno o IZ a non-IZ záření?
Metodika:
Analyzovat využití ionizujícího a neionizujícího záření v lékařství dle statistik ÚZIS. Analyzovat možnosti využití ionizujícího a neionizujícího záření v technice. Zhodnotit možnosti zneužití zdrojů IZ a non-IZ a zabezpečení zdrojů záření. Dotazníkové šetření týkající se informovanosti obyvatel o dané problematice.
Využití práce v praxi:
Diplomová práce bude sloužit jako informační podklad pro laickou veřejnost.
Seznam doporučené literatury
ROSINA, Jozef. Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4237-3.
NAVRÁTIL, Leoš a Jozef ROSINA. Medicínská biofyzika. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1152-4.
HEŘMAN, Miroslav. Základy radiologie. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-2901-4.
KOGEL, Albert van der a Michael JOINER, ed. Basic clinical radiobiology. 4th ed. London: Hodder Arnold, 2008. ISBN 978-0-340-92966-7.
KASTBERG, Anders. Ion-beam and VUV laser-spectroscopy. Uppsala: Anders Kastberg, 1992. Acta Universitatis Upsaliensis. ISBN 9155429696.
Seznam doporučené literatury
ROSINA, Jozef. Biofyzika: pro zdravotnické a biomedicínské obory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4237-3.
NAVRÁTIL, Leoš a Jozef ROSINA. Medicínská biofyzika. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1152-4.
HEŘMAN, Miroslav. Základy radiologie. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-2901-4.
KOGEL, Albert van der a Michael JOINER, ed. Basic clinical radiobiology. 4th ed. London: Hodder Arnold, 2008. ISBN 978-0-340-92966-7.
KASTBERG, Anders. Ion-beam and VUV laser-spectroscopy. Uppsala: Anders Kastberg, 1992. Acta Universitatis Upsaliensis. ISBN 9155429696.