Diplomová práce se se zabývá tématem supervize, konkrétně jejím vnímáním pracovníky sociálních služeb v závislosti na délce jejich praxe. Supervizi mnozí vnímají jako prostředek odborného růstu zaměstnanců či jako prevenci syndromu vyhoření. Ať už však supervizi vnímáme jakkoliv, nelze jí odepřít významný vliv v oblasti pomáhajících profesí.
Hlavním cílem praktické části této práce je popsat názory pracovníků sociálních služeb na supervizi, a to v závislosti na délce jejich praxe. Ke zjištění tohoto cíle byly stanoveny dvě výzkumné otázky. 1. Jak pracovníci sociálních služeb vnímají supervizi? 2. Jak se měnily názory pracovníků sociálních služeb na supervizi v průběhu jejich praxe?
Pro dosažení cíle byla zvolena kvalitativní strategie, metoda dotazování. Rozhovory probíhaly neřízenou formou. Získaná data byla poté zpracována metodou vytváření trsů.
Na základě získaných výsledků se domnívám, že cíl práce byl naplněn. Pracovníci sociálních služeb vnímají supervizi obecně velice pozitivně. Taktéž supervizi vnímají jako součást své profese. Negativněji je vnímána supervize v rámci studia střední či vysoké školy. Názory informantek na supervizi se však v průběhu praxe významně neměnily.
Výsledky této diplomové práce mohou posloužit jako informační materiál pro zaměstnavatele, kteří jsou zodpovědní za zajišťování supervizí v organizacích sociálních služeb. Taktéž může tato diplomová práce posloužit jako zajímavost pro pracovníky sociálních služeb, kteří jsou se supervizí nespokojeni a mají k ní negativní postoj.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with topic of supervision, especially with its perception by social workers depending on length of their working experience. Supervision is mostly perceived as a resource for professional growth of employees or as prevention against burnout syndrome. Regardless of how supervision is perceived, we cannot disclaim it has significant influence in area of helping professions.
The goal of practical part is to describe opinions of social workers on supervision according to the length of their working experience. To find this aim out were defined two research questions: 1. How social workers perceive supervision? 2. How their opinions have been changing in the course of their working experience?
For reaching out this goal was chosen qualitative strategy, method of questioning. Interviews were not controlled. The obtained data were afterwards elaborated by method of clustering.
Based on the obtained results I suppose goal of this thesis was fulfilled. I found out how social workers perceive the supervision with an effort to take into account the influence of increasing working experience on that perception with taking their working experience into consideration. Social workers perceive supervision very positively in general. As well they perceive supervision as part of their profession. The supervision is perceived more negatively during the high school or university studies. However opinions of respondents on supervision were not significantly changeable during working experience.
Results of this diploma thesis may be used as informational material for employers which are responsible for provision of supervisions in social services organisations. As well may this thesis be a resource of interest for social workers who are unsatisfied with supervision and have negative attitude to it.
Klíčová slova
Supervize, supervizor, supervidovaný, syndrom vyhoření, supervizní kontrakt
Diplomová práce se se zabývá tématem supervize, konkrétně jejím vnímáním pracovníky sociálních služeb v závislosti na délce jejich praxe. Supervizi mnozí vnímají jako prostředek odborného růstu zaměstnanců či jako prevenci syndromu vyhoření. Ať už však supervizi vnímáme jakkoliv, nelze jí odepřít významný vliv v oblasti pomáhajících profesí.
Hlavním cílem praktické části této práce je popsat názory pracovníků sociálních služeb na supervizi, a to v závislosti na délce jejich praxe. Ke zjištění tohoto cíle byly stanoveny dvě výzkumné otázky. 1. Jak pracovníci sociálních služeb vnímají supervizi? 2. Jak se měnily názory pracovníků sociálních služeb na supervizi v průběhu jejich praxe?
Pro dosažení cíle byla zvolena kvalitativní strategie, metoda dotazování. Rozhovory probíhaly neřízenou formou. Získaná data byla poté zpracována metodou vytváření trsů.
Na základě získaných výsledků se domnívám, že cíl práce byl naplněn. Pracovníci sociálních služeb vnímají supervizi obecně velice pozitivně. Taktéž supervizi vnímají jako součást své profese. Negativněji je vnímána supervize v rámci studia střední či vysoké školy. Názory informantek na supervizi se však v průběhu praxe významně neměnily.
Výsledky této diplomové práce mohou posloužit jako informační materiál pro zaměstnavatele, kteří jsou zodpovědní za zajišťování supervizí v organizacích sociálních služeb. Taktéž může tato diplomová práce posloužit jako zajímavost pro pracovníky sociálních služeb, kteří jsou se supervizí nespokojeni a mají k ní negativní postoj.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is dealing with topic of supervision, especially with its perception by social workers depending on length of their working experience. Supervision is mostly perceived as a resource for professional growth of employees or as prevention against burnout syndrome. Regardless of how supervision is perceived, we cannot disclaim it has significant influence in area of helping professions.
The goal of practical part is to describe opinions of social workers on supervision according to the length of their working experience. To find this aim out were defined two research questions: 1. How social workers perceive supervision? 2. How their opinions have been changing in the course of their working experience?
For reaching out this goal was chosen qualitative strategy, method of questioning. Interviews were not controlled. The obtained data were afterwards elaborated by method of clustering.
Based on the obtained results I suppose goal of this thesis was fulfilled. I found out how social workers perceive the supervision with an effort to take into account the influence of increasing working experience on that perception with taking their working experience into consideration. Social workers perceive supervision very positively in general. As well they perceive supervision as part of their profession. The supervision is perceived more negatively during the high school or university studies. However opinions of respondents on supervision were not significantly changeable during working experience.
Results of this diploma thesis may be used as informational material for employers which are responsible for provision of supervisions in social services organisations. As well may this thesis be a resource of interest for social workers who are unsatisfied with supervision and have negative attitude to it.
Klíčová slova
Supervize, supervizor, supervidovaný, syndrom vyhoření, supervizní kontrakt
Současný stav dané problematiky:
Supervize je jedním z nástrojů odborného růstu zaměstnanců, především v pomáhajících profesích. Je považována i za jednu z metod boje proti syndromu vyhoření. Často se můžeme setkat s nevolí zaměstnavatele supervizi zaplatit, na druhou stranu ale i s nechutí zaměstnanců se supervizí účastnit. Je nutno dodat, že supervize je jistě velmi přínosná, pokud je vhodně zvolen supervizor a dobře nastavené podmínky spolupráce mezi supervidovaným supervizorem zaměstnavatelem.
Cíl práce:
Hlavním cílem praktické části je popsat názory pracovníků sociálních služeb na supervizi, a to v závislosti na délce jejich praxe.
Výzkumné otázky:
1. Jak pracovníci sociálních služeb vnímají supervizi?
2. Jak se měnily názory pracovníků na supervizi v průběhu jejich praxe?
Metodika:
Ke zpracování výzkumu bude použita kvalitativní strategie, metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Předpokládaným postupem při vyhodnocování dat bude metoda vytváření trsů.
Základní soubor: Základním souborem budou sociální pracovníci sociálních služeb působících v Písku, vybraní na základě záměrného výběru.
Předpokládané využití v praxi:
Diplomová práce bude sloužit jako reflexe současného stavu vnímání supervize. Současně může tato práce posloužit jako informační materiál zaměstnavatelům, jejichž úkolem je supervizi svým zaměstnancům zajišťovat.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Supervize je jedním z nástrojů odborného růstu zaměstnanců, především v pomáhajících profesích. Je považována i za jednu z metod boje proti syndromu vyhoření. Často se můžeme setkat s nevolí zaměstnavatele supervizi zaplatit, na druhou stranu ale i s nechutí zaměstnanců se supervizí účastnit. Je nutno dodat, že supervize je jistě velmi přínosná, pokud je vhodně zvolen supervizor a dobře nastavené podmínky spolupráce mezi supervidovaným supervizorem zaměstnavatelem.
Cíl práce:
Hlavním cílem praktické části je popsat názory pracovníků sociálních služeb na supervizi, a to v závislosti na délce jejich praxe.
Výzkumné otázky:
1. Jak pracovníci sociálních služeb vnímají supervizi?
2. Jak se měnily názory pracovníků na supervizi v průběhu jejich praxe?
Metodika:
Ke zpracování výzkumu bude použita kvalitativní strategie, metoda dotazování, technika neřízeného rozhovoru. Předpokládaným postupem při vyhodnocování dat bude metoda vytváření trsů.
Základní soubor: Základním souborem budou sociální pracovníci sociálních služeb působících v Písku, vybraní na základě záměrného výběru.
Předpokládané využití v praxi:
Diplomová práce bude sloužit jako reflexe současného stavu vnímání supervize. Současně může tato práce posloužit jako informační materiál zaměstnavatelům, jejichž úkolem je supervizi svým zaměstnancům zajišťovat.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
1. BOSTOCK, L., 2015. Interprofessional Staff Supervision in Adult Health and Social Care Services. Hove: Pavilion, I. ISBN 978-1-910366-68-4.
2. RUNCAN, P., 2013. Supervision in Educational, Social and Medical Services Professions. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-4908-1.
3. WONNACOTT, J., 2011. Mastering Social Work Supervision. 2. Vyd. London: Jessica Kingsley Publishers, 192 s. ISBN 978-1-84905-177-4.
4. DAVYS, A. a L. BEDDOE, 2010. Best Practice in Professional Supervision: A Guide for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers, 256 s. ISBN 978-0-85700-384-3.
5. MATOUŠEK, O., 2013. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN
978-80-262-0366-7.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
1. BOSTOCK, L., 2015. Interprofessional Staff Supervision in Adult Health and Social Care Services. Hove: Pavilion, I. ISBN 978-1-910366-68-4.
2. RUNCAN, P., 2013. Supervision in Educational, Social and Medical Services Professions. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-4908-1.
3. WONNACOTT, J., 2011. Mastering Social Work Supervision. 2. Vyd. London: Jessica Kingsley Publishers, 192 s. ISBN 978-1-84905-177-4.
4. DAVYS, A. a L. BEDDOE, 2010. Best Practice in Professional Supervision: A Guide for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers, 256 s. ISBN 978-0-85700-384-3.
5. MATOUŠEK, O., 2013. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN
978-80-262-0366-7.