Tato bakalářská práce je věnována tématu školní sociální práce. Cílem práce bylo zjistit, jaké mají rodiče žáků základních škol názory na možné působení sociálního pracovníka na základních školách. Pojmy školní sociální práce a školní sociální pracovník jsou v České republice prozatím téměř neznámé. Chybí zde legislativní ukotvení školní sociální práce a také odborníci, kteří by se tímto tématem zabývali. Spolupráce s rodinou žáka je velice důležitou součástí školní sociální práce a proto je nezbytné dozvědět se více o názorech rodičů na tuto problematiku.
K dosažení cíle práce byla použita kvalitativní strategie výzkumu a metoda polořízeného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořili rodiče žáků základních škol v Českých Budějovicích. Rozhovor byl uskutečněn s celkem 8 informanty. Získaná data byla vyhodnocována pomocí otevřeného kódování a jsou prezentována formou kategorizace dat.
Výsledky výzkumu ukázaly, že většina rodičů žáků základních škol by ocenili pozici školního sociálního pracovníka fungujícího na škole. Nejčastěji by školního sociálního pracovníka využili při řešení problémových situací spojených s rizikovým chováním žáků a také při snaze získat informace o fungování školy. Rodiče se shodli na tom, že školní sociální pracovník působící na základní škole by byl užitečným přínosem do prostředí školy. Někteří rodiče ale uvedli, že si nejsou jisti, zda by byl potřebný, neboť na základních školách v České republice fungují pedagogičtí pracovníci, kteří dle názorů některých rodičů zastanou práci, kterou by mohl vykonávat školní sociální pracovník. Mohu ovšem s jistotou říci, že zavedení pozice školního sociálního pracovníka na základních školách by mělo pozitivní dopad do prostředí školy.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is the social work in schools. The aim of this thesis is to find out the opinions of parents of elementary school students about the possibility of a social worker operating at elementary schools. Nowadays, words such as social work or social worker are almost unknown in the Czech Republic. Legislative for school social work is missing as well as experts working in the field of social work. Cooperation with the families of students is an important part of school social work and therefore it is necessary to inquire about the parents' views of school social work.
The qualitative method and semi-structured interview were used to reach this text's goal. The sample population was parents of elementary school pupils from České Budějovice. The sample size was eight people. Data were analyzed using open coding and are presented using categorization.
The research results showed that most of the parents would welcome the social worker position in elementary schools. The parents would mostly use social worker in the problematic scenarios linked with the students' problematic behaviour and to gather information about the functioning of school. Parents agreed upon the social worker being an asset to school environment. Some parents showed uncertainty about the need for social worker and expressed the idea of specialized teachers who already work at schools being able to do school social work as well. What can certainly be told is that school social worker position would have a positive impact on elementary school environment.
Klíčová slova
školní sociální práce, školní sociální pracovník, základní škola, rodiče žáků, rizikové chování, informovanost rodičů
Klíčová slova v angličtině
school social work, school social worker, elementary school, parents of pupils, riski behavior, parents´ awaren
Rozsah průvodní práce
60 s. (93 748 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je věnována tématu školní sociální práce. Cílem práce bylo zjistit, jaké mají rodiče žáků základních škol názory na možné působení sociálního pracovníka na základních školách. Pojmy školní sociální práce a školní sociální pracovník jsou v České republice prozatím téměř neznámé. Chybí zde legislativní ukotvení školní sociální práce a také odborníci, kteří by se tímto tématem zabývali. Spolupráce s rodinou žáka je velice důležitou součástí školní sociální práce a proto je nezbytné dozvědět se více o názorech rodičů na tuto problematiku.
K dosažení cíle práce byla použita kvalitativní strategie výzkumu a metoda polořízeného rozhovoru. Výzkumný vzorek tvořili rodiče žáků základních škol v Českých Budějovicích. Rozhovor byl uskutečněn s celkem 8 informanty. Získaná data byla vyhodnocována pomocí otevřeného kódování a jsou prezentována formou kategorizace dat.
Výsledky výzkumu ukázaly, že většina rodičů žáků základních škol by ocenili pozici školního sociálního pracovníka fungujícího na škole. Nejčastěji by školního sociálního pracovníka využili při řešení problémových situací spojených s rizikovým chováním žáků a také při snaze získat informace o fungování školy. Rodiče se shodli na tom, že školní sociální pracovník působící na základní škole by byl užitečným přínosem do prostředí školy. Někteří rodiče ale uvedli, že si nejsou jisti, zda by byl potřebný, neboť na základních školách v České republice fungují pedagogičtí pracovníci, kteří dle názorů některých rodičů zastanou práci, kterou by mohl vykonávat školní sociální pracovník. Mohu ovšem s jistotou říci, že zavedení pozice školního sociálního pracovníka na základních školách by mělo pozitivní dopad do prostředí školy.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is the social work in schools. The aim of this thesis is to find out the opinions of parents of elementary school students about the possibility of a social worker operating at elementary schools. Nowadays, words such as social work or social worker are almost unknown in the Czech Republic. Legislative for school social work is missing as well as experts working in the field of social work. Cooperation with the families of students is an important part of school social work and therefore it is necessary to inquire about the parents' views of school social work.
The qualitative method and semi-structured interview were used to reach this text's goal. The sample population was parents of elementary school pupils from České Budějovice. The sample size was eight people. Data were analyzed using open coding and are presented using categorization.
The research results showed that most of the parents would welcome the social worker position in elementary schools. The parents would mostly use social worker in the problematic scenarios linked with the students' problematic behaviour and to gather information about the functioning of school. Parents agreed upon the social worker being an asset to school environment. Some parents showed uncertainty about the need for social worker and expressed the idea of specialized teachers who already work at schools being able to do school social work as well. What can certainly be told is that school social worker position would have a positive impact on elementary school environment.
Klíčová slova
školní sociální práce, školní sociální pracovník, základní škola, rodiče žáků, rizikové chování, informovanost rodičů
Klíčová slova v angličtině
school social work, school social worker, elementary school, parents of pupils, riski behavior, parents´ awaren
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
V České republice narozdíl od zahraničí školní sociální práce není zavedena. Protože se v zahraniční praxi setkáváme s různými přístupy a postupy, autoři se v definici školní sociální práce úplně neshodují. Školní sociální pracovník spolupracuje s žáky a jejich rodinami, se školou a s dalšími institucemi. Bohužel v České republice prozatím chybí přesné vymezení školní sociální práce, odborníci, kteří by se tímto tématem zabývali, a především legislativní ustanovení.
Cíl práce a hypotézy:
Cílem práce je zjistit, jaký názor mají rodiče žáků základních škol na možné působení sociálního pracovníka v základní škole.
Výzkumné otázky:
Jak definují rodiče žáků základních škol školní sociální práci?
Jakou mají rodiče žáků základních škol představu o náplni práce školního sociálního pracovníka?
Jakým způsobem by mohli rodiče žáků základních škol školního sociálního pracovníka využít?
Metodika:
K vypracování bude použita kvalitativní strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Předpokládaným postupem při vyhodnocování dat bude kategorizace dat.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem jsou rodiče žáků základních škol v Českých Budějovicích vybraní na základě metody sněhové koule.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Bakalářská práce může být dalším podkladem pro diskuse o zavedení školní sociální práce v České republice. Přinese neobvyklý pohled ze strany budoucích uživatelů školní sociální práce, a to ze strany rodičů žáků základních škol. Může to být také zpětná vazba pro ředitele a pedagogy o vnímání potřebnosti sociální práce na konkrétních školách.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
V České republice narozdíl od zahraničí školní sociální práce není zavedena. Protože se v zahraniční praxi setkáváme s různými přístupy a postupy, autoři se v definici školní sociální práce úplně neshodují. Školní sociální pracovník spolupracuje s žáky a jejich rodinami, se školou a s dalšími institucemi. Bohužel v České republice prozatím chybí přesné vymezení školní sociální práce, odborníci, kteří by se tímto tématem zabývali, a především legislativní ustanovení.
Cíl práce a hypotézy:
Cílem práce je zjistit, jaký názor mají rodiče žáků základních škol na možné působení sociálního pracovníka v základní škole.
Výzkumné otázky:
Jak definují rodiče žáků základních škol školní sociální práci?
Jakou mají rodiče žáků základních škol představu o náplni práce školního sociálního pracovníka?
Jakým způsobem by mohli rodiče žáků základních škol školního sociálního pracovníka využít?
Metodika:
K vypracování bude použita kvalitativní strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Předpokládaným postupem při vyhodnocování dat bude kategorizace dat.
Výběrový soubor:
Výběrovým souborem jsou rodiče žáků základních škol v Českých Budějovicích vybraní na základě metody sněhové koule.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Bakalářská práce může být dalším podkladem pro diskuse o zavedení školní sociální práce v České republice. Přinese neobvyklý pohled ze strany budoucích uživatelů školní sociální práce, a to ze strany rodičů žáků základních škol. Může to být také zpětná vazba pro ředitele a pedagogy o vnímání potřebnosti sociální práce na konkrétních školách.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
KELLY, M. et al., 2010. School social work: an Evidence-Informed Framework for Practice. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-537390-5.
DULMUS, C. a K. SOWERS. 2012. Social work - Fields of practise. Hoboken, New Yersey: John Wiley&sons, inc. ISBN 978-1-118-17692-4.
MATOUŠEK, O. 2013. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATULAYOVÁ, T. a L. MUSIL. 2013. Social work, education and postmodernity: theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues. Ed. 1st. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 144 s. ISBN 978-80-7494-032-3.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, O., 2008. Metody a řízení sociální práce. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-502-8.
KELLY, M. et al., 2010. School social work: an Evidence-Informed Framework for Practice. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-537390-5.
DULMUS, C. a K. SOWERS. 2012. Social work - Fields of practise. Hoboken, New Yersey: John Wiley&sons, inc. ISBN 978-1-118-17692-4.
MATOUŠEK, O. 2013. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATULAYOVÁ, T. a L. MUSIL. 2013. Social work, education and postmodernity: theory and studies in selected Czech, Slovak and Polish issues. Ed. 1st. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 144 s. ISBN 978-80-7494-032-3.