Diplomová práce se zabývá výukou kartografie a terénní výukou prostřednictvím map a moderních navigačních technologií na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem je vytvoření vlastních výukových aktivit a s nimi souvisejících pracovních listů do výuky zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Teoretická část práce se zabývá zařazením tématu do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a výukou kartografie a terénní výukou na druhém stupni základní školy. Praktická část práce řeší hodnocení učebnic zeměpisu s doložkou MŠMT platnou v roce 2019 a v neposlední řadě uvádí také příklady aktivit spojených s výukou kartografie a terénní výukou zeměpisu.
Annotation in English
The diploma thesis deals with teaching mapping skills and geographical fieldwork using maps and modern navigation technologies on the 2nd grade of the primary school. The main goal of the thesis is to make learning activities and worksheets for teaching Geography in the 6th grade. The theoretical part deals with setting the topic into the Framework Educational Programme for Primary Education and teaching of mapping skills and geographical fieldwork on the 2nd grade of the primary school. The practical part includes evaluation of textbooks of Geography with authorising clause of the Ministry of Education, Youth and Sports valid in 2019. Finally, the practical part offers learning activities dealing with teaching mapping skills and geographical fieldwork.
Keywords
zeměpis, kartografie, terénní výuka, mapy, moderní navigační technologie, 2. stupeň ZŠ
Keywords in English
Geography, mapping skills, geographical fieldwork, maps, modern navigation technologies, primary school
Length of the covering note
120 s. + 25 s. příloh
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá výukou kartografie a terénní výukou prostřednictvím map a moderních navigačních technologií na druhém stupni základní školy. Hlavním cílem je vytvoření vlastních výukových aktivit a s nimi souvisejících pracovních listů do výuky zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Teoretická část práce se zabývá zařazením tématu do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a výukou kartografie a terénní výukou na druhém stupni základní školy. Praktická část práce řeší hodnocení učebnic zeměpisu s doložkou MŠMT platnou v roce 2019 a v neposlední řadě uvádí také příklady aktivit spojených s výukou kartografie a terénní výukou zeměpisu.
Annotation in English
The diploma thesis deals with teaching mapping skills and geographical fieldwork using maps and modern navigation technologies on the 2nd grade of the primary school. The main goal of the thesis is to make learning activities and worksheets for teaching Geography in the 6th grade. The theoretical part deals with setting the topic into the Framework Educational Programme for Primary Education and teaching of mapping skills and geographical fieldwork on the 2nd grade of the primary school. The practical part includes evaluation of textbooks of Geography with authorising clause of the Ministry of Education, Youth and Sports valid in 2019. Finally, the practical part offers learning activities dealing with teaching mapping skills and geographical fieldwork.
Keywords
zeměpis, kartografie, terénní výuka, mapy, moderní navigační technologie, 2. stupeň ZŠ
Keywords in English
Geography, mapping skills, geographical fieldwork, maps, modern navigation technologies, primary school
Research Plan
Cílem diplomové práce je především vypracování pracovních listů o mapách a moderních navigačních technologiích, které budou prakticky využity při výuce na 2. stupni ZŠ.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahující se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části a vymezení základní terminologie.
2. Diplomantka vyhodnotí současné výukové materiály kartografie používané na 2. stupni základní školy.
3. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy námětů na pracovní listy věnující se konkrétním praktickým ukázkám a možnostem využití map a moderních navigačních technologií při výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy.
Research Plan
Cílem diplomové práce je především vypracování pracovních listů o mapách a moderních navigačních technologiích, které budou prakticky využity při výuce na 2. stupni ZŠ.
Při tvorbě diplomové práce bude postupováno následujícím způsobem:
1. Diplomantka provede rozbor literatury a materiálů vztahující se k tématu diplomové práce. První část diplomové práce bude věnována teoretické části a vymezení základní terminologie.
2. Diplomantka vyhodnotí současné výukové materiály kartografie používané na 2. stupni základní školy.
3. Diplomantka na základě studia literatury a potřebných didaktických pramenů vytvoří vlastní návrhy námětů na pracovní listy věnující se konkrétním praktickým ukázkám a možnostem využití map a moderních navigačních technologií při výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy.
Recommended resources
Seznam odborné literatury:
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
Kolajová, L., Plucková, I. (2007): Projektové vyučování na I. stupni ZŠ. Diplomová práce. PF MU v Brně, Brno. 106 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portal. Dostupné na http://www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Recommended resources
Seznam odborné literatury:
Franc, D., Zounková, D., Andy, M. (2007): Učení zážitkem a hrou: praktická příručka pro instruktora. Computer press, Brno. 201 s.
Kalhous, Z., Obst, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
Kolajová, L., Plucková, I. (2007): Projektové vyučování na I. stupni ZŠ. Diplomová práce. PF MU v Brně, Brno. 106 s.
Koten, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
Pávková, J. (2002): Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Portál, Praha. 231 s.
Petty, G. (2006): Moderní vyučoování. Portál, Praha. 380 s.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
Šupka, J., Hofmann, E., Rux, J. (1993) Didaktika geografie. PF MU v Brně , Brno. 104 s.
Šulcová, R., Pisková, D. (2008): Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy. PřF UK v Praze, Praha. 146 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portal. Dostupné na http://www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.