Martina Käferová se ve své bakalářské práci bude zabývat bilingvismem a problémy s ním spojenými z lingvistického hlediska.
V teoretické části objasní terminologii vztahující se k tématu. Popíše druhy bilingvismu, výhody, nevýhody a řečový vývoj bilingvních dětí.
V praktické části studentka charakterizuje situaci minimálně osmi bilingvních rodin s dětmi ve věku od 6 do 16 let. Při tom se bude soustředit na vztah mezi prvním a druhým jazykem, na konkrétní výhody a problémy jednotlivých bilingvních dětí při osvojování dvou jazyků. Martina Käferová se bude snažit do svého výzkumu zahrnout nejen bilingvní rodiny s německým a anglickým jazykem, nýbrž také slovenským a pokud možno i rómským.
Cílem práce je upozornit na konkrétní problémy bilingvních dětí při osvojování si dvou jazyků z lingvistického hlediska.
Zásady pro vypracování
Martina Käferová se ve své bakalářské práci bude zabývat bilingvismem a problémy s ním spojenými z lingvistického hlediska.
V teoretické části objasní terminologii vztahující se k tématu. Popíše druhy bilingvismu, výhody, nevýhody a řečový vývoj bilingvních dětí.
V praktické části studentka charakterizuje situaci minimálně osmi bilingvních rodin s dětmi ve věku od 6 do 16 let. Při tom se bude soustředit na vztah mezi prvním a druhým jazykem, na konkrétní výhody a problémy jednotlivých bilingvních dětí při osvojování dvou jazyků. Martina Käferová se bude snažit do svého výzkumu zahrnout nejen bilingvní rodiny s německým a anglickým jazykem, nýbrž také slovenským a pokud možno i rómským.
Cílem práce je upozornit na konkrétní problémy bilingvních dětí při osvojování si dvou jazyků z lingvistického hlediska.
Seznam doporučené literatury
HARDING-ESCH, Edith a Philip RILEY (2008). Bilingvní rodina. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-358-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana (2010). Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
PRŮCHA, Jan (2011). Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3603-7.
ŠTEFÁNIK, Jozef (2000). Jeden človek, dva jazyky. Dvojjazyčnosť u detí - predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press. ISBN 80-88880-41-6.
ŠTEFÁNIK, Jozef (2000). Bilingvizmus na pozadí dvoch morfologicky odlišných typov jazykov. Intenčný bilingvizmus u detí. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 80-223-1408-0.
ŠTEFÁNIK, Jozef (ed.) (2004). Antológia bilinguizmu. Bratislava: Academic Electronic Press. ISBN 80-88880-54-8.
ŠULOVÁ, Lenka (2007). Výuka cizích jazyků od raného dětství? Možná rizika či výhody? Elektronický časopis Česko-moravské psychologické společnosti. Roč. 1, č.1, dostupný z https://e-psycholog.eu/pdf/sulova.pdf
VÁGNEROVÁ, Marie (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HARDING-ESCH, Edith a Philip RILEY (2008). Bilingvní rodina. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-358-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana (2010). Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
PRŮCHA, Jan (2011). Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3603-7.
ŠTEFÁNIK, Jozef (2000). Jeden človek, dva jazyky. Dvojjazyčnosť u detí - predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press. ISBN 80-88880-41-6.
ŠTEFÁNIK, Jozef (2000). Bilingvizmus na pozadí dvoch morfologicky odlišných typov jazykov. Intenčný bilingvizmus u detí. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 80-223-1408-0.
ŠTEFÁNIK, Jozef (ed.) (2004). Antológia bilinguizmu. Bratislava: Academic Electronic Press. ISBN 80-88880-54-8.
ŠULOVÁ, Lenka (2007). Výuka cizích jazyků od raného dětství? Možná rizika či výhody? Elektronický časopis Česko-moravské psychologické společnosti. Roč. 1, č.1, dostupný z https://e-psycholog.eu/pdf/sulova.pdf
VÁGNEROVÁ, Marie (2012). Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.