Tato bakalářská práce se zabývá tematikou fanouškovství, konkrétně fanouškovskými komunitami fikčních kulturních děl. V první části mapuje postupný výzkum masových médií od 20. století a rozvoj přístupu k publiku konzumujícímu mediální sdělení. Shrnuje, že otázka recipientů masmediálních sdělení byla dříve vnímána jako otázka jednolité masy pod totální nadvládou kulturního průmyslu; s postupem času výzkum však prokázal diverzitu v publiku, jejímž výsledkem je různorodost vnímání mediálních sdělení. Od obecného přístupu přechází v druhé části ke zkoumání specifické skupiny v rámci publika, fanoušků. Nastiňuje měnící se vhled akademického světa do světa fanouškovství skrz komparaci různých prací o této tematice a informuje o obecných kvalitách fanouškovských komunit v různých časových vymezeních. Dochází k závěru, že při práci s fanouškovskými komunitami je nosné se zabývat tématy jako rezistence vůči kulturnímu průmyslu, komunitní aspekt fanouškovství, aktivita a pasivita fanouška, a jeho reprezentace na akademické půdě a v médiích samotných.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of fans, specifically fan communities surrounding cultural works of fiction. In the first part it maps out the progress of media studies in the 20th century and the research of audiences and their consumption of media messages. It summarizes that the question of media message reception had previously been viewed as a question of a uniform mass of people under the total control of the media industry; afterwards research proved diversity in the audience that resulted in a variety of media message perceptions. From this general approach it moves in the second part to examine a specific group within an audience, the fans. It outlines the gradual shifts in the way the academic world has viewed the fan world through the comparison of various works on this topic and it informs about the general characteristics of fan communities at various points in time. It concludes that while working with the subject of fan communities it is relevant to incorporate topics such as resistance against the cultural industry, the community aspect of being a fan, the activity and passivity of being a fan, and their representation in academia and in media messages themselves.
Klíčová slova
pop-kultura, masová kultura, mediální studia, studium publika, fanouškovství, fandom
Klíčová slova v angličtině
pop-culture, mass culture, media studies, audience studies, fans, fandom
Rozsah průvodní práce
36 s. (83 073 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tematikou fanouškovství, konkrétně fanouškovskými komunitami fikčních kulturních děl. V první části mapuje postupný výzkum masových médií od 20. století a rozvoj přístupu k publiku konzumujícímu mediální sdělení. Shrnuje, že otázka recipientů masmediálních sdělení byla dříve vnímána jako otázka jednolité masy pod totální nadvládou kulturního průmyslu; s postupem času výzkum však prokázal diverzitu v publiku, jejímž výsledkem je různorodost vnímání mediálních sdělení. Od obecného přístupu přechází v druhé části ke zkoumání specifické skupiny v rámci publika, fanoušků. Nastiňuje měnící se vhled akademického světa do světa fanouškovství skrz komparaci různých prací o této tematice a informuje o obecných kvalitách fanouškovských komunit v různých časových vymezeních. Dochází k závěru, že při práci s fanouškovskými komunitami je nosné se zabývat tématy jako rezistence vůči kulturnímu průmyslu, komunitní aspekt fanouškovství, aktivita a pasivita fanouška, a jeho reprezentace na akademické půdě a v médiích samotných.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of fans, specifically fan communities surrounding cultural works of fiction. In the first part it maps out the progress of media studies in the 20th century and the research of audiences and their consumption of media messages. It summarizes that the question of media message reception had previously been viewed as a question of a uniform mass of people under the total control of the media industry; afterwards research proved diversity in the audience that resulted in a variety of media message perceptions. From this general approach it moves in the second part to examine a specific group within an audience, the fans. It outlines the gradual shifts in the way the academic world has viewed the fan world through the comparison of various works on this topic and it informs about the general characteristics of fan communities at various points in time. It concludes that while working with the subject of fan communities it is relevant to incorporate topics such as resistance against the cultural industry, the community aspect of being a fan, the activity and passivity of being a fan, and their representation in academia and in media messages themselves.
Klíčová slova
pop-kultura, masová kultura, mediální studia, studium publika, fanouškovství, fandom
Klíčová slova v angličtině
pop-culture, mass culture, media studies, audience studies, fans, fandom
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat současné podobě fandomové subkultury. Zaměří se na to, jak se v době internetu proměňuje fenomén fanouškovských skupin, zejména těch koncentrovaných kolem děl z oblasti fantasy a sci-fi příběhů v různých médiích. Bude se věnovat shodám a rozdílům v individuální a kolektivní interpretační aktivitě. Kromě současných textů věnujících se otázce fandomu obecně a fandomům v konkrétních podobách bude vycházet i z klasických textů Umberta Eca a Stuarta Halla a jejich konceptů interpretace kulturních děl a médií.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat současné podobě fandomové subkultury. Zaměří se na to, jak se v době internetu proměňuje fenomén fanouškovských skupin, zejména těch koncentrovaných kolem děl z oblasti fantasy a sci-fi příběhů v různých médiích. Bude se věnovat shodám a rozdílům v individuální a kolektivní interpretační aktivitě. Kromě současných textů věnujících se otázce fandomu obecně a fandomům v konkrétních podobách bude vycházet i z klasických textů Umberta Eca a Stuarta Halla a jejich konceptů interpretace kulturních děl a médií.
Seznam doporučené literatury
Coppa, Francesca: A Brief History of Media Fandom. In: Hellekson, Karen - Busse, Kristina, eds.: Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays. Jefferson: McFarland, 2006, s. 41-59.\\
Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan: Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.\\
Hall, Stuart, eds.: Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. London: Hutchinson, 1980.\\
Hills, Matt: Fan Cultures. New York: Routledge, 2002.\\
Booth, Paul: Digital Fandom: New Media Studies. New York: Peter Lang, 2010.\\
Jenkins, Henry: Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, 1992.\\
Macek, Jakub: Fandom a text: Fandom - subkultura textu: Profesionální česká SF a F periodika před rokem 2000. Praha Triton, 2006.\\
Seznam doporučené literatury
Coppa, Francesca: A Brief History of Media Fandom. In: Hellekson, Karen - Busse, Kristina, eds.: Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays. Jefferson: McFarland, 2006, s. 41-59.\\
Eco, Umberto - Rorty, Richard - Culler, Jonathan: Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.\\
Hall, Stuart, eds.: Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79. London: Hutchinson, 1980.\\
Hills, Matt: Fan Cultures. New York: Routledge, 2002.\\
Booth, Paul: Digital Fandom: New Media Studies. New York: Peter Lang, 2010.\\
Jenkins, Henry: Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York: Routledge, 1992.\\
Macek, Jakub: Fandom a text: Fandom - subkultura textu: Profesionální česká SF a F periodika před rokem 2000. Praha Triton, 2006.\\