Bakalářská práce se zabývá problematikou multináboženského, internáboženského, konfesního a intranáboženského vzdělávání. V teoretické části práce je definována škola z pohledu obecných kurikulárních dokumentů a církevní škola z pohledu církevních dokumentů, je popsána náboženské výuka a její jednotlivé fenomény a také osobnost pedagoga. Ve výzkumné části je pomocí tematické analýzy dvou rozhovorů zjišťováno, jak se jednotlivé fenomény náboženské výuky projevují ve výuce konkrétní církevní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on multireligious, interreligious, confessional and intrareligious education. The thesis describes school as it is defined by curricular documents of the Czech Republic and ecclesiastical school as it is defined by ecclesiastical documents. The thesis also defines religious education and its phenomenons and the personality of the educator. In the practical part the thesis examines how the phenomenons of the religious education occure in one particular ecclesiastical school by the means of the thematic analysis of two interviews.
religious education, multireligious education, interreligious education, confessional education, intrareligious education, personality of the educator
Rozsah průvodní práce
49 s. (80 920 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou multináboženského, internáboženského, konfesního a intranáboženského vzdělávání. V teoretické části práce je definována škola z pohledu obecných kurikulárních dokumentů a církevní škola z pohledu církevních dokumentů, je popsána náboženské výuka a její jednotlivé fenomény a také osobnost pedagoga. Ve výzkumné části je pomocí tematické analýzy dvou rozhovorů zjišťováno, jak se jednotlivé fenomény náboženské výuky projevují ve výuce konkrétní církevní školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on multireligious, interreligious, confessional and intrareligious education. The thesis describes school as it is defined by curricular documents of the Czech Republic and ecclesiastical school as it is defined by ecclesiastical documents. The thesis also defines religious education and its phenomenons and the personality of the educator. In the practical part the thesis examines how the phenomenons of the religious education occure in one particular ecclesiastical school by the means of the thematic analysis of two interviews.
religious education, multireligious education, interreligious education, confessional education, intrareligious education, personality of the educator
Zásady pro vypracování
Základní výzkumná otázka:
Lze najít v životě zkoumané školy fenomény multináboženského, internáboženského nebo konfesního vzdělávání? Pokud ano, jak se konkrétně projevují ve vnímaní odpovědných učitelů a ve vnímání žáků?
Osnova:
Teoretická část
1. Poslání církevní školy z pohledu církevních dokumentů
2. Poslání školy z pohledu obecných kurikulárních dokumentů
3. Definice pojmů multináboženské a internáboženské vzdělávání ve vztahu ke konfesnímu zaměření církevní školy
Empirická část
1. Kvalitativní výzkum
2. Zpracování výsledků
Zásady pro vypracování
Základní výzkumná otázka:
Lze najít v životě zkoumané školy fenomény multináboženského, internáboženského nebo konfesního vzdělávání? Pokud ano, jak se konkrétně projevují ve vnímaní odpovědných učitelů a ve vnímání žáků?
Osnova:
Teoretická část
1. Poslání církevní školy z pohledu církevních dokumentů
2. Poslání školy z pohledu obecných kurikulárních dokumentů
3. Definice pojmů multináboženské a internáboženské vzdělávání ve vztahu ke konfesnímu zaměření církevní školy
Empirická část
1. Kvalitativní výzkum
2. Zpracování výsledků
Seznam doporučené literatury
- Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995. ISBN 80-711-3089-3.
- Všeobecné direktorium pro katechizaci. Praha: Sekretariát české biskupské konference, 1998.
- MUCHOVÁ, Ludmila. Budete mými svědky: dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva. Brno: Kartuziánské nakladatelství a vydavatelství, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením : [se změnami provedenými k 1.9.2005]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2006. ISBN 80-869-5601-6.
- MUCHOVÁ, Ludmila. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok: Katolícka univerzita, 2009. ISBN 9788080844257.
- MUCHOVÁ, Ludmila. Náboženská výchova ve službě české škole. Brno: Ve spolupráci s Centrem pro katechezi ostravsko-opavské diecéze vydal Jiří Brauner, Kartuziánské nakladatelství, 2005. ISBN 80-901-9437-0.
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
- Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha: Zvon, 1995. ISBN 80-711-3089-3.
- Všeobecné direktorium pro katechizaci. Praha: Sekretariát české biskupské konference, 1998.
- MUCHOVÁ, Ludmila. Budete mými svědky: dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva. Brno: Kartuziánské nakladatelství a vydavatelství, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením : [se změnami provedenými k 1.9.2005]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2006. ISBN 80-869-5601-6.
- MUCHOVÁ, Ludmila. Náboženská edukace v současné společnosti. Ružomberok: Katolícka univerzita, 2009. ISBN 9788080844257.
- MUCHOVÁ, Ludmila. Náboženská výchova ve službě české škole. Brno: Ve spolupráci s Centrem pro katechezi ostravsko-opavské diecéze vydal Jiří Brauner, Kartuziánské nakladatelství, 2005. ISBN 80-901-9437-0.
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.