V teoretické části bakalářské práce jsou objasněny základní východiska vztahující se k osobnostním a výkonovým charakteristikám řidiče motorového vozidla, včetně vztahu mezi těmito proměnnými. Zvláštní pozornost je zaměřena také k dopravnímu chování řidiče, zejména pak tomu rizikovému.
Cílem praktické části kvantitativního výzkumu je zjistit, zda existuje souvislost mezi výkonem v reakčním čase a vybranými osobnostními rysy IP, OR, UZ, OI, FC, PR u rizikových řidičů (řídících pod vlivem alkoholu). Pozornost je věnována i rozdílům
ve vybraných osobnostních rysech rizikových a nerizikových řidičů a dále je pozornost věnována také souvislostem mezi těmito rysy a věkem rizikových řidičů. Dále se pak snažíme identifikovat rozdíly v rychlosti a správnosti reakcí u rizikových řidičů
ve volném a nuceném tempu výkonového determinačního testu.
Výběrový soubor tvořilo 160 probandů (řidičů) s řidičským oprávněním skupiny B, C, D ve věku od 18 do 60 let. K ověření hypotéz byly použity standardizované metody - osobnostní dotazník SPARO a determinační výkonový test. Analýza výsledků potvrdila souvislost pouze mezi rysem PR - prožitkový vs. reagující přístup a průměrným reakčním časem řidičů řídících pod vlivem alkoholu v nuceném tempu výkonového determinačního testu. Dále výsledky prokázaly rozdíly mezi rizikovými a nerizikovými řidiči v rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a UZ - úzkostnost. V rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a OR - obecná hladina přijetí či zamítání rizikových aktivit, u rizikových řidičů pak byla dále zjištěna souvislost s věkem. Co se týče výkonu rizikových řidičů, byly prokázány rozdíly mezi průměrným reakčním časem ve volném a nuceném tempu, nicméně ve správnosti odpovědí tyto rozdíly prokázány nebyly. Práce celkově přispěla k posouzení vybraných osobnostních vlastností u rizikových a nerizikových řidičů,
k objasnění výkonových charakteristik rizikových řidičů a k analýze vztahů mezi osobnostními vlastnosti a výkonem rizikových řidičů.
Anotace v angličtině
Theoretical part of this bachelor thesis presents essential base of the work aimed to personal characteristics and achievement of motor vehicle drivers, including
the relationship between both variables. Particular attention focuses on the traffic behaviour of drivers - especially risky traffic behaviour.
The aim of practical part of quantitative research is to find connection between performance of reactive time and selected personal traits IP, OR, UZ, OI, FC, PR among risk drivers (those who drive under the influence of alcohol). Research focuses
on differences between selected personality traits of both, risky and non-risky drivers,
as well as it follows the connection of those traits with age of risk drivers. We also attempt to identify the difference between the reaction time and reaction accuracy of risk drivers, within the context of free and forced pace of performance and determination test.
Research sample consisted of 160 drivers with driver licence for group B, C, D between the age of 18 to 60 years old. Hypotheses were verified by standardized methods - personality questionnaire SPARO and performance and determination test. Outcomes´ analysis has proved connection of the trait PR - experiencing vs. reacting approach with average reaction time of drivers using motor vehicle under the influence of alcohol
in the context of forced pace of performance and determination test. Outcomes also show the difference between risk and non-risk drivers within their personal traits of IP - intensity of internal experiencing along with UZ - anxiety. Within the traits of IP - intensity of internal experiencing and OR - common tendency to risk, there has been found the relationship of those two traits with the age of risk drivers. Considering
the performance of risk drivers, differences between common reaction time in free pace and in forced pace have been proved, however, there is no evidence of differences
of performance concerning correct answers. The thesis contributes to selected personal characteristics´ assessing of risk and non-risk drivers, it helps to clarify performance characteristics of risk drivers, as well as the analysis of relationship between personal traits and performance of risk drivers.
Klíčová slova
rizikový a nerizikový řidič, osobnostní vlastnosti řidiče, výkon řidiče, reakční čas, rizikové chování řidiče, řízení pod vlivem alkoholu
Klíčová slova v angličtině
risk and safe driver, driver´s personality characteristics, driver´s performance, reaction time, driver´s risk behavior, driving under the influence of alcohol
Rozsah průvodní práce
90 str. (
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části bakalářské práce jsou objasněny základní východiska vztahující se k osobnostním a výkonovým charakteristikám řidiče motorového vozidla, včetně vztahu mezi těmito proměnnými. Zvláštní pozornost je zaměřena také k dopravnímu chování řidiče, zejména pak tomu rizikovému.
Cílem praktické části kvantitativního výzkumu je zjistit, zda existuje souvislost mezi výkonem v reakčním čase a vybranými osobnostními rysy IP, OR, UZ, OI, FC, PR u rizikových řidičů (řídících pod vlivem alkoholu). Pozornost je věnována i rozdílům
ve vybraných osobnostních rysech rizikových a nerizikových řidičů a dále je pozornost věnována také souvislostem mezi těmito rysy a věkem rizikových řidičů. Dále se pak snažíme identifikovat rozdíly v rychlosti a správnosti reakcí u rizikových řidičů
ve volném a nuceném tempu výkonového determinačního testu.
Výběrový soubor tvořilo 160 probandů (řidičů) s řidičským oprávněním skupiny B, C, D ve věku od 18 do 60 let. K ověření hypotéz byly použity standardizované metody - osobnostní dotazník SPARO a determinační výkonový test. Analýza výsledků potvrdila souvislost pouze mezi rysem PR - prožitkový vs. reagující přístup a průměrným reakčním časem řidičů řídících pod vlivem alkoholu v nuceném tempu výkonového determinačního testu. Dále výsledky prokázaly rozdíly mezi rizikovými a nerizikovými řidiči v rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a UZ - úzkostnost. V rysech IP - intenzita vnitřního prožívání a OR - obecná hladina přijetí či zamítání rizikových aktivit, u rizikových řidičů pak byla dále zjištěna souvislost s věkem. Co se týče výkonu rizikových řidičů, byly prokázány rozdíly mezi průměrným reakčním časem ve volném a nuceném tempu, nicméně ve správnosti odpovědí tyto rozdíly prokázány nebyly. Práce celkově přispěla k posouzení vybraných osobnostních vlastností u rizikových a nerizikových řidičů,
k objasnění výkonových charakteristik rizikových řidičů a k analýze vztahů mezi osobnostními vlastnosti a výkonem rizikových řidičů.
Anotace v angličtině
Theoretical part of this bachelor thesis presents essential base of the work aimed to personal characteristics and achievement of motor vehicle drivers, including
the relationship between both variables. Particular attention focuses on the traffic behaviour of drivers - especially risky traffic behaviour.
The aim of practical part of quantitative research is to find connection between performance of reactive time and selected personal traits IP, OR, UZ, OI, FC, PR among risk drivers (those who drive under the influence of alcohol). Research focuses
on differences between selected personality traits of both, risky and non-risky drivers,
as well as it follows the connection of those traits with age of risk drivers. We also attempt to identify the difference between the reaction time and reaction accuracy of risk drivers, within the context of free and forced pace of performance and determination test.
Research sample consisted of 160 drivers with driver licence for group B, C, D between the age of 18 to 60 years old. Hypotheses were verified by standardized methods - personality questionnaire SPARO and performance and determination test. Outcomes´ analysis has proved connection of the trait PR - experiencing vs. reacting approach with average reaction time of drivers using motor vehicle under the influence of alcohol
in the context of forced pace of performance and determination test. Outcomes also show the difference between risk and non-risk drivers within their personal traits of IP - intensity of internal experiencing along with UZ - anxiety. Within the traits of IP - intensity of internal experiencing and OR - common tendency to risk, there has been found the relationship of those two traits with the age of risk drivers. Considering
the performance of risk drivers, differences between common reaction time in free pace and in forced pace have been proved, however, there is no evidence of differences
of performance concerning correct answers. The thesis contributes to selected personal characteristics´ assessing of risk and non-risk drivers, it helps to clarify performance characteristics of risk drivers, as well as the analysis of relationship between personal traits and performance of risk drivers.
Klíčová slova
rizikový a nerizikový řidič, osobnostní vlastnosti řidiče, výkon řidiče, reakční čas, rizikové chování řidiče, řízení pod vlivem alkoholu
Klíčová slova v angličtině
risk and safe driver, driver´s personality characteristics, driver´s performance, reaction time, driver´s risk behavior, driving under the influence of alcohol
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude vysvětlovat základní pojmy v dopravní psychologii, bude se věnovat problematice chování řidičů v silničním provozu. Součástí práce budou tuzemské i zahraniční výzkumy věnované danému tématu.
Cíle empirické části kvantitativního výzkumu se zaměří na vybrané aspekty osobnosti, které budou v souvislosti s výkonem predikovat rizikové chování řidičů v silničním provozu. Výběrový soubor bude tvořit více než 100 probandů s řidičským oprávněním skupiny B, C, D ve věku od 18 - 60 let, jimž byl odebrán řidičský průkaz z důvodu užití psychoaktivních látek (alkoholu). K ověření hypotéz bude použit osobnostní dotazník SPARO a determinační výkonový test DOO (s pedály a tlačítky). Sběr dat bude realizovaný na dopravně-psychologickém zařízení v Hodoníně.
Závěry výzkumu budou součástí odborných analýz při posuzování psychické způsobilosti řidičů s odebraným řidičským oprávněním v ČR.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude vysvětlovat základní pojmy v dopravní psychologii, bude se věnovat problematice chování řidičů v silničním provozu. Součástí práce budou tuzemské i zahraniční výzkumy věnované danému tématu.
Cíle empirické části kvantitativního výzkumu se zaměří na vybrané aspekty osobnosti, které budou v souvislosti s výkonem predikovat rizikové chování řidičů v silničním provozu. Výběrový soubor bude tvořit více než 100 probandů s řidičským oprávněním skupiny B, C, D ve věku od 18 - 60 let, jimž byl odebrán řidičský průkaz z důvodu užití psychoaktivních látek (alkoholu). K ověření hypotéz bude použit osobnostní dotazník SPARO a determinační výkonový test DOO (s pedály a tlačítky). Sběr dat bude realizovaný na dopravně-psychologickém zařízení v Hodoníně.
Závěry výzkumu budou součástí odborných analýz při posuzování psychické způsobilosti řidičů s odebraným řidičským oprávněním v ČR.
Seznam doporučené literatury
1) Bakalář, E. (1992). Metodika k vyšetřování řidičů z povolání. Praha: Ústav silniční a městské dopravy.
2) Drapela, V. J. (1997). Přehled teorií osobnosti (4. vyd.). Praha: Portál
3) Hall, C. S., & Lindzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo - M.
4) Havlík, K. (2005). Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti. Praha: Portál.
5) Havlík, K. (2013). Kompendium praktické dopravní psychologie a psychodiagnostiky. Klatovy: Centrum.
6) Mikšík, O. (2007). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum.
7) Porter, B. E. (2011). Handbook of Traffic Psychology. Waltham, MA: Academic Press.
8) Šucha, M. (2009). Agresivita na cestách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
9) Šucha, M., Rehnová, V., Kořán, M., & Černochová, D. (2013). Dopravní psychologie pro výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.
10) Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2003). Psychologie v dopravě. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
1) Bakalář, E. (1992). Metodika k vyšetřování řidičů z povolání. Praha: Ústav silniční a městské dopravy.
2) Drapela, V. J. (1997). Přehled teorií osobnosti (4. vyd.). Praha: Portál
3) Hall, C. S., & Lindzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo - M.
4) Havlík, K. (2005). Psychologie pro řidiče: zásady chování za volantem a prevence dopravní nehodovosti. Praha: Portál.
5) Havlík, K. (2013). Kompendium praktické dopravní psychologie a psychodiagnostiky. Klatovy: Centrum.
6) Mikšík, O. (2007). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum.
7) Porter, B. E. (2011). Handbook of Traffic Psychology. Waltham, MA: Academic Press.
8) Šucha, M. (2009). Agresivita na cestách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
9) Šucha, M., Rehnová, V., Kořán, M., & Černochová, D. (2013). Dopravní psychologie pro výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada.
10) Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2003). Psychologie v dopravě. Praha: Karolinum.