Diplomová práce se zabývá užitím metody CLIL v hodinách přírodopisu či biologie a jejím využitím pro zpracování výukových jednotek z oblasti biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Cílem práce bylo prostudovat českou a zahraniční literaturu zabývající se metodou CLIL a jejím začlenění do výuky přírodopisu či biologie, dále popsat hlavní charakteristické rysy této vyučovací metody a uvést konkrétní příklady jejího využití ve vyučovacích hodinách.
Hlavním cílem diplomové práce bylo navržení a ověření dvou výukových jednotek zaměřených na učivo biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. V rámci každé výukové jednotky žáci řešili praktický úkol z odborného předmětu a dále si osvojili potřebné znalosti a slovní zásobu vztahující se ke konkrétnímu tématu. Na základě ověření výukových jednotek v praxi byla zpracována metodická doporučení pro učitele, kteří by měli zájem o zavedení metody CLIL do jejich výuky.
Z analýzy pracovních listů žáků se ukázalo, že žáci byli schopni většinu úkolů vypracovat samostatně, avšak určité aktivity jim činily problémy a bylo tedy potřebné větší vedení ze strany učitele. Instrukce některých aktivit bylo nezbytné vícekrát opakovat z důvodu eliminace případných chyb v pracovních listech žáků. Při pozorování experimentální výuky bylo zjištěno, že převážná většina žáků neměla obtíže komunikovat v angličtině o problematice vztahující se k vybraným tématům učiva přírodopisu a cizí jazyk pro ně netvořil překážku v porozumění obsahu odborného předmětu. Pro jazykově hůře vybavené žáky byly potřebné informace sděleny v mateřském jazyce.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the use of the CLIL method in biology lessons and its using for preparation of selected topics from Human Biology at lower-secondary level. The aim of the thesis was to study Czech and foreign literature which is concentrated on CLIL method and its integration into the Biology teaching, further was described the characteristics of this teaching method and were included the concrete examples of using this method in teaching lessons.
The main aim of the thesis was to design and verify two teaching units in the field of Human Biology teaching at lower-secondary level. Within each teaching unit students solved a practical task from Biology, and they also acquired knowledge and vocabulary related to a concrete topic. Based on the verification of teaching units in practice was developed methodical recommendations for teachers interested in introducing the CLIL method into their lessons.
The analysis of the pupil's worksheets showed that pupils were able to do most of the tasks on their own however certain activities caused problems to them and therefore was needed more guidance from the teacher. The instructions of some activities were necessary to repeat several times due to elimination of possible mistakes in pupil's worksheets. Observing the experimental teaching it was found out that the majority of students did not have difficulty to communicate in English about issues related to selected biological topics and the foreign language was not an obstacle for them in understanding the content of the subject. The important information was told in the mother tongue because of the less language-skilled pupils.
Klíčová slova
metoda CLIL, výuková jednotka, výuka anglického jazyka, výuka biologie člověka, metodická doporučení
Klíčová slova v angličtině
CLIL method, teaching unit, English language teaching, Human Biology teaching, methodical recommendations
Rozsah průvodní práce
74 s. (110 281 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá užitím metody CLIL v hodinách přírodopisu či biologie a jejím využitím pro zpracování výukových jednotek z oblasti biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. Cílem práce bylo prostudovat českou a zahraniční literaturu zabývající se metodou CLIL a jejím začlenění do výuky přírodopisu či biologie, dále popsat hlavní charakteristické rysy této vyučovací metody a uvést konkrétní příklady jejího využití ve vyučovacích hodinách.
Hlavním cílem diplomové práce bylo navržení a ověření dvou výukových jednotek zaměřených na učivo biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy. V rámci každé výukové jednotky žáci řešili praktický úkol z odborného předmětu a dále si osvojili potřebné znalosti a slovní zásobu vztahující se ke konkrétnímu tématu. Na základě ověření výukových jednotek v praxi byla zpracována metodická doporučení pro učitele, kteří by měli zájem o zavedení metody CLIL do jejich výuky.
Z analýzy pracovních listů žáků se ukázalo, že žáci byli schopni většinu úkolů vypracovat samostatně, avšak určité aktivity jim činily problémy a bylo tedy potřebné větší vedení ze strany učitele. Instrukce některých aktivit bylo nezbytné vícekrát opakovat z důvodu eliminace případných chyb v pracovních listech žáků. Při pozorování experimentální výuky bylo zjištěno, že převážná většina žáků neměla obtíže komunikovat v angličtině o problematice vztahující se k vybraným tématům učiva přírodopisu a cizí jazyk pro ně netvořil překážku v porozumění obsahu odborného předmětu. Pro jazykově hůře vybavené žáky byly potřebné informace sděleny v mateřském jazyce.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the use of the CLIL method in biology lessons and its using for preparation of selected topics from Human Biology at lower-secondary level. The aim of the thesis was to study Czech and foreign literature which is concentrated on CLIL method and its integration into the Biology teaching, further was described the characteristics of this teaching method and were included the concrete examples of using this method in teaching lessons.
The main aim of the thesis was to design and verify two teaching units in the field of Human Biology teaching at lower-secondary level. Within each teaching unit students solved a practical task from Biology, and they also acquired knowledge and vocabulary related to a concrete topic. Based on the verification of teaching units in practice was developed methodical recommendations for teachers interested in introducing the CLIL method into their lessons.
The analysis of the pupil's worksheets showed that pupils were able to do most of the tasks on their own however certain activities caused problems to them and therefore was needed more guidance from the teacher. The instructions of some activities were necessary to repeat several times due to elimination of possible mistakes in pupil's worksheets. Observing the experimental teaching it was found out that the majority of students did not have difficulty to communicate in English about issues related to selected biological topics and the foreign language was not an obstacle for them in understanding the content of the subject. The important information was told in the mother tongue because of the less language-skilled pupils.
Klíčová slova
metoda CLIL, výuková jednotka, výuka anglického jazyka, výuka biologie člověka, metodická doporučení
Klíčová slova v angličtině
CLIL method, teaching unit, English language teaching, Human Biology teaching, methodical recommendations
Zásady pro vypracování
CLIL (Content and Language Integrated Learning) představuje vzdělávací přístup, kdy je spojována výuka nejazykového předmětu (např. přírodopisu na základní škole, popř. biologie v případě výuky na nižším stupni víceletého gymnázia) s výukou cizího jazyka. Z hlediska výuky přírodopisu či biologie může CLIL představovat způsob obohacení klasické výuky, při kterém je využíván cizí jazyk jako prostředek ke komunikaci a sdílení obsahu.\\
V první fázi zpracování práce se diplomantka zaměří na studium dostupné české a zahraniční literatury věnující se možnostem a limitům začlenění výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL do výuky přírodopisu či biologie.\\
Hlavním cílem práce je navržení dvou výukových jednotek z oblasti biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy, které budou zpracovány dle zásad metody CLIL. Jednotky budou obsahovat část zaměřenou na osvojení si potřebných znalostí a slovní zásoby a praktický úkol, který žáci budou následně řešit. Práce bude obsahovat kompletní návrh jednotek, včetně didaktických pomůcek pro žáky a metodických pokynů pro učitele.\\
Navržené materiály budou ověřeny v praxi a na jejich základě budou zpracována metodická doporučení, která by mohla pomoci dalším učitelům, pokud by chtěli CLIL zavádět do praxe. Součástí vyhodnocení bude také posouzení správnosti vypracovaných úloh z pohledu přírodopisu i angličtiny.\\
Do řešení práce bude v pozici konzultanta zapojena učitelka z praxe, která diplomantce poskytne zpětnou vazbu na navrhované materiály.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou užití metody CLIL ve výuce přírodopisu či biologie.
Vytvořit návrh výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL. Úloha bude diskutována s konzultantkou diplomové práce a pilotně ověřena s malým vzorkem žáků.
Vyhodnotit pilotní ověření úlohy a dle potřeb upravit návrh zadání.
Vybrat a oslovit školy, ve kterých proběhne ověření navržených materiálů.
Provést výzkum na vybraných školách (do výzkumu budou zapojeny minimálně 2 třídy žáků).
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Zásady pro vypracování
CLIL (Content and Language Integrated Learning) představuje vzdělávací přístup, kdy je spojována výuka nejazykového předmětu (např. přírodopisu na základní škole, popř. biologie v případě výuky na nižším stupni víceletého gymnázia) s výukou cizího jazyka. Z hlediska výuky přírodopisu či biologie může CLIL představovat způsob obohacení klasické výuky, při kterém je využíván cizí jazyk jako prostředek ke komunikaci a sdílení obsahu.\\
V první fázi zpracování práce se diplomantka zaměří na studium dostupné české a zahraniční literatury věnující se možnostem a limitům začlenění výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL do výuky přírodopisu či biologie.\\
Hlavním cílem práce je navržení dvou výukových jednotek z oblasti biologie člověka pro žáky 2. stupně základní školy, které budou zpracovány dle zásad metody CLIL. Jednotky budou obsahovat část zaměřenou na osvojení si potřebných znalostí a slovní zásoby a praktický úkol, který žáci budou následně řešit. Práce bude obsahovat kompletní návrh jednotek, včetně didaktických pomůcek pro žáky a metodických pokynů pro učitele.\\
Navržené materiály budou ověřeny v praxi a na jejich základě budou zpracována metodická doporučení, která by mohla pomoci dalším učitelům, pokud by chtěli CLIL zavádět do praxe. Součástí vyhodnocení bude také posouzení správnosti vypracovaných úloh z pohledu přírodopisu i angličtiny.\\
Do řešení práce bude v pozici konzultanta zapojena učitelka z praxe, která diplomantce poskytne zpětnou vazbu na navrhované materiály.\\
Postup:\\
Prostudovat českou a zahraniční literaturu a jiné vhodné zdroje s tématikou užití metody CLIL ve výuce přírodopisu či biologie.
Vytvořit návrh výukových jednotek zpracovaných dle zásad metody CLIL. Úloha bude diskutována s konzultantkou diplomové práce a pilotně ověřena s malým vzorkem žáků.
Vyhodnotit pilotní ověření úlohy a dle potřeb upravit návrh zadání.
Vybrat a oslovit školy, ve kterých proběhne ověření navržených materiálů.
Provést výzkum na vybraných školách (do výzkumu budou zapojeny minimálně 2 třídy žáků).
Sepsat diplomovou práci podle formálních pravidel pro kvalifikační práce.
Pravidelně konzultovat s vedoucím práce postup práce na diplomovém projektu.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BENEŠOVÁ, B. (2015). CLIL Projects in the Czech Republic. In Hanesová, D. (Ed.), Learning together to be a better CLIL teacher, s. 39 - 48. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta.
COYLE, D., HOOD, P. & MARSH, D. (2010). Content and language integrated learning. Ernst Klett Sprachen.
DALTON-PUFFER, C. (2011). Content-and-language integrated learning: From practice to principles?. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182 - 204.
HÁNKOVÁ, D. (2007). CLIL - projekt pro učitele nejazykových předmětů. Orbis Scholae, 1(3), 93 - 109.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KAZELLEOVÁ, J. & VÁŇOVÁ, T. (2012). CLIL do škol - sborník konference. Brno: Masarykova univerzita.
MARIEB E. N., MITCHELL S. J. & SMITH L. A. (2013). Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual (11th Edition). Pearson.
NAVÉS, T. (2009). Effective content and language integrated learning (CLIL) programmes. Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe, 22 - 40.
SEIKKULA-LEINO, J. (2007). CLIL learning: Achievement levels and affective factors. Language and Education, 21(4), 328 - 341.
Další relevantní publikace, články z odborných časopisů či internetové zdroje.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
BENEŠOVÁ, B. (2015). CLIL Projects in the Czech Republic. In Hanesová, D. (Ed.), Learning together to be a better CLIL teacher, s. 39 - 48. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta.
COYLE, D., HOOD, P. & MARSH, D. (2010). Content and language integrated learning. Ernst Klett Sprachen.
DALTON-PUFFER, C. (2011). Content-and-language integrated learning: From practice to principles?. Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182 - 204.
HÁNKOVÁ, D. (2007). CLIL - projekt pro učitele nejazykových předmětů. Orbis Scholae, 1(3), 93 - 109.
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
KAZELLEOVÁ, J. & VÁŇOVÁ, T. (2012). CLIL do škol - sborník konference. Brno: Masarykova univerzita.
MARIEB E. N., MITCHELL S. J. & SMITH L. A. (2013). Human Anatomy & Physiology Laboratory Manual (11th Edition). Pearson.
NAVÉS, T. (2009). Effective content and language integrated learning (CLIL) programmes. Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe, 22 - 40.
SEIKKULA-LEINO, J. (2007). CLIL learning: Achievement levels and affective factors. Language and Education, 21(4), 328 - 341.
Další relevantní publikace, články z odborných časopisů či internetové zdroje.
\end{quote}