Bakalářská práce se zabývá využitím pohádkových témat se zaměřením na sourozenecké vztahy pěti dětí ze sociálně slabých rodin ve věku 10-11 let. Hlavním těžištěm zájmu je srovnání výpovědí dětí o jejich vztahu k sourozencům a jejich odrazu ve výtvarné tvorbě, konkrétně v obrázcích pohádek se sourozeneckou tématikou. Teoretická část je věnovaná popisu teoretických východisek, které tvoří oporu pro praktickou část. Praktická část je zaměřena na interpretaci obrázků vybraných dětí a hledání souvislostí s jejich výpověďmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the use of fairy tale themes with a focus on the sibling relationships of five children aged 10-11 years from socially disadvantaged families. The main focus of interest is to compare children's statements about their relationship to siblings and their reflection in their pictures, specifically in pictures of fairy tales with sibling themes. The theoretical part contains the description of the theoretical basis, which forms the basis for the practical part. The practical part is focused on the interpretation of pictures of selected children and finding connections with their statements.
Klíčová slova
Arteterapie, Sociálně slabá rodina, Sourozenecké vztahy, Sourozenecké konstelace, Pohádky, Základní škola
Klíčová slova v angličtině
Art Therapy, Family with social disabilities, Sibling relationships, Sibling constellations, Fairytales, Elementary school
Rozsah průvodní práce
91 s. (153 658 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím pohádkových témat se zaměřením na sourozenecké vztahy pěti dětí ze sociálně slabých rodin ve věku 10-11 let. Hlavním těžištěm zájmu je srovnání výpovědí dětí o jejich vztahu k sourozencům a jejich odrazu ve výtvarné tvorbě, konkrétně v obrázcích pohádek se sourozeneckou tématikou. Teoretická část je věnovaná popisu teoretických východisek, které tvoří oporu pro praktickou část. Praktická část je zaměřena na interpretaci obrázků vybraných dětí a hledání souvislostí s jejich výpověďmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the use of fairy tale themes with a focus on the sibling relationships of five children aged 10-11 years from socially disadvantaged families. The main focus of interest is to compare children's statements about their relationship to siblings and their reflection in their pictures, specifically in pictures of fairy tales with sibling themes. The theoretical part contains the description of the theoretical basis, which forms the basis for the practical part. The practical part is focused on the interpretation of pictures of selected children and finding connections with their statements.
Klíčová slova
Arteterapie, Sociálně slabá rodina, Sourozenecké vztahy, Sourozenecké konstelace, Pohádky, Základní škola
Klíčová slova v angličtině
Art Therapy, Family with social disabilities, Sibling relationships, Sibling constellations, Fairytales, Elementary school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá tématem sourozeneckých vztahů a jejich odrazu v pohádkových tématech.
V teoretické části se práce věnuje základním pojmům a přístupům arteterapie či artefiletiky. Dále představuje vybraná pohádková témata, zabývající se sourozeneckými vztahy. Je zde zařazen také prostor pro zmapování pojmů vycházejících ze sourozeneckých konstelacích, či pojmy z teorie dětského výtvarného vyjadřování.
V praktické části práce představuje vybraná pohádková témata a jejich zpracování 5 - 7 dětmi ve věku 10 - 11 let. Součástí práce bude kazuistika a pokus o zasazení obrázků do kontextu životní situace dětí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá tématem sourozeneckých vztahů a jejich odrazu v pohádkových tématech.
V teoretické části se práce věnuje základním pojmům a přístupům arteterapie či artefiletiky. Dále představuje vybraná pohádková témata, zabývající se sourozeneckými vztahy. Je zde zařazen také prostor pro zmapování pojmů vycházejících ze sourozeneckých konstelacích, či pojmy z teorie dětského výtvarného vyjadřování.
V praktické části práce představuje vybraná pohádková témata a jejich zpracování 5 - 7 dětmi ve věku 10 - 11 let. Součástí práce bude kazuistika a pokus o zasazení obrázků do kontextu životní situace dětí.
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. Nakladatelství Masarykovy univerzity. Brno 1999
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
KYZOUR, M.: O krizových jevech v dětské malbě a kresbě. Výtvarná výchova 2/II a 3/II.,
1969/1970, SNP Praha.
LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 3. Praha: Portál, 2006.
LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2005.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.
RUBIN, J. A. (ed.). Přístupy v arteterapii. Praha: Triton, 2008.
SLAVÍK , J., CHRZ, V., ŠTĚCH, S. Tvorba jako způsob poznání. Praha: Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2001.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2004.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2005.
UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988
Seznam doporučené literatury
BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. Nakladatelství Masarykovy univerzity. Brno 1999
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001.
KYZOUR, M.: O krizových jevech v dětské malbě a kresbě. Výtvarná výchova 2/II a 3/II.,
1969/1970, SNP Praha.
LEMAN, Kevin. Sourozenecké konstelace. Vyd. 3. Praha: Portál, 2006.
LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie. Praha: Portál, 2005.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.
RUBIN, J. A. (ed.). Přístupy v arteterapii. Praha: Triton, 2008.
SLAVÍK , J., CHRZ, V., ŠTĚCH, S. Tvorba jako způsob poznání. Praha: Karolinum, 2013.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 1. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2001.
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2004.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2005.
UŽDIL, J. Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988